Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Turbo Project
#1
Opmerking:
dit verslag is voorlopig ongoing: ik voeg steeds weer wat toe als er weer een stapje is gezet in het project, maar altijd onderaan het eerste bericht, zodat eea niet wordt onderbroken door reacties van de forumleden. Tips, aanmoedigingen en wijze woorden zijn altijd welkom!

Laatste wijziging: 30-05-2010
Let op: door het nieuwe forum kon ik mijn verhaal hier niet meer updaten in 1 reactie (max. 20.000karakters >Sad). Ik heb daarom de eerste reacties van forumleden 'misbruikt' om er de rest van het verhaal kwijt te kunnen. Sorry Divadi, Saint en PP!

PROJECT NH-64-RH

[Afbeelding: 1a7qz.jpg]
Hieronder het steeds uitgebreidere restauratieverslag van mijn 245 Turbo. Ik heb de auto in augustus 2004 gekocht van de 2e eigenaar. De auto is van juni 1985 en dus echt een van de aller-allerlaatste geleverde turbo's. Gekocht door de financieel directeur van de Volvo dealer in Arnhem die toch echt een turbo wilde. Deze heeft 'm ongeveer 14 jaar bereden (tot km.stand 180000). De auto is tot die tijd super netjes onderhouden door de Volvo dealer. Daarna is de auto verhuisd van eigenaar naar een stel die er ongeveer 10.000km per jaar in reed. Hij heeft z'n onderhoud toen jaarlijks gehad door een universele garage die dit ok deed, op wat lelijk laswerk na. Toen ik de auto kocht was deze geheel origineel, 250.000km, deukvrije carrosserie zonder herstelde schades (op een linkervoorscherm na), supernetjes interieur, nwe watergekoelde turbo en nog een aantal nieuwe onderdelen (alles orig. Volvo). De auto is vrij standaard uitgerust, maar heeft wel een orginele middenarmsteun, orgineel handbediend schuifkanteldak en uiteraard alle Turbo-opties. Er zat een nieuwe APK op, maar ik wist bij de koop dat er een aantal reparatiepunten opzaten: koppeling was versleten, stb.stangrubbers voor waren doorgesleten en hij had een behoorlijke hoeveelheid roest op alle bekende plaatsen. Ik had het jaar ervoor zo'n 20 turbo's bekeken en ze vertoonden eigenlijk allemaal dezelfde hoeveelheid roest. De wat duurdere waren "gerestaureerd", waarbij je je altijd moet afvragen hoe goed dit is gebeurd. Na een snelle onderhandeling, waarbij ik de vraagprijs gelukkig meer dan halveerde was ik eigenaar nr 3 van deze auto! Helaas is de historie van de auto verloren gegaan, doordat de papieren bij de univ. Garage lagen en in de loop van de tijd waren zoekgeraakt.
Door de versleten koppeling en het feit dat ik las-plannen met de auto had, heb ik er maar 1000km in gereden tot ik eea ben gaan demonteren. Maar de auto voelt echt heel goed aan: geen rammeltjes of kraakjes, ALLES functioneert en de motor loopt als nieuw.

[Afbeelding: 12pl.jpg]

Demontage van het interieur leverde nog een paar kleine verrassingen op (extra gaten), maar het meeste had ik al wel gezien. Het oorspronkelijke plan was om eea te laten lassen, nieuwe koppeling erin zetten, gasinstallatie laten monteren en dan zo snel mogelijk de auto inzetten als dagelijks vervoermiddel.

Dat projectje veranderde eigenlijk binnen een maand of 2 tot een Project, doordat ik besloot de auto ook te laten spuiten, nwe deuren te monteren, op zoek te gaan naar een zwart leren interieur etc.... Op dit moment heb ik een lijst gemaakt van alles wat moet worden gedaan of is gedaan:

Carrosserie:
2 wielbakken
2 strips boven wielbak
2 bodemplaten achter
2 dorpelplaten
2 binnendorpels
2 buitendorpels
strip onder achterklep
2 strips langs binnenscherm
2 wielranden achter
Achterklep
voorscherm, links
laswerkzaamheden
spuitklaarmaken
spuiten, incl. lak
anti roest middelen
tectyleerbeurt na spuiten

Exterieur, divers
raamlijst voor, rubber
ruitenwissers v+a
koplampwissers
koplampwisserhouders
mistlampen, voor, Hella 173
H4 lampen Xenon effect
Nieuwe lampen rondom
rubber, schuifdak+handle
stickers, 'schouders'
bies, zwart
stickers in deuren
raamrubbers, achterste ruiten
rubbbers 4 deuren
beschermingstectyl dorpels

Interieur
airco
hemelbekleding zwart
mattenset
dashboardreparatie
dempingsmateriaal, divers
Origineel hondenrek met hoofdsteunen

Uitlaat
rvs uitlaat Ferrita
set pakkingen/rubbers uitlaat
extra uitlaatpijp ivm LPG

Brandstofsysteem
LPG-installatie, electr. Gestuurde Lovati installatie

Onderstel/banden
rubbers stab.stangen, voor
verlagingsveren, Ljesjofors
4*Michelin Primacy 225/45/17 incl polaris
4* banden monteren/balanceren
16* wielmoeren
Uitlijnen
Gele Koni's
velgen stralen en spuiten

Motor / Aandrijving
Klepdekselpakking
Inlaatspruitstukpakking
Uitlaatspruitstukpakkingen 4*
Pakking Olieleiding turbo (2*)
Keerringenset distr.zijde (nokken, krukas, hulpas)
Distributieriem, incl. Spanrol
Keerringetjes olieleidingen, peilstok
Koppelingsset (kopp.plaat, drukgroep, druklager+toplager)
Keerring krukas, kopp.zijde
2*v-riem
bougies, 4*
luchtfilter
oliefilter
5 liter olie
10 liter koelvloeistof
2 liter versn.bakolie
2 liter diff.olie
Motorsteunen (2*), dieselversie
versn.bak steun
Waterpomp
Intercooler set
inlaatspruitstuk 740i

Remmen
remblokken voor+achter
4* remschijven
revisieset remklauwen
handremschoenen
remleidingen, gevlochten rvs
remleidingen, vast
remvloeistof

APK!

En dan eigenlijk nog eigenlijk om het af te maken het volgende verlanglijstje:

Optioneel
airco revisie+vullen
Electr. ramen
Alarm Klasse3 incl. cv aansturing
Audio: 10cm composet voor, 3-weg gescheiden achter, sub, 6-kanaals versterker.


En aangezien de basis goed moet zijn, ben ik begonnen met de carrosserie:


Carrosserie
Okt. 04
Was al een tijdje op zoek naar reparatieplaatwerk voor mijn 245 turbo. De deense fabrikant Klokkerholm schijnt goede kwaliteit plaatwerk te leveren. In Nederland wordt dit door http://www.euro-autoparts.nl geleverd.

Alles is online te bekijken, incl. afbeeldingen. De prijzen vallen me 100% mee! Ik zou misschien niet zo snel imitatie deuren etc. bestellen, maar voor de bodem heb je weinig keus en is dit perfect!

Ik laat het weten hoe het me bevalt, want ik moet er voor plm. E400 aan plaatwerk in (laten) lassen....

Alles besteld via de internetsite en je kunt via allerlei manieren betalen. Ze bellen keurig om alles even te bevestigen en eventuele vragen te beantwoorden.
het plaatwerk ziet er goed uit: pasvorm LIJKT (want ik ben nog niet aan het pasmaken) heel goed te passen en is netjes. Echt super en voor heel weinig geld. Een wielbak kost iets van 17.50 en een dorpel 12.50. En ze hebben echt bijna alles. Ik ben tot nu toe heel tevreden! Volgende update volgt als ik 't pas heb gemaakt en eea erin kan gaan (laten?) lassen.

Nov. 04
Ik heb een (denk ik) goed adres gevonden om 'm te laten lassen. Jongen die plaatwerk als hobby heeft en scheepswerfje heeft gaat 'm samen met mij vanaf half december roestvrij maken en lassen zodat ie dan weer helemaal 'hard' is. Hou jullie op de hoogte!

Dec 04
Joepie, heb een afspraak gemaakt met de jongen die de auto redelijk professioneel kan lassen: hij heeft de juiste lasapparatuur, een mooie loods en aardig wat ervaring als plaatwerker.
Vanaf 11 december gaan we 'm samen onder handen nemen en dan is ie ergens in januari weer helemaal hard.

Hier een paar foto's van de het gevecht met de roest, wat m'n turbo op een aantal plaatsen pijnlijk heeft verloren...

[Afbeelding: 20od.jpg]

Beide wielbakken achter de achterwielen zijn behoorlijk vergaan, incl een behoorlijk gedeelte van de spatbordranden.

[Afbeelding: 35ri.jpg]

De vloerplaten achter de voorstoelen vertonen beide ook grote gaten en daarom heen ook nog VEEL roest. Gelukkig bestaan hiervoor precies de goede reparatieplaten.

[Afbeelding: 41ls.jpg]

Nog 2 bekende plekken: de aanhechting van het binnenscherm aan de bodem onder de achterbank. Ook hier zijn mooie reparatieranden voor aanwezig.

[Afbeelding: 32919107.jpg]

En tenslotte heeft ook de buitenkant van de beide dorpels het niet echt overleefd. Reparatieplaat aanwezig, dit wordt netjes tegen elkaar aan gelast ipv over elkaar heen.

Meest frappante aan het hele verhaal is dat de auto net voor mijn aankoop APK-goedgekeurd is...... Nu was de rotterij voor mij niet echt een verrassing bij de inspectie, maar als je zo'n auto goedkeurt, dan zou je wat mij betreft je APK-keurmeesterschap meteen moeten inleveren!

Ik probeer eea zo goed mogelijk roestvrij te maken en netjes te lassen om een 'on-going-process' zoveel mogelijk uit te sluiten! Ik haat roest! Alles prima qua techniek etc., maar roest blijf ik echt een pesthekel aan hebben. Maar goed, dan heb ik de verkeerde auto (of in ieder geval verkeerde bouwjaar) gekocht!

de volvo zaterdag naar m'n lasadres gebracht en dat gaat helemaal goed komen: hij heeft een scheepswerfje en last zelf schepen van een meter of 20 in elkaar!! Daarnaast is plaatwerk z'n grote hobby.
M'n turbo van achter nog wat verder gedemonteerd (achterlichten en achterbumper eraf) en achter de achterbumper gelukkig geen nare verrassingen. We hebben ook de achterste zijruiten eruit gehaald en daar ziet het er wat minder fris uit. Heeft veel water in de onderste rand gestaan die voor roest en narigheid hebben gezorgd. Klusje erbij dus.

Verder de auto geinspecteerd en geen rare zaken meer gevonden gelukkig. Hij gaat de komende weken de rest voorbewerken en in januari gaan we weer met z'n tweeen in de weekenden van start. Kom er nu wel achter dat ik 'm daarna eigenlijk METEEN in z'n geheel moet laten spuiten:
* wielkastranden etc. worden gelast - primer
* auto is NU zo'n beetje geheel gedemonteerd en behalve 't schuren bijna spuitklaar
En:
* motorkap voor gerot - vervangende aanwezig in afwijkende kleur
* 4 deuren rot - vervanging aanwezig in afwijkende kleur
Dus....
maar ja, dat kost weer eea en moet er ook nog lpg in op korte termijn....
iemand ervaring met http://www.autospuiten.com ???? Ziet er wel aardig uit?


Jan 05
Gisteren een goed begin gemaakt met de achterzijde: bumper, achterlichten, lijsten, ruiten, bekleding etc allemaal verwijderd en de beide wielbakken eruit geslepen en gezaagd (repro-nog-wat zaag van Ferm is soms ideaal: soort lange decoupeerzaag waarmee je redelijk netjes kan zagen).
Boven de wielbakken is helaas het metaal ook verrot (waar de wielbak is gepuntlast op het spatscherm), maar met het klokkerholm plaatwerk komen we een eind. Links het plaatwerk op maat geslepen, alles helemaal kaal gemaakt en vervolgens de wielbak erin gepuntlast en vervolgens op gedeelten doorgelast. Daarna stukjes voor het spatscherm op maat geslepen en gedeeltelijk erin (door)gelast. Nu nog een lastig stukje aan de voorzijde vd wielbak, waar het binnenscherm, het spatbord en de wielbak samenkomen. Maar dat gaat zeker lukken, want Roger, de plaatwerker/lasser, is erg handig en precies! En tenslotte nog een lastig stukje onder het achterlicht, waar alles estates doorroesten.

