Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remblok vraag
#1
Ik heb net de rembblokken aan de voorzijde vervangen, maar vroeg me eigenlijk af hoe de blokken weer 'van de schijf afkomen' nadat je het rempedaal loslaat.
De zuigers drukken de blokken tegen de schijf aan, maar hoe komen ze dan weer 'los' ?

De blokken pasten met moeite en veel koperpasta in de klauw (aan de boven- en onderkant in de klauw zit/zat veel roest,troep, (zie foto, rode vierkantjes) waardoor de blokken met veel moeite
heen en weer (links-rechts) kunnen bewegen.
Dus eenmaal tegen de schijf aagedrukt door de zuiger, komen ze nauwelijks los van de schijf bij loslaten van het pedaal

Moet de veer die over het blok heenzit voldoende zijn om het blokje weer terug te duwen van de schijf af?

Ik heb nu aan beide kanten nieuwe blokken, maar merk nog steeds een trilling in het stuur bij remmen (schijven zijn niet krom)
Kan dit trillen ook komen doordat de blokken niet van de schijf afkomen?

iig 1 zuiger was heel moeilijk naar binnen te duwen.
kan ik dit gangbaar maken door veel te kruip-oliën/wd40-en, of moet hij hiervoor uitelkaar?

[Afbeelding: brakes.jpg]



[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
#2
je moet een bandenlichter gebruiken om eerst de zuigers helemaal terug te duwen, dan blokken erin, en nippel om te ontluchten gebruiken om druk op te bouwen, gelijk ook even nieuwe remolie erin, is namelijk nogal Hygroscopisch, en moet je zo ongeveer elke 1 1/2 jaar vervangen :-*
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
#3
Citaat:je moet een bandenlichter gebruiken om eerst de zuigers helemaal terug te duwen, dan blokken erin,

ok, dat snap ik (zuigers helemaal teruggedrukt met grote waterpomptang)

Citaat:en nippel om te ontluchten gebruiken om druk op te bouwen
Welke nippel, waar? en hoe?
Ik druk gewoon de zuigers terug, stop de blokken erin en kaar.
Alleen was mijn vraag, horen die blokken "vrij" te lopen in de klauw en hoe komen ze terug van de schijf?

Citaat:moet je zo ongeveer elke 1 1/2 jaar vervangen

Hmmmmmmmmm, zit er al minimaal 8 jaar in. [Afbeelding: a010.gif]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
#4
je moet ze allereest beetje "inslijten"en die trilling kan ook gewoon opnieuw uitlijnen zijn Wink
blokken horen "vrij"van de schijf te lopen, beetje contact mag wel, en door remdruk op te bouwen moeten de zuigers terugschieten in hun behuizing of hoe heet dat ding
doordat je rempedaal pompt/dus druk opbouwd, worden de zuigers tegen de klokken aan geduwd, zeg maar zoals een handrem op de fiets Wink(remblokje tegen de velg)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
#5
Je geeft zelf al aan dat een van de zuigers heel zwaar gaat.Daar zit hem waarschijnlijk het probleem.

Overigens, ik spreek PP tegen wat het trillen in het stuur betreft: mijn uitlijnboer zegt dat met uitlijnen scheef afslijten van de banden verholpen wordt, maar trillingen niet !
#6
dat ligt niet zozeer aan je banden als wel aan je velgen ( stoeprandjes ed), ook fusees & stuurkogels + schokbrekers+ alle rubbers kunnen oorzaak zijn van trillingen, alsmede de eerdere het in een ander topic genoemde stuurhuis Tongue
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
#7
De zuigers gaan helemaal vanzelf terug in de remklauw, mooi systeem is dat. Het enige wat daarvoor zorgt is de vierkante rubber ring in de klauw, die ook de boel afdicht. Je remt, zuiger gaat naar buiten en ring kantelt (edit - beter gezegd: vervormt) mee, je laat los, ring kantelt terug en neemt de zuiger mee. Hoeft ook maar 0,1 mm. Schijfremmen mogen trouwens iets slepen.

Ik denk dat de trilling komt van minimale ongelijkheden op de schijf, ik heb het zelf bij beide Volvo's, alleen als ik van 120 afrem tot 80 of in die regio's. Een "roestafdruk" van een remblok wat een paar maanden op dezelfde plek heeft gestaan kan al genoeg zijn schijnt.
Het gelijk aanhalen van de wielmoeren is belangrijk voor de schijf, en de rem loslaten als je eenmaal stilstaat ook.

De stroeve remzuiger kan je een beetje masseren, paar keer in en en uit drukken helpt vaak. Als beide kanten niet vlot terug gaan kan het de remslang zijn die van binnen uit elkaar valt en als terugslagklep gaat werken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#8
Hebben toch de schijf schoongemaakt met remmenreiniger? Toch? Anders zou het de WD40 wel eens kunnen zijn,...
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
#9
vette vingers op de schijf is ook niet best btw ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
#10
banden zgan
velgen recht
fusees nieuw
stuurkogels nieuw
schokbrekers oud
alle rubbers nieuw

Misschien is het een kwestie van 'even op elkaar inlopen' en is het na een paar 100km weg, ff afwachten dus.

Citaat:De stroeve remzuiger kan je een beetje masseren, paar keer in en en uit drukken helpt vaak.

[dom-modus aan]
Eh, in-en uitdrukken gebeurt toch elke keer als je remt ???

[/dom-modus uit]


Thx voor alle reply, maar nu weet ik nog steeds niet hoe het remblok terugkomt; de zuiger, dat snap ik, maar het blokje?
Komt dat door de veer die eroverheen zit?
dat lØllige veertje kan toch nooit genoeg zijn om de blokjes van de schijf af te duwen? ( l u l l i g schrijven mag hier blijkbaar niet Big Grin, maakt ie"vervelendlig"van )

[Afbeelding: brakes_2.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remblok montageset achter ATE Rob 9 1.014 30 June 2023, 21:06
Laatste bericht: Marc1970
  Remblok dikte Happy newbee 8 5.640 25 June 2007, 13:54
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)