Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startprobleem...
#1
Volvisti,

ik wil graag controleren of ik mijn ontsteking correct op tijd heb gezet.
Mijn 945 turbo van 1998 wil niet aan slaan Sad

Bovenste foto is van de nokkenas en de onderste van de krukas.
Zo moet hij toch op tijd staan?

Zoom even in om bij de krukas de merktekens te zetten.

Graag jullie deskundige input ;P

[Afbeelding: nokkenas-bdp.jpg]


[Afbeelding: krukas-bdp.jpg]
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#2
[Afbeelding: 12847294783_1821317832_b.jpg]

Je zit er naast.
Jij hebt 'm op 20 graden voor top staan.

[Afbeelding: 8153198091_20a3749504_b.jpg]
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
"Je zit er naast.
Jij hebt 'm op 20 graden voor top staan."

Sjezus man, je hebt helemaal gelijk, bedankt (schaam).
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#4
Afijn even een update voor de geinteresseerden:

staat nu netjes op tijd maar nog niet starten, dit probleem gaat zo onderhand behoorlijk op mijn nek zitten.
Ik droom er zelfs van dat die heerlijke bak weer start en ik er in rond rij   Sad

Wat is er gebeurd, hoe komt het en wat heb ik gedaan:

Ben thuis met een B230FK blok bezig om deze kompleet opnieuw op te bouwen, kortom een echte ouderwetse revisie.
Maar je weet erg kostbaar want op een gegeven moment moet de "machine shop" er ook aan te pas komen.

Mijn huidige B230FK blok die nog gewoon draaide maar waar de "oempf" een beetje uit was dan maar vervangen door een tijdelijk tussen blok. Leuk blokje met slechts 220.000 op de teller op de kop getikt (horen lopen), en er zelf ter plekke met wat periferie uit gesleuteld.

Dit was een blok met handbak en ik wilde mijn automaat (AW71L) met de zuiger mod er weer achter hebben.
Allemaal prima te doen dus mijn oude blok uit mijn auto gesleuteld en nieuwe blok er in, automaat pasplaat er tussen, triggerheel (58-2) er op en klaar dacht ik, starten... nope niet starten.

Zoals jullie hierboven kunnen lezen kompleet niet goed op tijd gezet door het verborgen nulletje, keek naar de verkeerde nul duhuh (dank voor de oplossing Edwin).

Kort verhaal lang hij start wel maar wil niet aanslaan, wat heb ik gechecked:
Ow ja voor de volledigheid ik heb er al 3 jaar een wasted spark set op van Martijn (Blabla), helemaal goed en een toppie probleemloze upgrade.

1. Triggerwheel staat goed, zuiger in bdp en 15 gaten naar rechts tegen de klok in geteld en dan komen de 2 dichte voorbij, is dus o.k.
2. Heb ik vonk, ja op alle 4 de bougies en trekt ook een enorm lange vonk dus krachtig genoeg.
3. Krijgt hij brandstof, ja pomp draait en druk gemeten keurig op 3 bar zoals het hoort.
4. Compressie, ja op alle 4 cylinders boven de 9 bar keurig dus.
5. Gestart met MAF stekker even los, ja geen effect.
6. Gestart met 1 bougiekabel los, ja geen effect.
7. Gestart met stekkers van injectoren los (check of hij hem niet vol heeft gepist met brandstof en verzuipt), ja maar geen effect.
8. Alle zekeringen van LPG los gehaald om zeker te weten dat hij geen dubbele brandstof inspuit, ja maar geen effect.
9. Kleppen gesteld, ja i.v.m. Lpg beiden keurig op 0.40
10. Spietje nokkenas soms verrot, nee heb ik gecontroleerd.
11. Alarm doet het niet meer, moet dat speciale sleuteltje in dat contactje in het dashboardkastje steken om te kunnen starten, maar zoals vermeld hoor de pomp dan draaien en heb een vonk.
12. Nieuwe bdp sensor die perfect boven de gaten staat.
13. Goede knock sensor (onder spruitstuk).
14. 2 goede temperatuur sensors (onder spruitstuk).
15. Stappenmotor o.k.
16. Alle stekkers gecontroleerd duhuh.
17. Ja er zit benzine in.
18. Injectoren gecontroleerd met echte stethoscoop, je hoort ze netjes tikken.
19. Start steeds met dikke professionele accubooster er op.
20. Massakabels allemaal o.k.

