Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
185/65-15
is het zelfde als 195/60-15
en die rotondes hiero kan je driftend nemen hoor met die bak.
groet van de buurman 8)
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Even nog over de bandenmaat :
Natuurlijk is voor 15 inch : 195/60 R 15 de standaard maat, maar voor 14 inch is 185/80 R 14 echt de standaardmaat, iets hogere overbrenging dus.
185/70 R 14 is alleen het advies voor de Super Polar's voor de Italiaanse markt i.v.m. de 2 ltr. met airco exemplaren, houden ze nog een beetje trekkracht over
Berichten: 1.387
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
kaasie schreef:185/65-15
is het zelfde als 195/60-15
en die rotondes hiero kan je driftend nemen hoor met die bak.
groet van de buurman 8)
nou dat van die banden moet je me nog maar es uitleggen buur , want hoe kan een 185/65-15 nou hetzelfde zijn als een 195/60-15 d'r staat toch echt wat anders!
en over driften over de rotondes , eerst maar andere schokbrekers anders maak ik slagzij :wink:
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
2 x pi x r
ofwel 2 maal pi maal de straal dat is de omtrek van een cirkel
Als nu de band 195 is is dus de hoogte 60% en bij een 185 is dat 65% van het loopvlak.
Per saldo is de wijziging van de straal (=middelpunt van cirkel tot aan de rand) als volgt 65% van 185= 120,25
60% van 195 = 117
Dus nauwelijks verschil vandaar Kaasie's opmerking "hetzelfde", alleen breder natuurlijk.
Ik heb zelf 195/70r14 ook geen standaardafmeting.
Ik vroeg mij trouwens wel af of je bij 205/55 geen problemen met de wielkast randen krijgt ? iemand een idee ?
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
205/60/15 geeft bij mij absoluut geen problemen. Alleen de maat 205/55/14 vinden lijkt me een groter probleem.....
Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
dankje
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Divadi schreef:Hooguit 180 - 185 op de teller (ik geloof dat fabrieksopgave 177 is)?!
ik denk dat die wel harder gaat hoor, toen m'n pa laats ff in duitsland reed, in de 3 zit je echt snel op de 160, en dan door naar de 4...
ik herinner me een keer van vroeger dat we 185 km/h op de teller gereden hebben
en dat een B230F geen B230E is, ik zou zeggen zet een H nokkenas oid in je B230 en je komt een heel eind (behalve de hogere compressie vd E), zeker als de luchtfilterbox en thermostaat aangepast zijn, en alles verder in goede staat is (injectoren en gasklep schoon, goede bougies+kabels etc..). in combinatie met een simmons uitlaatje moet het helemaal goed zijn..
Ik heb ook virgo's met 205 brede banden, hoogte is 60 geloof ik. rijd veel beter dan de standaard 14" kruiwagenwielen (no offence, wij hebber er ook 12 jaar mee rondgreden, heb pas sinds januari virgo's), wegligging is beter, veel beter, verbruik lager, betere grip etc.. en het ziet er veeeel beter uit
JW
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.090
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
Jw240 schreef:ik denk dat die wel harder gaat hoor, toen m'n pa laats ff in duitsland reed, in de 3 zit je echt snel op de 160, en dan door naar de 4...
ik herinner me een keer van vroeger dat we 185 km/h op de teller gereden hebben JW
Harder ga je met een standaard B230F (dus mèt kat, lage compressie, std. nokkenas, etc.!) ook niet redden; die dingen hebben boven 3500 à4000 rpm totaal geen fut meer en trekken er in die lange 4 en vooral 5 ook niet hard meer aan (of je moet heel veel geduld hebben :? )...