Verder besloten om de wielkastranden achter niet in z'n geheel te vervangen, maar om de rotte stukjes er per stuk in te lassen. Als je de hele rand vervangt heb je kans dat eea gaat golven door de warmte, waardoor je een boel plamuur nodig hebt om 't weer strak te krijgen. De rotte stukjes zijn daar nu uitgeslepen en het binnenscherm is nog verbazend gaaf!

Helaas weer vergeten de camera mee te nemen, maar de volgende keer.....

Weer een hele zaterdag gestript, schoongemaakt en gelast en de werkzaamheden vorderen, maar wel langzaam.

We hebben gisteren de wielbak links achter helemaal afgemaakt en de laatste plaatjes erin gelast en vlak geslepen:

[Afbeelding: 78484327.jpg]



De wielbak is voor en achter doorgelast en aan de spatbordrand gepuntlast (zoals origineel) ivm met mogelijk kromtrekken. Van bovenaf later tectyl (RX-5) erin laten lopen om in die 2 vlakken toch een goede beschermlaag te krijgen.
de onderste rand van het spatbord zijn 2 stukken ingelast, waarvan er hier eentje netjes is vlak geslepen. Nr 2 nog te doen en dan maar een klein laagje plamuur nodig.

[Afbeelding: 22982785.jpg]

Vanuit het binnenscherm gezien: boven de wielbak zat nog een flink gat waar we een plaat in hebben gelast - weer netjes doorgelast.

[Afbeelding: 57922367.jpg]
De wielbak van binnenuit. Eindelijk weer dicht!!

De rechter wielbak krijgt nog eenzelfde behandeling, maar is er nu helemaal uitgeslepen.

De spatbordrand is voor een groot gedeelte nog ok, net als het binnenscherm, maar hier zit een rotte plek. Eerst voorzichtig de buitenrand weggeslepen en een roestig stuk binnenscherm wordt zichtbaar.

[Afbeelding: 57760705.jpg]

Vervolgens heeft de lasser zelf een stukje binnenscherm geklopt en gebogen en er netjes ingelast. Uitstekende stukje wordt er nog afgeslepen. Klaar voor de buitenrand.
[Afbeelding: 92648089.jpg]

En voila, netjes het stuk buitenspatbord erin gelast en vlak geslepen. Alweer een stukkie roest weg!

[Afbeelding: 68218427.jpg]

Hier een 'overzichtsfoto' van de Volvo. Links zie je Roger, de plaatwerker/lasser die effe staat te pauzeren. De Volvo is voor het grootste gedeelte gestript om lekker te kunnen werken. Voorspatborden zijn er nu ook af om de hele buitendorpel er opnieuw in te kunnen lassen. Hopelijk redden we dat volgende week. We zitten nog een beetje te denken wat de beste oplossing is: doorsnijden ter hoogte van de sierstrip en dan met een kleine overlap puntlassen (kans op vocht en roest, maar trekt niet krom), of daarboven tegen elkaar zetten en doorlassen (minder kans op roest, maar wel kans op kromtrekken). Nog goede tips hiervoor????
[Afbeelding: 47036711.jpg]

Update laswerkzaamheden:

Ben gisteren weer wezen prutsen en we hebben alleen eea weggeslepen en voorbewerkt:
* gehele buitendorpel aan de linkerkant voorzichtig aan de bovenrand weggezaagd en de puntlassen onder eruit geboord met een speciale puntlasboor (die ik helaas heb gemold). De binnendorpel vertoont op 2 plaatsen rotte gaten, waar we er nieuwe stukken in zetten (stuk uit de nieuwe binnendorpel snijden en erin lassen). Ter hoogte van de A-stijl kwamen we nog een 'verrassing' tegen: verrot stukkie aan de binnenzijde wat ook wordt vervangen.

* Aan de rechterzijde de bodemplaat voor de achterpassagier weggeslepen tot het gave plaatwerk en daar de teer etc. weggeschraapt (rotwerk en tijdrovend).

Hopelijk vindt de lasser de komende 2 weken wat tijd om verder te gaan en eind op weg te komen met de linkerdorpel, want het gaat allemaal erg langzaaaaaam! (maar ik schat de meeste werkzaamheden te positief in!). Accu vd camera bleek helaas leeg, dus geen foto's dit keer.

Feb 05
Gisteren eindelijk weer wat gedaan. De lasser had beloofd eea te doen de afgelopen weken, maar dat bleek helaas wat tegen te vallen. Daarbij viel het inlassen van de vloerplaat wat lastiger dan gedacht. De vloerplaats nu weggeslepen van de binnendorpel rechts vanaf het midden tot 10 cm voor de achterbank.

[Afbeelding: 71105233.jpg]

De binnendorpel had in het midden een gaatje, dus stukje uit een nieuwe dorpel gesneden en dat er weer ingelast:

[Afbeelding: 33694297.jpg]

Nu de binnendorpel weer gezond is, is er nu een stuk vloerplaat onder de console vd voorstoelen gelast en kan nu eindelijk de vloerplaat erin worden gelast. Da's nog een aardig precies karweitje, want eea wordt zoveel mogelijk tegen elkaar aan gelast en dat betekent dat het HEEL precies moet passen.

In de tussentijde de deuren eruit gehaald om makkelijker te kunnen werken. Een van de medewerkers van de lasser is trouwens een gast die boten (en vroeger ook auto's) plamuurt en spuit klaar maakt t/m primer en afplakken. Hij wil mijn auto ook wel doen. Da's op zich geen slecht idee, want daar kan ie dan de komende weken alvast mee bezig gaan, terwijl we verder gaan met lassen. Nu nog een prijsje overeenkomen....

Nog een vraagje trouwens. Op onderstaande foto zie je de hoek onder de achterste zijruit rechts. Die is aardig rot en niet nieuw te krijgen. Heeft heeeeel toevallig iemand dat stuk liggen (incl. de binnenkant)???????? Anders moet ik maar eens op de sloop gaan kijken oid. De lasser zou het zelf kunnne maken, maar daar is ie wel een tijdje mee bezig en vlgs mij is het bij een heleboel 240's niet rot op die plek?

[Afbeelding: 38083138.jpg]

Antwoord Peter: "Volgens mij heb ik dat stuk nog wel liggen en niet nodig. Moet zometeen even in de garage spitten om het op te duikelen."

Weer een lange zaterdag klussen. Vandaag een stel gave deuren meegenomen die van een later bouwjaar zijn - dus zullen de gaatjes (van die lelijke plastic strippen onderaan) dichtgelast moeten worden. Deuren heb ik helemaal leeggehaald en zijn ok op 1 rot plekje na.

De bodemplaat rechts is nu helemaal af! Viel de lasser uiteindelijk goed tegen vanwege het passen, meten en lastig lassen, maar zit nu 2* doorgelast vast. Mag NOOIT meer gaan roesten, dus ga 'm straks goed behandelen met alles wat maar tegen roest beschermt.

De linkerkant leek een stuk beter, maar is helaas al een keer onder handen genomen en ook hier weer niet erg professioneel: lelijk lassen aan 1 zijde en dan een heeeeeeeeeele dikke laag heeeeeeeeel moeilijk te verwijderen veerkrachtig teer/antisteenslag spul erover gesmeerd. Ben ik aantal uren mee bezig geweest om te verwijderen en nu grof aan het uitsnijden.

Nog wat andere kleinere plekken (naast achterscherm) onder handen genomen en zo langzamerhand wordt de bodem wat minder krokant.

Juli 05
Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en in de planning had ie nu in ieder geval gespoten moeten zijn. Die planning moet ik helaas enorm bijstellen: in de maanden april en mei is Roger nauwelijks aan lassen toegekomen ivm grote drukte en heeft het project een beetje stil gestaan. Maar de maand juni gaf weer goede hoop en er is weer eea voor elkaar.

Allereerst ben ik nog verder gegaan met de demontage van de auto: de voorruit, het schuifdak, het dashboard en alles wat verder nog in het interieur aanwezig was is nu gedemonteerd. Verder zijn de spatborden, het front, achterklep en alle deuren verwijderd, dus heel veel meer dan een rijdende carrosserie is er nu niet meer van over. Hopelijk weet ik nog hoe alles in elkaar zit, maar heb een goed voorbeeld aan de andere turbo bij twijfel.

Wat is er op lasgebied gebeurd???
* De rechterzijde is een redelijk eind gevorderd, bijna klaar eigenlijk. Allereerst is Roger enthousiast aan de slag gegaan met het stuk plaatwerk van Peter en is de hoek bij de D-stijl er opnieuw ingelast.

[Afbeelding: 175um.jpg]
Het resultaat van buiten: een nieuwe hoek in de D-stijl. De primer gaat er weer af voor ie wordt geplamuurd, maar je voelt nauwelijks enige oneffenheid!

[Afbeelding: 181ww.jpg]
Het gat was door-en-door, dus ook de binnenzijde was aangetast. Er is een flink nieuw stuk ingezet, om alle roest (ook al was het maar een beetje aangetast) er helemaal uit te bannen. Je ziet dat Peter's Volvo blauw was!

[Afbeelding: xdtg.jpg]
Vervolgens was de bodem aan de beurt. Hierboven kon je het gat zien boven de beenruimte vd achterpassagiers, de binnendorpel en de vloerplaat onder de verhoging vd voorstoelen. Daar zijn compleet nieuwe platen ingelast. Tegen elkaar waar mogelijk en bij de verhoging van de achterbank is het stuk dubbelgelast: zowel binnen als buiten helemaal doorgelast voor optimale stijfheid en voorkoming van roest. Een heel werk en Roger is bijna 3 dagen full-time bezig geweest met deze plaat!!! Om vliegroest te voorkomen en omdat ik niet van plan ben om ook de binnenzijde te laten spuiten, heb ik roestwerende Corresol op de lassen en de vervangen vloerplaat geverfd.
Achter de vloerplaat zie je een rand langs het binnenscherm lopen. Ook hier zaten een aantal gaten in: de hele rand is vervangen door een Klokkerholm-stuk en er netjes ingelast. Dat betekende wel het wegslopen van de steun linksonder EN ervoor zorgen dat eerst het binnenscherm weer 100% was + stuk binnendorpel wat eindigt bij het achterspatbord. Zoals je ziet: nog een paar kleine gaatjes op het binnenscherm achter die moeten worden gedicht en bij de voetenruimte van de passagier zit nog een rot plekje ter hoogte van de aanhechting met het subframe. Verder daar binnen klaar!

[Afbeelding: 205ly.jpg]
Dat was de binnenkant: de buitenkant rechts was redelijk. Op de foto hierboven zie je dat er een 1/3 rand vd spatschermrand is vervangen (incl. binnenscherm) en, nadat het binnenscherm en binnendorpel gedeeltelijk waren vervangen+geprimerd ook een stuk buitendorpel. Allemaal weer netjes tegen ipv over elkaar gelast! Nog een stukje buitendorpel in het midden en alles is weer hard.


Dan de linkerkant...... Die leek op het eerste gezicht heel aardig, maar daar bleek al flink aan geprutst te zijn. De hele buitendorpel was matig, dus die hebben we eruit geslepen over de gehele lengte.

[Afbeelding: 214ab.jpg]
Op de foto hierboven zie je het resultaat, maar dan al veel later: de binnendorpel was over minimaal de halve lengte (en de halve hoogte) ook rot en die zit er op deze plaat weer in. Alleen het laatste stukje ri achterscherm moet er nog even in. Voordat de buitendorpel erop wordt gelast ga ik uiteraard de binnendorpel eerst geheel kaal maken en in een dikke laag roestwerende primer zetten! Dan is er nog wel een puntje over het richten van de buitendorpel: omdat ie er nu in z'n geheel uit is, wordt het lastig inschatten hoever ie aan de bovenkant vd dorpel moet uitsteken.... Maar Roger ziet het positief in, omdat ie nog een klein stukkie heeft laten zitten. We zullen zien (eigenlijk kan ik het pas beoordelen als ik de deuren erin hang....).

De binnenkant links: eigenlijk hetzelfde verhaal als recht voor wat betreft de voetruimte vd achterpassagiers. Hier zijn de werkzaamheden nu geeindigd eigenlijk: de plaat is nu precies op maat en gepuntlast. Nu nog doorlassen.

