Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
amazon turbo
#1
Na twee jaar bouwen is 't klaar

- 155 pk
- 240 nm koppel
- 0 tot 100 9 sec

[Afbeelding: volvokw7.th.jpg]

binnenslaper.....

Deze amazon is sinds 1990 in mijn bezit en ben daarmee de vierde eigenaar .De eerste eigenaar had een koekfabriek in Andijk (Faust en de Vries ). Hij heeft diverse holle delen vol laten lopen met afgewerkt bakkersvet !
Ondanks dat waren toch de bekende pijnpunten aan de beurt en heb ik 'm in '92 laten restaureren .



[Afbeelding: turbologoax8.th.jpg]




[Afbeelding: bovenkant2ma8.th.jpg]




[Afbeelding: turbohw5.th.jpg]

De b21ET met garrett t3 turbo....


[Afbeelding: b20pangq6.th.jpg]

De "gewone " B20 carterpan


[Afbeelding: luchtfiltersv8.th.jpg]

Nieuwe plek voor het K & N filter


[Afbeelding: inlaatsprstukge7.th.jpg]

RVS inlaatspruitstuk


[Afbeelding: brstfilterjd2.th.jpg]

benzinepomp , filter ,en accumulator


[Afbeelding: catchtankyk1.th.jpg]

Catchtank waar de lagedrukpomp (intankpomp ) in zit .



[Afbeelding: lmmeterxi9.th.jpg]

K-jet luchtmassameter .
Manometer is altijd makkelijk om te zien of de bezinepomp nog werkt.
En omdat de luchtm.meter op de plek van de accu is gekomen, staat de accu nu in de kofferruimte .


[Afbeelding: accuao5.th.jpg]

Daar is ie ...Ook beter voor de gewichtsverdeling .20 kg van de vooras naar de achteras .


[Afbeelding: 331asow4.th.jpg]

De achteras is een " custom build " exemplaar De originele as heeft een 4,1 : 1 verhouding .
Om nu het vermogen beter tot z''n recht te laten komen is er nu een 3,31 : 1 diff in gegaan.
Dit scheelt veel in het motortoerental ( 3250 t/min ipv 4000 t/min bij 125 km/u) zonder dat je veel inleverd op prestaties .Het diff huis is van een 940 .Aan beide zijden hiervan zijn de Amazon delen gelast .
Dit stukje werk is geleverd door de firma Nordrive uit drachten.
Links op de foto is de "plus "kabel te zien .Die loopt vanaf de accu onder de auto door naar de startmotor .Rechts zijn de aanvoer en retour bezineleidingen te zien.
In de verte is nog een glimp op te vangen van de m41 bak met een J-type overdrive .
(sinds april 2008 is dit nu een M46)


[Afbeelding: dashboardwo6.th.jpg]

De stuurhut....Met op de kolom de toerenteller .In de middenconsole de oliedruk , olietemperatuur ,en
een voltmeter .De korte pook komt van een 140 bak .
















Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#2
mooi hoor, ziet er echt helemaal gelikt uit. Alles zelf gefabriceerd?

Hoe heb je de klepdeksel zo mooi gekregen?? Ik heb redelijk zitten poetsen, maar blijft een drama.
Antwoord
#3
mooie foto van het turbo blok.
Ben momenteel bezig om mijn turbo een onderhoudsbeurtje te geven.
Wat ik nog moet hebben is de slang van de luchtfilter naar het motorblok.
Hij is namelijk doormidden gescheurd.

Bij jouw is ie wit zo te zien.
Waar zal ik zo,n slang kunnen halen(uiteraard voor een laag bedrag)??
Geeft het trouwens problemen als ik zonder die slang rij?

Antwoord
#4
ik vind het wel een gaaf inlaatspruitstuk !

zelf gefabriceerd ?? Smile
Antwoord
#5
cooper schreef:Wat ik nog moet hebben is de slang van de luchtfilter naar het motorblok.
Hij is namelijk doormidden gescheurd.
Bij jouw is ie wit zo te zien.


Wit??
Groeten van Frans
Antwoord
#6
Ticcie schreef:mooi hoor, ziet er echt helemaal gelikt uit. Alles zelf gefabriceerd?

Hoe heb je de klepdeksel zo mooi gekregen?? Ik heb redelijk zitten poetsen, maar blijft een drama.

Yep !.......Alles komt uit eigen huis .
En dat kleppendeksel : Daar heeft dirk242 al grotendeels antwoord op gegeven .
Eerst met een Scotch borstel in de haakse slijper en daarna steeds fijner met polijstpapier.
Ik heb op het laatst commandant cleaner gebruikt met een polijstborstel (ook met de slijptol )
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
het enige wat ik wit zie is de downpipe die in heatwrap is gewikkeld.
Antwoord
#8
Zou wel het remsysteem aanpassen van 1-krings naar 2-krings met zo'n Amazon met veel vermogen, lijkt mij toch ff wat veilger.
Wel heel gaaf, maar houdt zelf toch meer van origineel.
Heel veel rij plezier
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#9
Dubbel remsysteem is idd veiliger mocht je door een cupje heentrappen.
Daarom hou ik dit (enkele ) remsysteem in goede conditie.

En daarbij : Hij KAN 190 km/u ( nog niet geprobeerd ) , maar ik rij maar 130 kruissnelheid .
Ook heeft ie een begrenzer . Bij 150 km/u staat namelijk de zonnekap op het punt om te vertrekken .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
Citaat:En daarbij : Hij KAN 190 km/u (

Wat vor bak heb je eraan zitten M40, M41+OD, M46 Of ?
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 1.897 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.475 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 170.912 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.628 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 90.811 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 412.432 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 102.043 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 76.898 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Even Voorstellen Dick en zijn volvo Amazon VolvoDick 293 141.146 28 October 2016, 19:43
Laatste bericht: VolvoDick
  1969 Volvo Amazon Reuvers 379 212.117 2 September 2016, 13:39
Laatste bericht: v700r

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)