Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lassen en klussen
#11
TheSaint77 schreef:(FF nieuw topic gemaakt en verplaatst zoals jullie zien. Anders ook zo vervelendlig dat het amazon topic van onze forumvriend helemaal ondersneeuwde over lascursussen en klusruimtes...ook al zijn die zaken best interessant!)

Heel goed!
Maar hoort dit niet thuis in Subgroep restauratieprojecten/roestpreventie ?

DopdeDouwer schreef:Veel handiger lijkt mij een manier van plakken/naadje dicht smeren, noem ik het maar... Alleen weet ik dus niet hoe dat heet.

Dat is inderdaad beter, maar ook veel moeilijker om plaatwerk op die manier te lassen, zonder dar het op een heel vervelende manier gaat golven.
De proplasmethode word eigenlijk gebruikt als vervanging van het puntlassen, omdat de apparatuur hiervoor stukken duurder is als een co2 apparaat.
Puntlassen worden door de autofabrikant zelf ook gebruikt.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#12
Proplassen of doorlassen, ligt eraan hoe mijn pet staat. Prop is origineler en steviger in theorie, maar moeilijker, je moet goed vast kunnen klemmen. Gaat bijvoorbeeld prachtig op de ondernaad van de dorpel.

Als ik een plaatje in de bodem moet lassen zaag ik de rommel eruit, zoek iets wat er op lijkt, zet mijn voet erop en las het rondom vast, klaar. Tot over een jaar of zes.

Al die reparatielassen moet je zowiezo ruim vol kledderen met zink, menie en teer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Peter Timmer schreef:(FF nieuw topic gemaakt en verplaatst zoals jullie zien. Anders ook zo vervelendlig dat het amazon topic van onze forumvriend helemaal ondersneeuwde over lascursussen en klusruimtes...ook al zijn die zaken best interessant!)

Heel goed!
Maar hoort dit niet thuis in Subgroep restauratieprojecten/roestpreventie ?
[/quote]

geregeld!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#14
TheSaint77 schreef:
Peter Timmer schreef:(FF nieuw topic gemaakt en verplaatst zoals jullie zien. Anders ook zo vervelendlig dat het amazon topic van onze forumvriend helemaal ondersneeuwde over lascursussen en klusruimtes...ook al zijn die zaken best interessant!)

Heel goed!
Maar hoort dit niet thuis in Subgroep restauratieprojecten/roestpreventie ?

geregeld!
[/quote]
You're great Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#15
Hoi All,

Kijk even in mijn topic. Heb er een link in staan van iemand die echt supergoed kan lassen (voorbeelden kun je er wel bijvinden).
Die gast (Jeroen) weet ook nog eens alles van turbo's, KMS en tunen (hij zal bij een aantal wel bekend zijn).
(op zijn site zie je een motorfiets die > 500 pk gaat leveren MET turbo..ja ? ja..echt..)
<url>http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...26.0</url>
misschien kan hij wat voor jullie betekenen (nee ik ben geen verkoper ;-)

groetjes martin



Antwoord
#16
Was zelf ook op zoek naar lascursus om klusjes aan mijn auto zelf te doen.
Nieuwe auto is nog even uitgesteld. Heb er een gevonden, een lascursus, in Delft.
Begint op 13 september, 8 avonden en maximaal 5 mensen. Zie onderstaande link.

http://www.metaallokaal.nl/cursussen_met...erking.htm

Geen idee of de curus al vol zit. Maar heb te horen gekregen dat bij 5 aanmeldingen de
cursus doorgaat.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86&nbsp; (Aut.)
Antwoord
#17
DopdeDouwer schreef:Ik weet dat mijn 144 technisch prima is dus ik ga mijn marktplaatsspeurtocht anders insteken:
Opzoek naar een goed lasapparaat, dan los ik de roest zelf wel op. Lijkt me trouwens veel leuker ook: iets opbouwen in plaats van een auto zien aftakelen..

Misschien moeten we er maar eens een topicje over wijden tips voor lassen voor beginnelingen.
Ik wilde een nieuw topic openen, maar ik vond dit topic nog terug, waarin ik trouwens zelf ook al een paar keer had gepost dus leek me goed om hierin verder te kletsen.
Na het lezen van het topic van CVT werd ik weer enthousiast om zelf ook te gaan lassen.

In het topic over roestpreventie zonder lassen zijn een stel tips te lezen waarmee je uit de voeten kunt als er sprake is van niet zo erge roest. Eigenlijk is het beter om roest plekken (die zo goed als door zijn) aan te pakken met een slijptol; als een chirurg snij je de roesttumoren eruit zoals Ticcie 't pas omschreef.
Maar ja dan heb je nog steeds een gat in je auto zitten; dichtlassen dus dat gat.

Nou schijnt lassen best lastig te zijn, altans niet iedereen durft eraan beginnen.
Ik denk dat er best een hoop theorie op internet te vinden is. Zo heb ik in het topic van CVT een aantal goede tips en trucs gelezen.

Maar het komt natuurlijk aan op oefenen en oefenen.
Ik heb weleens een stuk plaatgekocht en heb nog twee oude wegroestende deuren in de tuin staan dus ik heb wel wat oefenspul.
Maar nog geen apparaat, waar moet ik op letten als ik een lasapparaat koop? (Ik wil er overigens eerst eentje huren/lenen om te kijken of ik wel talent heb Wink )
Dingen die ik zelf kon bedenken;
- moet op 230 werken
- geschikt voor plaatwerk ca 0.8 mm.
- gebruiksvriendelijk, ook voor beginners.

Iemand anders nog tips, trucs en stille hints? Ook voor het lassen zelf.
Antwoord
#18
kijk eens op http://www.mig-welding.co.uk. leuke site, veeeel info over apparaten, aankooptips etc.

