Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak 740 in een 242
#1
Hallo, ik heb recent een 740 gesloopt. Ik heb het plan om de versnellingsbak in mijn 242 in te bouwen. MAAR........ het past niet helemaal..... hmmm.....
De problemen waar ik tot nog toe tegen aan gelopen ben zijn:
Een kilometer teller die op de versnellingsbak zit. Dit wilde ik oplossen door de kilometer teller, sensor op het differentieel en differentieel afdek plaat van de 740 allemaal over te zetten naar de 242.
Verder is de cardan as? (uitgaande as richting diff) veel dikker. Hier heb ik nog geen oplossing voor.

Heeft iemand op of aanmerkingen/ adives? of moet ik het geheel gewoon bij de sloop inwisselen voor iets anders?
Antwoord
#2
is een klusje

de versn.pook houder moet overgezet deze is van de 240 korter

de flens achter op de bak moet van de andere bak omgezet worden mits dat past.

ik weet niet hoe oud de 242 is
maar de oudere versn.bakken hebben een 11 tands prise-as en de nieuwere 21 tandjes.

kijk eens of er een busje op de prise-as zit voor het toplager, deze moet er dan af.

volgens mij moet dit het ong. wel wezen.

je kan ook op de sloop de bak omruilen

kan je hem er zo onder stoppen
Antwoord
#3
hmmmm ik houd er nooit zo van als een ervaren klusser het beschrijft als "is een klusje"....
Echter om een 242 uit 1976 te voorzien van een 5 bak kom ik er volgens mij toch niet onderuit om een m47 bak te gebruiken.
Dit houd volgens mij altijd in dat ik een 21 tands prise as en bijbehorende te grote flens op de uitgaande as van de versnellingsbak heb zitten. Of is er een ander type dat ik er zo onder kan hangen?
Antwoord
#4
neem dan een 4 bak met overdrive

die zijn er wel met 11 splines prise-as

alleen de cardan-as is dan korter

het eerste stuk dan

is makkelijker
Antwoord
#5
Dat was nog eens een snelle reactie!!
Ik ga het volgende doen:
-De m47 opmeten en bekijken of ik een soort verloop flens kan maken voor de uitgaande as
-Kijken of de pook houder makkelijk over te zetten is
-controleren of de snelheidsmeter inderdaad gewoon op het differentieel van een 242 gemonteerd kan worden

Ik laat mijn bevindingen nog wel weten!
Antwoord
#6
snelheids meter kan niet op 242 klok geplaatst worden

dan moet je een are as monteren
Antwoord
#7
Even een tussentijds berichtje over de voortgang voor de mensen die dit ook ooit willen proberen.
Momenteel ligt de versnellingsbak onder de auto uit.
Ik heb wat vertraging op gelopen vanwege een lekkende keering tussen het vliegwiel en de motor.
Ik heb de pook houder van de 242 met 9cm ingekort evenals de schakel pook zelf.
Daarnaast heb ik een verloop gemaakt van de 3 gaats cardanas flens naar de 4 gaats cardan as flens van de 242. Ook heb ik een mof gemaakt die ik over de cardanas ga heen schuiven op het punt dat ik deze ga inkorten.
Antwoord
#8
De bak zit er onder!
Nog even een berichtje ter lering en vermaak!
Ik heb dus inderdaad een verloop flens gemaakt en de cardan ingekort mijn advies luidt: doe dit nooit!! want je krijgt alleen ellende in de vorm van trillingen en een hoop ergernis! Ook balanceren kost ongeveer 150 euro's...
Wat je wel moet doen is gewoon een 240 cardan as pakken en die monteren want ookal is die bijna twee keer zo dik en ziet het er allemaal wat anders uit, dit past gewoon op het achter differentieel.

Het enige wat nog rest is de kilometer teller, maar daar ga ik gewoon een universele teller voor pakken, iets verzinnen met de teller van de 740 of gewoon niet harder rijden dan mijn voorganger!
Antwoord
#9
ernest schreef:want je krijgt alleen ellende in de vorm van trillingen en een hoop ergernis!
hebben wij (mijn sleutelleraar en ik) ook ooit gehad. Door erg secuur te lassen en de centreerpen (daar lijkt het op) weg te laten bij de aansluiting met de bak, waren de trillingen verdwenen. Het dikke rubber absorbeerde ze kennelijk ...
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#10
ernest schreef:De bak zit er onder!

Het enige wat nog rest is de kilometer teller, maar daar ga ik gewoon een universele teller voor pakken, iets verzinnen met de teller van de 740 of gewoon niet harder rijden dan mijn voorganger!

Kijk maar uit, als ze je pakken met een niet werkende teller bij de APK kan je het shaken. Dus dat laatste gaat niet op. Ik zou gaan voor het fixen van de teller van de 740.
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 4.350 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Versnellingsbak raakt Bromtol 6 2.601 16 December 2020, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 10.561 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.179 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.016 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.366 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Versnellingsbak demonteren XC70 AWD DeKoppelKoning 7 4.895 24 October 2018, 16:30
Laatste bericht: Dirk342
  olielekkage versnellingsbak volvo fan 15 16.254 1 January 2018, 21:54
Laatste bericht: 244dl
  revisie 5 versnellingsbak JohanPM 4 6.561 21 July 2015, 13:35
Laatste bericht: Marc1970
  Amazon met Rover V8 versnellingsbak ??? Dries 3 4.276 16 February 2015, 15:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)