Dit begint nu toch wel op "rocket science" te lijken want zou gewoon moeten lopen, zelfs als kleppen niet goed stonden of slechte vonk zou ie staan hobbelen maar imho wel aanslaan, maar helaas niets van dit alles.

Vermeldenswaardig is dat toen ik hem NIET op tijd had staan hij soms de neiging had om aan te slaan.
Nu hij netjes staat helemaal niets meer, wat weer totaal niet klopt met bovenstaande feiten aangaande triggerwheel, vonk. brandstof krijgen etc.

Wat nog niet gecontroleerd, en heel graag jullie mening en inzichten daarover, ben echt ten einde raad en er al weken mee bezig. Diegene die het lek vindt kan echt rekenen op een waardevol presentje naar keuze   ;P

1. Brandstofrelais?
2. ECU?
3. EZK?
4. Andere contactsleutel proberen?
5. Spuiten de injectoren wel correct in?
6. Zekeringen controleren?
7. Gooit het f*cking alarm toch roet in het eten?

Ik meen het serieus, wie het oplost krijgt een vet kado naar keuze, ik weet het in ieder geval niet meer.

Cheers,
Chilm.
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#5
Krijg je m aan de praat met remmen reiniger? Dan kan je aan de hand daarvan verder concentreren op brandstof of ontsteking.

Check ook even of wanneer de krukas in bdp staat, de voorste kleppen gesloten zijn, je kan door de vuldop wel zien of de nokken omhoog wijzen.
Antwoord
#6
Een vet kado, hmm, een ouwe versnellingsbak misschien? Komt er wel benzine in de cilinders of heb ik daar overheen gelezen?

Het willen starten met timing er ver naast is wel interessant, dat ruikt toch naar een BDP probleem. De EZK kan ongeveer 20 graden compenseren, omdat de rotor zo breed is.
Ik zal ff een plaatje zoeken van hoe men het vliegwiel wil. Bij BDP van #1 wil men de twee missende gaten zien door het gat vd startmotor, ongeveer in grote lijnen.
Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineM...stallation
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(20 January 2019, 17:21)Dopski schreef: Krijg je m aan de praat met remmen reiniger? Dan kan je aan de hand daarvan verder concentreren op brandstof of ontsteking.

Check ook even of wanneer de krukas in bdp staat, de voorste kleppen gesloten zijn, je kan door de vuldop wel zien of de nokken omhoog wijzen.

Yup geprobeerd, geen resultaat helaas, zelfs geen hikje.

(20 January 2019, 17:25)Marc1970 schreef: Een vet kado, hmm, een ouwe versnellingsbak misschien? Komt er wel benzine in de cilinders of heb ik daar overheen gelezen?

Het willen starten met timing er ver naast is wel interessant, dat ruikt toch naar een BDP probleem. De EZK kan ongeveer 20 graden compenseren, omdat de rotor zo breed is.
Ik zal ff een plaatje zoeken van hoe men het vliegwiel wil. Bij BDP van #1 wil men de twee missende gaten zien door het gat vd startmotor, ongeveer in grote lijnen.
Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineM...stallation

Ja ik ken het Marc, ik heb een 1998 engine en daar zegt men over (belangrijk):

Response: Dick Riess] The flywheel orientation must be correct on newer engines using crank position sensors or you will get a no start/erratic spark timing problem. The crank sensor reads special cutouts in the flywheel to determine crankshaft positioning. On these newer engines using the crank position sensor, the flex plate TDC is with the flex plate arrow to the top of the engine, not the 'long tooth' on the sensor part of the flex plate. I suggest the following:

Find TDC for cylinder one, however you want to do it. I took off the top one half of the timing belt cover and noted the cam at TDC and crank at TDC.
  1. Mark the arrow on the flex plate so you can see it. It is marked on the side toward the engine, which really doesn't help.
  2. Place the flex plate so the arrow is pointing to the top of engine, where the crank position sensor is located. The 'long tooth' should be at 270 degrees,or 90 degrees down from the top of the engine.

