Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historie van de D24
#31
heb je de temperatuur ook gemeten met een onafhankelijke meter?
deze meters kan je kopen bij bijv. conrad, sommige zijn geintegreerd in een multimeter, je hebt er dan alleen nog een meetsensor bij nodig.
je hebt ze ook als op-zichzelfstaande temp-meter.

als je iemand kent die in de airco's werkzaam is, zij hebben ook digitale tempmeters om installaties te keuren/controleren.

ik schreef het al eerder,ik ben er ook eens ingestonken door de dashboardmeter die kapot bleek.
toen ik de meter in het rode had gaf een digitale meting 88 graden aan.
(=1 graad boven openen thermostaat)

druk je meetsensor in dat geval op de cil.kop naast de orginele sensor.

wat je ook nog kunt observeren is de expansietank , komen hier luchtbellen naar boven dan is je koppakking lek,dit verklaart dan ook je te hoge temp.

na het gezeur dat ik heb gehad met de temp. heb ik een digitale temp.meter gebouwd van conrad en deze gemonteerd in het dashboard ipv de tijdklok.
ik zeg altijd maar....meten is weten.zo heb ik naast de standaard meter altijd ook de exacte temp in het oog.

groet,jan
Antwoord
#32
Nou als laatste de dop van het expansievat vervangen op aanraden. Scheelt weer een heel klein beetje.

Als laatste zal ik in ieder geval nog de temeratuur eens digitaal meten.

Overigens nog even met de dealer staan te praten. Die hebben een D24 service wagen (265,245?) en wat beelk, deze hadden het hele koelsysteem al vervangen, en nog liep hij af en toe op naar het rode. Zij wisten het ook niet meer!

Nou maar even afwachten, in ieder geval is nu het blok mooi droog gebleven, geen olielekkage meer (zie topic olielekkage in subgroep diesel)
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
#33
ook niet onbelangrijk is het ontluchten van de cilinderkop na koel-reparaties.

dit doe je door het losnemen van de bovenste slang op het waselement (die de brandstofinspuitpomp aanstuurt vwb het inspuittijdstip)
koelvloeistof bijvullen tot hieruit ook vloeistof loopt, en dan d'r snel opduwen.

een niet goed ontluchtte kop kan ook flink warmer worden.

ben benieuwd wat een onafhankelijke meting opleveren gaat...........

succes groet, jan
Antwoord
#34
Koelcapaciteit van deze motoren is erg gering vooral met automaatbak (drietraps, veel toeren!)

Mijn vader heeft drie van deze orgels met dieselmotor gehad en alle drie problemen in de bergen (zonder caravan). Temp altijd net iets onder het rode en dat terwijl de auto's toen nieuw waren. (problemen vanaf nieuw)

Ongeveer twee keer per jaar een lekke koppakking tot gevolg! De dealer werd het zo zat dat beide auto's na 1 jaar teruggenomen werden. De derde was een handbak, liep ook warm en na 100000 km en twee jaar was de motor afgeschreven vanwege compressieverlies. Auto ingeruild op een BMW 524TD en nooit meer een te warme motor gehad en ook niet meer kruipend naar boven met de caravan -Smile)

Ikzelf rijd een 740 B230F op benzine en ook nooit hier iets met de koeling gehad, vorige maand de originele radiateur maar eens vervangen (schandalig, radiateur na 19 jaar lek -Smile))

Groet,

Paul
740GL Blackline 1988 226000 km Lelystad
Antwoord
#35
wij hadden bij de volvo dealer waar ik als student schoonmaakte ook een 245 van diesel service wagen. dat ding ging altijd en niet te zachtjes. niks warm rijden of rustig rijden of niet zwaar beladen we drukten de slopers op de plek met een stukje karton tussen de bumpers en op de snelweg altijd volgas. dat ding leek alles te kunnen hebben en ja die temperatuurmeter heb ik ook wel zien stijgen en dalen maar nooit wat mee gehad dat ding was gewoon wel degelijk dacht ik zo. zelfs met zwaar beladen aanhanger uitstappen en dan de auto per ongeluk in 2 laten staan loopt ie zo weg moet je hard lopen, niks afslaan gewoon wegtokkelen. en die ging ook overal naar toe zelfs toen er al 3 of 4 ton op stond t enige was dat er in belgie de witteharbordafdichtplaten voor de achterste zijruiten eruit waaiden voor de rest niets. dus soms ook wel degelijk en betrouwbaar d24
Vitara
Antwoord
#36
he he gelukkig nog een goed bericht over de D24!

ik hoop over 3 weken de heuvel bij Luik te beklimmen met volle bepakking en vouwcaravan

dus jongens doe me een lol kom met andere negeatieve verhalen in augustus of zo

(nee hoor , zeg wat je op je lever hebt, ik heb toch geen keus)
Antwoord
#37
oud eerbeeks spreekwoord; "gang is alles"
ogen dicht en gas houden dus
Vitara
Antwoord
#38
Nog even een tip voor het heetlopen:

Koop een temperatuurmeter (bereik 110 graden) met de voeler aan een paar meter lang snoer. Verbind de sensor dmv ducktape aan de onderste radiatorslang. Als deze richting 100 graden gaat als de originele meter richting rood gaat dan is de koelcapaciteit tekort. Blijft deze laag dan circulatieprobleem door waterpomp/thermostaat.
Antwoord
#39
klopt ja daarom heb ik inderdaad ook een digitale tempmeter geinstalleerd.

groet, jan
Antwoord
#40
Ik had het koelprobleempje ook. Gaatje van 4mm in rand thermostaat geboord en teruggezet (gaatje bovenaanhouden). Probleem opgelost. Altijd keurig in het midden nu, de meter. Bij het openan van de thermostaat komt er opeens zo'n sloot koud water de kop in lopen, dat de thermostaat gelijk weer (bijna) sluit. Denk dat dat het probleem is. Het geboorde gaatje zorgt altijd voor wat circulatie. En goede ontluchting.
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)