Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opbouw oliedruk na koude start
#11
(31 March 2019, 11:09)Grey240Polar schreef: De volgende wissel gaat er weer een Volvo filter op en ben ik benieuwd hoe snel de druk opbouwt na een nacht staan.

7 maanden en 15.000 km later was het inmiddels tijd voor de verversing. Zelfde olie, nu weer een Volvo filter.
De oliedruk bouwt net zo snel op als net na de vorige wissel met het Mahle/Knecht filter.

Nieuwsgierig als altijd heb ik het verbruikte filter open gezaagd en van binnen bekeken. Kwalitatief ziet dat Mahle filter er prima uit, maar t.o.v. het OEM filter is het filteroppervlak kleiner. De OEM meet uitgevouwen ongeveer 5 cm x 3,7 m (18.500 cm2) terwijl de Mahle OC 204 het moet doen met 4 cm x 2,5 m (10.000 cm2).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#12
De vervanger voor Volvo OEM was/is de Mann W917, wordt die niet meer verkocht?

Hier iemand die Mann en Mahle vergelijkt: https://www.matthewsvolvosite.com/forums...hp?t=69663
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Tuurlijk wel, en mocht je eens niet aan één van die twee kunnen komen, dan is er meestal nog de Bosch P 3219 die ook door Mann gemaakt wordt.
Ik heb ze alledrie wel eens open gesloopt en onder de opdruk zijn ze allemaal 100% identiek.

Aardige vergelijking, kleine opmerking: de OEM heeft niet altijd de siliconen terugloopklep gehad. Dat was eerst een metalen schijf met daarop een zwarte neopreen pakking. Dat geheel werd door een schroefveer aangedrukt. Nu is het de witte siliconen klep die zonder veer en door zijn vorm op zijn plek blijft. Ik had meer vertrouwen in de oude constructie, maar die was ongetwijfeld duurder om te maken.

De reden dat ik de Mahle/Knecht OC 204 heb uitgeprobeerd had te maken met de trage opbouw van de oliedruk i.c.m. het vorige Volvo-filter dat op de B200F zat.
Kwalitatief zit dit filter prima in elkaar en het kleinere filteroppervlak lijkt mij eerlijk gezegd geen probleem als je gewoon volgens het boekje de olie en het filter ververst. Ik zou hem zonder meer weer durven gebruiken, maar prijstechnisch is er geen reden om niet voor het OEM filter te gaan (Mann/Bosch, voor het Volvo filter betaal je zo één à twee euro meer).

Edit: met "OEM" bedoel ik in deze context Mann W 917 en Bosch P 3219 en Volvo 3517857-3 want Mahle is kennelijk ook een OEM voor Volvo (maar dan voor nieuwere modellen).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 86 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 416 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.536 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 4.175 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 2.308 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo V60 2013: Kloppend/bonkend geluid bij koude start Romrom 2 1.712 14 February 2021, 18:13
Laatste bericht: Romrom
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 2.470 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  auto start slecht andreolie 8 5.681 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 5.105 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)