23 March 2009, 21:52
Even weer wat foto's
Onderstaand de automaat zonder staartstuk in zijn nieuw jasje
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5167.jpg[/img]
De onderkant van de automaat zonder valve-blok
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5165.jpg[/img]
De valve body
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5169.jpg[/img]
De valve body laat ik helemaal in elkaar zitten aangezien het echt specialisten werk is om dit uit elkaar te halen.
Hier kan volgens mij ook niet echt veel aan kapot gaan en als het toch kapot is kan het gewoon simpel vervangen worden door een werkende van bv een donor: olie aftappen, carter los, filter los daarna alle bouten los draaien en door een andere valve body vervangen.
Wat wel verslijt bij de automaat zijn de frictie schijven, de minimum dikte is 2,1mm en de dikte van nieuwe schijven is 2,3mm. Die van mij zitten ongeveer tussen 2,2 en 2,1 dus dat is nog goed te doen maar helaas geld dat niet voor alle schijven. Er zijn er 3 aan vervanging toe aangezien ze verbrand zijn, een normale frictieplaat is gewoon glat maar deze zitten vol met kraters en de ijzeren platen tussen deze ringen tonen sporen van verbranding.
Een beeld zegt meer als woorden dus:
Het stapeltje schijven zijn de verschillende platen (van L naar R) met als eerste een ijzeren plaat en dan de frictieplaat en dit om en om
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5204.jpg[/img]
een verbrande frictieplaat
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5208.jpg[/img]
een goede frictieplaat
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5212.jpg[/img]
sporen van verbranding op de ijzeren plaat, deze horen normaal te blinken
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5211.jpg[/img]
De frictieplaten zijn vandaag besteld bij de dealer en deze week ga ik de ijzeren platen nog even polijsten om de aanslag te verwijderen.
Als dat klaar is gaat dit:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5203.jpg[/img]
hier in
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5202.jpg[/img]
en dan is de automaat bijna klaar, alleen nog wat O-ringen zoeken voor de zuigers en dan kan hij ingepakt worden totdat hij terug achter de motor gezet kan worden.
Onderstaand de automaat zonder staartstuk in zijn nieuw jasje
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5167.jpg[/img]
De onderkant van de automaat zonder valve-blok
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5165.jpg[/img]
De valve body
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5169.jpg[/img]
De valve body laat ik helemaal in elkaar zitten aangezien het echt specialisten werk is om dit uit elkaar te halen.
Hier kan volgens mij ook niet echt veel aan kapot gaan en als het toch kapot is kan het gewoon simpel vervangen worden door een werkende van bv een donor: olie aftappen, carter los, filter los daarna alle bouten los draaien en door een andere valve body vervangen.
Wat wel verslijt bij de automaat zijn de frictie schijven, de minimum dikte is 2,1mm en de dikte van nieuwe schijven is 2,3mm. Die van mij zitten ongeveer tussen 2,2 en 2,1 dus dat is nog goed te doen maar helaas geld dat niet voor alle schijven. Er zijn er 3 aan vervanging toe aangezien ze verbrand zijn, een normale frictieplaat is gewoon glat maar deze zitten vol met kraters en de ijzeren platen tussen deze ringen tonen sporen van verbranding.
Een beeld zegt meer als woorden dus:
Het stapeltje schijven zijn de verschillende platen (van L naar R) met als eerste een ijzeren plaat en dan de frictieplaat en dit om en om
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5204.jpg[/img]
een verbrande frictieplaat
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5208.jpg[/img]
een goede frictieplaat
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5212.jpg[/img]
sporen van verbranding op de ijzeren plaat, deze horen normaal te blinken
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5211.jpg[/img]
De frictieplaten zijn vandaag besteld bij de dealer en deze week ga ik de ijzeren platen nog even polijsten om de aanslag te verwijderen.
Als dat klaar is gaat dit:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5203.jpg[/img]
hier in
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5202.jpg[/img]
en dan is de automaat bijna klaar, alleen nog wat O-ringen zoeken voor de zuigers en dan kan hij ingepakt worden totdat hij terug achter de motor gezet kan worden.
245 GL => B230F aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta