Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Berta, de Rooie en de Grijze
#81
" ....Ik heb afgelopen zaterdag al een heel stuk met de auto gereden en eerlijk gezegd geen moment de V70 gemist. Okà zo'n V70 rijdt stukken beter, stiller, sneller... maar gewoon het '240-gevoel' is helemaal top, ik heb er helemaal van genoten Smiley"

Een feest van herkening vul voor de "V70" 960 estste in...... ;D
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2
Antwoord
#82
Planning komende week:
-hondenrek plaatsen
-toerenteller en klokje plaatsen
-rolhoes plaatsen (als het oprolt tenminste )
-radio overzetten
-boksen voordeuren goed bevestigen
-roest verder behandelen

Toerenteller en klokje zijn geplaatst, als je de bedrading eenmaal weet is het echt een eitje. Enige wat jammer is, is dat het gaatje waar de pin voor de verstelling van de klok zat gewoon een gat blijft. Hoe zit dat bij bij de originele?

Heb ook de roest een beetje behandeld: roest weg gestoken en roest omvormer erop gesmeerd. Er zitten wat punten die ik tegen de winter in orde wil hebben, niet met glasvezel maar gewoon dicht laten lassen. Wil daarna de holle ruimten ook goed laten conserveren. Foto's zeggen meer als woorden:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0078.jpg[/img]
Rechts achter wielkast, is het grootste gat. denk dat ik er een hele hoek op laat lassen.
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0073.jpg[/img]
Links achter wielkast, klein gat dus klein plaatje erop en klaar.
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0074.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0075.jpg[/img]
Wielkast links achter, paar plekken die beetje aangetast zijn maar niks echt om zorgen te maken.

Dan nog een blik op het differentieel:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0072.jpg[/img]
Daar zal wel een keerring een beetje lekken :Smile

Er zit ook een rammel bij de achteras maar ik kan het niet lokaliseren. Voorlopig nog maar even mee door rijden maar mijn edoeling is wel om een sloper op de kop te gaan tikken en daarvan de achteras te nemen om dan al de rubbers te gaan vervangen. Draadeinden van de steekassen zijn echt ver heen, krijg een van de moeren er niet meer op omdat de boel dol is.

Zo staat de rooie er nu bij, ongewassen en niet gepoetst morgen dus maar eens wassen
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0077.jpg[/img]
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#83
Dat vind ik geen overdreven lekke achteras. Beetje zwetend misschien.

De tapeinden voor de wielmoeren kan je naar achteren eruit rammen en nieuwe erin trekken met de wielmoeren zelf, makkie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#84
Marc1970 schreef:Dat vind ik geen overdreven lekke achteras. Beetje zwetend misschien.

De tapeinden voor de wielmoeren kan je naar achteren eruit rammen en nieuwe erin trekken met de wielmoeren zelf, makkie.

Dif zelf valt idd wel mee, alleen de omgeving is een beetje een smeerboel. Op zich niks alarmerends maar als ik de rubbers ga verversen neem ik het dif gewoon in een keer mee.

Van de tapeinden is wel een goede tip, heb zelf zitten kijken maar dacht dat ze gelast waren of dergelijke. Ga die dus eerdaags vernieuwen samen met de wielmoeren.



Vandaag ben ik bezig geweest met de radio. Na uren puzzelen erachter gekomen dat de twee multimeters die ik heb het niet doen :Smile
Toen maar verder gegaan op de oude manier met een lampje. Dit bracht aan het licht dat de continu stroom niet werkt, ga daarvoor dus maar een nieuwe draad trekken.
Heb ook de boksen opnieuw vast gezet in de deurpanelen. De originele waren al een langere tijd naar de vaantjes en de nieuwe boksen waren vast gezet met wat schroeven, zag er niet heel fraai uit en de gaten waren best uitgeleurd. Heb het nu opgelost om het vast te zetten met vis draad. Morgen nog even de kapjes erop monteren maar daar heb ik nog niet helemaal een nette oplossing voor.
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0081.jpg[/img]
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#85
Na twee weken niet met de rooie gereden te hebben stap ik gisteren in de auto, sleutel om en lopen... ja lopen want de accu was leeg, had al eerder gemerkt na het inbouwen van de radio dat het boeltje niet helemaal in orde is. Ik zal dus de boel verder moeten gaan ontrafelen. Het moet in de aansluiting van de radio zitten aangezien er eerder geen problemen zijn geweest.