[Afbeelding: 234yb1.jpg]

[Afbeelding: w33y.jpg]

De voetenruimte van de bestuurder was slechter dan rechts, maar er zijn nu geen Fred Flintstone perikelen meer mogelijk. Alleen nog een klein stukje in het midden en vervolgens de gehele ruimte kaal maken en in de primer zetten:


En dan is een groot gedeelte van de werkzaamheden qua lassen gedaan: de buitendorpel moet nog, een aantal kleine zaken rondom, wielbak rechts en de achterzijde (rand onder de achterklep t/m onder achterlichten). Ik heb inmiddels ook een nieuwe achterklep gekocht (lekker roestvrij!). En dan kan EINDELIJK de volgende fase beginnen: het strakmaken. Dat gaat definitief door 'het mannetje op de scheepswerf' gebeuren. Hij wil 'm ook wel in de primer zetten, maar daar twijfel ik nog over: hij wordt daarna door een proffesionele spuiter in de lak gezet en ik weet niet of het verstandig is om een laksysteem op te bouwen met een 'vreemde'primer. Maar weer eens een beetje op onderzoek uit dus....
Antwoord
#2
16-07-05
Een hele dag besteed aan het ontroesten van het gelaste, het afslijpen van de lassen en vervolgens het zaakje in de primer zetten.

[Afbeelding: 244xx.jpg]De binnendorpel links is nu zo goed als af en de buitendorpel kan er straks op.

[Afbeelding: 254ab.jpg]
Maar niet voordat we hier nog wat aan gaan doen. Dit was eigenlijk een van de enige onverwachte verrassingen die de Volvo toonde nadat ik 'm had gestript. Misschien stukje buitendorpel er verder uitsnijden, maar het zou kunnen dat dit een nogal centraal dragend stuk is, waardoor ie z'n vorm verliest als je het eruit snijdt?

[Afbeelding: 11785614.jpg]

Uploaded with ImageShack.us
De vloerplaten aan de rechterkant heb ik nu ook van onderen behandeld. Eerst alles redelijk gladgeslepen, ontroest en de platen dof gescheurd en tenslotte 2 lagen Correles erop. Nu misschien nog aflakken en dan wat randjes strijkkit om 'm vervolgens in een dikke laag bitumen te zetten.

[Afbeelding: 270zs.jpg]
De linkerkant - werk in uitvoering. Helaas heeft de lasser de afgelopen 2 weken niks gedaan, dus het schiet niet op hier. Dit is het onderaanzicht vd vloerplaat. Aan de bovenzijde zie je gaten waarop de plaat wordt gepuntlast en dan wordt ie, wegens overlap, zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde doorgelast. Dan zit ie wel vast denk ik!

Ik moet alleen op zoek naar een andere kerel die 'm strak maakt en schuurt, want het mannetje dat mijn auto zou doen werkt er niet meer..... Misschien dat het schadebedrijf naast het spuiten ook hiervoor kan zorgen, maar ik vrees dat dat serieus geld gaat kosten. Ga maar eens een rondje bellen.

Wordt vervolgd.
Paul 17-07-2005

Update September 2005

Het lassen is voor geen meter opgeschoten de afgelopen tijd. Flink balen en ik heb nu met de lasser een afspraak gemaakt: hij zorgt ervoor dat ie klaar is voor 15 oktober en dan ontvangt hij van mij wat extra?s. Dat betekent dat hij de komende 3 weken wel redelijk aan de slag moet, maar het is wel haalbaar.

Daarbij heb ik denk ook een goed adres voor het spuitwerk gevonden: een ex-autospuiter (hernia) heeft in Friesland een schadebedrijf opgezet en wil de auto daar met mij helemaal onder handen nemen. Hij is helemaal gek van Volvo 240?s (heeft er 18 gehad) en spuit voor de hobby nog wel een een Rolls-Royce voor een specialist. Dat klinkt me erg goed in de oren!

Omdat de auto daar maar staat heb ik de afgelopen 2 dagen de koppeling vervangen. Beetje gezocht naar een wat zwaardere koppeling dan de originele variant, maar dan kwam ik in het echte race-spul en dat leek me niks. Vlgs. de mannen op het turbobrick forum is 200PK voor een standaard koppeling ?no problem?. Dus bij Nordicar het hele zaakje gehaald (Sachs = origineel Volvo) en de auto links op bokjes gezet om zo de bak eronder weg te halen. Op zich is het te doen zonder brug en in je eentje, maar je krijgt er wel HEEL veel spierpijn van! Steeds boven je macht sleutelen en in je eentje de bak inclusief overdrive (op 2 krikjes) verduwen is geen pretje. De koppelingsplaat zag er nog wel redelijk uit, maar ik vermoed een oververmoeide drukgroep, want de koppeling ging zeer licht. Hier de gedemonteerde bak met nieuw druklager:
[Afbeelding: 282fz.jpg]

En het vliegwiel weer gemonteerd na het vervangen van de keerring en toplager:
[Afbeelding: 298lc.jpg]

Een paar aandachtspunten:
? vergeet de startmotor niet te demonteren;
? de motor kantelt tegen het schutbord na het verwijderen van de versn.baksteun. Zorg dus voor een beetje ruimte en haal de bovenste radiateursteunen los + de injectieunit + uitlaatrubbers;
? Merk alle draaiende delen (cardanas, vliegwiel) zodat je ze op dezelfde wijze weer terug kan plaatsen;
? Vervang, naast kopp.plaat, drukgroep en druklager, ook het toplager en de hoofdkeerring nu je er toch bij kunt;
? Het toplager kun je eruit krijgen door de ruimte erachter vol te proppen met dik vet en er vervolgens een pen in te slaan die precies in het lager past. Dan schiet het lager er uit (als het goed is, bij mij vloog de lagerafdichting eruit)
? In principe moet je de kopp.plaat centreren met bijv. een oude prise-as, maar bij mij werkte het gelukkig ook door op het oog te centreren;
? Zet de bouten van het vliegwiel en de drukgroep voor de zekerheid vast met Loctite
? Vergeet het veertje niet te monteren die de koppelingshevel in het koppelingshuis vasthoudt. Bij mij schoot ie los zonder dat ik zag hoe ie hoorde en dat kostte even wat gepuzzel (je ziet de pootjes aan de linkerkant vd hevel, aan de achterkant zit ie over een scharnierpunt):
[Afbeelding: 305xy.jpg]

Het kostte me op deze manier bijna 2 dagen, maar als je een brug hebt en met z?n tweeen bent, dan is het goed te doen binnen 1 dag.

Volgende update loopt het laswerk hopelijk op z?n einde....

Paul 23-09-05

Update 01-10-2005

Ik ben weer een zaterdagje bezig geweest met Roger en de linkerkant begint nu vorm te krijgen.

Allereerst ben ik rechts bezig geweest, met de binnenkant van de A-stijl. Ik denk dat er door lekwater roestvorming is ontstaan. Zowel links als rechts veel roest, maar gelukkig geen doorgerotte stukken. De binnenkant is lastig te ontroesten door allerlei plaatjes etc., maar een halve dag schuren met de Dremel was ?t kaal. Daarna weer 2 lagen roestwerende Corroles eropgesmeerd. En straks eea goed afsmeren met strijkkit en controleren of ?t daar nog lekt.

[Afbeelding: 311sm.jpg]

Roger heeft inmiddels de puzzel voor de linkerkant redelijk opgelost: voordat de buitendorpel erop kon, moest ie eerst de plaatjes van de wielkastrand en het binnenspatbord passend hebben en moesten we nog eens kijken naar de onderkant van de A-stijl. Het bleek dat daar in het verleden al eens een plaat overheen was gelast en dat je tegen de oude en verroeste plaat keek. Die heb ik gedeeltelijk weggeslepen, schoongemaakt en ook weer geprimerd. Ben er redelijk gerust op dat de roestvorming daar verder gestopt danwel ernstig vertraagd is.

[Afbeelding: 321zy.jpg]

Tijd voor de buitendorpel! Na enig pas- en meetwerk hebben we besloten om de buitendorpel op de bovenkant erin te lassen, met een paar probleempjes: ik wilde niet dat de onderkant vd B-stijl en de nieuwe dorpel aan elkaar zouden worden gelast, want dan ?vervalt? er een originele naad. Daarom hebben we uiteindelijk ongeveer een centimer om de B-stijl de dorpel eruit gesneden om zo de originele look te behouden. Dat geldt ook voor de plaat die begint bij het achterscherm. En na wat gepas en geslijp past de dorpel perfect! Alles goed nagemeten met de andere kant, want niets zo lelijk als de dorpel straks ?wijkt? van de deuren.

[Afbeelding: 331up.jpg]

[Afbeelding: 341xe.jpg]

Ook hier last Roger de bovenkant vh plaatwerk weer tegen elkaar en de opstaande onderkant wordt gepuntlast tegen de bodemplaat (net als origineel). Met een brede schroevendraaier gezorgd dat de aansluiting van de oude en nieuwe dorpel vlak loopt en vervolgens een puntlasje. En zou de hele bovenkant van de dorpel afgewerkt. Links zit ie nu al wat meer vast.

[Afbeelding: 355ng.jpg]

[Afbeelding: 368wo.jpg]

Volgende week is de hele linkerkant klaar als het goed is en dan kan ik de lassen weer gaan vlakslijpen, schuren en primeren.

Paul 01-10-05

Update 30-10-05
2 dagen weer een en ander gedaan en de linkerzijde is, op een paar hele kleine dingetjes na helemaal klaar!! De dorpel is helemaal doorgelast en vlakgeslepen en ter bescherming even in de primer gespoten. Je ziet de lasnaad zonder plamuur al nauwelijks meer. Het hele binnenscherm links achter is weer gatenvrij en het binnenscherm sluit weer mooi aan op de spatbordrand en buitendorpel.

[Afbeelding: 377up.jpg]

De lasser heeft nu tijd om zich full-time met mijn auto bezig te houden en vlgde week zaterdag moet ie dan (zo goed als?) af zijn. Dat betekent dat hij deze week nog moet doen:
? achterzijde gehele rand van achterlicht tot achterlicht
? wielbak rechts, incl. de rand erboven
? stukje dorpel rechts
? stukje vloerplaat r.v.
? vloerplaten links afmaken
? sponningen achterste zijruiten
? deuren (gaatjes vd strips dichtlassen)
? binnenscherm rechtsachter
? paar kleine gaatjes afwerken

Maar in principe heeft ie 3 weken: ik heb namelijk een spuiter gevonden die de auto vanaf half november aan gaat pakken! De hele jungle van ?mannetjes?, ex-spuiters, hobbyisten met alle positieve en negatieve verhalen eromheen hebben me doen besluiten om toch maar op zoek te gaan naar een professionele autospuiter. Die heb ik gevonden in een tunings- en spuitbedrijf in Bolsward: AutoPlanet. Lang gesproken met de eigenaar over z?n aanpak, gebruikte lak, plamuurmethoden etcetc en uiteindelijk zijn we eruit gekomen: mijn wensen kosten me E2000,- en hij zorgt dan voor een superstrakke, 3 keer geprimerde, in ouderwetse niet-watergedragen lak gespoten auto. Met een extra laag blanke lak, zodat ie een soort showglans krijgt. Hij neemt ook de Polaris velgen mee (moet ik wel laten stralen), die dan in dezelfde kleur zilvergrijs als de auto worden gezet. Binnenzijde wordt ook geprimerd en afgespoten met een beschermende laag zodat ook die er weer netjes bijstaat. Van alle delen worden eerst de randen en binnenzijde gespoten en vervolgens wordt alles gemonteerd en in 1 keer afgespoten om absoluut geen kleurverschil te krijgen. Hij wilde niet dat ik zelf zou gaan schuren e.d. want dan kan ie zelf niet goed zien en voelen waar eventuele deukjes zitten. Hij is ongeveer 2 weken met de auto bezig, dus eind november zou een blinkende Turbo weer richting Zwanenburg kunnen verhuizen.... ben heel benieuwd.

