Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245 - Australia
#1
Zonder mijn hele rondreis door Australie te willen beschrijven leek het me leuk hier een 245-sfeerimpressie neer te zetten met een aantal foto's. Excuses voor de beeldkwaliteit = foto van foto

Ik ben in 1999 met 2 vrienden naar Auzzie gegaan, zij zijn naar 2 mnd teruggegaan (gepland!) en ik ben met de 245 nog 10 mnd doorgegaan, tot na de Olympische Spelen in 2000. Ik heb in dat jaar ongeveer 50.000km met de auto gereden door woestijn, overstromingen, highways, kangeroes etc. Was super! Was een 245 B21E automaat met airco van 1977, gekocht voor 1200 en aan het einde vd rit verkocht voor 1500 (blijf een hollander natuurlijk)! Hier Australie rond in een 245 (in hollands oranje):

[Afbeelding: a14np.jpg]
De eerste ´proefrit´: een weekend kamperen met de tent en volvo in Bryon Bay, plm. 1000km van Sydney, onze standplaats bij mijn oom. Ging prima, totdat iemand bij 100km/h het nodig achtte de automaatbak in z'n 1 te zetten. Nog nooit zo'n gebrul gehoord, maar iedereen overleefde het.

[Afbeelding: a22oz.jpg]
Paul die een Kangaroo op het weiland (250hectare) van een auzzie farmer heeft geschoten - met goedkeuring en gejuich van de boer! Die zien het als ongedierte. Ik vond het toch wel zielig en liet het bij 1.

[Afbeelding: a30lo.jpg]
De Volvo aan de kant gezet bij een groot National Park. Op de boomstam zie je - als je goed kijkt - een varaan (hagedis)van een meter of 2!!!!

[Afbeelding: a46hi.jpg]
typische australische weg, heb ik er heeeeeleboel van gezien. wel erg mooi en over het algemeen redelijk vlak, zodat je met plm 80 erover heen kunt rijden.

[Afbeelding: a56am.jpg]
Midden in de woestijn bij de beroemde rots Ayers Rock: was een enorme overstroming en onze tent lag midden in de modder. Mijn vrienden sliepen normaal in de tent, ik in de volvo :lol: :lol: maar kwamen me nu toch gezelschap houden...

[Afbeelding: a68eq.jpg]
Rondje rondom Ayers Rock! De volvo liet het water door de deuren naar binnen komen en de bekleding stonk weken later nog naar schimmer. MAar deze coole foto was alles waard.

[Afbeelding: a75kr.jpg]
Een pitstop langs een highway in het westen van Australie. ik was inmiddels al een paar maanden in m'n eentje. en dit is wel een ultieme in-je-eentje-foto!

[Afbeelding: a82rd.jpg]
Had 2 maanden in het zuidwesten (Perth) gewerkt en moest in 3 dagen 4200km rijden om op tijd in Sydney aan te komen om m'n vriendin op te pikken. Dat betekende ook 's avonds rijden en dan kom je kangaroes tegen.... Houden ook volvo's niet van. Maar door de enorme bumper was alles in principe ok. Dit was nadat ik de nacht langs de snelweg had doorgebracht. even voor de juiste gedachte: 300km terug een tankstation en 400km verderop ook eentje. daartussenin: ZAND!

[Afbeelding: a93xo.jpg]
De boosdoener: niet goed te zien, maar het was een reuze-kangaroe, in volle lengte was ie plm 2 meter / 150kg....

[[Afbeelding: a105qj.jpg]
De Volvo na 2 uur werk met de hamer (het gaas was voor de vele muggen en vooral kevers daar die je radiateur vernielen)

[Afbeelding: a118rf.jpg]
Een paar maanden later, toen ik deze 2 japanners had meegenomen van Cairns naar Sydney (3000km). Hij was japanese kok en kookte geweldig!! Zij vonden de Volvo geweldig.

[Afbeelding: a127ng.jpg]
Nog weer 2 maanden later ben ik met een 68-jarige kerel heel Queensland doorgereden als chauffeur. Hij had een bedrijf in matten en ging als vertegenwoordiger deze provincie door - die provincie was wel plm 5*Nederland...

