Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Volvo Amazon
#1
Hallo iedereen,

Voordat ik mezelf kom mengen op dit forum zal ik mijn auto (en mezelf) even voorstellen. Ik weet niet hoe ik netjes de foto's kan uploaden maar een link werkt vaak net zo makkelijk dus bij deze;

http://www.mijnalbum.nl/Album=UFHQNDAS

Ik heb een aantal jaren geleden de witte Amazon gekocht om als hobby te gaan op knappen. Ik heb als klein kind de auto altijd al mooi gevonden en ik wilde graag een twee deurs Amazon met een turbo motor op gas.

Een aantal maanden na de aanschaf heb ik een 245 turbo sloper gekocht en daarvan heb ik alle onderdelen verkocht behalve de motor, versnellingsbak, achteras en de vooras. Eindresultaat, de kosten van de koop waren eruit en ik had de onderdelen voor niets ;D

Vervolgens begonnen met de motor in de Amazon te proppen en plaatwerk in de Amazon beginnen te lassen.
Een hele tijd geen tijd gehad voor de restauratie en vervolgens weer begonnen. Nadat ik ongeveer al het mogelijke vervanginsplaatwerk had gekocht en nog steeds onderdelen zelf moest gaan maken om de gaten te dichten begon de motivatie minder te worden.

Eind vorig jaar heeft mijn vrouw een ongeluk gehad met mijn toen huidige auto, een saab 9000 op gas. Ze was van de weg gedrukt door een vrachtwagen die haar niet gezien had. Gevolg, de rechter voorkant in elkaar. De auto was total loss en het was tijd om een andere te kopen (voor €90,- overigens de auto weer gefixt!). Ik heb besloten om een Amazon te kopen omdat ik het huidige project niet meer zag zitten en dit de kans was om een rijdbare oldtimer te kopen. De Amazon had een nieuw jaar APK en liep al op gas. Hij zag er "aardig" uit en ik heb besloten hem te kopen. De Amazon was in het bezit van een M41 maar na enige tijd bleek dat deze niet meer schakelde zoals deze moest schakelen, dus de M41 vervangen door de M40 van de andere Amazon.

De andere Amazon heb ik inmiddels letterlijk en figuurlijk (RDW) gedemonteerd en heb ik over voor onderdelen. Nu begint de motor van de nieuwe Amazon toch wel erg veel olie te verbruiken, hoewel mij verteld was dat deze nog niet zo lang geleden gereviseerd was ???

Nu wordt het dus tijd om vaart te maken met de B21et, ik heb besloten dat ik hem voor nu alleen op gas laat lopen omdat dat tot op heden eigenlijk nog geen problemen heeft opgeleverd. Dit maakt het geheel stukken eenvoudiger en beter te behappen. Het eindresultaat zal dus in de eerste instantie niet zo worden als de auto van Edwin want die ziet er uit alsof het een originele aanpassing is! Respect!!!!!!!!!

Enige tijd geleden heb ik 16" velgen gemonteerd van een V70, deze zijn voorzien van 215/55 banden wat een enorme verbetering is op het weggedrag en het aangezicht (mijn mening)! Alle rubbers van de voorwielophanging zijn inmiddels ook vervangen door Polyurethaan bussen wat ook een flinke verbetering is.

Voor de rest ben ik nog van alles van plan maar zal daar niet teveel over uitweiden omdat dit nog niet concreet is.

Groeten Niels
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#2
wow, mooi verhaal! ;D en project Wink
welkom hier, is nog een andere Amazon met een Turbo hier voorhanden, wellicht info uitwisselen ???
hoe kom je zo hier verzeild , met en Amazon en een Saab??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#3
Wellicht zoals velen, van thuis meegekregen ;D De saab staat te koop dus over enige tijd is die niet meer Tongue Er is inmiddels een Volvo V40 voor in de plaats gekomen voor mijn vrouw en de kleine.

