Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kachelmotor werkte niet goed
#1
Mijn kachel deed het vanaf het begin [140.000 km geleden] veel minder goed dan mijn kachel uit mijn vorige 240 uit '84. Het duurde een paar kilometer voordat hij opwarmde, het ontwasemde maar matig en bij koud weer moest ik toch wel een jas aan in de auto. Nu ging de kachelmotor stuk en heb ik een nieuw blower gekocht en deze gemonteerd. Althans ik heb de oude kachel eruit gesloopt en kwam erachter waarom de kachel zo slecht werkte. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar de auto altijd onder een boom met kleine blaadje geparkeerd want ik trof nog 'een paar' van die blaadjes aan ...


[Afbeelding: 40089159363_a44e247e78_b.jpg]


[Afbeelding: 47002008522_7767a1aff3_b.jpg]



Ik moet gerepareerde kachel er nog wel inzetten ...
Eitje ...

[Afbeelding: 46330308804_75eaa78ebd_b.jpg]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Daarom zijn die snowcaps ook zo handig. Ze houden ook groot en deels de blaadjes weg.
Antwoord
#3
Klopt, heb ik er na aanschaf ook meteen op gezet. Maar deze berg bladeren zat er toen al in.
Een snowcap houdt trouwens denk ik ook niet alles tegen.

Ik vraag me af of er misschien ook gaasjes bestaan die je onder het inlaatrooster in de paravaan zou kunnen lijmen o.i.d.
Of zo'n gaasje voor de ingang van de snowcap; bestaat zoiets überhaupt?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Vast wel maar in de handvol kachels die ik geopend heb, heb ik nog nooit zo'n berg compost aangetroffen. Meest is de blazer mans genoeg om de paar blaadjes die er hun weg vinden (omlaag door de roosters, omhoog en weer omlaag de kachel in) weg te blazen het interieur in, door de grote klep die nog vóór de kachelradiateur zit.
Ik heb nog nooit kunnen uitvogelen welke klep en welk van de vier schuifjes en de tig roostertjes in het dashboard wat doet, maar ws. heeft de vorige eigenaar die modus nooit gebruikt. Mijn 240 loost in ieder geval jaarlijks een portie gedroogde blaadjes en sprietjes uit de roostertjes bij de deuren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Wat een ellende :-)

Wat Marc1970 ook zegt, het is soms in de herfst net een bos binnen in de auto met de parkeerplaats hier xD
Antwoord
#6
(12 February 2019, 01:33)Nicolaas H schreef: Klopt, heb ik er na aanschaf ook meteen op gezet. Maar deze berg bladeren zat er toen al in.
Een snowcap houdt trouwens denk ik ook niet alles tegen.

Ik vraag me af of er misschien ook gaasjes bestaan die je onder het inlaatrooster in de paravaan zou kunnen lijmen o.i.d.
Of zo'n gaasje voor de ingang van de snowcap; bestaat zoiets überhaupt?

Bij de 9 serie en misschien ook al bij de 7 serie zit er gaas onder de paravan en degene die een snowcap plaatsen bij de 9 serie Deden dit gaas ook plaatsen in de snowcap. Dit lijmden ze erin. Of dat met de snowcap van een 140 of 2 serie ook kan betwijfel ik want ik vind het maar een fragiel stuk plastic.
Antwoord
#7
(12 February 2019, 11:03)Marc1970 schreef: Vast wel maar in de handvol kachels die ik geopend heb, heb ik nog nooit zo'n berg compost aangetroffen. Meest is de blazer mans genoeg om de paar blaadjes die er hun weg vinden (omlaag door de roosters, omhoog en weer omlaag de kachel in) weg te blazen het interieur in, door de grote klep die nog vóór de kachelradiateur zit.
Ik heb nog nooit kunnen uitvogelen welke klep en welk van de vier schuifjes  en de tig roostertjes in het dashboard wat doet, maar ws. heeft de vorige eigenaar die modus nooit gebruikt. Mijn 240 loost in ieder geval jaarlijks een portie gedroogde blaadjes en sprietjes uit de roostertjes bij de deuren.

Hahaha! Ik ben er ook best trots op dat ik bij de eerste de beste kachelmotor die ik opentrek meteen een wereldrecord composteren vestig! Beetje geluk mag een mens hebben in z'n leven.
Ik vind het trouwens bewonderenswaardig dat de blower het in mijn auto nog 140.000 km heeft volgehouden. Het duurde wel even maar hij kreeg het raam nog altijd schoon door een humuslaag van 6 cm. Zo'n 240 is eigenlijk een biologische auto. Je kunt de CO2 wegstrepen tegen de unieke biotoop in de kachel. Ben wel benieuwd of ik de heerlijke boslucht uit de blower niet ga missen.

Ik denk dat ik maar niet ga proberen zo'n gaasje. Ik parkeer onder mijn carport en op mijn werk zet ik hem nooit onder de bomen hoewel dat meer is om de vogelproducten te ontwijken. Teveel natuur is ook niet goed.

Ik kom er trouwens maar niet achter met welke html ik de foto's meteen zichtbaar ik het topic plaats ipv via een link. Heb het wel geweten maar ben mijn aantekeningen kwijt.

