Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'moderner' motorblok in een 240
#1
Ik ben dus aan denken om een nieuwer type B230 in mijn 240 te leggen. Gewoon om een vlottere auto te hebben die hopelijk ook wat minder verbruikt. Ik rijd met een 240 uit 1984 en daar ligt een B19K in. Met te zoeken op google en het dit forum lijkt mij een B230FB wel een interessant blok. Maar nu wou ik hier eens kijken wat er allemaal bij komt kijken. Zelf heb ik ook al eens rond gezocht op het forum en ik kwam bij de volgende dingen uit.

Ik zou het blok willen ombouwen inclusief het injectiesysteem dus dan heb ik een volledig blok nodig inclusief de kabelboom en de computers.
 
De ontsteking achterop het blok gaat niet passen in een 240 en daarom moet je er de as die de ontsteking aandrijft uit een oud blok inzetten om de ontsteking voor op je blok te kunnen zetten. Dus de ontsteking van de B230FB met EZK krijg je niet werkend als ik mij goed heb ingelezen. Maar hierop een oude verdeler met contactpuntjes zetten lijkt mij dan ook wel weer jammer. Sommigen hebben hier ook al de elektronische ontsteking van een ‘nieuwere’ 240 voor gebruikt. Een verdeler van 123ignition lijkt mij ook wel een optie maar zijn er nog andere of betere oplossingen?
 
De benzinedruk moet hoger zijn als bij een blok met carburateur en dat kan opgelost worden met een inlijn benzinepomp of complete benzinetank uit een 240 met injectie. Ik vermoed dat er een ook een terugvoerleiding moet geplaatst worden?
 
Hoe zit het met het snelheidssignaal? Ik heb verschillende topics gelezen, ook op turbobricks tot zo goed mijn Engels lukt, en die zeggen dat de ECU een snelheidssignaal nodig heeft om goed te kunnen functioneren. 
En mijn teller is er eentje met mechanische aandrijving en ik dacht gelezen te hebben dat dit van de versnellingsbak komt. Dus als ik deze ook wil vervangen door de modernere 5-bak moet ik hier ook een oplossing voor zien te vinden.
 
De uitlaat van mijn 240 is er eentje zonder katalysator, kan deze gewoon behouden blijven? Er moet wel een lambdasonde bij geplaatst worden neem ik aan.
 
Past het blok voor de rest wel gemakkelijk in een 240? Waarschijnlijk zijn er nog wel dingen die ik over het hoofd zie.

Iemand nog tips of topics waar ik info uit kan halen?

Bedankt alvast!
Antwoord
#2
Van 100 naar 130 pk. Je kan ook een B23A erin zetten, die komt tot de helft ongeveer, met veel minder gedoe. Snellere nokkenas erin en gaan.

De FB is een handig opgevoerde F, met 531 kop en de VX3 nokkenas, je kan ook zelf een FB maken. Al deze blokken passen fysiek in de 240, op dezelfde motorsteunen en op hetzelfde koppelingshuis, want de buitenkant is compleet hetzelfde.
Als je de verdeler verplaatst, en de dynamo, kan een motor uit een 740/940 gewoon in een 240, op EZK.

Het werk zit m in de bedrading en leidingen, het kan dat je van benzinetank tot uitlaat alles moet vervangen, en daar nog een meter of 10 bedrading bij moet leggen. Het snelheidssignaal is wel nuttig, het komt vanaf de achteras via de teller naar de ECU. Ook die kan je overzetten, waarbij de nieuwe teller in het oude dashboard het laatste struikelblok wordt (zijn oplossingen voor bedacht inmiddels).

Koop een complete donor, dan weet je waar en hoe alles loopt en heb je plek om alle zooi in op te slaan.

Verbruik blijft vooral afhankelijk van je voeten. Een kleinere motor is in theorie zuiniger.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik zou alsek van carb naar injectie ga sowieso onmiddelijk voor een turbo blok gaan dan, is hetzelfde qua inbouwwerk en heb je ten minste echt wel power meer.
Antwoord
#4
Als je dan toch gaat verbouwen waarom dan niet een LPT motor van de 9 serie. Zeer betrouwbaar, sterk en 1 op 12 met gemak, en dat is met mijn 945 van 1412 kg een 240 sedan is stukken lichter en een 240 station ook. De LPT is met een simpele ingreep van een paar tientjes op te voeren van 135 pk standaard naar 165 pk en mogelijk rij je ook nog zuiniger omdat je dan optimaal gebruik maakt van wat het blok kan geven. En wil je verder dan kan dat ook maar dan moet je software matig de boel aanpassen.
Antwoord
#5
Mijn huidig blok is een B19K, dus met de solex cisac carb op. Die verbruikt best wel wat en rijd niet altijd even goed. Daarom dat ik hoopte met een nieuwer injectieblok iets meer vermogen te hebben en toch ook wat minder verbruik bij rustig rijden.
Mij huidig gemiddeld verbruik is 1 op 6,68 gemeten over 7000km. Ik rijd wel best veel korte afstanden maar mijn vorige wagen (Volvo 850 T-5 ongeveer 300pk) verbruikte zelfs minder.
Het beste verbruik wat ik met de 240 gehaald heb is 1 op 7,28...