Zoals ik in mijn verhaal aangeef heb ik dit gecontroleerd, zie de "dichte gaten" door het gat van mijn starter motor.
En heb ook geteld door het gat van mijn bdp sensor, zie 15 gaten als ik linksom draai en dan verschijnen weer de "dichte gaten", goed dus imho. Of... is het blok wat ik gekocht heb ouder (heeft wel de squirters in ieder geval) en geldt dan het andere verhaal over het tricker wheel w.t.f. het zal toch niet... want dan moet het zijn:


[Response: Abe Crombie] Turn the engine to #1 TDC (timing marks in line on crank pulley to pointer on timing belt cover), then install the flywheel so that the two rivet-like pins that are on flywheel inboard of ring gear about 1+ inch are on the exhaust side of block roughly at 2 o'clock and 3:30 while the engine is at TDC. You might find that at this position you will see a faintly stamped arrow pointing at the crank sensor. Not all flywheels had this arrow for the first couple of years, so you might not find it on yours. One bolt hole in either direction puts them way out of this orientation. The spot on edge of flywheel where the holed surface is interrupted will be mostly lined up with starter when it is correct.

Kak dan zou mijn bak er weer af moeten en misschien is deze motor geen later model, zou dat het dan zijn, o.m.g.
By the way, ik weet dat er op mijn flexplate/triggerwheel wel zo'n pijl staat, zou het betekenen dat bij mij de 15 gaten en de dichte gaten zien door het startergat Niet goed is?

Met andere woorden, die pijl moet niet naar bdp wijzen. Erg verwarrend verhaal maar het zou alles verklaren, hoe stel ik dit vast. Bak er af is geen lolletje namelijk.
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#8
Ik wist niet dat er twee verschillende manieren van BDP markeren waren. Geen van beide erg klantvriendelijk. Het was echt super geweest als Volvo een paspen in het vliegwiel had geduwd of zoiets simpels.

Je kan ook 'your way' doen, verschuif krukas net zo lang onder de distributieriem door tot het BDP teken op het vliegwiel weer overeen komt met het moment dat de rotor naar cilinder 1 wijst. En als ie toevallig eerder uitkomt met cilinder 2, zet je alle bougiekabels één bougie verder.
Dan heb je een prachtige tijdelijke oplossing voor je tijdelijke motor.

Oh verdorie dat kan niet want de rotor zit aan de nokkenas vast bij de 940. Je kleptiming gaat dan ook in de war.

Hmm, het bouwjaar vd motor maakt niet uit, het is de EZK die een bepaalde punt op het vliegwiel nodig heeft zodat ie weet dat TDC van cil .1 langs komt.
Als je de flexplaat gemonteerd hebt zoals ie van het originele blok kwam, passend bij de originele EZK, is dat goed gegaan.

Elektronische ontsteking is jammergenoeg niet erg te manipuleren. Vroeger, kon je een testlampje tussen de contactpuntjes en de plus zetten zodat je kon zien wanneer de vonk gemaakt wordt.
Kan je dat nu ook niet s proberen? Zet het contact aan, haal alle bougies eruit, kabels erop, aan massa, draai de motor handmatig door BDP van cil. 1 en kijk waar het vonkt. Stel dat ie ongeveer op dat moment vonkt bij cil. 3 dan is dat te regelen natuurlijk.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik zit nog s naar de Responses van Crombie en Riess te kijken, op de Volvo.org.uk FAQ, maar ik krijg steeds meer het idee dat ze allebei hetzelfde bedoelen. Ik kan ook geen enkele logische of onlogische reden bedenken waarom Volvo dat zou wijzigen.

De EZK plaatst BDP 90 graden na het passeren van de 2 dichte gaten, als je ze ziet door het gat vd startmotor. Er is geen oude en nieuwe manier.

The control unit identifies TDC as the point 90 deg after the passage of the long tooth. Welke kant draait het vliegwiel eigenlijk op?
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#10
klok tegen wanneer je tegen het vliegwiel aankijkt.
Blok draait -van voren gezien- rechtsom

Hier nog een stukje over oude en nieuwere type vliegwielen met verschillende patronen.

http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...pgrade.htm
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)