Wie weet het?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
(12 February 2019, 23:02)Nicolaas H schreef: [...]
Ik kom er trouwens maar niet achter met welke html ik de foto's meteen zichtbaar ik het topic plaats ipv via een link. Heb het wel geweten maar ben mijn aantekeningen kwijt.

Wie weet het?

Zo uit het hoofd:


Maar dat ga je mogelijk niet kunnen lezen, want hij zoekt nu een foto, als het goed is.

In het voorbeeld (van bericht) zie ik geen tekst meer, maar ook geen foto (want bestaat ook niet).
De tekst hierboven was:

img=http://link.naar.de/foto.jpg][/img
maar dan met een [ beginnend en met een ] eindigend.

Overigens kun je via 'voorbeeld' een betere editor versie bekijken, met meer opties. Hierin staat ook een knop ''Afbeelding invoegen'.
Hierin kun je gewoon de link plakken, regelt ie het zelf.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#9
(12 February 2019, 11:03)Marc1970 schreef: Ik heb nog nooit kunnen uitvogelen welke klep en welk van de vier schuifjes  en de tig roostertjes in het dashboard wat doet, maar ws. heeft de vorige eigenaar die modus nooit gebruikt. Mijn 240 loost in ieder geval jaarlijks een portie gedroogde blaadjes en sprietjes uit de roostertjes bij de deuren.

Ik kan het nu heel goed zien maar begrijp het ook niet helemaal:
Linksboven bedient direct de kachelkraan, dit is dus degene die de temperatuur regelt. Hier gaan geen kleppen open of dicht.
Linksonder bedient de klep voor de roosters in het midden, deze lucht gaat direct van de inlaat via de blower de cabine in en is dus nooit warm.

Rechtsboven bedient de klep voor de lucht langs het raam én links en rechts in het dashboard. Deze lucht loopt via de verwarming. Vreemd dus dat hier af en toe een blaadje uitkomt. Je zou ze eerder door de middenroosters verwachten. Lijkt me sterk dat een blaadje dwars door de radiator gaat.
Rechtsonder bedient de klep voor de lucht op de vloer. Deze lucht loopt ook via de verwarming.

(12 February 2019, 23:18)BartJu schreef:
(12 February 2019, 23:02)Nicolaas H schreef: [...]
Ik kom er trouwens maar niet achter met welke html ik de foto's meteen zichtbaar ik het topic plaats ipv via een link. Heb het wel geweten maar ben mijn aantekeningen kwijt.

Wie weet het?

Zo uit het hoofd:


Maar dat ga je mogelijk niet kunnen lezen, want hij zoekt nu een foto, als het goed is.

In het voorbeeld (van bericht) zie ik geen tekst meer, maar ook geen foto (want bestaat ook niet).
De tekst hierboven was:

img=http://link.naar.de/foto.jpg][/img
maar dan met een [ beginnend en met een ] eindigend.

Overigens kun je via 'voorbeeld' een betere editor versie bekijken, met meer opties. Hierin staat ook een knop ''Afbeelding invoegen'.
Hierin kun je gewoon de link plakken, regelt ie het zelf.
Dank Bart, ik heb het gelijk even aangepast.
Ik gebruikte die voorbeeldfunctie nooit; daar zat hem de crux voor mij.




Van de kachel heb ik de kachelkraan vervangen. Kost wel weer wat maar ik wil de kachel eigenlijk niet nog een keer uit- en inbouwen bij deze auto ...

Ik heb de kabeltjes naar de snelheidsknop verlengd; wat aan de after market blower zat leek net even te kort. Verder het gaatje waar de kabeltjes doorkomen dichtgekit.

Nu 'alleen nog' alles terugbouwen. Als ik eraan denk maak ik ook even een foto bij daglicht van hoe mijn auto er nu van binnen uitziet. Ik kan alvast verklappen dat het lekker ruim is geworden.

[Afbeelding: 46352621504_61c9e67c1c_b.jpg]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Heeft één van jullie misschien een tekening hoe de slangen vanaf de kachel naar de diverse luchtopeningen lopen?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kachelmotor 164 stuk? MacVolvo 3 63 12 April 2019, 12:48
Laatste bericht: MacVolvo
  Ruitenwissers werken niet Bart240 4 183 1 March 2019, 22:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 4 219 5 February 2019, 07:30
Laatste bericht: skidje
  Kachelmotor kaputt Hanatarash 7 401 2 February 2019, 20:48
Laatste bericht: Volvo240
  Richtingaanwijzer werkt niet UraniumFever 5 461 11 December 2018, 11:28
Laatste bericht: 245GLE1981
  Verlichtingsschakelaar werkt niet goed Mark244 0 166 10 December 2018, 21:01
Laatste bericht: Mark244
  Type kachelmotor Maarten245DL 6 334 10 December 2018, 01:13
Laatste bericht: 222
  Ruitenwissers doen het niet meer Bostel 2 396 6 September 2018, 21:18
Laatste bericht: Bostel
  Raam bijrijderskant 240 wil niet meer omhoog rickkarg 2 434 28 July 2018, 00:36
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Afstandsbiedening werkt niet meer - c30 2.0d 2007 Pizza)guy 1 591 29 January 2018, 07:53
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)