13 March 2019, 20:11
Hallo mede Volvoliefhebbers,
laat ik nou ook eens voor het eerst in 25 jaar dat ik mijn trots heb met een probleem te maken krijgen, die ik graag aan jullie wil voorleggen.
Ik heb de laatste tijd iets (nog) onverklaarbaars. Mijn 240 uit 1983 met B19A draait alleen op LPG en dat altijd zonder problemen. Ook de koude start is probleemloos. Maarrrrrrr, de laatste tijd houdt de nog koude motor na zo'n 100 meter ineens in. Gas geven heeft dan geen zin meer en hij slaat dan bijna af. Mijn eerste gedachten was dat de boel dan ineens bevriest. Als ik dan meteen onder de kap duik is dat niet zo (denk ik) en voelt de (OMVL 90E) verdamper niet extra koud aan. Ook het koelvloeistof niveau is goed en blijft op peil. Na dat korte inhouden is alles weer gewoon en kan ik verder rijden.
Laat ik de koude motor eerst een minuut of 2 draaien voor ik wegrijd is er niks aan de hand. Maar rijd ik ineens weg met koude motor dan gaat het na zo'n 100 meter even mis. De LPG-installatie is nu 11 jaar oud. En er is maar in die tijd 50.000km mee gereden. Kan de verdamper dan toch al langzamerhand de geest gaan geven? Heeft iemand een gouden tip om eens te onderzoeken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten, Kees.
laat ik nou ook eens voor het eerst in 25 jaar dat ik mijn trots heb met een probleem te maken krijgen, die ik graag aan jullie wil voorleggen.
Ik heb de laatste tijd iets (nog) onverklaarbaars. Mijn 240 uit 1983 met B19A draait alleen op LPG en dat altijd zonder problemen. Ook de koude start is probleemloos. Maarrrrrrr, de laatste tijd houdt de nog koude motor na zo'n 100 meter ineens in. Gas geven heeft dan geen zin meer en hij slaat dan bijna af. Mijn eerste gedachten was dat de boel dan ineens bevriest. Als ik dan meteen onder de kap duik is dat niet zo (denk ik) en voelt de (OMVL 90E) verdamper niet extra koud aan. Ook het koelvloeistof niveau is goed en blijft op peil. Na dat korte inhouden is alles weer gewoon en kan ik verder rijden.
Laat ik de koude motor eerst een minuut of 2 draaien voor ik wegrijd is er niks aan de hand. Maar rijd ik ineens weg met koude motor dan gaat het na zo'n 100 meter even mis. De LPG-installatie is nu 11 jaar oud. En er is maar in die tijd 50.000km mee gereden. Kan de verdamper dan toch al langzamerhand de geest gaan geven? Heeft iemand een gouden tip om eens te onderzoeken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten, Kees.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.