De grijze is gisteren opgehaald. Hij gaat naar Van Isacker klik die een hele verzameling oude Volvo's heeft. Ik ben meteen uitgenodigd om op de koffie te komen en om naar al het moois te vergapen.
De grijze gaat wel een minder goed leven tegemoet, namelijk als buffer auto. Maar ze zal andere 262's helpen voortleven.
Aan de rooie is door tijdgebrek niks meer gebeurd en ook aan Berta niet. Wel staat heel binnenkort een motor revisie op het plan voor Berta en m'n V70. Ga de kop van de V70 laten reviseren en de auto terug rijdbaar maken zodat ik hem weer als dagelijks vervoer kan gebruiken. Oorsprong van deze gedachtegang is het benzine verbruik van de 245, elke maand 350⬠aftellen aan de pomp is geen pretje. Gas erin is geen optie omdat de 245 al 360000 heeft gelopen. En aangezien de V70 een relatief klein (+-3000â¬) bedrag nodig heeft om terug tot leven gebracht te worden is de keuze snel gemaakt.
Gaat de 245 dan weg? Nee, deze blijft ook lekker onder mijn vleugels totdat deze belasting vrij is en ik hem opnieuw ga inschrijven.
Het is echter zover nog niet dus nog elke dag tuf ik in de 245 rond. Elke dag? Nou, bijna elke dag dan, want nu 11 dagen zeilen in Kroatië. ;D
te gek die bertone, maar er was veel werk aan :o zeker aan die motor denk ik
spijtig dat ie weg is mss maarja nu kan die idd dienen als donor en anderen "in leven houden" :p
Zo dat is een tijdje geleden. Sinds 2010 is er aan het wagenpark niet zo heel veel gebeurd: V70 heeft een koprevisie gehad en er is een hoop aan vernieuwd maar ben toch ben ik aan het uitkijken naar iets anders. Hoezo? Simpel ik 'mis' het rijden in de 240, je rijdt er gewoon met veel meer trots en gevoel in dan in een modernere Volvo. Je moet je nergens 'bewijzen' en krijgt veel meer 'respect' op de openbare weg.
De V70 rijdt heerlijk, dat absoluut (zeker als je 900km in 7uur aflegt) maar we gaan de zinnen op iets anders zetten. We gaan rustig op zoek (heb echt geen haast) naar een auto van voor 1988 (belastingtechnische keuze). Op gas zal hij moeten lopen aangezien we van de benzine prijzen in combinatie met de wekelijkse km's (+-400) niet vrolijk zullen worden. Ook moet hij langere afstanden kunnen afleggen en dus betrouwbaar zijn, vakantie's en weekendjes weg zijn meestal een behoorlijk stuk rijden.
700 serie valt af aangezien ik de andere modellen net iets 'vriendelijker' en klassieker vind ogen. Motorinhoud van minstens 2liter en dus liefst boven de 100pk. In verband met belgische wetgeving moet de auto origineel zijn (of heel goed gecamoufleerd maar een 6cilinder lijn zullen ze niet aanzien als een PRV blok :p). Hoeft niet het mooiste plaatje uit het prentenboek te zijn maar wel een beetje netjes, en vooral hard. Import gaat me niet afschrikken en ik kan eventueel een transportje vanuit Zweden goedkoop regelen maar soms moet niet eens zo ver zoeken voor iets passends. Dus heel veel opties en een begin van een mooie zoektocht!!
2014, ja zover zijn we ondertussen weer. De V70 is de deur uit en we hebben een dieseltje ervoor in de plaats genomen. Het dieseltje is na aankoop omgedoopt tot Ollie McSmoke, waarom zal wel duidelijk zijn. De witte schone 245 heeft het eerste daglicht in 1983 mogen aanschouwen in Gent en heeft de eerste kilometers in Frankrijk mogen maken. Ze is in, denk ik, 2012 door een forumlid naar Nederland gehaald en heeft daar het nodige transport werk mogen verrichten. Nu staat ze echter terug op belgische bodem en wacht ze, na grondig poets werk, geduldig af op keuring en platen. Momenteel staan er respactabele 411000km op de teller maar dat is verder niet aan de 6 cilinder te merken. Er is dan ook wel een keer een koprevisie geweest. Wat er toen precies gedaan is is mij niet bekend maar het loopt allemaal iets te mooi voor de kmstand.
Deze witte schone is niet meer compleet origineel: blauw dashboard, zwart leren interieur, pullman deurbekleding enz. Stoort mij dit? Nee, met deze auto gaat er een beetje geexperimenteerd worden namelijk. Het is niet moeders mooiste maar wel een degelijke basis. Aan de achterkant is de auto al 6,5cm gezakt en aan de voorkant zal er ook minstens zoveel gezakt moeten worden. Momenteel ligt er standaard staal onder maar de 17inch Almathea's zullen na nieuwe lak er snel onder komen. De aanpassingen zullen naar zin en tijd gebeuren, maar eerst en vooral verder klaar maken om te genieten!
Het gelijkvormigheids attest is binnen dus volgende week naar de keuring. Dat betekent dus dat het vanaf volgende week rijden is!
De velgen beginnen ook vooruitgang te boeken. Nog een 2 tal lagen verf en dan kunnen ze eronder, mits banden en spacers. Plaatje doet meer als woorden.
Op een manier die ongetwijfeld veel reacties zal uitlokken: de slijptol. En ja compleet uitgeveerd komt de veer los van de bovenste schotel maar bij normaal gebruik zal dit nie, nooit, never gebeuren. De veerweg is echt enorm lang aan de achterkant.
Aan de voorkant zal dit ook zo gebeuren. Als het rijgedrag niet veilig is gaan gewoon de originele veren er weer onder. Maar buiten dat het wat minder comfortabel is acht ik geen problemen en voor de zekerheid zal er nog een borging gelast worden.
Het is wel de bedoeling om een keer goede veren en schokdempers te monteren. Helaas op het moment nog geen setje tegen gekomen die in België gemonteerd mag worden en de auto lager legt als de 4cm die wel aangeboden wordt. Air-ride zou dà oplossing zijn maar ook dit mag niet in dit land.