22 January 2008, 14:35
Citaat:Installatie Toerenteller
Algemeen: in onderstaande aanwijzingen wordt aangeraden de minpool van de accu voor installatie te verwijderen, dit is erg belangrijk i.v.m. eventuele kortsluiting. Uit ervaring kan ik vertellen dan een kabelbrandje erg onplezierig is voor zowel de portemonnee als je gemoedsgesteldheid! Voor het bepalen van welke draden onder spanning staan i.v.m. de instrumentenverlichting e.d. moet de accu natuurlijk wel aangesloten zijn! Soms zijn adapters nodig voor de montage van sensoren in het motorblok.
Alle veranderingen die op basis van de gegevens die op deze website vermeld staan worden uitgevoerd, voert u geheel op uw eigen risico uit, wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor schade die eventueel ontstaat door uw handelen naar aanleiding van de gegevens die op deze website staan.
Toerenteller: een toerenteller voor een benzinemotor sluit je aan op de volgende manier:
1. Haal altijd eerst de minpool van de accu los om kortsluiting te voorkomen!
2. Zoek eerst een via het contact geschakelde plus (b.v. van de radio) en sluit deze aan op het + contact achter op de meter.
3. Zoek dan een massa (kan overal aan metalen chassis) en sluit deze aan op het ââ¬â contact van de meter
4. Zoek dan een kabel van de instrumentenverlichting en tap deze m.b.v. een krokodillenbekje af en sluit deze aan op de + van de verlichting van de meter
5. Sluit ook de min van het lampje van de meter aan op de massa
6. Sluit tenslotte een draad aan van de sensor, die je op de kabel van stroomverdeler naar bougie klemt, op de aansluitingen voor de sensor op de toerenteller.
7. Gebruik voor de verbindingen 1.5 mm2 kabel
8. Tenslotte is het aan te raden, de kabels in de motorruimte te omwikkelen met flexibele slang tegen beschadigingen.
9. Nu kun je de minpool van de accu weer aansluiten.
Hierboven de handleiding voor het installeren van een toerenteller voor een benzinemotor. Bij een diesel is het natuurlijk anders. Ik heb al even gekeken of ik het onwaarschijnlijke geluk had dat er kabels voor de toerenteller al klaar liggen achter het klokkenpaneel, maar dat is niet het geval. Wat is de makkelijkste manier om de toerenteller tot leven te brengen?
1980 GL Diesel (USA)