Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
ik kan een 3-traps automaat krijgen.
deze zou dan achter een B21A komen.
heeft iemand hier ervaringen mee?
ik ben met name nieuwsgierig naar het verbruik.
moet ik nog ergens op letten voor ik aan het project begin?
vr. gr. Hugo
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
ik heb er eentje gehad in mijn Volvo toen ik in australie zat: ik zou het NIET doen. Snelheden boven de 110 worden onacceptabel door de hoge toeren en de automaat is erg langzaam met overschakelen.
Verbruik viel me niet tegen: ongeveer 1 op 8.
De nieuwere automaat is vlgs mij een 4-bak en wat comfortabeler.
Berichten: 1.846
Topics: 49
Lid sinds: Apr 2005
Ik heb een drietraps onder mijn 264. Bak functioneert prima. Ik vind m ook niet echt traag (voor een automaat uit '80 dan :lol: ). Toerental bij hogere snelheden is idd aan de hoge kant, met het nodige rumoer tot gevolg (4000 rpm bij 120/130).
Enneh: voor 1 op 8 teken ik direct......ik kom (met rustig rijden!) niet verder dan 1 op 6,5
Ik vond van de week wel een plasje ATF-olie onder de auto...... :oops:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Berichten: 2.762
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Onder mijn 142 zit er ook een drietraps automaat en ik vind idd ook de toerentallen boven de 110 vrij hoog. Ik vind de bak ook niet overdreven traag. Mijn verbruik is ongeveer 1 op 7 (LPG)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
Als de toeren bij een 3 traps te hoog zijn, kun je altijd nog een overdrive ertussen zetten. Scheelt een heleboel toeren en lawaai dus. Of hij zuiniger rijdt? Niet echt dus. Ook zal hij in de overdrive niet meer zosnel doortrekken, maar als je flink gas geeft, schakelt hij wel terug.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Hoogtoerig in de hoogste versnelling is een kenmerk van vele oudere automaten.
Vaak is er door de fabriek voor gekozen om automaten dezelfde eindoverbrenging in de achteras te laten hebben dan de handbakken.
En dan wordt het simpel. Want de handbakken hebben vaak een toerenreductie door de overdrive (tussen 25 en 30%)
Kortom, ja een automaat is hoogtoerig. Maar eigenlijk net zo erg als een handbak zonder OD in de 4e versnelling.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
M'n oude 244 GLE (moet nog twee weken mee, wordt daarna ontmanteld voor onderdelen) heeft ook een 3-traps automaat. Functioneert prima en als je flink plankt ook wel vlot (mag ook wel met 136 pk). Mijn verbruikservaringen: tussen 1 op 9 en 1 op 10; valt mee, vind ik.
Volgens mij is de overbrengingsverhouding van de 3e trap hetzelfde als die van de 4e versnelling van een gewone 4-handbak (1 op 1, heet dat niet prise direct ??) en maakt-ie dus evenveel toeren; bij 120 km/u zo'n 3900 toeren. M'n "nieuwe" auto heeft een 4+od; ben wel benieuwd wat dat scheelt in het verbruik.
Dus...... een 3-bak achter een B21 lijkt me prima en is ook origineel; de 4-bak is er pas vanaf modeljaar '84
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
scimitar schreef:Hoogtoerig in de hoogste versnelling is een kenmerk van vele oudere automaten.
Vaak is er door de fabriek voor gekozen om automaten dezelfde eindoverbrenging in de achteras te laten hebben dan de handbakken.
En dan wordt het simpel. Want de handbakken hebben vaak een toerenreductie door de overdrive (tussen 25 en 30%)
Kortom, ja een automaat is hoogtoerig. Maar eigenlijk net zo erg als een handbak zonder OD in de 4e versnelling.
Scimitar, je was me net voor met je antwoord ! Gelukkig is het wel hetzelfde antwoord !
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.846
Topics: 49
Lid sinds: Apr 2005
He Gerben, jij weet te vertellen dat de viertrapsautomaat er vanaf '84 is. Is dat een echte viertraps of een drie met OD? Ik vraag dat omdat de auto van Carlos (ook hier aanwezig) een drietraps met OD heeft en uit '79 is. Maar aan die auto is ook al het nodige gebeurd, dus wellicht dat het een aanpassing van later datum is......ben benieuwd.
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km