Het lijstje is niet veel korter geworden maar op het moment weer andere prioriteiten. De rooie heeft wel weer bewezen dat het toch een behoorlijke krachtpatser is: aanhanger puin weg gebracht, totale combinatie woog 3400kilo en geen schrijntje pijn.

To do:
-hondenrek plaatsen
-toerenteller en klokje plaatsen
-rolhoes plaatsen (als het oprolt tenminste )
-radio overzetten lekstroom zoeken
-boksen voordeuren goed bevestigen
-roest verder behandelen

Verder nog werk gekregen aan de 340 van m'n broertje (de ex 340 van Jelmar). Alternator naar de haaien. Heb gisteren meteen bij t p oldtimershop een andere gehaald. Deze man is bakker en heeft een beetje een vergroeide hobby, zijn achtertuin staat letterlijk vol met volvo's. 340's, Dafjes, 940, 240,... Ook heeft hij een turbo 244 staan, met goed open dak een zwarte hemelbekleding :o nooit eerder gezien in een Volvo maar ooooh wat ziet dat er mooi uit 8) alleen was de bodem van de betreffende auto een beetje rot :-\
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#86
Vandaag de radio van de rooie goed aangesloten, althans dat denk en hoop ik. Enige stomme is dat ik nu constant de radio moet uit zetten als ik de auto uit zet. Als ik een keer tijd heb eens verder gaan verdiepen in de electrische schema's, voor het moment kan ik er mee leven. Heb ook even al wat kabels gelegd voor de sub die er maandag in komt te staan voor de rit naar Ciney. De auto zal speciaal uitgedost worden voor deze rit maar daar zullen foto's van volgen, voorlopig moeten jullie het doen met onderstaande foto's.
[img width=398 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0008.jpg[/img]
[img width=800 height=531]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0003.jpg[/img]
[img width=800 height=531]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0007.jpg[/img]
[img width=398 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0010.jpg[/img]
[img width=398 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0015.jpg[/img]
[img width=800 height=531]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0018.jpg[/img]
[img width=800 height=531]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0025.jpg[/img]
[img width=800 height=531]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/DSC_0013.jpg[/img]
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#87
ach wat zijn ze lief eej? Volvo's in het gras?
(laat ze je velgen maar niet zien... Tongue )
Antwoord
#88
Stinky schreef:ach wat zijn ze lief eej? Volvo's in het gras?
(laat ze je velgen maar niet zien... Tongue )

