Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Berta, de Rooie en de Grijze
#71
PRACHTIG!!!!!!
dat geeft me weer moed, en alle respect voor je lef.
vr.gr. Paul
Antwoord
#72
Mooier dan nieuw.
Groeten van Frans
Antwoord
#73
Het is weer een eeuwigheid geleden ondertussen :-\
De herexamens gingen super..... op frans na dan, en daar moest ik juist op slagen. Dus schoolcarriere finito....
Beetje tegenslag maar we zetten onze schouders eronder en gaan gewoon lekker verder. Weliswaar alles even opnieuw bekeken en toch maar besloten om gedeeltelijk m'n oude 'roots' terug onder het stof vandaan te gaan halen maar deze keer zonder een baas: ik ga zelfstandig traiteur in bijberoep doen en in de toekomst zelfs meer. Dus nu druk op zoek naar een baan en al de nodige informatie opzoeken voor een eigen zaak zodat ik begin volgend jaar van start kan gaan.
Terwijl het puntje carriere loopt ben ik ook een stal aan het omtoveren tot woonruimte zodat ik op mezelf kan gaan wonen en dit moet bewoonbaar zijn aan het eind van deze maand. Moet alleen nog maar een vloer, muren, verwarming,... in ;D hard werken dus
Maar straks kan ik Berta wel elke dag door het raam zien.
De onderdelen van Berta zijn ondertussen wel verhuisd naar een nieuw magazijntje (lees: stal) waar ik ook een kachel heb staan om aankomende winter enigzins warm te kunnen prullen.
Morgen ga ik eerst de ex-340 van Jelmar bij mijn broetje onder handen nemen zodat die klaar voor gebruik is.
Ik zou dus bijna zeggen dat ik genoeg te doen heb... :Smile

Citaat:He simplicity, Hoeveel uurtjes heb je nodig gehad voor de revisie van de automaat? Wil hetzelfde doen maar of het allemaal zo schoon/blinkend moet worden weet ik nog niet. Onderdelen allemaal bij de dealer besteld? Ook de bus van het staartstuk? Ik hoor graag, Joseph
Hoeveel uur ik exact eraan gewerkt heb weet ik niet maar het valt in principe heel erg mee. Je moet vooral voldoende ruimte hebben om alles in volgorde uit elkaar te draaien en uit te stallen. Werkt het makkelijkste en ben je zeker dat de volgorde goed zit. Er gaat vooral veel tijd in het bestellen van de onderdelen zitten, zijn nooit op voorraad. Het is zelfs makkelijker als je de gegevens uit Vadis zelf al kunt opzoeken dan ben je zeker dat je in een keer alles juist in huis haalt.

Het blinkend maken is alles gewoon goed schoon maken wat toch moet gebeuren, even ontvetten en dan in de zinkspray zetten. Kost je bijna niks en levert een mooi effect 8)

Verder een relatief simpel werkje eigenlijk, zeker als je de greenbooks erlangs hebt liggen is het gewoon stap voor stap tewerk gaan en alles controleren op slijtage. Ik raad wel aan het kleppen huis dicht te laten, hier kan inprincipe weinig kapot aan gaan (bestaat uit veren en geleiders enz) en als het toch kapot is gewoon van een ruilautomaat af omwisselen.
Bespaar ook niet op koppelingsplaten, als je denkt die kan nog net neem dan toch maar een nieuwe scheelt je een hoop werk als het opnieuw gedaan zou moeten worden.
En als er vragen zijn vraag maar raak hoor Wink
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#74
Bedankt voor je reaktie. Ben in dubio: Heb een bak met 380 dKm op de teller maar zowel cardanas als uitgaande as van de aw71 vertonen helemaal geen speling. Vermoeden bestaat dus dat er ooit iets opgeknapt is of geserviced. Lijkt me dat de uitgaande as niet spelingsvrij kan blijven na 380 dKm. :o
Mede daarom zit ik aan een simpele servicebeurt te denken met de pakkingen van het staartstuk, keerring op ingaande as, filtertje etc etc. Overigens moet dat staartstuk wel los daar ik die van de BW55 over moet zetten ivm km-aandrijving. Smile

Iemand heeft me wel eens verteld dat er maar een service beurt is voor een AW71 en dat is een kit van rond de 200 eur. 8 tellen voor reinigen en checken en 3 uur voor samenbouw. Dat lijkt mij redelijk optimistisch!!

groet en succes met de verbouwing, 340 en oh ja: Je moest ook nog studeren ???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#75
Citaat:Bedankt voor je reaktie. Ben in dubio: Heb een bak met 380 dKm op de teller maar zowel cardanas als uitgaande as van de aw71 vertonen helemaal geen speling. Vermoeden bestaat dus dat er ooit iets opgeknapt is of geserviced. Lijkt me dat de uitgaande as niet spelingsvrij kan blijven na 380 dKm.
Mede daarom zit ik aan een simpele servicebeurt te denken met de pakkingen van het staartstuk, keerring op ingaande as, filtertje etc etc. Overigens moet dat staartstuk wel los daar ik die van de BW55 over moet zetten ivm km-aandrijving.

