Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vraagje: hoe een schakelaar aansluiten bij verstralers?!
#1
hoi allemaal,
laatst heb ik een paar verstralers onder de bumper gemonteerd.
ipv het universele schakelaartje heb ik een een orgineel schakelaartje gehaald bij de volvodealer.

nu is mijn vraag; ik zie drie aansluitingen op de schakelaar, een + een S en een met niks erop.

waar moet de schakeldraad en waar de - gemonteerd worden ???
mij lijkt de S de schakel, maar ja made in Germany Big Grin

Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#2
Een min zit niet op de schakelaars in je auto.
In een auto schakel je maar 1 draad (meestal)
Bij verstralers zou ik de plus schakelen en de min van de lampen aan massa leggen.
Kijk even of je schakelaar (en je draden) het vermogen van de lampen wel aankunnen, anders een relais schakelen met de schakelaar en het relais de lampen laten voeden.
ik denk dat je even met een multimeter (of een proefopstellinkje) moet kijken hoe de schakelaar doorverbind.
Misschien is de derde aansluiting op de schakelaar wel de min van een ingebouwd controlelampje.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#3
ik had nog niet verteld dat de lampen via bijgeleverde schema zijn aangesloten.
globaal accu+ naar fuse naar relais naar lamp. relais en lamp op aarde -.
vanaf de fuse ook een voeding naar schakelaar (universeel) en deze ook naar het relais en aarde.

het werk iig, maar doordat de voeding voor de schakelaar (met lampje) ook rechtstreeks van de accu komt brandt het schakellampje altijd. niet echt de bedoeling. volgens het schema moet eigelijk de voeding van de koplampen komen, maar om dat uit te zoeken :-\.

nou dacht ik ik koop een orgineel schakelaartje. alleen die heeft net als het universele ook 3 aansluitingen.. zonder duidelijke uitleg wat wat is.
vandaar mijn vraag hoe aan te sluiten.

een andere vraag; kan ik de aansluiting eenvoudiger maken door het relais niet te gebruiken, maar alleen:
accu+ naar fuse naar schakelaar (+) naar lamp. (en even de stroom meten op de schakelaar welke pool ik moet aansluiten naar de lamp toe).

alvast bedankt voor de reactie Wink

Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#4
Ik zou het relais maar blijven gebruiken, omdat anders de contacten van je schakelaar het niet aan kunnen.
Als je lamoje continu brand komt dit niet omdat je de voeding van da accu hebt afgehaald, maar omdat je verkeerde aansluitingen van je schakelaar gebruikt.
Probeer eens wat andere manieren van aansluiten, om tot een goede oplossing te komen..
Als er een schematje op de schakelaar staat kun je dat hier posten, is wat eenvoudiger om te weten hoe de schakelaar in elkaar zit.
De reden dat je volgens het schema de voeding bij je koplampen weg moet halen, is dat je verstralers dan alleen kunnen branden als je koplampen branden.
Maar dan moet je aleen de voeding van je schakelaar naar relais van de koplampen weghalen en relais naar verstarlers alsnog van de accu.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
hoi Peter,
bedankt voor je info.
ik zal nog eens wat gaan proberen deze week. Wink
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#6
Denk er wel aan dat er ook een regelgeving(wet) bestaat die aangeeft dat bepaalde lampen niet zomaar willekeurig aangesloten mogen worden.
Oftewel die moeten via via lopen, Mistlampen en verstralens zijn verschillend geschakeld. dit kan bij de APK een probleem opleveren
Advies is wel om altijd een relais te gebruiken en de stuurspanning kan je van de stadslichten afhalen.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#7
BirnieF245 schreef:Denk er wel aan dat er ook een regelgeving(wet) bestaat die aangeeft dat bepaalde lampen niet zomaar willekeurig aangesloten mogen worden.
Oftewel die moeten via via lopen, Mistlampen en verstralens zijn verschillend geschakeld. dit kan bij de APK een probleem opleveren
Advies is wel om altijd een relais te gebruiken en de stuurspanning kan je van de stadslichten afhalen.

ok, ik zal het advies opvolgen. ik vraag ook nog wel even een electricien opt werk om eea na te kijken.
gr Claus
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#8
Ik zal zo even een schema posten wat je kan gebruiken (ergens heb ik nog een powerpoint).
Komt op het volgende neer.
De stroom voor de lampen komt rechstreeks van de accu (met zekering ertussen). De schakelaar in deze stroomkring is het relais.
Dat relais wordt weer aagestuurd door de schakelaar die je op je dashboard gaat maken. Die schakelaar krijgt de stroom van het stadslicht.

Ja kan dan dus alleen de verstralers aanzetten als (minimaal) het stadslicht aanstaat.
Antwoord
#9
De link naar de powerpoint
Antwoord
#10
Heel leuk gedaan, Robbert.
Overduidelijk ook.
Ik denk dat ik nu ook weet waarom het controlelampje bij Claus blijft branden.
Als de voeding aan de verkeerde kant van de schakelaar zit blijft het contrilelampje altijd branden.

Dus Claus,... de voeding en de schakeldraad van de schakelaar maar eens proberen om te wisselen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trekhaak aansluiten JanO 5 1.318 28 September 2022, 15:55
Laatste bericht: Marc1970
  Steuntje verstralers in de grill. Jambon 1 914 18 September 2022, 14:00
Laatste bericht: 01Dennis10
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 6.905 27 June 2021, 20:35
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 33.568 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  Ruitenwisser schakelaar Ruud245 12 5.308 22 August 2020, 08:09
Laatste bericht: Grey240Polar
  electronische km. teller aansluiten jos245 10 9.999 7 July 2020, 08:51
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiten schakelaar elektrische spiegels Ijsbrand84 3 3.509 9 June 2020, 21:15
Laatste bericht: Arjan.
  Groot licht schakelaar ? JaapV 14 12.812 12 July 2017, 20:57
Laatste bericht: A_A
  Stoelverwarming aansluiten Nicolaas H 3 5.392 18 January 2017, 11:04
Laatste bericht: Nicolaas H
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.062 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)