Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?
#21
Precies zoals ik dat gedaan heb, helaas loopt hij wel aan. :'(
Dus misschien zijn er verschillende ventilators op de markt. :o
De mijne kwam van Scandcar, waar kwam die van jou vandaan ???
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#22
Zwarte Flirt schreef:Precies zoals ik dat gedaan heb, helaas loopt hij wel aan. :'(
Dus misschien zijn er verschillende ventilators op de markt. :o
De mijne kwam van Scandcar, waar kwam die van jou vandaan ???

vandaar dat ik zei dat je de Dremel gebruikt om de 'stand-offs' in het witte kunststof weg te zagen. De de bevestigingsflens t.o.v. de motoras zit namelijk niet precies in het midden en als je die dingen wegzaagt klopt het wel weer en loopt ie dus niet aan. En met iets anders dan een Dremel kun je het niet weghalen, tenzij je echt ALLES verwijdert. Maar met Dremel is het een koud kunstje.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#23
Zwarte Flirt schreef:De mijne kwam van Scandcar, waar kwam die van jou vandaan ???

Op de doos staat VDT. Niet gekocht bij een dealer.
Antwoord
#24
De laatste tijd, als ik de kachel aanzet, ruik ik een 'ondefinieerbare cq muffe' lucht.
Het kan haast niet anders dan dat dit koelvloeistof is.

Nu heb ik laatst al de kachelkraan vervangen (aan de oude hing altijd een drup), en sindsdien treedt het op.
(De nieuwe drupt niet nee.)

Kan mijn kachelradiateur ook lek zijn? (ik verlies geen koelvloestof btw)
Hoe kan ik checken of dat ding kapot is.
Of kan het iets anders zijn?

Misschien domme vraag, maar zit dat ding IN de kachelmotor?
(Zie foto onderaan, onderste pic, ding wat IN de motor zit)
Is dat de radiateur?

Zo ja, dan ben ook ik aan de beurt voor de "kachel-motor-operatie"
(kunnen wel een club oprichten....)

[img width=110 height=200]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/240_heater.jpg[/img]

@ Erik265: al gedaan deze klus?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#25
die muffe lucht kan ook veroorzaakt worden door vochtige bladeren die in de kachelunit liggen, of gewoon door vocht in de kachelunit.
Het kan zijn dat de afwatering verstopt zit. Volgens mij is dat nummer 1 op de bovenste foto.

En ja, op de onderste foto kijk je tegen de radiateur aan.
Maar als je geen koelvloeistof verliest, zou ik niet aan lekkage denken
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#26
heb je een kachelbediening met schuiven of met 3 drukknoppen die via vacuum de ventilatiekleppen sturen??
(op de knoppen staat dan "rec" "def" "floor" )

In dat geval moet je even opletten , je hebt dan een "combined unit" oftewel een op airco voorbereidde kachelunit.

Van beide units kan je UITSTEKENDE orginele volvo documentatie downloaden via de k-jet site afdeleing green books

Als je ook daadwerkelijk een airco hebt kan deze vieze lucht ook nog door schimmel komen in je condens-opvangbak.
Hiervoor kan je middeltjes kopen bij de automaterialenboer, dat werkt schimmeldodend.

Antwoord
#27
Ik heb ook een combined unit en ik heb nog geen tijd gehad om de motor te vervangen. Misschien dat ik het ook wel laat doen, want het moet wel klaar zijn voordat het Ãcht koud wordt.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
#28
Blad dat op de kachelradiateur ligt kun je via de bovenste ventilatieopening midden op het dashboard verwijderen. Uiteraard eerst ventilatierooster en aanvoerkoker verwijderen. Wel een klein handje/armpje nodig...... Of een dunne stofzuigerslang.

Een lekke kachelradiateur meldt zich door een niet weg te poetsen waas op de voorruit tijdens vochtig weer. Tijdelijke remedie: vuldop expansievat iets losdraaien, zodat geen druk opgebouwd wordt. Dan heb je nog weken, maanden op actie te ondernemen. Wel regelmatig koelvloeistofpeil controleren. Koelvloeistof ruikt overigens niet muf. Als je het al ruikt dan een weeë, zoete lucht.

Als de afwatering verstopt zit, dan loopt het water weg door de onderste ventilatie opening en als je pech hebt onder de matten. Even lostrekken, zie je vanzelf.

Groet,
DJ
Antwoord
#29
Peter Timmer schreef:die muffe lucht kan ook veroorzaakt worden door vochtige bladeren die in de kachelunit liggen, of gewoon door vocht in de kachelunit.
Het kan zijn dat de afwatering verstopt zit. Volgens mij is dat nummer 1 op de bovenste foto.

En ja, op de onderste foto kijk je tegen de radiateur aan.
Maar als je geen koelvloeistof verliest, zou ik niet aan lekkage denken

Bestaat er voor de 240 ook zoiets als een interieurfilter om dit tegen te gaan?


Gr ???
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#30
thuur schreef:
Peter Timmer schreef:1. die muffe lucht kan ook veroorzaakt worden door vochtige bladeren die in de kachelunit liggen,
2. of gewoon door vocht in de kachelunit.
3. Het kan zijn dat de afwatering verstopt zit.
-knip-
Bestaat er voor de 240 ook zoiets als een interieurfilter om dit tegen te gaan?
Gr ???

Wat bedoel je met zoiets ?

Ad1: Snowcap om bladeren te voorkomen...voor E14 voor de oude modellen, duurder want 2 voor de nieuwe modellen...
En gewoon schoonmaken, in beide gevallen niet zoveel werk (Wel voorzichtig zijn)
Ad2. Vocht komt er altijd in doordat het rooster open staat, zie ook 3.
Ad3. De afwatering is goed schoon te maken, eens in de 20 jaar nodig.... Het gat onder de auto is groot genoeg voor een vinger, blokfluitschoonmaker.

Als de boel na een rit van 100km lekker droog gestookt is komt e.e.a. ook makkelijker los.
[img][/img]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 229 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 2.367 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.174 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 2.443 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 76.328 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.083 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.407 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.230 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 5.973 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.098 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)