kijk eens op
http://www.mig-welding.co.uk. leuke site, veeeel info over apparaten, aankooptips etc.
Zelf ben ik zeer tevreden over de echte merk machines. de doe het zelf zaak lasmachines zijn vaak echt te duur voor wat de kwaliteit (450 euro voor merkloos machien). werkt wel maar ik doe dan liever een "diepte investering" en koop een goede 2e hands machine voor 500-600, of een nieuwe voor 700-800.
IK heb jaren gelast met een machine van de rommelmarkt, toen een mig machine gevonden (was een goedkope, echt veel gedoe mee gehad). zo via wat tussenstations nu een echt groot machien (esab tig ac/dc pulse waterkoeling etc) maar dat past meer in een staalbedrijf dan een oldtimer werkplaats/autogarage. wel goed te gebruiken voor restauratiewerk (afgelopen week nog een doorgerotte draagbalk van een Transit bus gelast) maar is niet ideaal voor het zogenaamde snelle APK frikandellen, eerder goed bruikbaar op schoon metaal en hele nette lasjes.
als je echt een mooi apparaat wil, dan is MIG/MAG zeer nice voor autos, kijk eens naar de Lorch M20 (of sterkere versie zou ik nemen, dan kun je ook eens wat constructies maken), die kost zon 700 euro als je goed shopt. Ook de Esab origomig is in 230V uitvoering te verkrijgen voor een prijs in die buurt. Diverse andere merken hebben ook goede spullen. dan heb je een goed werkend machien waarvoor je na jaren en jaren nog originele onderdelen kunt krijgen, standaard toorts, goeie overdimensionering, veilig (CE op de Chinese machines betekend China Export, niet voor ConformitÃ
EuropÃ
enne!)....
Ik heb zelf een 2e hands machine gekocht omdat ik de prijs van een (goede) ac/dc tig niet kon opbrengen. hoe groter een machine is hoe sneller ie voor een redelijke prijs te krijgen is. hele mooie sterke mig/mag en tig apparatuur is voor rond de 1000 euro te krijgen maar die werken allemaal op krachtstroom (alleen maar een voordeel vind ik, kost alleen even tijd om het aan te leggen als je het nog niet hebt). kwalitatief super maar de minimum stroom (van de mig/mag machines dan) is niet gering (begint vaak vanaf 40-50 Ampère terwijl je 30 oid zou willen), het gewicht is ook niet mis (100Kg+)...
Soms gaan kleine mig/mag apparaten voor idiote prijzen (heb er zelf wel eens eentje verkocht, de kopers stonden er voor in de rij!)... dan beter een nieuwe.
na lang zelf gezocht te hebben: mig/mag is ideaal voor auto werk, machines zijn simpel en niet al te duur (nieuw). Last goed en snel, makkelijk te leren, machines goed verkrijgbaar.
Elektrode is leuk voor het grovere werk (alhoewel ik het wel eens gebruikt heb op carosserie spul maar das puur omdat ik het met die Esab inverter kan lassen, dan kan ik het zo instellen dat het netjes gaat op dun spul en in gekke posities (op de kop bijvoorbeeld), dingen die me met een gewone electrode machine (trafo of inverter) nooit gelukt waren. elektrode is ook goed voor werk buiten en met oud/roestig metaal enzo. niet echt iets voor het dunne auto spul dus :-)
TIG is super als je veel verschillende materialen achter elkaar moet doen (andere electrode, toevoegmateriaal en machine een knopje omgooien). zeer flexibel en eigenlijk de beste laseigenschappen in de gewone werkplaats maar wat lastig om liggend onder een auto toe te passen ;D. Wel heel mooi en ik denk dat ik er genoeg aan heb om aan de autos te lassen, maar kan ik niet echt aanbevelen als je begint en je puur op autos (en ander relatief dun (sub 5 mm) staal wil richten.
mij las spul kun je hier vinden:
http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=1004