Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Wie kan mij advies geven... af en toe gaat in het dashboard het waarschuwingslampje van de abs branden. Ik had begrepen dat dit te maken kan hebben met vervuilde sensoren. Hoe maak je die schoon?
Ook merkte ik een paar keer dat tijdens het remmen de abs in werking ging terwijl het geen noodstop was of zo.
Is het wel vuil of moet ik denken aan ergere dingen, kapotte abs unit of zo?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
bij welke auto heb je dit probleem de 740 of de super polar?
bij mijn ex740 had ik precies hetzelfde probleem
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
bij de 740!
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 939
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Heb je foutcodes?
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
nee helaas...ik snap niet zoveel van dat zelfdiagnose kastje (ik weet dat het in de 240 zit)...
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.520
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Weet je waar dat zelfdiagnose-dingetje zit? Hoe ziet het eruit? Ik heb geen idee hoe dat zit bij een 740 maar als dat ding hetzelfde werkt als een 240, valt het je wel uit te leggen denk ik.
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
ik zal vrijdag eens kijken, dan ben ik vrij!
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.520
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Wel, bij een 240 is het een klein, rechthoekig zwart plastic bakje met deksel (ongeveer vijf of zes cm lang maar, max), dat tussen de rembekrachtiger en het motorkapscharnier zit, aan de linkerkant - bijna tegen het schutbord. Als je voor de motor staat, rechtsboven, in de hoek.
Uitlezen gaat als volgt: haal het deksel van het bakje, dan zie je zes (genummerde) gaatjes, een rode led en een drukknopje. In een houder aan het deksel zit een pennetje/stiftje geklemd. Haal dat pennetje uit de houder en stop het in opening nr. 2. Druk kort op het knopje; 1-3 seconden, niet langer! (anders gaat ie zichzelf resetten en ben je de opgeslagen codes kwijt). Normaal gaat het rode led oplichten en knipperen. Als er niks gebeurt, moet je even het contactslot in stand twee zetten (stand waarin lampjes van dashboard dus oplichten). Tel het aantal keer dat het led knippert, is een soort morsecode. Hij knippert eens of een paar maal met een korte pauze ertussen, dan wacht ie wat langer en knippert opnieuw. De laatst geregistreerde codes worden het eerst weergegeven. Als je 1-1-1 hebt, is er niets aan de hand. 2-1-4 wijst dan weer op een storing met de BDP-sensor enz.
Ben je hiermee klaar (led stopt gewoon met knipperen, als je het nog eens wil herhalen druk je gewoon nog eens 1-3 sec op de knop), dan doe je hetzelfde met de pen in opening nr. 6. Deze heeft specifiek betrekking op het ontstekingssysteem.
Dat is dus voor een 240, maar laat maar weten wat jij onder de motorkap kan vinden ;D Succes!
Berichten: 4.336
Topics: 252
Lid sinds: Mar 2005
Het waren 'gewoon' de sensoren in de voorwielen die vervuild waren. Aan ÃÃn kant ging de sensor er gemakkelijk uit maar de tweede zat muurvast. Aan die kant moest ik dus de remklauw/-schijf en -blokken verwijderem om erbij te kunnen. Bij de 700 serie erg gemakkelijk trouwens. Het tandwiel bij de sensor was behoorlijk verroest. Nadat ik die goed schoon geschraapt had, heel voorzichtig met een dun laagje tectyl ingespoten.
Het ABS lampje is niet meer aangegaan!
De auto is nu voor de APK, morgen hoor ik de uitslag.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68