Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B 200 K motor loopt slecht op benzine; wat te doen?
#1
Ik heb een 240 station uit 1986 met een B 200 K motor, een Solex CiSAC benzine carburateur en een LPG systeem. De auto rijdt uitstekend op gas maar is op een gegeven moment steeds slechter gaan rijden op benzine. Het bekende probleem bij het rijden op gas.. Maar wat is hier nu concreet aan te doen? Dit type carburateur is zo goed als nergens meer te krijgen dus de enige oplossing is vermoedelijk opknappen of reviseren. Ik heb zelf geen ervaring met het opknappen van een carburateur. Heeft iemand wat tips voor mij of met hetzelfde probleem te maken gehad? Wie heeft een werkplaatsboekschema ter beschikking van dit type carburateur?

groetjes,

Bert Scheeren
Wageningen
Antwoord
#2
ATF niveau gekeken in je carb?
kan zijn dat je membraam gescheurd is, naald en plunjer vernieuwen doet ook wonderen en anders een benzinefilters vervangen, rijd je wel vaak op benzine? als deze lang in je tank zit kan die namelijk "vergummi-en"en raakt je leiding en fliters verstopt, met als gevolg slecht/niet lopen op benzine.
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#3
PP schreef:ATF niveau gekeken in je carb?
kan zijn dat je membraam gescheurd is, naald en plunjer vernieuwen doet ook wonderen en anders een benzinefilters vervangen, rijd je wel vaak op benzine? als deze lang in je tank zit kan die namelijk "vergummi-en"en raakt je leiding en fliters verstopt, met als gevolg slecht/niet lopen op benzine.

bedankt voor de tips, maar bedoel je met ATF niveau?

Groet,

Bert
Antwoord
#4
in je carburateur zit rode ATF olie, die zorgt ervoor dat de naald soepel beweegt, als er te weinig of geen ATF inzit blijft ie op z'n laatste punt staan en krijg je teveel/te weing brandstof, het rubber membraam in je carb zorgt voor vacuum/zuiging en kan gescheurd zijn, kosten zijn nihil voor membraam/plunjer en naald, geloof 28 euro oid, en maakt een wereld van verschil

btw ik heb het over een Pierburg in mijn oude 1986 245 B230K
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#5
Jouw B200K heeft dus die grote ronde carbu? of is het het kleinere model?

Met ATF wil onze collega zeggen dat er in de oudere 1-traps carbus een naald zit. Die wordt gesmeerd door ATF.

Jij hebt die niet en dus ook geen ATF.

Welke carbu heb je? Fe grote met de grote ronde afdekplaat of een kein model?

Waar zit je gasmengstuk?

Greets Lex
Antwoord
#6
teigetje240 schreef:Jouw B200K heeft dus die grote ronde carbu? of is het het kleinere model?

Met ATF wil onze collega zeggen dat er in de oudere 1-traps carbus een naald zit. Die wordt gesmeerd door ATF.

Jij hebt die niet en dus ook geen ATF.

Welke carbu heb je? Fe grote met de grote ronde afdekplaat of een kein model?

Waar zit je gasmengstuk?

Greets Lex

Hallo Lex,

Mijn Solex carbu heeft een ovale luchtinlaat met een diameter van circa 10 cm. De gasinlaat is in de luchtslang gemonteerd net boven de carbu. Ik kan evt een paar foto's sturen?

groet, Bert
Antwoord
#7
hello bert

Dan heb jij de standaard carbu.
Een kennis van me had/heeft hetzelfde probleem.
Er werd vasls lucht aangezogen waar dat mengstuk op de carbu zit.
Probeer eens het mengstuk weg te laten en dan alles te monteren alsof er nooit lpg heeft opgezeten.

Het zou je co regeling kunnen zijn die niet 100% io is. Lijk tevens ook eens na of je benzine pomp noch werkt. En of de de retourleiding in orde is.

En last but not least: er zit een klein doosje bij je lpg installatie die de benzine toevoer afsluit of de benzine doorlaat. Soms wordt dit doosje van een te kleine opening voorzien. Met name onderschatte de lpginstalateurs de B200 wel eens.

Het kan zijn als je dit doosje vervangt, dat je prob opgelost kan zijn.

Fotos mag je altijd sturen.

greets lex
Antwoord
#8
Alvast bedankt voor de tips Lex! Hoe kan ik je een paar fotos sturen?

cheers, Bert
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 121 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.607 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 9.900 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 1.798 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.889 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 949 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.060 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.845 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.183 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.491 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)