Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olielekkage, maar waar?
#1
Edit: het lijkt op de koppakking.



Gisteren heb ik voor het eerst bij 245 *Nr. 2* de olie ververst en terwijl ik daarmee bezig was viel me op hoe vochtig de motor aan de kant van het oliefilter is.
In eerste instantie dacht ik aan een zwetende koppakking omdat het vanaf daar naar beneden te zien is, maar aan de andere zijde is de motor droog.

Vandaag heb ik wat beter gekeken en het viel me op dat de laag olie van voor naar achteren steeds breder uitwaaiert. Het is het natst rondom het oliefilter.
Bij de afleverbeurt, vorig jaar, is een origineel Volvo-filter gebruikt, en ik vond dat dat er nu vrij makkelijk af te draaien was. Bij alle filters die ik door de jaren heen zelf geïnstalleerd had moest ik met dezelfde filtertang meer moeite doen om die eraf te krijgen.

Hoe waarschijnlijk is het dat dit de bron van de lekkage is/was?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Grote kans dat het oliefilter niet goed vast heeft gezeten.
Dan gaat het ook lekken.
Je kan ook kijken of je kleppendekselpakking lek is deze zijn vaak lek.
En bij de oudere types het halve maantje achter op je cilinderkop n.v.t. bij de nieuwere motoren.
Vrij eenvoudig te doen en als deze lekt en je vervangt hem bereik je al een aardig resultaat.
Vergeet dan ook de rubberen ring van de vuldop niet.
Deze droogt ook altijd uit in de loop der jaren.
Wat ook een behoorlijke lekkage op kan leveren.
En als je olie ververst ook altijd het messing ringetje vervangen om je aftapplug in je carter.
Kleine dingetjes maar kan je een hoop narigheid besparen en het zijn de kosten niet.
Mocht je nog een keer versnellingsbak of distributie eraf nemen doe dan meteen het volgende.
Gewoon gelijk de keerringen vervangen dan ligt het spul toch al los.
Zon keerring kost je 10 tot 15 euro zou hier niet op gaan beknibbelen.
Dan ben je verzekerd van jaren rijplezier zonder vervelende olie lekkages.
Maar als ik jou was zou ik het motorblok zo goed als het kan schoon maken.
Ga gewoon naar de action haal een busje of 6 van de remmenreiniger daar en ga er is flink mee tekeer op je motorblok.
Niet te zuinig mee doen gewoon flink erop blazen met dat spul werkt echt goed.
Compressor erbij met een luchtpistool en je kent je motor niet meer weer.
Dan sta je ervan te kijken hoeveel zooi en drap ervan af loopt.
Vervolgens een stuk gaan rijden en dan weer goed kijken waar het nou vandaan komt.
Want met een compleet versmeerde motor is het bijna niet te bepalen waar het nou echt lekt.
Nou genoeg info en tips lijkt me om mee aan de slag te gaan.
Antwoord
#3
Hmmm, ik heb toch ook nog nooit meegemaakt dat ik een gebruikt filter gewoon met de hand los krijg. (dat is ook niet mijn dagelijkse bezigheid  Smile )
Maar ik zou zeggen maak de boel eens goed proper, laat hem warm worden en kijk of je nog ergens een lek kunt vinden
Antwoord
#4
Nee dat hoort zo ook niet.
Denk dat dat ook het grootste probleem is of was van deze lekkage.
Antwoord
#5
Wat je ook na moet kijken is of de afdichtingring van het oude filter meegekomen is voor je de nieuwe erop draait, met twee ringen sluit ie niet perse beter.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Bedankt voor de antwoorden.

@Volvo240
Goede tip om eerst de motor schoon te maken. Ik zat te denken aan Comma Hyper Clean, een product dat ik eerder gebruikt heb en als een trein werkt, maar remmenreiniger kan ook en bij de Action nog een stuk goedkoper ook.

