Peiling: Wel of niet hergebruiken?
Deze peiling is gesloten.
Nee!
60.00%
3 60.00%
Ja, maar eerst reviseren.
40.00%
2 40.00%
Ja hoor, geen probleem.
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 5 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cilinderkop B230A nog te gebruiken of???
#1
Dag allemaal,

Waar ik dacht "even" mijn koppakking te vervangen i.v.m. verlies van koelvloeistof ben ik het volgende tegen gekomen (zie foto's hieronder).

Ik heb te weinig cilinderkoppen gezien om te bepalen of dit goed gaat met een nieuwe pakking of dat ik heel veel geluk heb gehad dat de motor tot nu toe nog steeds liep als een zonnetje......

Daarnaast twee tapeinden afgebroken van het achterste uitlaat spruitstuk. Meerdere malen (week lang) met met WD40 behandeld, maar heeft niet mogen baten. Ze waren flink verroest. Nog genoeg ruimte om iets op te lassen. Is dat de beste optie?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt,

Chiel

--

[Afbeelding: IMG-3562.jpg]

[Afbeelding: IMG-3572.jpg]

[Afbeelding: IMG-3574.jpg]

[Afbeelding: IMG-3576.jpg]

[Afbeelding: IMG-3578.jpg]

Of hier te bekijken: https://postimg.cc/gallery/3cnyhqlyc/
Antwoord
#2
Ik heb ook niet veel cilinderkoppen gezien, maar deze ziet eruit alsof het geen overbodige luxe is om hem te laten vlakken. Laat dan ook maar meteen de tapeinden vervangen.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Ik heb ook niet heel veel cilinderkoppen gezien, maar deze is verploeterd tot en met. Wat ermee gebeurd is, geen idee. Misschien pingelen? Of de Maas is er een paar jaar doorheen gestroomd?

Ik denk niet dat je die erosie er even afschaaft, en afgebroken draadeinden zijn ook geen pre. Het voordeligst ga je op zoek naar een goeie B230F kop (gietnummer 1000530) die zijn er meest genoeg en verder precies hetzelfde. Wel de nokkenas overzetten (as zo recht mogelijk omhoog laten komen) en eventueel sensors.

Ben wel benieuwd hoe de top vd zuigers eruit ziet. Zijn daar ook allerlei hapje uit genomen aan de rand?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik vind het ook opmerkelijk. De motor heeft nog geen 2 ton gelopen!

Lijkt mij eigenlijk ook niet dat met vlakken alles wordt hersteld. Ben zelfs bang dat er te ver afgebrokkeld is dat het onder de pakking door gaat?
Zal dit morgen even controleren alsmede de zuigers beter bekijken.

Denk dat een ander type kop geen optie is. Hou het graag bij een carburateur. Lekker simpel Smile
Antwoord
#5
Het is inderdaad een gebruikte kop.
Ik zou niet weten waarom dit met vlakken niet goed zou komen.
je kleppen lijken me ook niet te diep te liggen dus dat is prima.

Ik zou de kop mee nemen naar een revisiebedrijf en ter plaatse hun mening vragen.

worst case scenario laat je de kop vlakken (€30-40?) en het is niet resultaat wat je verwacht. dan ga je dan alsnog opzoek naar een andere kop.
Antwoord
#6
Dit lijkt een gevolg van pingelen, dan ontstaat op meerdere plaatsen in de cilinder een vlamfront. Dus niet alleen vanaf de bougie zoals het zou moeten. Het kan veroorzaakt worden door een te laag octaangetal in de benzine, een te arm mengsel of een te vroeg ontstekingstijdstip. Controleer dat ook, want anders komt dit probleem terug.

Ik kan het op de foto niet helemaal goed zien, maar die erosie lijkt dieper te zijn dan enkele tienden millimeters. Vlakken van cilinderkoppen wordt vooral gedaan als een kop licht hol of bol is, of als er krassen in de kop zitten. Meestal wordt er minder dan 0,5mm gevlakt, vrij weinig dus.

Waarschijnlijk kun je het beste op zoek naar een andere kop. De 530-kop is het meest voorkomende type, maar de meeste andere koppen zijn ook bruikbaar. Er zijn bepaalde motoren met vlakke koppen die niet bruikbaar zijn, maar die zijn vrij zeldzaam.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 
Antwoord
#7
De meningen zijn verdeeld, dus ik ga mee met het advies om er een revisiebedrijf naar te laten kijken en vragen of vlakken nog zinvol is. Zij weten hoe ver je kan gaan met vlakken voordat je in de problemen komt.