Daar mogen ze ploegen Tongue

Velgjes mogen idd na 22 jaar wel eens een opknapbeurt krijgen maar eerst nog even wat andere dingetjes
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#89
6622 stuks zijn er gemaakt, twee heb ik er nu ;D
Mijn nieuwe aanwinst, een '79 262C Bertone, zwart interieur dat in topstaat is, gekocht van de eerste eigenaar die er zes jaar mee gereden heeft. Heeft vele jaren in showrooms doorgebracht maar de laatste jaren buiten in weer en wind. Beetje werk aan en een nieuwe motor hoop ik een leuke auto erbij te hebben of als er een goed bod op komt... Wink
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Afb0092.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Afb0093.jpg[/img]
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#90
Vandaag even tijd gemaakt om de grijze aan eens goed te bekijken. Zoals al ik al wist is de auto een keer overgespoten geweest, dit is echter op de goedkope manier gebeurt, over het vet van de deurscharnieren heen ed. Er is toen ook een beetje geplamuurd aan de auto, een magneet blijft minder goed plakken aan de voorkant van de achterwielkasten. De bodem is op zicht nog helemaal hard maar voor de zekerheid wil ik deze week er nog even onder kruipen om met een schroevendraaier te testen.
Aangezien bij de eerste bezichtigingen de motorkap niet open kon heb ik nog niet eerder het blok en automaat kunnen zien. Toen ik na iets gepruts de kap open kreeg trof ik dit aan:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0094.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0095.jpg[/img]
Heb maar meteen geprobeerd om er stroom op te zetten. In het interieur werkt nog niet alles (verlichting, ventilator,...) maar de radio werkt wel net als de buitenverlichting.
Na een snelle controle van de olie (verdacht schoon) en het koelwater het blok proberen te starten, lopen deed hij niet maar hij begon al rond te draaien. Deze week dus eens proberen om de accu van de Rooie erin te zetten.
Het interieur is verder nog in goede staat, wel wat kleine punten die gemaakt moeten worden maar vooral een poetsbeurt zou het interieur goed doen.
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0098.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0099.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0100.jpg[/img]
De originele radio met op de hoedenplank twee originele luidsprekers
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0101.jpg[/img]

Het exterieur heeft in de toekomst wel wat werk nodig maar is al bij al na zoveel jaar buitenstaan toch nog vrij goed en belangrijker, compleet. Al de badges en kroontjes zitten nog op de auto.
De slechte punten zijn vooral de afvoer/raamstijl van het achterraam:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0105.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0106.jpg[/img]
Ook achter de kroontjes heeft het plaatwerk zich omgevormd tot bladerdeeg. Heb er geen foto's van maar voel het duidelijk. De A-stijl is nog in uitzonderlijk goede staat al begint het er wel te roesten.
De achterklep is ook begonnen aan z'n einde:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0104.jpg[/img]
In de achterbak is het ook relatief vochtig. Dat vocht komt natuurlijk via de rotte raamstijl naar binnen gelopen, zal ik dus eerdaags goed moeten afdichten. In de klep licht verder nog de voorspoiler en het reservewiel dat nog nooit is opgepompt.
De velgen hebben ook een keer een "opknapbeurt" gehad :Smile
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Grijze/Afb0103.jpg[/img]

Dat ik tegen de auto aangelopen ben is trouwens puur toeval geweest. Tijdens de zoektocht naar een vervanger voor mijn V70 naar de paasshow in Tessenderlo gereden om eens te kijken, op de terug weg zag ik de auto staan bij een Opel dealer. Natuurlijk even gestopt om te kijken en de eerste dag dat de garage open zou zijn gebeld waarna ik het nummer van de eigenaar kreeg. Deze gebeld maar hij was al een maand bezig met iemand anders maar deze wou de auto maar niet komen halen. Na een maand kreeg ik een mail van de beste man of ik nog interesse had in de auto, natuurlijk had ik dat wel en heb de auto 2 weken geleden nog eens bekeken. Na een korte bedenktijd besloten de auto over te nemen, in mijn ogen een "once in a lifetime opportunity" aangezien de prijs, staat en verleden.

Volgens de km teller heeft de auto 91000km ervaring, het service boekje is het laatst afgestempeld op 21 sep '82 bij 81334km. Gemiddeld maakte de eigenaar 10000km per 3 maanden.
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grijze 940 uit 1997 Marc1970 6 4.637 15 July 2019, 20:53
Laatste bericht: Marc1970
  Drk - De grijze Drk 14 11.090 16 February 2017, 23:39
Laatste bericht: Drk
  Grijze Superpolar Stevves 50 37.829 12 November 2016, 15:00
Laatste bericht: jehannes
  Even voorstellen! Bram met zijn 93'er grijze polar BramvanBlokland 7 5.683 2 August 2016, 20:33
Laatste bericht: A_A
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 13.081 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)