Iemand heeft me wel eens verteld dat er maar een service beurt is voor een AW71 en dat is een kit van rond de 200 eur. 8 tellen voor reinigen en checken en 3 uur voor samenbouw. Dat lijkt mij redelijk optimistisch!!

groet en succes met de verbouwing, 340 en oh ja: Je moest ook nog studeren

Als hij het nog goed doet zou ik het laten zoals het is. Ik heb het gedaan puur omdat het er toch onderuit was en het allemaal goed wil hebben (oke was ook beetje nieuwsgierig ;D)
Assen zuullen ook niet snel speling gaan vertonnen volgens mij... Is een beetje als de aandrijfassen van een Volvo, gemaakt voor jaren dus. Ben natuurlijk geen expert maar denk als een automaat kaopt gaat dat het de koppelingsplaten zijn die verbranden ofwel het kleppen huis dat het begeeft.

Die 8 tellen en 3uur samenbouw is een beetje optimistisch als ik er echt een uur moet opplakken dan denk ik dat ik toch zeker een dikke 20 uur bezig geweest ben maar ben ook iemand die graag koffie of een pilsje tussendoor drinkt dus dan loopt het wat uit. Tongue

Studeren is nu een eind aan gekomen, heb bepaalde voorwaarden niet gehaald dus kon niet opnieuw ingeschreven worden. Is beetje ingewikkeld verhaal maar ach nu heb ik meer tijd en geld voor de Volvo's ;D

Ohja inmiddels gehoord dat een vriendin van m'n moeder ook een 245 heeft gekocht.... ben goed bezig met iedereen te infecteren met het volvo virus Tongue
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#76
En weer een update...

Met Berta is verder niet veel meer gebeurd, alleen wat kleine onderdelen geschuurd, gepoetst en in de alu zink spray gezet. Niet de moeite om foto's van te maken.

Ondertussen is mijn V70 Bifuel naar de vaantjes gegaan, amper 258000km gelopen. Geen compressie meer op de 5de cilinder luide het verdikt van de garage. Kleppen zijn dus verbrand en een nieuwe/gereviseerde kop kost minstens 2000€. Daarbij moet de koppeling gedaan worden, een nieuwe ruit, lpg tank moet gekeurd worden, onderhoud,... dat heeft me aan het rekenen gezet en kom op een minimum bedrag van 3800€ uit en dan moet er echt maar ook echt niks meer bijkomen. Dat komt heel dicht in de buurt van de waarde van de auto, auto is voor mij dus afgeschreven.
Ondertussen op zoek naar een vervanger, ik heb al wat auto's bekeken maar binnen het budget is er niet echt veel te vinden. Opties die nu openstaan zijn natuurlijk allemaal Volvo (al heb ik ook gekeken naar VW, Skoda en Seat). Donderdag ga ik naar een V70tdi kijken met bijna 400.000km op de teller maar mijn ogen zijn ook gevallen op de wat oudere beestjes: 200 serie, 700 serie, 900 serie.
Belangrijkste eisen op dit moment is dat ik een relatief betrouwbaar, niet al te duur vervoersmiddel vind waar ik zeker een half jaar probleemloos km mee kan maken. En uiteraard een estate aangezien ik opnieuw lichte vracht wil rijden (125€ belasting/jaar tegenover +-550€/jaar).
Mijn vader heeft ook aangeboden om de rode 245 aan mij te verkopen, 345000 gelopen en zit wel wat werk aan om het rijdend te houden maar de prijs is wel erg aantrekkelijk. Grootste nadeel van deze auto is de brandstof, in april start ik met een nieuwe baan en moet veel km gaan maken. Benzine is duur maar een lpg installatie ook (2300€ all in) dus allemaal punten die ik tegenover elkaar aan het zetten ben.

Verder ga ik ook verder met opruimen, straks even een advertentie maken voor m'n 740 en dan mag deze weg in het geheel of in stukjes...
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#77
Een 240 station kopen waar al lpg in ligt is ongetwijfeld de goedkoopste oplossing.
Antwoord
#78
jos245 schreef:Een 240 station kopen waar al lpg in ligt is ongetwijfeld de goedkoopste oplossing.

Heb ik idd ook al naar gekeken maar voor hetzelfde geld koop je een V70 tdi (met gekende historie).
Ben nu hier weer vanalles aan het lezen en bekijken en dan speelt de nostalgie van de rode 245 wel weer op ;D
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#79
De kogel is door de kerk: Vanaf volgende week is de Rooie, zoals hij al jaren hier thuis wordt genoemd, van mij!

