Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Ik heb al een jaartje het probleem dat als ik 's ochtends mijn diesel aanslinger, mijn automaat (BW55) pas in de versnelling schiet bij hoge toeren. Als ik hem dus in de achteruit (of vooruit) zet, pakt hij hem niet. Pas als ik veel gas geef, schiet hij in de versnelling. Onder het rijden schakelt hij verder goed.
Het is een tijdje redelijk goed geweest, maar nu het weer kouder/vochtiger wordt merk ik dat het weer vaker de kop opsteekt. Voor de vakantie is de olie nog vervangen en zijn de filters schoongemaakt. Dat is het probleem dus niet.
Is dit een teken van slijtage? :-\
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.762
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Is je olie nog wel op peil? ( bij warme bak)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
checken met draaiende motor, en zorgen voor juiste Olie: ATF-F
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Klinkt wel als te laag oliepijl, of olie die niet meer voldoet. Dus controleren, of bijvullen of verversen. Dat laatste is best wel een dure grap, want ATF olie is prijzig. Eventueel zit er een filter in de bak, dat kan verstopt zitten. Bij koude motor/bak werkt dat blokkerender dan bij een warme.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Aan jullie reacties te lezen moet het dus wel aan de olie liggen. Het is alleen zo dat nadat de olie ververst was in mei, ik vlak daarna hetzelfde probleem had.
Ik zal nog eens op de factuur kijken of ze uberhaupt de olie toen wel ververst hebben, het was nogal een haastklus voor hun :-\ En ik zal morgen de olie eens peilen.
Bedankt voor de reacties zover :-*
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.762
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Kijk dan ook even of er wel de goede olie in gegaan is.
ATF-F moet het zijn.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Peter Timmer schreef:Kijk dan ook even of er wel de goede olie in gegaan is.
ATF-F moet het zijn.
Hoi Peter,
Op de factuur staat gewoon 'ATF'. Wat is het verschil tussen de twee?
De filters waren ook schoongemaakt, by the way.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.762
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
ATF= Automatic transmission Fluid
De volgende F is de specificatie (volgens mij in dit geval Ford?)
dus "ATF" is net zo duidelijk als "motorolie", zegt dus niets.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
ATF-F is inderdaad specifiek voor FORD. maar zit ook in Volvo automaten, heeft een andere viscositeit en kan hogere temperaturen aan, is dus wel degelijk een (positief) verschil met standaard ATF, kost ook niet zoveel meer, bij Amelsbeek geloof ik â¬8,- de liter :-*
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
F kan ook voor Folfo staan natuurlijk ;D
Ik zal de monteur eens vragen wat voor olie hij er precies in heeft gegooid. Deze jongeman werkt al bijna 30 jaar met Folfo's, dus ik ga er wel vanuit dat hij weet wat hij doet. Maar je weet het nooit natuurlijk :-\
Ik heb gister bij een koude motor gepeild (hoefde niet weg) en toen zat er ruim voldoende olie in. Ik zal vandaag bij een warme motor peilen.
1980 GL Diesel (USA)