Paul 30-10-05
Antwoord
#3
Update 6-11-05

Er zit behoorlijk schot in: de vloerplaten aan de linkerzijde zijn nu helemaal klaar (paar zaken moesten nog gelast worden) en ik heb gisteren alle lassen vlakgeslepen, roest verwijderd, geschuurd en uiteindelijk alles in een dubbele laag Corroles gezet. ?t Ziet er weer uit ?als nieuw?:

Voor de primer van bovenaf:
[Afbeelding: w33y.jpg]

Van boven af gezien, met primer:
[Afbeelding: dx4d.jpg]

En van onder af
[Afbeelding: c460.jpg]

[Afbeelding: 8l4b.jpg]

Binnenspatbord links achter is ook weer klaar. Afwateringsslangetje van het open dak had voor een groot gat gezorgd.... Nog even afwerken van binnen en buiten en een laagje primer. De spuiter zorgt dan voor een laagje grijze primer en kleur vd auto. Wat mij betreft hoeft dit niet helemaal onzichtbaar te zijn, aangezien er toch nog geluidsisolatie + bekleding overheen komt.

[Afbeelding: dxyu.jpg]

En dan de achterzijde: helemaal klaar!!
Roger heeft zelf de plaatjes gemaakt voor onder de achterlichten en een stukje strip waaraan je de bumperstrip bevestigt. Daar zit de nieuwe ?hoekstrip? bevestigt.

[Afbeelding: zvjx.jpg]

Links en rechts lopen dan de bovenste (verse) ?flappen? van de wielbakken en midden onder loopt een nieuwe plaat van de bodem tot de strip. Helemaal nieuw dus eigenlijk. Volgens mij loopt er alleen origineel een naad ergens onder de achterlichten??? Misschien dat die er nog in geplamuurd kan worden.

[Afbeelding: muo6.jpg]

En yes: ook de rechter wielbak zit erin, inclusief het randje plaatwerk erboven en de spatbordrand (binnen en buiten).

[Afbeelding: yk4l.jpg]

Wielbak is keurig gepuntlast en de rest is doorgelast. Hier vooraanzicht:

[Afbeelding: nm6e.jpg]

De lasser heeft ontdekt dat er op 5km afstand een Volvo sloperij zit (Koopman, wie kent ?m??) en die heeft nog een paar gave 240?s staan. Hij heeft de linkerstijl bij de achterste zijruit eruit gezaagd en gaat daarvan stukken in de mijne zitten. Zelf plaatjes maken daarvoor is erg lastig + tijdrovend en uiteindelijk wordt het nooit zo mooi als origineel. Aankomende week gaan ook die stukkies erin.

En dan volgende week zaterdag de laatste las-loodjes?

Paul 6-11-05


Laatste Las update 04-12-05

Het lassen is eindelijk KLAAR!!!

De laatste loodjes bleken wat langer en zwaarder te zijn dan gedacht: doordat er toch nog een heleboel kleine dingetjes moesten gebeuren heb ik vanaf de vorige update nog elke zaterdag (en een aantal zondagen) moeten klussen om ?m af te krijgen. Vooral het vlakslijpen van lassen, goed ontroesten en in de primer zetten was behoorlijk tijdrovend. Maar nu staat ie dan zo-hard-als-het-maar-kan te wachten op vervoer naar de spuiter:

[Afbeelding: 477ax.jpg]

[Afbeelding: 487eb.jpg]

[Afbeelding: 490im.jpg]


Op een paar plekjes na (schuifdak binnenkant, onderkant dak bij achterklep ? wordt gestraald bij spuiter) is er geen roest meer te bekennen. Alles vlak geslepen en staat het in een goede laag roestwerende primer.

De hele auto een paar keer uitgeblazen en uitgezogen, waarbij er nog een paar kilo slijpsel en stukjes metaal tevoorschijn kwamen. Ook alvast de randen gekit en een gedeelte in de strijkkit gezet, zodat daar een laag lak ter bescherming overheen kan.

De spatborden zijn weer gemonteerd (wordt met spatbord en al gespoten) en het voorfront puntlast de lasser Roger er maandag nog op.

En voor ik het vergeet: ook vanaf hier mijn hartelijke dank aan Roger, de lasser: misschien niet de snelste, maar wel de beste lasser! En tot het einde toe superkwaliteit!

De planning voor het spuiten:

Aankomende week wordt de auto opgehaald door de spuiter. Daar staat ie dan nog een paar dagen ?werkloos? en ze beginnen er dan begin vlgde week aan. Hij schat er bij elkaar een week of 3 mee bezig te zijn, zodat ie dan begin januari staat te blinken.

Ik moet er nog voor zorgen dat m?n Polarissen gestraald bij de spuiter terecht komen en dat de voorspoiler nog 2 gaten krijgt voor de Hella verstralers. Die wil ik zoveel mogelijk in de spoiler plaatsen ipv hangen aan de bumper.

07-01-06

Geen update qua spuiten oid, maar mijn bestelde rubbers van IPD voor de complete ophanging zijn binnen!!! Het hele zwikkie kostte bij IPDUSA E 358 en nog eens E42 aan invoer-BTW (gelukkig hadden ze op de pakbon maar een waarde van $150 ingevuld).

[Afbeelding: b2ra.jpg]
De voorwielophanging

[Afbeelding: t8wt.jpg]
De stabilistatorstang voor en een plastic centreerhulpje voor de koppeling

[Afbeelding: tnu8.jpg]
De achterwielophanging

Inclusief montage handleiding op DVD!! ? daaruit blijkt dat een pers echt noodzakelijk is voor een aantal rubbers...... Iemand ideeen om ze eruit te persen of een pers te leen oid?

Spuiter gaat maandag beginnen : - ( , maar eind januari zou nog steeds haalbaar zijn. We zullen zien, geduld hebben heb ik al geleerd...




Update 14-01-06

De eerste update bij de spuiter! De mannen hebben er afgelopen week hard aan gewerkt en de Volvo is grofweg strak gemaakt, geschuurd en is bijna klaar om een volledige laag primer te krijgen. Na de volledige laag primer (hierbij worden alle losse delen als bijv. de deuren los gespoten) wordt de auto nogmaals geschuurd en afgeplamuurd. Daarna volgt een 2e laag primer incl. het grootste gedeelte van de binnenzijde (bodem, zijkant, binnenkant deuren, achterklep). Dan worden de stijlen van de deuren en achterklep in kleur en blanke lak gespoten, deuren worden erin gehangen en dan... wordt ie totaal in kleur gespoten!

Wellicht dat ie dan eerst nog ergens een anti-roestbehandeling krijgt (Goslinga Leeuwarden?), waarna de auto weer naar Zwanenburg komt.


Hierbij weer wat pics:

[Afbeelding: 538jc.jpg]
Van bovenaf bezien


[Afbeelding: 549ad.jpg]
Al weer aardig 1 geheel van afstand


[Afbeelding: 554by.jpg]
Geen laswerk meer te zien


[Afbeelding: 564nq.jpg]
De rechterachterzijde had het meeste werk nodig om weer strak te worden


[Afbeelding: 577bu.jpg]
Strakke deur


[Afbeelding: 583uh.jpg]
En nog 2 strakke deuren


[Afbeelding: 599qo.jpg]
Nieuwe achterklep (Klokkerholm, hoopt dat ie goed past....)


[Afbeelding: 604nz.jpg]
Gestraalde Polarissen, krijgen wellicht toch een poedercoating, maar dan in de juiste kleur

Update 31-01-06

De vorderingen de afgelopen 2 weken zijn aardig, maar even gestaakt doordat de vrouw van de spuiter is bevallen (allemaal goed gegaan).

De auto en alle losse delen staan in de primer en de auto is helemaal strak gemaakt. Ik wilde de auto zeker nog even zien voordat ie in de kleur ging en ben ?m samen met de spuiter goed langsgelopen ? ik weet waar de gelaste stukken zitten en waar dus wat extra attentie aan moet worden gegeven. Vooral de stukken boven de wielbakken achter zijn nog niet 100% en er zit nog een klein verloop in de rand onder de achterste zijruit, maar de rest is mooi!!

Zoals je kunt zien zit ie helemaal in de primer, incl de binnenkant en compleet geel! Er zitten nu 3 lagen (filler)primer op en er volgt nog een vierde laag nadat de puntjes op de i zijn gezet. Nu al 6 liter trouwens ? heel wat meer dan ie had gedacht!

[Afbeelding: l0j2.jpg]
De achterkant


[Afbeelding: q4bh.jpg]
Voorkant, incl. onderranden motorkap, slotplaat en helaas ook de motorkapsloten....

[Afbeelding: pwol.jpg]
De achterklep, helemaal strak


[Afbeelding: lnb8.jpg]
De deuren, zo goed als strak, incl. binnenkant in de primer


[Afbeelding: nr7b.jpg]
En van boven


De Polarissen gaan toch gewoon in de lak, de poedercoating kan toch niet op kleurnummer, alleen ?standaard? zilver en dat vind ik jammer. Mocht de lak het toch niet houden, dan kan ik ze altijd nog een keer laten poedercoaten.


En dan ben ik nog enthousiast gemaakt voor iets compleet ?fouts?. Ik zit er zwaar over te twijfelen om alle ruiten, behalve de voorruit, te laten tinten in een heeeeeele lichte zilvertint. Dus niet zoals de spiegelzonnebrillen en achterkanten van bestelbusjes, maar meer een glans zoals je ziet als je ruiten superschoon zijn. Lijkt me wel cool! Heb gezien hoe ze het daar doen en gaat supernetjes (folie die heel mooi wordt geplakt). Kost wel weer wat....

Volgende week zaterdag heel misschien in kleur???


Update 19-02-2006

Het vordert, maar langzaam...... 1 week nauwelijks iets gedaan wegens zieke baby, maar ben vorige week zaterdag nog wel even gaan kijken. De laatste punten waren strak gemaakt, maar ik was over 2 punten nog niet tevreden. Die had ie zelf over het hoofd gezien (gelaste dorpelrand binnen links voor en de rand onder de rechter zijruit achter). Die zijn afgelopen week strak gemaakt en het tijd voor fase 1 van het in kleur spuiten van de auto! Dat betekent de binnenkant van de auto grof in de kleur / blanke lak, zodat er 1 geheel ontstaat (altijd lelijk als je primer en verschillende kleuren ziet als je bekleding weghaalt). Daarnaast zijn de binnenkanten van de deuren, achterklep en motorklep in kleur en blanke lak gezet en natuurlijk de stijlen, binnendorpels etc van de carrosserie.


[Afbeelding: 6e4t.jpg]
Het open dak in de primer


[Afbeelding: 670dm.jpg]
de deurscharnieren netjes in de kleur


[Afbeelding: 685ec.jpg]
De deuren en achterklep blinkend aan binnenzijde: erg mooi! De oorspronkelijke kleur groen vd deuren is nergens meer te zien, alles is dekkend gespoten en de zichtbare randen zien er uit ?als nieuw?


[Afbeelding: 694yb.jpg]
De nieuwe (klokkerholm) achterklep


[Afbeelding: 703xa.jpg]
Detail zichtbare rand deur


[Afbeelding: 717yx.jpg]
En dat is dan de auto, staat buiten even uit te dampen. Nog geen fraai gezicht zo, maar er is toch al een boel werk verzet


[Afbeelding: 729wq.jpg]
De binnenzijde en let vooral op de strakke stijlen en binnendorpels: misschien niet goed te zien op de foto, maar ze blinken je tegemoet : - )


[Afbeelding: csgb.jpg]
Hoewel de motorruimte niet in z?n geheel is gespoten (moet motor eruit), zijn de slotplaat, de randen en onderzijde vd klep wel meegenomen. De rest wordt poetsen vrees ik....


[Afbeelding: yfzn.jpg]
De achterkant


[Afbeelding: pdno.jpg]
En nog een detailfoto met de oude turbo op de achtergrond

Dus al met al weer een stap verder. Lak moet nu effe het weekend uitharden. Maandag worden de delen in de auto geschroefd en wordt de auto weer licht geschuurd ivm alle nevel. Dan worden alle ramen en kieren afgeplakt gaat de kleur en blanke lak er dinsdag / woensdag op.

In principe is ie dan klaar, op de zwarte details rond de zijruiten na. Dat volgt of einde vd week of na de tectyleerbeurt. De spuiter is bang voor zwarte nevel op de lak die niet is weg te poetsen ivm de zachte lak..... Anyway: vlgde week pics van een zilveren Volvo en dan de maandag erop naar Gosliga voor de Dinitrol behandeling.
Antwoord
#4
Update 25-02-06

JAAAAAAA! Hij staat in de kleur!!! Een van de eerste keren dat een deadline is gehaald!

