Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke olie in een 240 turbo?
#21
niet doen mineraal bij synthetisch gooien.
zie boven geposte items hier over.

je bent verkeerd bezig harry.
er zit een hoop vocht in je olie van daar de mayo.
als je regelmatig ververst ben je dit voor.
en blijft je motor mooi schoon van binnen.
als je alleen maar bij vult komt de slijtage delen , die de olie in beweging houd , niet uit de motor en zullen alleen maar meer schade veroorzaken door een verzadigde hoeveelheid olie.
ook het filter kan het niet meer aan en de klep die erin zit zal open blijven staan omdat het papier niet meer filteren kan.
dus je pompt je smerige olie in de rondte en je wilt niet weten hoe hard je motor zal slijten van binnen.

als je dan goedkoop wilt haal dan je 15w40 olie bij de action.
5 liter voor € 6,75 euro.
hier kan je toch geen buil aan vallen toch????
en doe het filter ook vervangen deze heb je bij de automaterialen zaak voor € 10,-
bij de dealer niet veel duurder.
een ruil motor/ 2e handse motor , met bij komende kosten , kost meer.

low-budget is meestal op langere termijn een tranendal.
Antwoord
#22
Dank! Nee, ik wil niet met open ogen de motor aan gort draaien. Ik ga meteen de olie verversen en een nieuwe filter plaatsen. Synthetisch of mineraal, maar niet beiden, ik zal het gaan toepassen.

Hoe lang moet ik de olie verversen + nieuwe filter om de motor weer schoon te maken? Helpt een lange rit (paar honderd km) om de motor goed 'schoon' te rijden?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#23
Volgens mij valt de schade mee. Er zat 15w40 van Q8 in (ververst + filter) in augustus 2006. Sindsdien heb ik olie aangevuld, wel steeds met verschillende merken (maar wel 15w40). Die tip van Action-olie neem ik mee.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#24
als er veel prut aan je peilstok zit kun je ook een 'schoonmaakmiddel' door je olie gooien. Koop je voor plm. een tientje bij Breezan oid.

Dit gooi je in je oude olie en dan laat je je motor plm 15 minuten stationair draaien. Let op: je olie wordt dan melkdun en verliest bijna alle smerende werking, dus geen toeren maken.

Olie aftappen

Verse olie erin + nieuw filter. Ik zou iets duurdere olie gebruiken. bijv. castrol oid in 15w40 - hele goedkope olie heeft vaak toevoegingen die al na een paar duizend km zijn uitgewerkt. Kost je misschien E20 meer, maar dan kun je er wel weer 15000km tegenaan.
Antwoord
#25
henqui schreef:Welke olie gooien jullie erin jongens? Ik heb 5l. Kroon olie 10W40 SL/CF. Moet erin kunnen volgens mij.
Als ik het goed heb zit er bijna 4,5 liter olie in (incl. oliekoeler). Na het verwisselen van de olie even 30 sec starten met de bobinekabel los?

NOOIT starten met de hoogspanningskabels van de bobine los !!

Je loopt dan kans de isolatie van de bobine door te branden en zo de elektronica te beschadigen.

Trek liever de voeding van de bobine af. Zelfde effect, maar dan onschadelijk.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#26
Ticcie schreef:Kost je misschien E20 meer, maar dan kun je er wel weer 15000km tegenaan.

Ja, maar het af en toe bijvullen blijft. Moet dat dan met dezelfde olie?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#27
in ieder geval met dezelfde soort olie: dus geen combinatie van minerale en synthetische olie. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.
Antwoord
#28
Lees dit maar eens:

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#29
van de week maar eens even langs de Liddle of de Action.

@Jelmar; welke olie gebruikte je in je turbo?

ik denk dat ik voor 10W40 of 5W40 ga. Ik heb wel wat troep onderin mn blok denk ik dus dat komt dan misschien los. Snel weer verversen. Dan spoel ik het wel schoon hoop ik.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#30
normaal gooi ik er een 5w30 olie in, is best wel dun, toen er dus wat blauwe rook uit mn nuitlaat kwam, overgestapt op een wat dikkere 10w40 sinds dien geen last meer.

een 15w40 zal het ook prima doen. maar is wel erg dik.

goedkope olie is prima, maar dan ook wel iets vaker verversen.

****edit.

Ik ben bij 'race' motoren overgestapt op een Kendall 5w50 olie, top spul
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.257 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.369 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 2.812 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 3.901 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 5.537 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.415 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.199 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 15.333 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.385 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 73.662 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)