Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3-traps automaat
#1
ik kan een 3-traps automaat krijgen.
deze zou dan achter een B21A komen.
heeft iemand hier ervaringen mee?

ik ben met name nieuwsgierig naar het verbruik.
moet ik nog ergens op letten voor ik aan het project begin?

vr. gr. Hugo
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Antwoord
#2
ik heb er eentje gehad in mijn Volvo toen ik in australie zat: ik zou het NIET doen. Snelheden boven de 110 worden onacceptabel door de hoge toeren en de automaat is erg langzaam met overschakelen.
Verbruik viel me niet tegen: ongeveer 1 op 8.
De nieuwere automaat is vlgs mij een 4-bak en wat comfortabeler.
Antwoord
#3
Ik heb een drietraps onder mijn 264. Bak functioneert prima. Ik vind m ook niet echt traag (voor een automaat uit '80 dan :lol: ). Toerental bij hogere snelheden is idd aan de hoge kant, met het nodige rumoer tot gevolg (4000 rpm bij 120/130).

Enneh: voor 1 op 8 teken ik direct......ik kom (met rustig rijden!) niet verder dan 1 op 6,5

Ik vond van de week wel een plasje ATF-olie onder de auto...... :oops:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#4
Onder mijn 142 zit er ook een drietraps automaat en ik vind idd ook de toerentallen boven de 110 vrij hoog. Ik vind de bak ook niet overdreven traag. Mijn verbruik is ongeveer 1 op 7 (LPG)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Als de toeren bij een 3 traps te hoog zijn, kun je altijd nog een overdrive ertussen zetten. Scheelt een heleboel toeren en lawaai dus. Of hij zuiniger rijdt? Niet echt dus. Ook zal hij in de overdrive niet meer zosnel doortrekken, maar als je flink gas geeft, schakelt hij wel terug.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
#6
Hoogtoerig in de hoogste versnelling is een kenmerk van vele oudere automaten.
Vaak is er door de fabriek voor gekozen om automaten dezelfde eindoverbrenging in de achteras te laten hebben dan de handbakken.
En dan wordt het simpel. Want de handbakken hebben vaak een toerenreductie door de overdrive (tussen 25 en 30%)
Kortom, ja een automaat is hoogtoerig. Maar eigenlijk net zo erg als een handbak zonder OD in de 4e versnelling.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#7
M'n oude 244 GLE (moet nog twee weken mee, wordt daarna ontmanteld voor onderdelen) heeft ook een 3-traps automaat. Functioneert prima en als je flink plankt ook wel vlot (mag ook wel met 136 pk). Mijn verbruikservaringen: tussen 1 op 9 en 1 op 10; valt mee, vind ik.
Volgens mij is de overbrengingsverhouding van de 3e trap hetzelfde als die van de 4e versnelling van een gewone 4-handbak (1 op 1, heet dat niet prise direct ??) en maakt-ie dus evenveel toeren; bij 120 km/u zo'n 3900 toeren. M'n "nieuwe" auto heeft een 4+od; ben wel benieuwd wat dat scheelt in het verbruik.
Dus...... een 3-bak achter een B21 lijkt me prima en is ook origineel; de 4-bak is er pas vanaf modeljaar '84
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#8
scimitar schreef:Hoogtoerig in de hoogste versnelling is een kenmerk van vele oudere automaten.
Vaak is er door de fabriek voor gekozen om automaten dezelfde eindoverbrenging in de achteras te laten hebben dan de handbakken.
En dan wordt het simpel. Want de handbakken hebben vaak een toerenreductie door de overdrive (tussen 25 en 30%)
Kortom, ja een automaat is hoogtoerig. Maar eigenlijk net zo erg als een handbak zonder OD in de 4e versnelling.

Scimitar, je was me net voor met je antwoord ! Gelukkig is het wel hetzelfde antwoord !
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#9
Gerben schreef:Scimitar, je was me net voor met je antwoord ! Gelukkig is het wel hetzelfde antwoord !

Ja, dat vind ik ook Big Grin Big Grin Big Grin
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#10
He Gerben, jij weet te vertellen dat de viertrapsautomaat er vanaf '84 is. Is dat een echte viertraps of een drie met OD? Ik vraag dat omdat de auto van Carlos (ook hier aanwezig) een drietraps met OD heeft en uit '79 is. Maar aan die auto is ook al het nodige gebeurd, dus wellicht dat het een aanpassing van later datum is......ben benieuwd.
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 3.605 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.698 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 7.171 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.006 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.533 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 5.599 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 8.539 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.348 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 6.589 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  Olieleidingen automaat E.vanKooij 6 6.041 10 March 2016, 13:38
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)