Het was nog een boel werk vlgs de spuiter en ging ook nog effe op een cruciaal moment mis. Doordat hij op een klein stukje zinkspray had gebruikt (blank metaal), ging de lak op dat punt reageren en te ?bobbelen?. Nachtmerrie van elke spuiter. Dagje laten drogen, plek hersteld, waarna ie nogmaals in de kleur is gezet en daarna meteen in de blanke lak.

Ik moet zeggen: ben tevreden! Was toch wat ongerust, want je ziet zaken pas ECHT goed als ie staat te glimmen in de zon zoals vanmorgen. En ja, helaas, er zijn nog een paar zaken die je ziet als je er echt goed op let (net niet helemaal strak, kleine lakbeschadigingen), maar ik denk dat ik een van de enige ben die dat ziet (want ik weet waar te kijken). Het spuiten zelf is super: mooi strak gespoten, geen ?wolk? effect zoals je nog wel es ziet bij zilvergrijs, geen kleurverschil en overal dezelfde structuur. Er zit nog wel eea aan stofjes, nevel etc. In de blanke lak, maar dat wordt gepolijst als de lak hard is.

Hier de pics, woorden verder overbodig!

Achterzijde:
[Afbeelding: 1vk2.jpg]

[Afbeelding: uesp.jpg]

[Afbeelding: zonb.jpg]

[Afbeelding: 8udm.jpg]


Voorzijde:
[Afbeelding: 0dct.jpg]

[Afbeelding: hjxq.jpg]

[Afbeelding: 1yin.jpg]

[Afbeelding: ymi7.jpg]

En een fraaie plaat met precies de juiste lichtinval:

[Afbeelding: 0sol.jpg]

Dit weekend hardt de lak nog een beetje uit en maandag gaat ie dan naar de tectylmannen (neem misschien een dagje vrij om daar mee te kijken en wat foto?s te maken). Daar verblijft ie een weekje en dan gaat ie terug naar de spuiter voor de zwarte raamstijlen en de bies. En dan zaterdag over 2 weken komt de turbo na alle omzwervingen weer terug in Zwanenburg voor de laatste fase: de opbouw.


Update 02-03-06

Dagje vrij genomen om te kijken hoe het Dinitrol station Gosliga het ervan af heeft gebracht. Ik moet zeggen: erg tevreden met het resultaat. De auto wordt er nauwelijk mooier op (vanaf de onderkant is het laswerk nu onzichtbaar, da?s wel lekker), maar het geeft een veilig gevoel dat al het werk nu zorgvuldig is afgedekt met een dikke laag smurrie! Tijdje met Piet Kruizinga gepraat, chef werkplaats daar, en die vond de Volvo er prachtig uitzien: vakkundig gelast en erg mooi gespoten. Toch leuk om te horen van een man die al 15 jaar oldtimers van alle (onder)kanten bekijkt.

Het proces is vrij simpel eigenlijk: eerst wordt de auto afgestoomd en wordt alle oude troep verwijderd. Dan dagje drogen en vervolgens worden de binnenkant en de balken aangepakt. Alle gevaarlijke punten worden voorzien van een dikke laag doorzichtige smurrie die doordringt tot in het metaal. Daar worden ook alle balken mee ingespoten.

[Afbeelding: 857jt.jpg]
Randen van het schuifdak


[Afbeelding: x67e.jpg]
reservewielbak in een dikke laag smurrie


[Afbeelding: 872fg.jpg]
Alle randen (dit is de binnenkant van de achterklep) zijn doorweekt met Dinitrol


Dan de onderkant: daar gaat eerst een dikke laag Dinitrol op voor de onderkant. Daarna wordt het geheel afgedekt met een ?sealer?, zodat vocht en pekel niet kan binnendringen.

[Afbeelding: 881ht.jpg]
Binnenschermen helemaal donkerbruin


[Afbeelding: 895hj1.jpg]

[Afbeelding: 903jw.jpg]

[Afbeelding: 916ht.jpg]

Al het laswerk van de achterzijde nu onzichtbaar afgedekt


[Afbeelding: 921ko.jpg]
De hele onderkant diep donkerbruin, alleen de uitlaat is ivm verbranden van de Dinitrol nog kaal.


[Afbeelding: 939xx.jpg]
Voorzijde, incl. de voorste strip.....

En de laatste fase is het poetsen van de gehele auto, die onder de resten en spetters zat.

[Afbeelding: 945wf.jpg]
De laatste poets inspanningen

Leuk om dat zo eens te zien: op zich geen complex proces, maar lastig om zelf te doen ? vooral de binnenkanten van de balken. Ik heb wel gezien dat het vervangen van de ophangrubbers, veren en schokbrekers etc. een erg vies klusje wordt..... Ik krijg er nog wel een paar spuitbussen bij, zodat ik eventuele beschadigingen bij kan werken.

Maandag weer terug naar de spuiter en vlgde week zaterdag komt ie terug naar huis. Hij past nu precies in de garagebox, maar om nou te zeggen dat het een leuke sleutelruimte is daar.....

Update 09-03-2006

Hij is net gearriveerd!
Slecht te zien allemaal in het donker, maar ze hebben ?m mooi gepolijst en het dak (zat wat nevel op waar ik me zorgen over maakte) is nu helemaal strak en de zwarte biezen lijken mooi gelukt. Velgen zijn mooi gespoten, spoiler en alle zwarte zaken als roofrails etc. Zaterdag met licht maar es goed bekijken en dan als eerste de deuren voorzien van sloten en rubbers, zodat ze weer dicht kunnen zonder te beschadigen.

Hierbij de foto van de Volvo weer thuis (in mijn niet zo grote sleutelruimte...):

[Afbeelding: 951ct.jpg]


Update 11-03-2006

Gisteren en vandaag de Volvo eens goed bekeken en erg tevreden: ziet er goed strak uit, ook de wielen en de voorspoiler en zin om alles te monteren. Gisteren een aanzet gepoogd, maar sneeuw maakte daar snel een einde aan.
Vandaag ging een stuk beter: heerlijk zonnetje en bezig geweest met de deuren aan de linkerzijde. Sloten, rubbers etc in de deuren gemonteerd en de deuren daarna goed afgehangen (lastig karweitje in je eentje). Niks zo lelijk als een auto waarvan de naden net niet kloppen. Uiteindelijk tevreden en de deuren vallen heel redelijk dicht. Daarna de lijstjes erop ? toch weer minder kans op beschadigingen als die erop zitten. Alles eerst goed schoongemaakt en rubbers ingevet etc. en alles ziet er weer uit als nieuw. Leuk werk zo, zeker met zo?n weertje! Kan niet wachten tot de volgende zaterdag: andere 2 deuren en de achterklep.

Merk al dat het ERG handig is dat z?n broer er ook nog is: voor de zekerheid de deurpanelen daarvan even losgehaald om te kijken hoe het allemaal ook alweer liep en 1 deurhandle ?gejat?, want die had beter chroom.

[Afbeelding: 965ez.jpg]


Update 06-05-2006

Lange tijd niet gepost en helaas was de camera vandaag op, maar als ik alles teruglees dan heb ik toch wel een paar vorderingen gemaakt, meeste weekenden wel een aantal uurtjes gespendeerd aan prutsen:

1. alle ramen zitten weer in de portieren, inclusief de electrische bediening uit de USA (alles doet het gelukkig)

2. Centrale portiervergrendeling aangesloten, moet alleen nog 1 extra motor monteren in het bestuurdersportier ivm de afstandbediening

3. Achterklep volledig gevuld met de achterruit, wisser, slot, bedrading, cv en uiteraard de ruit met rubber.

4. Daarna 2 nieuwe achterlichten gemonteerd. Zijn taiwanese imitatielichten en heb wat spijt: passen ook na wat vijlen en fohnen net niet mooi..... Laatste randje foam-carrosserie kit ik nog even dicht, dan lekt het in ieder geval niet. Achterlichten ook weer voorzien van de draden en lampjes

5. Achterklep gesteld: dat kost met een imitatieklep toch helaas een boel tijd en het lukt net niet naar volledige tevredenheid (hij valt net niet lekker in het slot en links kiert ie iets), maar beter lukt me niet.

6. Als beloning voor mezelf alle emblemen op de achterklep mogen lijmen (volvo, Turbo en Intercooler): heel cool!

7. Afgelopen vrijdag kwam een kennis met een enorme doos met kitmaterialen + geluidsdempende platen. Kan nu werkelijk ALLES verlijmen!! Samen hebben we de nieuwe voorruit (getint met blauwe band) erin gezet met echte ruitenkit ipv de butylkit: samen met een nieuw setje clipjes voor de lijst zit ie geweldig! Vandaag ook de raamlijst erop gezet.

8. Roofrails gemonteerd



8. Veel geklooi met de IPD rubbers: de stab.stang voor ging prima, incl. de rechtopstaande stab.stangetjes op de draagarm (hoe heten die?). Grote probleem was de voorste rubbers vd draagarm, 2 dagen bezig geweest om het ijzeren pennetje door de rubbers te persen zonder dat het rubber terugweek. Da's helaas niet gelukt..... Nu uiteindelijk de volvo-pen erdoorheen geperst en die zit heel aardig - je vervelendn 'm helaas wel een ietsje bewegen, dus ik hoop niet dat je dat gaat merken... Volgende week de andere kant, dat gaat ongetwijfeld sneller met deze bevindingen.

Zal dan ook weer wat foto's maken.

Kwam er trouwens achter dat we in onze voorraad met spullen nog 3 electrische spiegels hadden liggen! :lol: Al helemaal vergeten omdat ze niet 100% zijn, maar ga er wat van maken - wie weet waar je nieuwe spiegelglazen kan krijgen?


Update 20-05-2007

Zo! Ik zit eea weer door te lezen en zie dat ik bijna een jaar niets heb toegevoegd aan het verslag.... Dat heeft vooral te maken gehad met de verhuizing – kost je toch een boel tijd incl. wat verbouwen etc. Maar inmiddels ben ik weer een maand of 2 elk weekend aan het sleutelen in mijn nieuwe garage. Nu gelukkig aan huis, met stroom etc, dus dat klust een stuk leuker!

Om er weer “in” te komen heb ik besloten het hele motorgedeelte aan te pakken. De auto heeft nog weinig km’s achter z’n rug en doe daarom geen totale revisie, maar heb wel alles aan de buitenkant aangepakt.

[Afbeelding: bxls.jpg]

Eerst de boel maar eens uitgebouwd.

[Afbeelding: mip0.jpg]

Besloten, nu het blok toch kaal was, om ‘m ook gelijk te voorzien van een frisse laag rode lak.

[Afbeelding: hr4y.jpg]

Daarna 2 kanten opgebouwd en begonnen bij de voorzijde:

Vernieuwd aan de voorzijde:
* keerringen
* waterpomp
* rubbers dynamo (IPD rubbers, voor de stuurbekrachtiging komen ze nog via Funsdaf)
* distributieriem en spanrol
* v-riemen
* thermostaat

Met goed schoonmaken erbij kostte dat natuurlijk weer een heleboel meer tijd dan gedacht, maar het zit nu mooi.

Toen met de inlaatkant begonnen en eerst de kabelboom gecheckt voor het opbouwen (ervaring met de vorige turbo dat dat een echt zwak punt is). En ja hoor: tijd om ‘m in z’n geheel te vervangen. Even gekeken naar een nieuwe, maar d’r is bijna niks te krijgen en zelf maken is niet slechter als je de goeie stekkertjes kunt krijgen. Uiteindelijk allemaal prima gelukt.

Daarna met het 740i inlaatspruitstuk aan de slag. Dat bleek toch meer werk te zijn (voor mij althans) dan ik had gelezen. Maar uiteindelijk zit dat nu goed, inclusief een gasklephuis van een 740, de stationairschroef van de 240 etcetc. Flink gepuzzel, maar vlgs. mij functioneert het nu naar behoren. Echt mooi is het overigens niet: de originele ziet er fraaier uit, zeker icm die mooie TURBO “deksel”.
Vernieuwd:
* carterventilatie (plaats de retourleiding nu in een blikje oid, gaat niet meer naar de inlaat terug)
* alle slangetjes
* inlaatpakking
* bosch verdeelkap, rotor en bougiekabels
* benzinefilter

Nu nog een (korte) 740 gaskabel, de standaard versie is nu 25cm te lang.