[Afbeelding: a130fc.jpg]
De 245 van mijn oom! ik was inmiddels terug in Sydney net voor de olympische spelen en we moesten voor de Batavia tulpenbakken aanleggen.

[Afbeelding: a144uv.jpg]
En deze foto lijkt misschien niet bijzonder, maar ik was samen met mijn neefje chauffeur voor Heineken tijdens deze OS. En de VW importeur had 30 VW's met NL-kenteken overgebracht naar Australie. Ik reed in de transporter de raad van bestuur van heineken rond. Heel leuk baantje en verdiende prima.

Daarna met enige weemoed de volvo weer verkocht aan een andere backpacker. was 'm zo kwijt op zo'n markt tussen allerlei shit-auto's!
Antwoord
#2
Mooi verhaal, Paul
Zonde van de twee kangaroo's
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#3
Hartstikke leuk om te lezen en te kijken, Paul. Als ik nog bij Volvologisch had gezeten, dan had ik een artikel uit je geperst ...

Eindstand VOLVO-Skippy: 1-0

Komt er nog een return?
en dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Antwoord
#4
Gaaf Paul! Ik heb nog steeds wel een beetje spijt dat ik na m'n school niet een jaartje terug naar 'down-under' ben gegaan en voorlopig zal het er ook wel niet van komen. Jammer dat de foto's niet heel duidelijk zijn, maar een prachtige sfeer-impressie =D>

Cheerz!
Antwoord
#5
ontzettend gaaf. Valt me goed mee wat een schade dat dier aangericht had. Dit was wel weer zo'n volvo die je het liefst mee zou willen nemen naar NL, of niet Paul? Ontzettend gaaf, zeker in die kleur!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
De volgende keer zou ik het met een 4WD Campertje (Mitsubishi L200 oid)doen denk ik. Ik heb aardig vastgezeten in de blubber een paar keer en eenmaal heb ik een hele middag moeten wachten voordat iemand me eruit kon trekken (dat was de eerste die langskwam zeg maar). Heb ik nog wel ergens een leuke foto van: volvo tot z'n bodem in blubber. Ik dacht: NIET door die diepe plas/meertje rijden, maar erlangs, maar dat bleek oerstom.

De Volvo was klokgaaf, motor lekte langs nokkenaskeerring (veel rook en schrik bij de passagiers als je gaat tanken en de olie verbrandt op het spruitstuk) en nog wat dingetjes.

Stotterende motor was de eerste 3 maanden een probleem: bleef maar hikken op de meest rare momenten. Overal gezocht, dacht nog aan vacuum ivm de hitte, benz.filter verwisseld, pomp verwisseld etc.etc. Kwam er toen achter dat ie het deed als de tank meer dan halfleeg was! Toen was het probleem snel gevonden: een klein benzinefilter dat in je benz.tank zit aan de benz.tankpomp.

Verder no-problem en bleef ook in de woestijn bij +45 graden prima rijden, soms meer dan 1000km per dag.

De 240 heeft echt een oer-slecht imago daar: chinezen zijn vaak op zoek naar goedkope maar betrouwbare ouwe barrels en rijden dus allemaal in 240's. Die gasten schijnen alleen niet te kunnen rijden en veroorzaken HEEL veel brokken. Dus Volvorijders zijn daar doodrijders....

Wisten jullie dat de 240 in Australie ook geassembleerd werd? Was daar belastingtechnisch heel aantrekkelijk en daarom rijden er behoorlijk wat rond.
Antwoord
#7
Oef mooie pics! Zou het zo ook willen
(Kon ik maar een Volvo huren in Amerika ipv een Dodge Cry )
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#8
mijn ex-huisgenoot zal waarschijnlijk deze week terug komen van eenzelfde reis door Nieuw-Zeeland. http://www.nieuwzeeland.org
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
Is hiermee ook de liefde voor de Volvo 240 begonnen Ticcie?
Antwoord
#10
wie wil dit nou niet... :Smile

(leg je foto's ens op een scanner..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 11 157 , 15:45
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 106 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.156 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.253 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.072 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.079 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.652 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.250 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.707 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.731 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)