Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Berta, de Rooie en de Grijze
#61
Even weer wat foto's
Onderstaand de automaat zonder staartstuk in zijn nieuw jasje
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5167.jpg[/img]
De onderkant van de automaat zonder valve-blok
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5165.jpg[/img]
De valve body
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5169.jpg[/img]
De valve body laat ik helemaal in elkaar zitten aangezien het echt specialisten werk is om dit uit elkaar te halen.
Hier kan volgens mij ook niet echt veel aan kapot gaan en als het toch kapot is kan het gewoon simpel vervangen worden door een werkende van bv een donor: olie aftappen, carter los, filter los daarna alle bouten los draaien en door een andere valve body vervangen.
Wat wel verslijt bij de automaat zijn de frictie schijven, de minimum dikte is 2,1mm en de dikte van nieuwe schijven is 2,3mm. Die van mij zitten ongeveer tussen 2,2 en 2,1 dus dat is nog goed te doen maar helaas geld dat niet voor alle schijven. Er zijn er 3 aan vervanging toe aangezien ze verbrand zijn, een normale frictieplaat is gewoon glat maar deze zitten vol met kraters en de ijzeren platen tussen deze ringen tonen sporen van verbranding.
Een beeld zegt meer als woorden dus:
Het stapeltje schijven zijn de verschillende platen (van L naar R) met als eerste een ijzeren plaat en dan de frictieplaat en dit om en om
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5204.jpg[/img]
een verbrande frictieplaat
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5208.jpg[/img]
een goede frictieplaat
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5212.jpg[/img]
sporen van verbranding op de ijzeren plaat, deze horen normaal te blinken
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5211.jpg[/img]

De frictieplaten zijn vandaag besteld bij de dealer en deze week ga ik de ijzeren platen nog even polijsten om de aanslag te verwijderen.
Als dat klaar is gaat dit:
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5203.jpg[/img]
hier in
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG5202.jpg[/img]

en dan is de automaat bijna klaar, alleen nog wat O-ringen zoeken voor de zuigers en dan kan hij ingepakt worden totdat hij terug achter de motor gezet kan worden.
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#62
Interessante uitleg met goede foto's [Afbeelding: thumbupk.gif]
Antwoord
#63
Dit is het uiteindelijk geworden
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2177.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2178.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2179.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2180.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2181.jpg[/img]

Er zit nu een goede laag alu-zink spray op, de pakkingen zijn vernieuwt en de oliepomp (afsluiting naar de voorkant) heeft een laagje vloeibare pakking gekregen net als de aansluiting van de kickdown, dus deze is bijna klaar voor gebruik.
De kosten die ik aan de automaat heb gehad bedragen +- €100,00.
Iets wat klaar is zullen we dan ook even goed inpakken

[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2182.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2183.jpg[/img]

De startmotor is ook klaar op een paar bouten na die ik nog moet schoon maken
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2184.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i190.photobucket.com/albums/z33/sanderreijnen/Berta%20automaat/CIMG2185.jpg[/img]

Deze week nog proberen om de stuurbekrachtigingspomp in een nieuw jasje te steken maar eerst krijgt "Berta" een nieuwe garage die ik eerst nog moet ontruimen en inrichten.
245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#64
Flinke klus, maar het wordt wel toppie.
Ga door.
Jack
Antwoord
#65
Mooi hoor! Ik blijf het volgen! Big Grin

Auk - MY94 Volvo 480 S-Line -- MY95  Volvo 480 GT-Line USA-Spec.  [Afbeelding: volvoforlifeblackjpgklein.jpg]
Antwoord
#66
het is inmiddels vakantie, ik ben benieuwd naar een update.
:Smile :Smile :Smile :Smile
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#67
Idd vakantie en daar ben ik ook volop van aan het genieten Wink. Heb niet veel meer gedaan aan Berta omwille van examens (die opnieuw een beetje tegen zaten) en vakantie : paar dagen côte d'Azur, 10 dagen Kroatië en een paar dagen Tsjechië... en over twee en een halve week opnieuw naar Tsjechië. Je zou bijna zeggen een rijke stinkerd ;D maar helaas toch niet zo.
Het nieuwe plekje voor Berta gaat op het moment ook niet door omdat het dak ter plaatse mij niet genoeg zekerheid geeft. Ze blijft dus op haar plaats maar de onderdelen ben ik langzaam wel aan het verhuizen naar een wat meer stofvrije ruimte waar ook de reserve onderdelen heen gaan.
De volgende stap zou de revisie van de motor worden en daar ben ik ook hard voor aan het sparen ,reken op een 2000€ voor de motor in top staat te krijgen en de bedrading opnieuw aan te leggen (onder de kap dan).
Maar voordat ik me ga uitleven op de motor wil ik een heel gezond budget hebben op m'n bankrekening omdat tevens een andere dame onder mijn vleugels, de V70, om aandacht vraagt: koppeling+drukgroep is aan vervanging toe net als de motorsteunen, praten dus over een kleine 1000€ als het niet meer is :-X
Top-prioriteit de komende maand is echter herexamens, er zal dus echt nog maar weinig gebeuren komende tijd maar als dat gekneuzel achter de rug is krijgt Berta de nodige aandacht, streefdatum om haar op kenteken te hebben is eind juni 2011.

245 GL => B230F  aka De Rooie
262C Bertone => PRV 2.8i aka Berta
Antwoord
#68
Succes met je examens, ik kijk al wel uit naar de vorderingen hoor...
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#69
He simplicity, Hoeveel uurtjes heb je nodig gehad voor de revisie van de automaat? Wil hetzelfde doen maar of het allemaal zo schoon/blinkend moet worden weet ik nog niet. Onderdelen allemaal bij de dealer besteld? Ook de bus van het staartstuk? Ik hoor graag, Joseph
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#70
HULDE Smile dat zie je weinig in topics; het zelf repareren van een automaat!
En dan ook nog zo duidelijk weergegeven.
Leuk leesbaar topic.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grijze 940 uit 1997 Marc1970 6 4.643 15 July 2019, 20:53
Laatste bericht: Marc1970
  Drk - De grijze Drk 14 11.092 16 February 2017, 23:39
Laatste bericht: Drk
  Grijze Superpolar Stevves 50 37.831 12 November 2016, 15:00
Laatste bericht: jehannes
  Even voorstellen! Bram met zijn 93'er grijze polar BramvanBlokland 7 5.684 2 August 2016, 20:33
Laatste bericht: A_A
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 13.081 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)