Uitlaatzijde
Heb mooi 90+ uitlaatspruitstuk via ’t forum hier op de kop getikt (met 2 kleine scheurtjes, maar vlgs mij niets ernstigs). Middagje gefreesd met de boormachine en dremel om het gat naar de turbo even groot te krijgen als het gat vd turbo. Rotwerk! En bikkelhard gietijzer, dus het duurt best lang. Maar goed: gelukt en de turbo past nu goed. Lang geprutst met de olieretourleiding van de turbo, maar die past echt niet meer door het nieuwe spruitstuk.Misschien als noodoplossing een stukje slang ertussen, maar ik probeer te ontdekken of de leiding van een 940 past. Turbo en spruitstuk zitten nu prima en kon daarna de hele Ferrita uitlaat monteren. Wat een dikke pijpen! Maar het zit goed. Verlagingsveren achter alvast gemonteerd, zodat er genoeg speelruimte is. Prima! Ben benieuwd hoe dat klinkt.

Daarna het injectiesysteem schoongemaakt, injectoren ultrasoon gereinigd, nieuwe rubbertjes, nieuw benzinefilter, luchtklep vastgezet op koude lucht en de grote rubberen hoes van de intercoolerversie gemonteerd (versterkt met een kruis en aluslang). Nu is het wachten alleen nog op het K&N luchtfilter.

Gisteren de kleppen gesteld: stonden redelijk goed, maar vooral goed nieuws over de dikte van de plaatjes. De dunste is 3.90mm, dus nog goed voor veel km’s! Nieuwe pakking, nieuwe pakking vuldop (tip, dat ding lekt altijd een beetje en een nieuwe ring kost 1 euro).

Intercooler en radiateur geplaatst met nieuwe slangen en de intercoolerpijp van een 740 en nog wat kleine dingejtes en zo langzamerhand bijna klaar!

Wat nog te doen?
* Nieuwe bougies
* Gaskabel
* Olieleiding + retourleiding turbo
* Intercooler/radiateursteunen spuiten
* carterventilatieblikje monteren
* ander kachelhuis monteren (aircoversie)
* olie
* koelwater
* cbv (klep die de turbo op toeren houdt) monteren
* accusteun aanpassen

En dan kan ie lopen

Voorlopig ziet het er al aardig af (en schoon) uit:

Overzicht:
[Afbeelding: cqh1.jpg]

Inlaatzijde:
[Afbeelding: eh17.jpg]

Uitlaatzijde
[Afbeelding: 0lxt.jpg]

En het nieuwe spruitstuk en downpipe in closeup:
[Afbeelding: tqeq.jpg]



Nu kijken of ik de ontbrekende onderdelen kan opscharrelen en dan kan ie over een week of 2 gaan lopen.

Plan is om ‘m eerst te vullen met goedkope Gamma olie, goed warm laten draaien en dan motorreiniger erin. Dan effe laten lopen (20 min.) en weer nieuwe olie erin (goeie 10w40 halfsyntheet lijkt me?). Idem voor het koelsysteem.


Update 28-05-2007

2 dagen gewerkt aan de laatste punten van de motor:
nieuwe (Volvo) bougies
carterventilatie pijp voorlopig naar buiten omgeleid
gaskabel gemonteerd
turbo retourleiding voorlopig verlengd met een rubberen slang
olie in de turbo gegoten en olieleiding aangesloten
koelwater erin
olie erin
en nog een heleboel kleine dingetjes.

Tijd om te starten!!!

Startmotor en motor draaiden enthousiast maar hij sloeg niet aan...... Diagnose: geen benzine. Eerst de in-tank pomp bekeken en ja hoor, die deed niks. Schoongemaakt, nieuwe massa aangelegd en yes! Maar helaas bleek de hoofdpomp het ook niet te doen. Die gedemonteerd en met enig gepiel deed ook die het. Alles weer gemonteerd en het benzinesysteem bouwde nu druk op en de injectoren gaven (volgens mij) een mooi sproeibeeld. Wel lang mee bezig geweest en Kaasies K-Jetronic topics waren ERG handig!

Opnieuw gestart. Maar helaas...... NIETS!

Lang gezocht, want:
- benzineaanvoer ok
- lucht ok
- vonk ok

Dus???? Uiteindelijk even met m’n broertje overlegd en die had een slimme opmerking: ik had de stroomverdeler losgehaald en weer gemonteerd en er op gelet dat de rotor tegenover het streepje staat als je ‘m in het blok laat zakken. Alleen had ik dit bij de verkeerde slag gedaan, dus nu kreeg ie een vonk op het moment vd uitlaatslag. Ontsteking nu goed gesteld en opnieuw starten. Helaas, accu zo goed als leeg natuurlijk, maar hij gaf geen sjoege op de laatste slagen. Toch nog effe met startkabels geprobeerd en JAAAAAAA hij liep!

Liep meteen heel aardig. Meteen ontsteking effe met de stroboscoop gesteld en de motor tijdje stationair laten lopen: helemaal prima! Geen lekkages, loopt mooi rond.

Carter bouwde 1e paar minuten wat druk op (heb de oliedop maar even eraf gelaten), maar dit verdween gelukkig vrij snel.

Hier een enorm amateuristisch fimpje, maar wel lachen en je kan de sportuitlaat goed horen!

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/wlo0AjVUeco" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Effe een heel kort stukje gereden en daarna op de oprit gezet:

[Afbeelding: jdf9.jpg]

[Afbeelding: 9nqv.jpg]

Daarna koelwater weer afgetapt, want daar had ik een reinigingsmiddel ingegooid. Gespoelt met water en daarna afgevuld met antivries. Moet hetzelfde nog doen met de olie, maar laat deze olie nog effe z’n werk doen.

Tijd om of het interieur of het onderstel en de remmen aan te pakken!


Update 09-06-07

Inmiddels weer wat verder:

De linker veerpoot eronder vandaan gehaald met de bedoeling ‘m te vullen met een gele koni en te voorzien van een verlagingsveer. Helaas bleek de veerschotel behoorlijk rot bij het wegbikken van de roest en tijd voor een nieuw setje dus. Op marktplaats 2 goeie gevonden die nog volledig roestvrij (verzinkt denk ik) waren. Gespoten en daarna de hele veerpoot opgebouwd:
* gele koni
• lesjofors verlagingsveer
• Nieuwe stuurkogel
• Nieuwe fuseekogel
• Remplaat in de tectyl
• Remklauw gereviseerd met nieuwe keerringen en rubbers en ontluchtingsnippels gangbaar gemaakt
• Nieuwe rvs remslangen gemonteerd.

Dat ziet er dan zo uit:


[Afbeelding: pglu.jpg]

Plaatje of niet?


Helaas had ik aan deze kant nog niet de IPD rubbers gemonteerd, dus daar met tegenzin aan begonnen. Uiteindelijk viel het mee en had ik binnen een halve dag de rubbers eruit en weer erin. Tijd om de veerpoot te monteren!

[Afbeelding: soqv.jpg]

En dan het grote moment: voor de eerste keer een Polaris velg monteren! Ze zijn deze week voorzien van nieuw rubber: Michelin Pilot Sport PS2 in de maat 225/45/17 en dat zit er goed op. De wielmoeren opgepoetst, maar daar moet ik een nieuw setje voor zien te regelen (niet meer leverbaar vlgs mij, maar slotbouten iig). Erg mooi zo: velgen en lak in precies dezelfde kleur maakt het helemaal af:

[Afbeelding: y2py.jpg]

En nog snel effe de achtervelg ook vervangen door een Polaris, maar kan er zo niet goed een foto van schieten in de garage:

[Afbeelding: vvh5.jpg]

Zal ‘m van de week es naar buiten rijden voor een mooie foto. Dan tijd om de andere veerpoot aan te pakken en de achterzijde (rubbers achterzijde moeten helaas ook nog....).

05-08-07
Vandaag zin om weer wat te doen en heb vandaag de rechtervoorzijde aangepakt. Alles vernieuwd, helaas krijg ik 2 moertjes vd remleidingen niet los en deze zijn nu rotgedraaid.... Maar eens kijken of ik ze nog los krijg, anders moet ik nieuwe leidingen trekken (geen zin in, want verder zijn ze nog prima). De staal gevlochten remslangen zitten er dus nog niet op. MAar wel een nieuwe veerpoot met alles erop en eraan EN nu alle 4 zijden verlaagd + 4 Polarissen.

Hij wordt zo echt heel mooi!!!!!

[Afbeelding: rdob.jpg]



En vooruit, omdat ie er zo mooi bijstaat:

[Afbeelding: nswg.jpg]



Update 12-08-07

Dit weekend de 'neus' onder handen genomen: allereerst nieuwe reflectoren en rubbers in de koplampen gezet en alles schoongemaakt. Grille goed schoongemaakt en in de plasticpoets en alle strips boven de bumper verlijmd (plastic laat overal los van het metalen frame). Alles goed recht vastgezet en is meteen een heel ander gezicht. Daarna 2 uur gezocht naar de klemmetjes die de bumperhoes vastzetten aan het alu-frame en uiteindelijk gevonden. Bumper vast, spoiler gemonteerd en daarna de Hella mistlampen gemonteerd. Dat was nog lastig om ze precies recht te krijgen, maar met wat gepiel gelukt. ERRUG mooi zo! En de achterste zijruiten zitten er nog niet in. De rubbers zijn nog wel ok (en E150 nieuw.....), dus deze goed schoongemaakt en alle troep verwijderd om lekkage te voorkomen. Rubber op het raam gemonteerd en zowaar ging dat redelijk! Beetje zeepsop, duim onder het rubber en hij floepte er redelijk makkelijk in! Nu de andere kant nog, maar was alweer tijd om te eten. Nog wel effe een paar fotootjes geschoten:

[Afbeelding: eszq.jpg]


[Afbeelding: d1b9.jpg]


[Afbeelding: 3l4u.jpg]


Update 02-12-2007
Geen 'leuke' update: ben alleen maar bezig geweest met het vervangen van de ophangrubbers van de achterzijde en de remmen achter. Bijelkaar ee
n behoorlijke klus en vooral de rubbers nekten me weer. Daarom waarschijnlijk ook zo lang gewacht met dit projectje ;D
Maar het is gelukt: alle rubbers zitten op z'n plaats en mede m.b.v. het gereedschap van Frans was het redelijk te doen.

De remklauwen achter gereviseerd met allemaal nwe rubbers, de zuigers zagen er nog uit als nieuw gelukkig. RVS remslangen gemonteerd en uiteraard braken daarna de remleidingen.... Compleet nieuwe set besteld van Scantech (kost echt weinig!) en deze vandaag gemonteerd, samen met de rvs remslangen rv, waar de remleidingen vastgerot zaten. Alles gemonteerd en daarna ontlucht: keihard rempedaal! Nog effe alles goed gecheckt en zag nog ergens druppel remvloeistof, dus daar alles nog even goed vastgedraaid. De proefritjes vanaf nu gaan iig met goeie remmen gebeuren.

Ik ga nu een lijstje maken van alle dingetjes die nog aan de buitenzijde moeten gebeuren (nwe turbo, carterventilatie, mistlampen aansluiten, slotmoeren scoren en monteren, 2 lijstjes, bakvloeistoffen vervangen etc) en dat afmaken. Dat is vlgs. mij bijelkaar niet heel veel werk meer en dan is dat gedeelte voorlopig afgesloten!

Dan het interieur + schuifdak en dan..... APK! Moet vlgs mij te doen zijn ergens in februari oid.
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#5
Update 30 mei 2008Allang geen update meer gemaakt van de werkzaamheden, nieuwe badkamer kwam er tussendoor etcetc, maar inmiddels is er wel weer eea gebeurd:

Op een rijtje de updates van de afgelopen maanden:
Motorisch:

Turbo 850T5
Ik kreeg toch wat kriebels om er ‘alvast’ wat meer potentiele pk’s uit te halen en toen ik op marktplaats een gereviseerde 15G Turbo te koop zag staan die volgens de kenners zonder problemen zou passen heb ik toegeslagen en de turo voor E125 gescoord. Helaas bleek bij de Volvolvo meeting bij Bram en Albert dat de turbo misschien wel gereviseerd was, maar dat ie toch wat te lijden had gehad toen de motor van deze auto kapotdraaide......

Foto’s Jelmar
[Afbeelding: g3o4.jpg]
zo op het oog ziet ie er idd uit als nieuw.....