Zelf ben ik zeer tevreden over de echte merk machines. de doe het zelf zaak lasmachines zijn vaak echt te duur voor wat de kwaliteit (450 euro voor merkloos machien). werkt wel maar ik doe dan liever een "diepte investering" en koop een goede 2e hands machine voor 500-600, of een nieuwe voor 700-800.
IK heb jaren gelast met een machine van de rommelmarkt, toen een mig machine gevonden (was een goedkope, echt veel gedoe mee gehad). zo via wat tussenstations nu een echt groot machien (esab tig ac/dc pulse waterkoeling etc) maar dat past meer in een staalbedrijf dan een oldtimer werkplaats/autogarage. wel goed te gebruiken voor restauratiewerk (afgelopen week nog een doorgerotte draagbalk van een Transit bus gelast) maar is niet ideaal voor het zogenaamde snelle APK frikandellen, eerder goed bruikbaar op schoon metaal en hele nette lasjes.

als je echt een mooi apparaat wil, dan is MIG/MAG zeer nice voor autos, kijk eens naar de Lorch M20 (of sterkere versie zou ik nemen, dan kun je ook eens wat constructies maken), die kost zon 700 euro als je goed shopt. Ook de Esab origomig is in 230V uitvoering te verkrijgen voor een prijs in die buurt. Diverse andere merken hebben ook goede spullen. dan heb je een goed werkend machien waarvoor je na jaren en jaren nog originele onderdelen kunt krijgen, standaard toorts, goeie overdimensionering, veilig (CE op de Chinese machines betekend China Export, niet voor Conformità EuropÃenne!)....

Ik heb zelf een 2e hands machine gekocht omdat ik de prijs van een (goede) ac/dc tig niet kon opbrengen. hoe groter een machine is hoe sneller ie voor een redelijke prijs te krijgen is. hele mooie sterke mig/mag en tig apparatuur is voor rond de 1000 euro te krijgen maar die werken allemaal op krachtstroom (alleen maar een voordeel vind ik, kost alleen even tijd om het aan te leggen als je het nog niet hebt). kwalitatief super maar de minimum stroom (van de mig/mag machines dan) is niet gering (begint vaak vanaf 40-50 Ampère terwijl je 30 oid zou willen), het gewicht is ook niet mis (100Kg+)...
Soms gaan kleine mig/mag apparaten voor idiote prijzen (heb er zelf wel eens eentje verkocht, de kopers stonden er voor in de rij!)... dan beter een nieuwe.

na lang zelf gezocht te hebben: mig/mag is ideaal voor auto werk, machines zijn simpel en niet al te duur (nieuw). Last goed en snel, makkelijk te leren, machines goed verkrijgbaar.
Elektrode is leuk voor het grovere werk (alhoewel ik het wel eens gebruikt heb op carosserie spul maar das puur omdat ik het met die Esab inverter kan lassen, dan kan ik het zo instellen dat het netjes gaat op dun spul en in gekke posities (op de kop bijvoorbeeld), dingen die me met een gewone electrode machine (trafo of inverter) nooit gelukt waren. elektrode is ook goed voor werk buiten en met oud/roestig metaal enzo. niet echt iets voor het dunne auto spul dus :-)
TIG is super als je veel verschillende materialen achter elkaar moet doen (andere electrode, toevoegmateriaal en machine een knopje omgooien). zeer flexibel en eigenlijk de beste laseigenschappen in de gewone werkplaats maar wat lastig om liggend onder een auto toe te passen ;D. Wel heel mooi en ik denk dat ik er genoeg aan heb om aan de autos te lassen, maar kan ik niet echt aanbevelen als je begint en je puur op autos (en ander relatief dun (sub 5 mm) staal wil richten.

mij las spul kun je hier vinden:
http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=1004
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#19
Mooi verhaal JW!

Ik ben onder de indruk van je machinerie.
Al lezende moest ik ook even denken aan de site van rustbuster;

http://www.rustbuster.nl/index.html

ik ga geen reclame maken maar wil wel kwijt dat hun site zeer de moeite waard is.

Nog even over de goedkope mig/mag machines;

in tegenstelling tot de profi's staat bij deze dingen de toevoerdraad altijd onder spanning dus dat is onhandig voor de beginner;
je moet je toorts in de juiste positie brengen en houden en dan vanachter je laskap starten zonder in tussentijd contact te maken met je werkstuk......
bovendien is het draadaanvoermechanisme vaak zo gammel dat de irritatie snel groeit......
Het toortspakket mooi vloeiend laten lopen werkt hierop gunstig uit maar denk daar allemaal tegelijk maar eens aan als beginner.

Lassen en metaalbewerken is een prachtig vak /hobby laat het niet verknallen door pruts-spul.

rustbuster geeft trouwens ook cursussen op de apparaten die ze zelf ook verkopen makkelijker kan je niet kennismaken zou ik denken.
ze zitten centraal in Veenendaal langs de A12 als er voldoende forum-leden zijn willen ze misschien wel een demo-avond geven al dan niet tegen een x-vergoeding????????(weet niet hoor , komt zo maar opborrelen)
Antwoord
#20
Cebora 155, zoals ook bij Rustbuster te koop, alles mee gelast van 100 jaar oude gietijzeren paardekoetsonderdelen tot hele roestige Volvo's en Clio uitlaten. Alles wat je nodig hebt zit erop, draadsnelheid, stroomsterkte, klaar.

[Afbeelding: ceborachassis025du5.jpg]

Zoiets of ander merkspul zou ik tweedehands ook nog wel durven kopen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ontroesten zonder lassen Dopski 60 82.650 26 September 2014, 15:59
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)