Maar een B23A is zeker het overwegen waard, zijn die carbs beter af te stellen?

Een donor kopen heb ik helaas geen plaats voor. (lees, dit heeft de vrouw liever niet Smile )

Een turboblok is geen optie, ik woon in België en daar mag voor de keuring geen ander motorblok in, ook niet meer voor oldtimers. Een B230FB mag dan in principe ook niet maar dat valt minder op als een blok met een turbo.
Antwoord
#6
Nou het verschil tussen injectie en carburateur is ook goed te zien. De B23A heeft een simpele Pierburg CDUS carburateur, dat is altijd fijn.
De B230K met Pierburg is misschien wat makkelijker te vinden, die zat in de 740. Die heeft een iets complexere carb, een Pierburg 2B5 of 2B7, goed te doen. Voor beide zijn nog onderdelen en revisiesetjes te vinden. ALtijd beter dan de CISAC op de B19K, let op, de B230K uit een 240 heeft ook een CISAC, daar schiet je niks mee op.
Fijn van de B230K is dat ie voor een leek nauwelijks onderscheiden is van de B19K, zeker als je de zwarte verf van het kleppendeksel haalt en een oudere olievuldop erop draait, gaat niemand vragen stellen.

Hier staan alle 240 blokken op een rijtje: https://www.volvo200.org/modellen/gegevens.htm Alle 2.3 motoren hebben het voordeel van meer koppel bij 2500 rpm, en iets meer vermogen bij 5000 rpm. Koppel heb je eerder plezier van dan vermogen.

Je kan ook een B21A carburateur en spruitstuk op je motor schroeven, dan wordt het een B19A, kijken hoever je daarmee komt op een liter. Allicht verder.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Het verschil tussen carburateur en injectie is inderdaad goed te zien maar de vraag is ook of ze het zien bij onze keuringstations. Maar je doet me wel twijfelen om toch gewoon een B23A te zoeken want ik heb geen zin om telkens het motorblok te wisselen voor de keuring.

Een B230A uit een 740 zou ook wel redelijk gemakkelijk moeten lukken dan? Als ik rond zoek lijkt dat ook met de pierburg 157CD te zijn.

Bedankt voor alle info, ik ga nog wat verder rondkijken op het internet.
Antwoord
#8
Misschien is dit wat,
https://www.knfilters.com/video/kn-eci-intro.html
Antwoord
#9
Zou als ik jou was voor een B230 F (115pk) of FB (130pk) gaan meer vermogen zuiniger minder onderhoudsgevoelig.
Gewoon een compleet blok scoren met kabelboom computer spruitstukken.
Die worden regelmatig aangeboden voor zeer nette prijzen waar je nog geen groot onderhoud voor kan doen.
En dat ga je dan zeker terug verdienen in je verbruik wat dan een stuk zuiniger is.
En meer vermogen ervoor terug dat is toch heerlijk.
Of wat je ook kan doen is een 5 cil T-5 motor met een m90 versnellingsbak van een 960 erin maken.
Oke is een heel stuk duurder en veel meer werk.
Maar heb je wel een heel leuke auto.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 1.379 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Hersenspinsels motorblok (NA) 240 Dopski 10 4.093 29 January 2015, 21:18
Laatste bericht: Arn02
  Noodzaak oliepomp check bij opbouwen motorblok Stevves 3 1.313 3 December 2014, 20:06
Laatste bericht: Marc1970
  Welk motorblok? 13301 38 11.042 26 November 2014, 13:36
Laatste bericht: bakmans
  Meest betrouwbare motorblok Volvo 240? Arvand 16 10.977 12 March 2012, 08:50
Laatste bericht: edwin
  Hoe is een b230 motorblok te herkennen? markfranken 8 1.730 28 January 2012, 15:19
Laatste bericht: Marc1970
  Nippel op het motorblok!? daanheijn 9 2.145 18 July 2010, 23:08
Laatste bericht: LeonW
  olie lekkage achterkant motorblok boven versnellingsbak rijschooljeroen 10 1.765 20 April 2010, 22:19
Laatste bericht: Rob
  type motorblok? jos245 8 2.027 3 February 2010, 22:00
Laatste bericht: Marc1970
  B230F motorblok en B21A spruitstuk? Pistonpen paultje 8 1.720 1 July 2009, 15:16
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)