[Afbeelding: nhqy.jpg]
Jelmar geeft turbo les

[Afbeelding: lhp8.jpg]
Oeps, van buiten mooier dan van binnen helaas : - (


Jelmar heeft de turbo onder handen genomen (en gedeeltelijk laten nemen, want het was aardig mis) en een paar weken later was ie weer klaar. Helaas kostte de revisie vele malen meer dan de aanschafprijs, maar heb er nu wel eentje die heeel lang mee kan. Turbo is geklockt, dwz, de inlaat is 1/3 slag gedraaid, zodat ie nu past. Daarnaast heb ik nu een echte “MBC” die de wastegate nauwkeuriger aanstuurt dan de standaard drukdoos.

Hij ziet er nu nog nieuwer uit, maar belangrijker is dat de binnenzijde ook weer nieuw is.

[Afbeelding: w8fp.jpg]

Aangezien de turbo net iets anders zit, paste de orig. Aanvoerleiding niet meer, waarvoor Jelmar een custom made oplossing heeft gemaakt:

[Afbeelding: ecrf.jpg]
Inmiddels had ik de oude turbo gedemonteerd en kwam een grote scheur vlakbij de wastegate tegen, dus maar goed dat ik deze operatie uitvoer....
Uiteraard nog een paar tegenslagen gehad: de waterleidingen pasten ook niet meer, wat ik professioneel heb opgelost met een paar banjos en holmoeren. De retourleiding is nog een beetje een zorgenkindje, maar voorlopig heb ik m doormidden gezaagd, bijgeslepen en er een stuk rubberen slang tussengezet.

Daarna verliep de montage soepel en zit ie er nu strak op:

[Afbeelding: hqs6.jpg]
De turbo in detail met de nieuwe aanvoerleiding en nwe waterleidingen

[Afbeelding: 29ob.jpg]
Van bovenaf, alleen de slang en pijp ri intercooler zitten niet helemaal 100% nu, dus eigenlijk tijd voor een andere alubuis.

Bij de montage de olie afgevuld met olie, erna de auto 30sec gestart zonder m te laten aanslaan en daarna proefgedraaid. Nergens olie of water, prima dus en tijd voor een proefritje. Ben nog voorzichtig geweest, maar je kan merken dat ie iets gelijkmatiger oppakt en iets eerder en ik ben ervan overtuigd dat ie dat tot de 6000 toeren doorzet. Maar dat heb ik nu nog maar niet uitgeprobeerd. Eerst alles een beetje inrijden, dan hoop ik een keer langs Kaasie te mogen gaan voor een afstelsessie en dan durf ik ‘m es goed op z’n donder te geven!

Daarmee is de motor af, op de catchcan na. Dat wordt die van Jelmar, die er zelf geen ruimte meer voor heeft. Nu sleept er er bij mij nog een rubber slang over de grond om de carterdampen maar niet meer in de inlaat te krijgen.

En wat nog meer??

Xenon
Kon het toch niet laten om een Xenon set aan te schaffen. Heb gekozen voor een set van Siemens, H4 Bi-xenon in de kleur 6000K. Da’s wit met een zweempje blauw, maar niet Sjonnie blauw. Montage ervan is supersimpel, het meeste werk is om de 2 omvormers goed te plaatsen. Het resultaat mag er wezen!

[Afbeelding: 6fw7.jpg]
Supermooi! De lampen van de stadlichtjes en verstralers wil ik in dezelfde kleur. Ik heb al een setje via internet gekocht, maar dat was echte bagger. Toch maar iets van Philips Blue Vision oid. Iemand nog goede ideeen??
Ik heb met de nwe reflectoren en xenon iig genoeg licht als het donker is : -)

Exterieur
[Afbeelding: n774.jpg]
veerpootverstevigers van Bossie gemonteerd, incl. de upperbraces. Veerpootverstevigers zitten aan de onderkant van de veerpoot en dus onzichtbaar.

binnenschermen voor weer teruggeplaatst

[Afbeelding: 0m7t.jpg]
Ik had wat electrische buitenspiegels opgescharreld en in de winter uiteindelijk 2 goede exemplaren in elkaar gezet (wat een gepiel!) en gespoten. Hoewel niet erg handig om ze al te monteren (langs lopen, in de garage rijden etc) staan ze wel erg mooi. En op de volvobeurs de mooie originele 240/740 antenne gescoord en met pijn in het hart een 10mm gat geboord in de lak... Maar hij zit er prima op.

[Afbeelding: iiaf.jpg]
Even m’n ogen dichtgedaan en bij de volvodealer 20 originele VIRGO wielmoeren gekocht en nog een redelijk bijpassend setje slotbouten. Dat maakt het wel net af!

[Afbeelding: hoj4.jpg]
Ik had nieuwe (imitatie) achterlichten gekocht bij Estateservices, maar die Taiwanese dingen pasten NET niet helemaal mooi. Dus toen er een NIEUWE set originele Volvo achterlichten voorbij kwam op marktplaats, heb ik meteen toegeslagen. Resultaat is wat ik ervan verwachtte: past net mooier om de randen heen. Absoluut geen spijt!
En de Ferrita uitlaatset is prachtig, maar het eindstuk vind ik afschuwelijk. Daarom het ik de chromen eindtoeter eraf gezaagd en nu zit er een nette, maar net groter dan originele achterpijp op die ik nog een beetje heb gepolijst. Niet overdone, maar precies goed zo!

[Afbeelding: 9vhh.jpg]
Nu zie je nog wel die lelijke demper daar zitten, maar daar heeft Volvo een paar jaar origineel een oplossing voor geleverd in de vorm van een plaat/rooster. Wouter had een sloper staan waar toevallig die plaat nog opzat (normaal worden ze allemaal verwijderd ivm trekhaak) en die ben ik nu aan het opknappen. Ik spuit er denk ik nog een laatste laagje BITAC op om ‘m mooi egaal en mat te krijgen. En nog een paar beugeltjes maken, want die zaten er niet meer bij.

Nog allerlei kleine zaken gedaan (Carterbescherming, ruitenwisserslang etc) maar dan wordt het lange verhaal wel heeeel lang.

INTERIEUR
Omdat de buitenkant nu wel bijna af was, heb ik ook wat tijd besteed aan de binnenkant:

Eerst alles eens goed beplakt met bitumen, a la Thuur, dat maakt de auto helaas ook wat zwaarder, maar hopelijk ook een stuk stiller (een van de grote minpunten vind ik).

Daarna begonnen met de achterzijde. Op aanraden van Daan Heijn en na inspectie van Peter Timmer besloten om de bekleding idd gewoon maar met mat-zwart te spuiten: superresultaat. Echt als nieuw en het geeft niet af. Om dan alles ook als nieuw te monteren is nog niet zo gemakkelijk, maar het is me gelukt en het ziet er nu niet helemaal nieuw, maar wel netjes uit:
[Afbeelding: xrvf.jpg]

Daarna de achterbank gemonteerd en de deuren achter bekleed met de deurpanelen, el.ramen en de rest.
[Afbeelding: xd99.jpg]

[Afbeelding: u8fg.jpg]

Best mooi geworden! Alleen zat er een scheurtje in de a-bank zitting, dus daar moet ik nog eens een nieuwe voor scoren. Of al het leer eens opnieuw laten bekleden misschien. Sowieso moet ik het hele leer nog eens goed behandelen, bijkleuren en de knopen lakken.

In de tussentijd zwarte vloerbedekking gescoord en in de wasmachine gestopt: resultaat na flink stofzuigen (half strand kwam eruit) is prima.

Maar zo langzamerhand wordt het tijd om het dashboard toch op te gaan bouwen en daar wachtte me nog 1 k-klus: het plaatsen van de combined unit voor de verwarming. Ik heb ooit een complete airco uit een 244 gesloopt, ik wil nu (ivm de tijd) nog niet de hele airco plaatsen, maar wel alvast de zaken in het interieur, want anders moet ik dat nog een keer helemaal overnieuw doen, terwijl het nu open ligt.

Uiteindelijk viel het me reuze mee. De oude unit was er met een half uur uit en de nieuwe unit zat binnen een uur in ieder geval op de plaats waar ie zou moeten zitten. De stroom aangesloten, maar geen resultaat. Slechte massa bleek het probleem en de kachel snorde daarna vrolijk (en ik heb nu 4 standen op de aanjager, heel luxe). De reguliere verwarming regel je met schuifjes die met kabels werken, de combined unit werkt echter op vacuum. Nu had ik gelukkig veel foto’s bij de demontage gemaakt, want na wat gepuzzel bleek ie op het vacuum van de motor te werken. Alles correct aangesloten en bij draaiende motor zie je nu de balgjes mooi in en uit bewegen. De rest van de airco laat ik voorlopig gemonteerd, maar dat is op zich geen enorme klus meer dan. Maar wel nieuwe slangen nodig, rubbertjes, gerev. Pomp, stuurbekrachtiging ombouwen etc: nu geen prio, eerst maar een apk.

[Afbeelding: a3ha.jpg]


Gisteren een nieuw dashboard opgehaald, want in de originele zat een scheurtje. Vervangen is goedkoper dan repareren en ik heb meteen gekozen voor het laatste model, daar zit geen monospeaker-rooster meer op, dat maakt het net effe moderner wat mij betreft, zonder afbreuk aan de originaliteit te doen:

[Afbeelding: oj82.jpg]


Ik ga nu de boel voorlopig monteren, maar laat wat ruimte over om de rest van de draden nog te trekken (o.a. el.ramen en stoelverwarming).

Nou, als het dash dan eenmaal gemonteerd is, dan is het afwerken van het intererieur niet heel veel werk meer schat ik in.

Dan toch tijd om met de electrische ramen aan de slag te gaan. Het electrisch schema van Eric Vermeer liet zien dat het eigenlijk een simpele klus was: slechts 1 relais en voor de rest alleen draden. Met de originele kabelboom kon ik de voorruiten aansluiten en de kabelboom voor de achterruiten was simpel. En daarna kon ik de voordeuren gaan opbouwen. Skai van het deurpaneel losgehaald en geplakt op een deurpaneel dat nog wel heel was. Daarna de montage van alles. Heb nog de 13cm speakerroosters gescoord, samen met de orig. tweeterbakjes voor de 240 gaat dat de complete speakerset voor de voorzijde worden:

[Afbeelding: z4he.jpg]
Alleen de 13cm speakers die ik heb gekocht zijn echt te dik, dus ik moet nog op zoek naar een ander stel.


Het schuifdak stel ik nog uit, maar als ik die klaar heb, kan ik de zwarte hemel spannen en de kleine klusjes erna gaan doen.


Nog effe de voor- en achterkant in z’n geheel:

[Afbeelding: 5m96.jpg]

[Afbeelding: pk9z.jpg]

Ik zal de komende tijd weer wat vaker posten als ik wat gedaan heb, anders gaat de lol van het bijlezen er een beetje af en ik merk bijv. bij het topic van CVT240 dat een regelmatige update juist de halve lol is.


Update 02-06-08

Dus nu maar weer sneller een update: Weekend wat aan het interieur gepield en dat schoot niet heel erg op. De elektra is zo goed als klaar, dus tijd om de vloerbedekking en meer erin te leggen en het dashboard verder op te bouwen.

Allereerst alle draden opgebonden en wat kneedbare kit her en der gebruikt om vervelende rammeltjes tegen te gaan. Daarna de isolatiematten geplaatst en zelf de rest van het plaatwerk beplakt met soortgelijk spul. Dat zorgt hopelijk weer voor minder lawaai.

Overigens ook de rest van de luchttoevoerslangen en buizen aangesloten en het blijkt dat ALLE buizen die bij de combined unit horen anders zijn dan voor een normale kachel. Gelukkig had ik die voor de zekerheid allemaal meegenomen.....

Ziet er nu weer strakker uit:

[Afbeelding: ic2y.jpg]

[Afbeelding: ykmu.jpg]

Daarna een paar uur verprutst met dashboard gepuzzel. Nadat m’n broertje het zaakkie bij zijn turbo had bekeken blijk ik een frame links en rechts van de tellerunit te missen. Mooi balen, waarschijnlijk met het blauwe dashboard verkocht oid? Nou ja, zoiets heeft Wouter van Laer vast nog wel liggen.

Maar de console in het midden is nu wel volledig gevuld. De aircoschakelaar is nog voorzien van een flinke unit aan de achterzijde en paste helaas alleen links als je de rest van de vakjes wilt vorozien van schakelaar. Ik weet nog goed dat ik heeeel lang geleden al vond dat het helemaal gevuld moest zijn met schakelaars. Nou, gelukt en bij deze:

[Afbeelding: gg35.jpg]

Met dank aan (de ruil) met Erik265 voor de mistlampschakelaar!