Edit: Ik zie net dat je het iets anders bedoeld, ik ben hier per toeval terecht gekomen via google vraag me niet waarop ik aan het zoeken was maar het had iets te maken met de Amazon van Edwin.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#4
Mijn vraag in een ander topic is beantwoord toen ik dat topic las.

Welkom op het forum !

Wat is dat voor turbo ????
Antwoord
#5
Eigenlijk weet ik het ook niet precies :Smile Het is in ieder geval een hybrid en als het goed is, is deze ook voorzien van Ball Bearings maar ik kan het er niet uit halen. Naast dit heeft de turbo volgens mij ook een ander turbinewiel dan normaal, het is allemaal weer te lang geleden ik weet het niet meer Sad Volgens mij ben jij hier de turbo goeroe ;D, kun je er iets meer over vertellen wanneer ik je meer info geef (Dwz plaatje want meer heb ik niet)?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#6
leuk project, blijf posten en beschrijven!
ik vind het wel wat hebben om vergaande veranderingen door te voeren.
altijd informatief als dat van een hoop foto's vergezeld gaat.
Antwoord
#7
Je hebt nu dus ook de weg naar het forum gevonden.
Je vind hier veel kennis over turbo's / LPG / K-jet , megasq.enz.
Veel plezier hier .

En ik voel me niet meer zo alleen.... Smile
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
Die V70 velgen zijn wel mooi denk ik (zoals filmpje van GIS 7, testdrive amazon).

[Afbeelding: Foto-I3KEKT8J.jpg]
Nog ietsje laten zakken.

Ik ben ook naar die velgen op zoek geweest, maar ik kom niet weg met de ET waarde.

Heb je onder die "nieuwe Amazon" dan ook een 240 onderstel gemaakt? Normaal gesproken heeft de amazon toch geen steek 5x108?
Antwoord
#9
Amazonturbo schreef:Eigenlijk weet ik het ook niet precies :Smile Het is in ieder geval een hybrid en als het goed is, is deze ook voorzien van Ball Bearings maar ik kan het er niet uit halen. Naast dit heeft de turbo volgens mij ook een ander turbinewiel dan normaal, het is allemaal weer te lang geleden ik weet het niet meer Sad Volgens mij ben jij hier de turbo goeroe ;D, kun je er iets meer over vertellen wanneer ik je meer info geef (Dwz plaatje want meer heb ik niet)?

Kom maar op met plaatjes en foto's van het ding. Ik denk dat ik wel een klein flauw vermoeden heb.
Wink
Antwoord
#10
@240diesel; Ik zal proberen het project bij te houden en foto's te plaatsen, als dat tenminste lukt Wink

@DopdeDouwer; Adapters doen wonderen met dit soort problemen! Ik heb wel polyurethaan bussen in de panhardstang moeten zetten anders ging het mis! Als de velgen gespoten zijn zien ze er veel beter uit, dat weet ik. Ik heb ze zo gekocht, het waren velgen met wieldoppen en er moeten ook nog een keer nieuwe banden op dus dan pak ik ze wel aan. De vraag is alleen of ik ga voor zilver zonder wieldoppen of zilver of zwart met wieldoppen. De auto moet inderdaad nog verlaagd worden, voor gaat het wel maar achter is het geen gezicht. Ik heb pas al de verzwaarde veren onder de auto uitgehaald en geruild met de veren van de andere Amazon maar het scheelde eigenlijk weinig, helaas. De achteras en de remklauwen van de 240 moeten nog wel onder de Amazon komen maar dit was even veel eenvoudiger en sneller ;D

@Edwin; Tot op heden ben je nog alleen maar ik hoop je snel te gaan vergezellen!

@Jelmar; Ik heb wat foto's gemaakt van de turbo en ik ga proberen ze hier te plaatsen maar het is me tot op heden nog niet gelukt. Ik ben benieuwd of je er iets uit kunt halen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=UFHQNDAS
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 11 166 , 15:45
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 107 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.158 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.266 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.072 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.082 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.652 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 2.188 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.250 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.709 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)