Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
luchtmassameter
#1
kun je een luchtmassameter zelf een "onderhoudsbeurt" geven? of is het een apparaat wat geen onderhoud nodig heeft?
wat doet z'on apparaat eigenlijk en wat kost een luchtmassameter nieuw?

alvast bedankt.
rotse bezitter van een trotse volvo
Antwoord
#2
Als we het over LH 2.0, 2.2 en 2.4 systeem hebben, een platina draadje wat verhit wordt. Meet de luchtstroom door de mate van afkoeling. Geen onderhoud, brandt zichzelf schoon nadat je de motor uitzet. Hooguit de stekker eens loshalen en weer vastmaken.

Is een erg duur ding, zoek maar eens op internet.

Ze sneuvelen wel eens door te hete lucht, dat komt dan weer doordat de warme/koude luchtflap in de luchtfilterdoos niet meer werkt. Meeste mensen gooien gewoon de aluminium slang naar het uitlaatspruitstuk weg, nooit meer hete lucht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc vd Marel schreef:Ze sneuvelen wel eens door te hete lucht, dat komt dan weer doordat de warme/koude luchtflap in de luchtfilterdoos niet meer werkt. Meeste mensen gooien gewoon de aluminium slang naar het uitlaatspruitstuk weg, nooit meer hete lucht.

Precies! Ik heb de hele thermostaat van de verwarmde lucht geblokkeerd zodat ie alleen nog maar in de koude lucht stand staat. Toen ook de dunne buisjes die de lucht van achter de gril aanzuigen vervangen door iets dikkers, weer ietsje ietsje sneller lijkt het :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Maar mijn lamba sonde gaat steeds branden. De sonde is vervangen en het duurt nu iets langer voordat het lampje weer gaat branden. Mijn monteur denkt nu dat het de luchtmassameter is.
De storingscode is 212. Heb het opgezocht maar kan er niet zoveel mee.

vr gr Peter
Antwoord
#5
Als je sonde vervangen is en het heeft niet geholpen was deze dus goed.

Kan je de oude nog terugzetten?

Nu loop je het risico dat ook je LMM voor niks vervangen wordt. (als die stuk is geeft hij foutcode 1-2-1)



Jouw foutcode betekend "oxigen sensor signal faulty or missing"

Controleer ook eens de zekering voor de sensor vewarming. 4de van boven als ik me niet vergis.



Dat lambda lampje brand meestal niet omdat er iets stuk is maar door slechte afstelling of achterstallig onderhoud.



Hoe zijn je bougies,kabels,rotor en distributiekap er aan toe?

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?



Is de luchtinlaat en alle componenten daarin een beetje schoon?



Als de garage de LMM toch wil vervangen zou ik wel eerst proberen om een andere te testen. Als het probleem dan nog niet opgelost is kunnen ze hem terugnemen.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#6
Het lampje brande nooit maar is gaan branden na een kleine beurt. Hij heeft inderdaad de motor iets afgesteld. Nu er een nieuwe lamda sonde onder zit duurt het iets langer voordat het lampje weer gaat branden. Ik heb zelf gisteren de aluminium slang eraf gegooid om te kijken of dat werkte. Niet dus.
Zekering is goed. Ikzelf zoek het in de onsteking en dergelijke. Moet zeggen dat de monteur wel heel veel weet van de 240. En helaas de oude is al weg.
Andere lmm (2de hands) gaat hij er op zetten en kijken of die beter is. Anders gaat de oude er weer op.
Antwoord
#7
O ja hij heeft 16k geleden een grote beurt gehad en toen zijn ook de kleppen gesteld.
KAbels. rotor en verdelerkap niet volgens mij, even navragen.
Antwoord
#8
Laatste nieuws.
Heb de -pool van de accu losgegooid om de comp te ressetten. Lampje op dashboard is nu uit en volvo loopt goed.
Heen en weer naar lelystad =240km geen centje last. Betekent dus boven de 2000 tpm
Dag daarna kort ritje in mijn woonplaats=rustig rijden en plop daar is het lampje weer.
Dus bij lage toeren en rustig rijdend =2000 tpm gaat het lampje branden.
Volvo loopt iets harder stat toerental maar trekt voor de rest prima.
Antwoord
#9
Laatste nieuws, je gelooft het maar het was gewoon zekering nummer 6 die er al jaren in zit waarschijnlijk en op de uiteinden was weggesleten.
Nieuwe zekering erin en gaan met de volvo.
€180,- voor niks betaald, althans nog niet betaald want daar moet nog even over gepraat worden.
Antwoord
#10
mijne is laatst naar huis gesleept door de ANWB, toen mijn vrouw ermee gestrand was, de eindtrap zou het begeven hebben, alles vervangen, nog geen sjoege, toch maar even in de zekeringenkast gekeken (zouden die ANWB jongens toch wel naar gekeken hebben?)en ja hoor, nummer 7 had het begeven, vervangen en rijden... altijd checken! Het zekeringenkastje van de 240 heeft van die lastige staaf zekeringetjes, die door corrosie slecht contact gaan maken, als ze dat doen, gaan ze heet worden en dat versterkt het proces, soms smelt het plastic staafje zover dat het zekeringetje er tussen uit valt, schoonmaken dat kastje!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  luchtmassameter Nicolaas H 4 3.279 6 November 2018, 22:10
Laatste bericht: Nicolaas H
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 3.577 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  240 B200F '93 wil niet meer lopen met luchtmassameter aangesloten BramvanBlokland 18 21.237 16 August 2016, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  Luchtmassameter 240 Polar 2.3 1992 Dennis240 5 6.591 27 December 2009, 23:42
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)