Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
14 April 2019, 15:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 April 2019, 15:53 door Grey240Polar.)
Onlangs prikte ik met een schroevendraaier dwars door de kokerbalk achter de veerschotel van de 1992 245.
Wat me opviel was dat er een dot nadenkit (seam sealer) overheen zat.
Toen ik de andere kant checkte vond ik op dezelfde plek dezelfde dot nadenkit, al kon ik hier niet doorheen steken.
Na het verwijderen van de kit en tectyl kwam dit tevoorschijn:
Mijn vraag is dus: zit die kit hier af-fabriek, of is dit in een later stadium gedaan om de toestand te camoufleren?
P.S. Mijn vorige 245 had op exact dezelfde plek dezelfde issues, dit ik beschouw daarom maar als een bekend/veelvoorkomend euvel na verloop van tijd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 141
Topics: 8
Lid sinds: Apr 2007
Ik zou er wel een plaatje in lassen
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 April 2019, 02:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2019, 03:06 door Marc1970.)
Om APK gezeur te voorkomen hebben ze dat vlakgeplamuurd met kit. Boehoehoe.
Dat is een roestbonk ter waarde van twee plaatdelen, als je dat netjes weg wil slijpen ontstaat er een gat van 5 bij 15 cm in je kokerbalk, die vul je op met een dikke plaat met een hoekje. Of je lapt er zo een dikke plaat overheen, lekker ruim en rondom dichtlassen, ook met een hoekje.
Dat hoekje las je van bovenaf door de kofferbakbodem ook nog goed vast met proplassen. Misschien bij de volgende keuring een paar weken eerder gaan en overleggen met je favoriete keurmeester, wat de voorkeur geniet qua reparatie.
Kijk eens naar de achterkant van deze balk, in de kofferbak, zal ook niet al te fris zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
21 April 2019, 11:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 April 2019, 11:11 door Grey240Polar.)
Aangezien ik op de zijde van de foto er niet doorheen kon steken heb ik deze afgedekt met en goede laag Tectyl. De andere zijde was zover heen (het leken wel vier i.p.v. twee lagen staal) dat ik er inderdaad een plaat (met een verzet) overheen heb gepropgelast. Daarna de naden met seam sealer afgesmeerd en later ook Tectyl erop.
Vervolgens heb ik beide stukken kokerbalk ruimschoots ingespoten met Tectyl ML.
In de kofferbak was niets te zien, de roest beperkt zich tot dat stukje kokerbalk vlak achter de veerschotel. Mijn vorige 245 had dit ook, en ook aan één zijde veel erger dan aan de andere...
Afgelopen vrijdag heeft de 245 de APK glansrijk doorstaan en het grappige was dat net toen ik nog wat thee ging pakken ik de keurmeester de plek van de foto zag checken...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47