Weekend vliegt voorbij zo... O ja, ook nog de kleppen van Dirk z'n 242 gesteld (leuke bak), maar die stonden eigenlijk al perfect.
265 DL 1977 in veel onderdelen<br />145 Express 1973<br />145 express 1970 (sloop)<br />242 L 1977 Nog geen 100.000Km<br />Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#6
Update 08-06-08

Dit weekend weer wat uurtjes kunnen klussen. Allereerst het scherm wat voor de einddemper komt in de zwarte steenslagbitac gezet en (voorlopig) gemonteerd met 2 bouten. De lelijke einddemper is nu zo goed als onzichtbaar:

[Afbeelding: 2huk.jpg]


Daarna het interieur verder aangepakt. De laatste bekabeling gemaakt voor alle meters, interieurverlichting weer aangesloten etc. En daarna alles beplakt met dempingsmateriaal, de dempingsmatten er overheen gelegd en daarna het tapijt gemonteerd. Nu begint het ook van binnen weer een echte auto te worden:

[Afbeelding: 3d8m.jpg]

[Afbeelding: jvq4.jpg]

[Afbeelding: ns4o.jpg]

En als toetje kon ook het leren pookhoesje er weer op:

[Afbeelding: ehvl.jpg]

Nog wat spulletje bij Albert&Bram scoren en dan kan het intererieur helemaal afgemaakt worden!


05-07-08

Men neme een heeeeleboel geduld, doorzettingsvermogen en nog wat dingen en dan eindelijk...... zit de hemelbekleding erin!

Wat een rotwerk samen met het schuifdak. Het schuifdak had ik gelukkig binnen een paar uur weer goed werkend, maar de hemel was een redelijke crime. Eigenlijk was ie iets te kort, maar met wat rek en strek oefeningen is het toch gelukt.

Opgespannen met de baleinen en de randen erin gedrukt met electriciteitsdraad, zit prima! Alleen wegens gebrek aan ruimtelijk inzicht de hemel flink verknipt bij het open dak, dus daar zit nu een extra rand omheen.

Al met al wel een prima resultaat, ben nu bezig om de (zwarte) zonnekleppen, handgrepen etc te monteren.


Wat pics van de resultaten:

[Afbeelding: su8l.jpg]

[Afbeelding: iz6k.jpg]

[Afbeelding: 1fxv.jpg]

[Afbeelding: fdp0.jpg]

Ik zag trouwens dat ik nog een update van het interieur moet maken: dat is inmiddels verder af! Na de montage van de rest van de spulletjes en een goede schoonmaakbeurt zal ik daar ook even wat pics van posten.


Update 21-12-2008
Er mist een stukje update wat ik nog zal aanvullen: maar in de tussentijd: na nog een heleboel kleine zaken te hebben aangepakt heeft de auto nu sinds een paar weken APK! De eerste ritjes verliepen ok, maar ik heb rustig aan gedaan ivm de niet gecontroleerde motorafstelling.

[Afbeelding: 7hly.jpg]

Tijd dus om naar Texel te gaan en Kaasie naar de K-Jet te laten kijken, eea af te stellen en vervolgens de rollenbank op te zoeken. Als dat allemaal ok was, zouden we een snelle nokkenas monteren en nogmaals een paar runs op de rollenbank doen.

Arie Jan ook mee, die vond het ook mooi en leerzaam om dit es mee te maken. Enige consequentie was dat ook hij om 5.15 naast z’n bed stond : - )

Eerste boot naar Texel gepakt en door Kaasie ontvangen in z’n loods met koffie. Daarna begonnen aan Fase 1: statische afstelling controleren, K-Jet controleren, nieuwe injectoren plaatsen en vervolgens CO en Lamda afstelling controleren.

* injectiesysteem gecontroleerd (was ok, werkt goed en alle drukken precies goed)
* nwe injectoren gemonteerd (groot verschil, aanrader!)
* alles nagelopen qua ontsteking etc (was ok)
* CO en lamda waardes afgesteld (aardig verschil, stond te arm)

[Afbeelding: naws.jpg]

Daarmee is de motor in basis afgesteld en konden we naar de rollenbank. Daar een eerste testrun gemaakt:

[Afbeelding: uwc8.jpg]

[Afbeelding: v51g.jpg]

De resultaten: om en nabij de 170pk. Dat was niet verwonderlijk, want ik had vantevoren de turbodruk heel laag ingesteld, omdat ik niet wist hoe de motor afgesteld was.

De turbodruk daarna iets opgeschroeft (in dit geval door het inkorten van het stangetje ipv met de MBC, aangezien stangetje nauwelijks voorspanning gaf).

2e run: 207pk bij 5000 toeren en 250nm koppel. Mooie opbouw in vermogen en koppel, dus dat was veelbelovend! Turbodruk wel wat hoog: tegen de 1,0 bar.

Zie hier de run en een stukje resultaat:

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/m1nT_s9acCg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/2K3Zthhv3Qs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Daarna aan de slag gegaan op de brug:

[Afbeelding: yso3.jpg]

We waren niet tevreden met de ophanging van de actuator (de drukdoos), dus die hebben we verstevigd en zit nu goed vast. Tegelijktertijd hebben we de MBC (boostcontroller, waarmee je de turbodruk kan regelen) vervangen door het exemplaar van Kaasie, want we wisten niet goed of de MBC wel goed was (leek te lekken, ook al was ie dichtgeschroefd).
De stang beetje minder voorspanning gegeven en de MBC van Kaasie dichtgeschroefd.


Op naar run 3:
Enige teleurstelling: vermogen was gedaald naar 197pk en koppel naar 220nm, met een turbodruk van 0,8, maar de turbodruk kwam pas een stuk later op gang.

Vooral het laat op gang komen van de turbo is in de praktijk vervelend, aangezien de motor dan tussen de 2 en 4000 toeren vermogen en koppel mist.

Ons vermoeden: de drukdoos geeft de wastegate te weinig voorspanning, waardoor de wastegate ‘kiert’. Dus de wastegate meer voorspanning (en dus turbodruk) gegeven.

Run 4: 202pk/230nm, maar met een turbodruk van 1,0 en een flinke ‘hik’. Vermoedelijk een overboostklep die erin kwam.

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/t_GHLT4GwdA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Niet het gewenste resultaat: te hoge turbodruk en een turbo die er nog steeds te laat in komt. Turbodruk weer teruggeschroefd en een laatste run gemaakt:

Run 5: turbodruk 0,8, vermogen 185pk/195nm koppel en eenzelfde (late) opbouw van de turbodruk.

Hier hebben we m op gehouden: veilig om mee te rijden en ik moet nu zelf wat dingetjes gaan controleren – binnenkort eens bij Jelmar buurten of die nog ideeen heeft. Kreeg er al eentje: met MBC zou de turbo sneller op druk komen, dus wie weet.....

Daarna in januari terug om ‘m perfect te krijgen, dan een snelle nokkenas monteren en nogmaals afstellen.

Op de terugweg de auto nu wel even goed kunnen uitproberen: hij loopt iig al een stuk soepeler en beter en 195pk voelt al goed snel aan! Enige probleem is dat ie af en toe weer hikt als je goed gas houdt, maar es kijken wat dat is.

Wordt vervolgd in januari en Kaasie: onwijs bedankt voor je hulp!

Overigens was het naast nuttig ook nog eens enorm leerzaam: zo kun je met een run je motor echt veel beter afstellen en finetunen. Hele nieuwe wereld binnengetreden!


Update 30-05-2010


De Volvo rijd al een tijdje en is afgelopen november weer zonder problemen door de APK gekomen uiteraard. In de wintermaanden heeft ie nauwelijks de buitenlucht geroken, maar de afgelopen 2 maanden komt ie weer wat meer buiten.

En hij doet het prima! Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen (en allerlei foto’s met veel moeite weer aan de gang gekregen, het forum werkt nog steeds maar matig als de teksten wat langer zijn….. ) en ik heb vooral een heleboel kleine zaken opgelost /verbeterd om m nog beter rijdend te krijgen.

Na de afstelsessie bij Kaasie ben ik nog wat gaan lezen en het blijkt dat de drukaccumulator van de 15G standaard echt helemaal waardeloos is: veel te slap en onnauwkeurig. Dat is mogelijk omdat ie in principe niets hoeft te doen bij de 850 – de turbo wordt elektronisch aangestuurd. Met wat gepuzzel heb ik een accumulator van een T3 aangesloten en het verschil was echt enorm: de drukopbouw was superstrak vanaf 2500 toeren en met wat afstellen meteen ri de 0,9 bar, echt geweldig! Niks te grote turbo, de turbo blaast nu precies hoe deze zou moeten blazen.

Daarna nog wat kleine zaken aangepakt en wat km’s gemaakt, alhoewel dat toch beperkt is gebleven tot zo’n 4000km. Gedaan in de tussentijd:
* VDO turbometer met schaalverdeling geplaatst
* Turbo opnieuw afgesteld op 0,9 bar
* Xenon er weer uitgehaald ivm teveel strooilicht, vervangen door xenon look en led lichten
* koelwaterslangen vd turbo verlengd vanaf de turbo met originele 850 ‘pijpjes’ (rubber werd toch wat warm)
* voorruit extra afgekit wegens lekkage
* VDO navi met MTX speakers en tweeters voorin geplaatst
* alu omlijsting achterruit matzwart gemaakt
* nwe buitenspiegelglazen geplaatst
* nwe middenconsole geplaatst
* een nieuw hendeltje voor het schuifdak gevonden!! Blijkt van BMW te zijn, E35, dus prima te doen als je al 4 jaar zoekt : -)
* leren hoofdsteunkussenstjes geplaatst (dank aan Henqui )
* etc – dwz allerlei kleine zaken, o.a. originele sperachteras gekocht!, maar nog niet gemonteerd..

Naast ’t feit dat er allerlei kleine zaken zijn veranderd, zijn er nog een paar zaken die echt aangepakt moeten worden:

* uitlaat aanpassen: downpipe verhogen, flex stuk plaatsen, middendemper plaatsen
* achtervering iets ophogen
* snelle nokkenase/nwe klepveren plaatsen
* alarm plaatsen
* Gestotter v.af halflege tank bij volgas oplossen – nwe benzinepomp?
* keertje goed poetsen, vooral wat druipers etc wegwerken en evt wat extra spuitwerk

Ik vond de auto toch van achteren iets te laag – en daarbij lopen de banden nog wel es aan in de wielkast bij wat belading of een flinke hobbel. Dus a la een oude ingezakte 240 de zaak een beetje ophogen: bij Volvogue een setje ophoogblokken van 38mm besteld….. Veel te hoog, maar het idee wat om ze doormidden te zagen: de andere is voor de Turbo van m’n broertje. Materiaal is polyurethaan en past dus prima bij de rest vd rubbers : - ) Half uurtje zagen leverde idd 2 mooi gezaagde stukken op.

Montage is verder echt heel simpel en het resultaat echt briljant:
[Afbeelding: x4m7.jpg]

[Afbeelding: nvx6.jpg]

[Afbeelding: qzw4.jpg]

Nou Kaassie maar weer eens mailen om te kijken of ik m’n nokkenas kan krijgen. Ga ik de kleprubbertjes vernieuwen , die nokkenas plaatsen en laatste keer goed afstellen op de rollenbank. 220pk met een mooie regelmatige curve is goed haalbaar schat ik in.
Antwoord
#7
Confusedhock:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#8
super super super hoor!! Ik zit weer te watertanden! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
Tjezus wat een verhaal en nog meer werk Smile
Ziet er goed uit! Succes ermee!
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#10
ik zou haast gaan twijfelen of ik er nog wel aan zal beginnen ! :roll:

wat een kl....#*te werk, maar ja dat wist ik van tevoren.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Project "De Belg" Huib244T 495 86.700 9 July 2018, 16:49
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Mijn witte 240 Bostel 5 199 3 July 2018, 22:17
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 11.069 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 137 27.545 18 March 2018, 12:43
Laatste bericht: ruuds70
  amazon turbo edwin 179 39.673 10 March 2018, 22:44
Laatste bericht: RM
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 277 78.623 9 January 2018, 18:37
Laatste bericht: koert4
  ik en mijn 244 koert4 74 15.631 2 December 2017, 15:27
Laatste bericht: jos245
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 330 81.254 1 November 2017, 14:40
Laatste bericht: Arjan.
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 32.292 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 175.788 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)