Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 242GT Turbo
#1
Ik ben in twijfel... Ik heb een GT. Maar daar gaat een turbo-motortje in... Hoort dit nu in subgroep "GT" of in "Turbo" thuis ?

Goed. Ik plant hem in de subgroep "Turbo" omdat de meeste pics toch "under the hood" zullen zijn.

Wilde plannen:

Nou ja.. Niet te wild. Inmiddels alweer een hele tijd geleden heb ik een gereviseerd turbo-motortje op de kop getikt. Nieuwe zuigertjes, lagertjes, kopje LPG klaar gemaakt, enz.

Dit motortje gaat er zaterdag a.s. in. Het oude motortje uit het "MegaSquirt LPG topic" is eruit. Dit blokje staat te koop.

De features zijn redelijk mild: het autootje moet voor alledag geschikt zijn dus het gaat om een standaard blokje. Een Mitsu TD04H-13C turbo en een 3" ferrita RVS pijp. Natuurlijk komt de MegaSquirt wel weer in de auto. Het zal nu gaan om een MegaSquirt II uitvoering. De MegaSquirt zal voorlopig enkel LPG injectie in dampfase gaan verzorgen samen met een bobine per cilinder setup voor de ontsteking. (done that, been there)

Later zullen nog 2 Vialle LPi injectoren toegevoegd worden welke in staged setup ingeschakeld gaan worden zodra de turbo druk gaat leveren. De bedoeling is dat de vloeibare LPG voor de turbo de lucht sterk koelt en een 2e injector zal tussen de intercooler en de gasklep in komen om de lucht koeler proberen te krijgen ná de intercooler.

De turbo-druk gaat opgevoerd worden naar het maximum dat de Mitsu turbo toelaat.

Foto's zullen snel volgen ! Over 2 weken wil ik rijden met de auto.

De intercooler zit er al in. Plaatjes:



[Afbeelding: img9707jw4.th.jpg]

[Afbeelding: img9708nd9.th.jpg]

[Afbeelding: img9722oo9.th.jpg]

[Afbeelding: img9710au9.th.jpg]

[Afbeelding: img9714lm5.th.jpg]

[Afbeelding: img9717ki7.th.jpg]

[Afbeelding: img9720hh1.th.jpg]

[Afbeelding: img9723lk6.th.jpg]

[Afbeelding: img9712fe0.th.jpg]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#2
leuk leuk !

Alleen ik snap het verhaal van de lucht koelen met LPi niet helemaal, en denk dat het nogal overkill is met een degelijke IC en een ieniemienie 13C turbo.

Maar dat is mijn bescheiden mening...


Antwoord
#3
Geen overkill. Met het koelen van de inlaatlucht kun je zo mogelijk de meeste pk's halen. Koelen voor de turbo betekend dat de turbo dikkere lucht pompt en dus een hoger rendement heeft. Koelen na de IC betekend dat je onder de buitenluchttemperatuur kan komen.

Engineers use creativity, technology, and scientific knowledge to solve practical problems.
If there isn't a practical problem, they'll use their creativity to create one.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#4
als jou turbootje maar 240 pk kan spoolen, kan je de lucht desnoods bevriezen maar zal je niet veel verder komen.

Komt hier toch ook wel beetje praktijkkennis om de hoek kijken :-*
Antwoord
#5
de efficientie van een compressor gaat omhoog bij lagere inlaat-temperatuur.
ff in mn boek thermodynamica opgezocht (ik heb het vak nog niet gehaald :Smile)

ff uitrekeken...

elke % lagere inlaat temp zorgt voor een % minder kracht nodig om dezelfde flow/drukverhouding vol te houden.
(1-(nieuwe inlaat temp/oude inlaat temp))*100%=% minder arbeid nodig. (temp in K)
van 30 graden C naar 25 graden C inlaat temp geeft dus maar liefst 1.6% winst Wink
27 graden zakken geeft dus ruwweg 10%... best wat!

of het makkelijk is om zon temperatuur verlaging voor de turbo te krijgen is nog maar de vraag met zon volumestroom. iig is het handig om zo laag mogelijke inlaatluchttemperatuur te hebben.
zelfde verhaald geld natuurlijk voor de compressie van de motor zelf, lagere temp is beter. dat heb je al goed angepakt met die huge IC ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
dankjewel JW voor het technische verhaal achter mijn simpele zin ;D (ik ben ook maar een simpele ziel)

Ik weet dat een lagere intake temp beter is, maar het blijft een 13C turbo....
Bij krachtigere set-ups speelt het een hele belangrijke rol!

@Bozzma; had je een standaard IC gehad en je had rond de 1 bar gaan draaien had ik je zeker weten het aangeraden om de lucht zoveel mogelijk te koelen, maar dat doe je nu al door een -veel- betere IC.

Ik wil wel een weddenschap houden; voor elke pk die je boven de 240 pk komt met je 13c turbo een krat pils. ;D
Antwoord
#7
Jelmar schreef:Ik wil wel een weddenschap houden; voor elke pk die je boven de 240 pk komt met je 13c turbo een krat pils. ;D

haha, vind ik een goed idee!
ik denk dat ik lang niet zo ver kom met mn 13C.... die motor wordt verstikt door dat kleine spul erop. Mja, ik heb nu niets anders! (en 200 pk oid is ook al heel leuk)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
Met een 13c is 220 pk al veel denk ik....
Antwoord
#9
@jw240; als je 116/131 pk gewend bent, en je gaat ineens naar 200pk reken maar dat je een hoop lol hebt !! ;D

mocht je zover zijn dat je goodies toe gaat voegen aan de wagen, kun je me altijd even mailen, heb over het algemeen wel wat leuk spul liggen! Wink
hulp zal je ondertussen zat aangeboden hebben gekregen denk ik zo Wink maar anders kun je me ook altijd mailen, ben nergens te beroerd voor, altijd leuk met turbo's spelen !! ;D
Antwoord
#10
Jelmar schreef:@jw240; als je 116/131 pk gewend bent, en je gaat ineens naar 200pk reken maar dat je een hoop lol hebt !! ;D

mocht je zover zijn dat je goodies toe gaat voegen aan de wagen, kun je me altijd even mailen, heb over het algemeen wel wat leuk spul liggen! Wink
hulp zal je ondertussen zat aangeboden hebben gekregen denk ik zo Wink maar anders kun je me ook altijd mailen, ben nergens te beroerd voor, altijd leuk met turbo's spelen !! ;D
ok bedankt, altijd nice!
nu heb ik 116 pk, maar hij loopt bijzonder goed met de voorontsteking en de E85. maarja, 200 pk zal een helehele grote stap zijn ;D

/threadjack Wink

je gaat de boostcontrol van de MS gebruiken neem ik aan? dat werkt erg mooi heb ik begrepen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 971 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.257 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.369 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 2.812 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 3.900 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 5.536 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.415 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.199 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 15.332 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.385 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)