Ik ga me dus laten vervoeren in een rode 245 die in '89 in Duitsland is afgeleverd en sinds '92 in ons bezit is. Het is een gewone GL maar helemaal basic is hij niet: elektrisch verstelbare spiegels, radio/casette speler en oppompbare schokdempers zaten er bij aflevering op. Het interieur is Pepper and Salt en de bestuurdersstoel is al eens vervangen, het dashboard is door de zon hier en daar gebarsten maar verder wel goed. Hij heeft een parkeerhulpsysteem ofwel trekhaak, Virgo's en Corona velgen (beide met bijna nieuwe banden), lekker veel chroom en ook een chromen gril (van een GLT).
De motor is een B230E met 345000km ervaring en verbruikt zo goed als geen olie. De fan is wel defect (draait continu mee) maar dit laat ik lekker zo want het geluid dat er nu van onder de motorkap komt is op z'n minst bruut te noemen. Kleppen moeten wel eens gesteld worden en dan is hij weer helemaal fris. De bak is een gewone 5 bak die bij 250k nieuwe koppelingsplaten heeft gekregen.

Wat zijn de min punten? De silent blocks aan de achterkant moeten vervangen worden, het voorraam is aan vervanging toe, achterklep zou vervangen mogen worden, voorklep moet afgesteld worden, roest aan de onderkant van de deuren en achter aan het begin van de wielkasten. De uitlaat heeft een el cheepo reparatie gehad aan de laatste demper dus eindstuk is niet je van het. Ook trilt de ophanging aan de voorkant, de eene keer wat meer als de andere keer maar denk dat het in de velgen zit aangezien hij pas volledig is uitgelijnd bij de dealer.

Al bij al wel een auto die gewoon rijdbaar is en goedkoop is in onderhoud. En ja de aanschaf prijs was zo aantrekkelijk dat je er geen vergelijkbare voor kan vinden.
Buiten het in goede staat houden van de auto wil ik er ook terug een beetje mee gaan spelen. Niet motorisch maar cosmetisch, een stukje lager leggen, imperial,... Beetje ratlook/oldskool eigenlijk maar eerst de belangrijke dingen gewoon goed in orde brengen.

Ik heb afgelopen zaterdag al een heel stuk met de auto gereden en eerlijk gezegd geen moment de V70 gemist. Okà zo'n V70 rijdt stukken beter, stiller, sneller... maar gewoon het '240-gevoel' is helemaal top, ik heb er helemaal van genoten Smile

245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#80
We hebben weer kunnen prutsen. Ik ben vanmorgen begonnen met het verwijderen van de roest aan het uiteinde van de dorpel rechts achter. De roest is erger als verwacht maar voor een 21 jaar oude auto valt het heel goed mee, zal volgende week foto's ervan maken.
Ook op de bodem zitten een paar plekken die door zijn, vermoedelijke oorzaak is door de jaren heen opgestapeld vuil in de dorpels.
De eerste eigenaar had de auto speciaal in de Dinitrol en ook een extra laag bodemcoating op de bodem laten zetten dus eigenlijk is de auto heel goed geconserveerd. De boel is alleen op dit moment helemaal uitgehard dus heeft vocht alle kansen.

Heb ook de remschijven van de 740 gemonteerd aangezien deze net wat meer vlees hebben. Ook wou ik de as van de 740 over zetten aangezien de draadeinden van de 240 niet meer helemaal sjoffel zijn. Gelukkig dat de assen verwijderen geen uren werk is want het past dus niet. :Smile Ga dus binnenkort maar eens op zoek naar een achteras, waarschijnlijk eentje compleet met differentieel aangezien deze al behoorlijk vet is. Kan ik meteen al de rubbers vervangen.
Parkeerrem spul past gelukkig wel en is een stuk makkelijker te stellen als in een V70.

Volgende week wil ik ook wat leuk interieur spul installeren. De grote klok zal vervangen worden door een toerenteller en er komt een klein klokje bij, de rolhoes is ook onder het stof vandaan gehaald maar die zal eerst nog gerepareerd moeten worden hij rolt namelijk niet meer op. Ook komen er chromen knippers inplaats van de zwarte.
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0069.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0065.jpg[/img]
Het Dashboard kastje heb ik ook gemaakt. Het gat waar de sluiting achter valt is door de jaren niet altijd hetzelfde gebleven en was dus te ruim. Heb er een ijzertje voor op maat gemaakt en vast geplakt zodat hij weer netjes sluit.
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/De%20Rooie/Afb0068.jpg[/img]

Planning komende week:
-hondenrek plaatsen
-toerenteller en klokje plaatsen
-rolhoes plaatsen (als het oprolt tenminste :Smile)
-radio overzetten
-boksen voordeuren goed bevestigen
-roest verder behandelen
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grijze 940 uit 1997 Marc1970 6 4.639 15 July 2019, 20:53
Laatste bericht: Marc1970
  Drk - De grijze Drk 14 11.091 16 February 2017, 23:39
Laatste bericht: Drk
  Grijze Superpolar Stevves 50 37.831 12 November 2016, 15:00
Laatste bericht: jehannes
  Even voorstellen! Bram met zijn 93'er grijze polar BramvanBlokland 7 5.684 2 August 2016, 20:33
Laatste bericht: A_A
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 13.081 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)