Als ik de foto's nog eens wat beter bekijk, dan zie ik doorslag naar een oliekanaal en bijna doorslag tussen twee cilinders, maar niet overduidelijk naar een koelwaterkanaal.
De kans bestaat dat er scheurtjes in de kop zitten en het koelwater langs die weg lekte. Daar kan een revisiebedrijf ook op controleren.

Cilinder #2 (IMG-3576) heeft minder afzettingen in de verbrandingsruimte dan de andere drie, en als ik mocht gokken, dan verdween daar je koelwater.

Maar ik vraag me nu ook af of je aan de andere kant van de koppakking, de bovenzijde van het blok dus, niet ook van dit soort erosie hebt...
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Ik zal ff stemmen voor de overzichtelijkheid. Weg ermee, elke euro die je hieraan uitgeeft is er 1 teveel. Een B230F 1000530 kop is exact hetzelfde, er is geen carburateur kop. Er is wel een carb inlaatspruitstuk, dat bout je erop en knorren maar weer.

De B230A heeft officieel 98 RON nodig om met de standaard ontsteking te draaien, en in de praktijk ook zo te zien. LPG mag natuurlijk ook.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik denk dat Marc1970 wel gelijk heeft hiermee. Persoonlijk zou ik me hier niet meer aan wagen en er zijn genoeg gebruikte koppen in omloop.
Wel zou ik de kop niet zonder meer wegknikkeren maar 'm tenminste uit elkaar halen. Ik heb zelf ooit eens een gebroken klepveer gehad en de lokale Volvodealer had dat niet op voorraad. Dat had hij nog nooit meegemaakt, zei de magazijnchef, dat er een veer was gebroken.
En verder weet je maar nooit wat je er ooit nog eens van kan gebruiken...

Daarnaast heeft Grey240Polar ook wel een punt: Hoe ziet de bovenkant van het blok er uit? Als je daar dezelfde erosie hebt kun je misschien beter op zoek naar een complete motor.
245 1980 vaalrood met bruine accenten...; 745 1986 donkergrijs - RIP; 244 1984 grijs; 244 1979 chocoladebruin; 1967 Amazon matzwart; 1972 164 baby blue
Antwoord
#10
Dankjewel allen voor de reacties. Dit helpt zeker in het maken van een beslissing.
Op dit moment nijg ik ook naar een nieuwe kop.

Hieronder een aantal foto's. Blok zelf en cilinders zien er redelijk uit. Geen beschadigingen. De zuigers daarentegen lijken wel te hebben geleden. Hoop toch niet dat ik aan een heel nieuw blok moet?

Album hier: https://postimg.cc/gallery/1ni1cur4q/

[Afbeelding: IMG-3558.jpg]

[Afbeelding: IMG-3604.jpg]

[Afbeelding: IMG-3594.jpg]

[Afbeelding: IMG-3595.jpg]

[Afbeelding: IMG-3596.jpg]

[Afbeelding: IMG-3597.jpg]

[Afbeelding: IMG-3598.jpg]

[Afbeelding: IMG-3600.jpg]

[Afbeelding: IMG-3601.jpg]

[Afbeelding: IMG-3602.jpg]

[Afbeelding: IMG-3603.jpg]

[Afbeelding: IMG-3605.jpg]

[Afbeelding: IMG-3606.jpg]

[Afbeelding: IMG-3607.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 10 452 9 January 2019, 00:22
Laatste bericht: Raymond_63
  B20 cilinderkop jacob.bijsterbosch 5 1.019 14 May 2018, 21:55
Laatste bericht: jacob.bijsterbosch
  B18 gebruiken als donor voor B20, wat kom ik tegen? Lennart 3 720 27 January 2018, 09:00
Laatste bericht: oudevolvo
  Volvo 240 b230a slaat niet aan rene1811 2 1.505 17 November 2016, 00:07
Laatste bericht: daddyphilipsen
  B230A brandstof Hanatarash 4 1.373 5 October 2016, 14:13
Laatste bericht: Hanatarash
  Vraagjes B230k naar B230A (740) henqui 19 5.492 28 March 2016, 18:23
Laatste bericht: henqui
  webers op de B230A PeterDeM 19 6.484 7 January 2016, 17:11
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 B230A loopt slecht peterxvolvo 8 3.547 6 August 2015, 16:29
Laatste bericht: peterxvolvo
  Vervangen carterpanpakking B230A sandstra 7 2.180 22 June 2015, 22:43
Laatste bericht: jos245
  Controleren geharde klepzetels cilinderkop ZOAB 2 1.085 15 March 2015, 23:34
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)