@Bostel
Ik heb het filter met een filtertang losgedraaid (type: ketting) en deze kwam met weinig kracht los. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt, bij mijn vorige 245 moest ik bij mijn eerste oliewissel de toevlucht nemen tot een grote schroevendraaier door het filter heengejast (als hefboom). Deze zat zo vast dat ik met de tang niet genoeg grip had.
Alle filters die ikzelf had geplaatst moesten met enige kracht (met soms een klein deukje in de filterbehuizing tot gevolg) worden verwijderd.

@Marc1970
Er zat geen extra afdichtring tegen het blok aangeplakt. Ik veeg het blok altijd eerst schoon voordat ik het nieuwe filter plaats, zo ook nu. Bovendien heb ik bij het OEM filter nog nooit meegemaakt dat de ring bleef plakken, die zit er gewoon te goed ingeklemd.

Schoonmaken van de motor wordt de eerste stap want nu kan het idd goed overal vanaf komen (behalve de olievuldop).
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Updeetje...
Vandaag eindelijk in de gelegenheid geweest om wat werk aan de 245 te doen, waaronder de motor ontdoen van zijn oliefilm.

Tijdens het opwarmen van de motor bleek mijn eerste ingeving van een zwetende koppakking helaas toch juist te zijn.
Dit plekje leek donkerder te worden:
[Afbeelding: YiQr3fA.jpg]

En na iets langer opwarmen werd toch wel overduidelijk dat het de koppakking is en niet het oliefilter.
[Afbeelding: ZnK8ieT.jpg]
Dit is recht boven het oliefilter, vandaar dat het daar zo nat was.

Op dit moment heb ik geen olie in het koelwater en bij de oliewissel, onlangs, was er ook geen koelvloeistof in de olie te zien.

Is dit desondanks een reden om op korte termijn voor een vervanging van de koppakking te gaan?
Zo ja, wat voor zaken kunnen dan het beste meteen ook vervangen worden?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Dat is de plek waar de olieboring naar de kop loopt, de koppakking is daar wat aan de 'dunne' kant.

Ik zou het gewoon laten pruttelen. Maar goed, ik laat een koelwaterlek langs de koppakking ook gewoon pruttelen. Ik zit er wel s aan te denken om de kopbouten rondom nog een snok te geven, ooit, als ik het bijvullen zat ben.

Ik neem aan dat de olie nog in ruime hoeveelheden van de nokkenas spettert? Dan is er met de doorvoer naar de kop niks mis.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#9
OK, goed om te weten dat dit geen kritische toestand van een koppakking is. Ik houd het in de gaten.
Als ik de vuldop bij draaiende motor eraf haal kan ik een goede oliefilm op de nok eronder zien.

Ik raak overigens ook wat koelwater kwijt, al noemde ik dat even niet in combinatie met de koppakking omdat ik redenen heb om aan te nemen dat het van de waterpomp (pakking) afkomstig is en niet via de koppakking weglekt.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Alleen een oliefilm is niet geweldig lijkt me. Bij draaiende motor zonder dop heb ik binnen een minuut de hele motorruimte vol spetters. Dan zou je s één voor één onder de nokkenashouders moeten kijken, of die niet volgekoekt met oliedrab zijn.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 335 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
Sad Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg. Ohrtmann 14 2.873 29 December 2017, 17:50
Laatste bericht: daddyphilipsen
  240 Loopt niet op benzine (maar wel super op gas). Tips gevraagd! marc-f 5 1.555 5 September 2017, 13:00
Laatste bericht: Quick-T
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 2.395 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 10.467 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 B200F start maar af en toe leonmahler 3 1.278 7 September 2016, 12:29
Laatste bericht: Gideon
  Olielekkage klepdeksel Volvo For Life 9 2.637 29 July 2016, 20:06
Laatste bericht: skidje
  Olielekkage Volvo 240, maar waar? Erikvolvolvo 1 1.253 28 May 2016, 16:55
Laatste bericht: Dopski
  olielekkage DanielR 4 1.453 31 August 2015, 14:45
Laatste bericht: Marc1970
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 2.792 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)