Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzine filter volvo 240 '86
#1
Mijn Volvo start heel slecht, na 5 minuten warmdraaien kan ik pas wegrijden, vervolgens gaat hij als een trein. 
Ik heb al nieuwe bougies, bougiekabels en verdelerkap maar het probleem blijft.
Ik denk dat het misschien komt door een oud benzine filter dus ik wil ook deze vervangen. 
Nu kan ik geen benzine filter vinden bij nordic car of estate services die ook geschikt is voor carburateur. Er staat dan bij: geschikt voor injectie.

Heeft iemand een adresje waar ik een benzine filter voor een 240 met carburateur uit 86 kan kopen?
Antwoord
#2
Om hard te rijden heb je meer benzine nodig dan voor stilstaand warmdraaien, dus er is genoeg aanvoer. Die filtertjes kan je er ook even tussenuit halen, origineel zitten ze er niet eens op.

Je kan de choke s nakijken, beetje afhankelijk van welke carb maar ze staan allemaal in Volvo wphb TP11740-2 (google en download), normaal hoort de motor wat sneller te gaan draaien als je de choke uittrekt.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(14 January 2019, 18:46)Marc1970 schreef: Om hard te rijden heb je meer benzine nodig dan voor stilstaand warmdraaien, dus er is genoeg aanvoer. Die filtertjes kan je er ook even tussenuit halen, origineel zitten ze er niet eens op.

Je kan de choke s nakijken, beetje afhankelijk van welke carb maar ze staan allemaal in Volvo wphb TP11740-2 (google en download), normaal hoort de motor wat sneller te gaan draaien als je de choke uittrekt.

Als het goed is zit er origineel een benzinefilter onder de wagen aan de bijrijderskant. Die wil ik graag vervangen. 
De choke werkt goed, zonder choke start de wagen sowieso niet.
Antwoord
#4
Is dat met een Solex CISAC carb? Lucht/mengsel van boven naar beneden? Die zijn wat anders dan alle voorgaande. Staan ook in het boek, bij jouw probleem staat behalve - Choke afstellen, ook nog - Valse lucht vanaf choke vacuumtankje en - Thermistor defect. Ik ben niet zo bekend met de CISAC. Het boek is veel beter.

In het luchtfilterhuis zit een klep die schakelt van binnenlucht naar buitenlucht, misschien zit daar wat klem/verstopt?
Wat die carb ook doet is dat de basis krom trekt en lucht lekt.

Hier staat een tekening (zit inderdaad een filtertje tussen) en onderdeelnummers: http://www.vp-autoparts.com/EU/main.aspx...1503030110
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(15 January 2019, 13:34)Marc1970 schreef: Is dat met een Solex CISAC carb? Lucht/mengsel van boven naar beneden? Die zijn wat anders dan alle voorgaande. Staan ook in het boek, bij jouw probleem staat behalve - Choke afstellen, ook nog - Valse lucht vanaf choke vacuumtankje en - Thermistor defect. Ik ben niet zo bekend met de CISAC. Het boek is veel beter.

In het luchtfilterhuis zit een klep die schakelt van binnenlucht naar buitenlucht, misschien zit daar wat klem/verstopt?
Wat die carb ook doet is dat de basis krom trekt en lucht lekt.

Hier staat een tekening (zit inderdaad een filtertje tussen) en onderdeelnummers: http://www.vp-autoparts.com/EU/main.aspx...1503030110

Het is inderdaad een Solex, en zit een daar een brandstoffiltertje, deze bedoel ik niet.
Ik bedoel het filter dat in dit filmpje te zien is, bij vanaf 1:58.    https://www.youtube.com/watch?v=1Bi3RyBuuIA
Antwoord
#6
Dat is het filter van een injectiemotor, het pompje zit ernaast op een rekje, onder de voorstoel inderdaad. Een carburateurmotor heeft de pomp aan de zijkant van het blok. Heeft jouw auto wel dit rekje maar dan met alleen het filter?
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(15 January 2019, 16:00)Marc1970 schreef: Dat is het filter van een injectiemotor, het pompje zit ernaast op een rekje, onder de voorstoel inderdaad. Een carburateurmotor heeft de pomp aan de zijkant van het blok. Heeft jouw auto wel dit rekje maar dan met alleen het filter?

Daarom kan ik deze dus niet vinden voor 240 met carb.

Ik ging er vanuit dat dat filter onder elke 240 zou zitten...
Dan zal het enige benzine filter bij de carb zitten inderdaad.
Misschien dit filter vervangen en hopen dat hij beter start.

Hij dieselt ook na, mits ik em in de versnelling laat staan bij uitzetten(automaat), dan gaat het goed.

Misschien offtopic maar ik heb ook een nieuwe kabelboom voor de motor aangeschaft, de oude kabelboom heeft blootliggende kabels. Als ik door een plas rij valt de motor ook uit. Na een minuut kan ik pas weer starten. Misschien dat de slechte bekabeling tegenwerkt bij starten.

Als ik em start gaat hij wel bijna direct aan paar omwentelingen en draaien, alleen ik moet dan ongeveer 5 minuten choken en gas erbij voordat ik kan wegrijden. Maar misschien hoort dat er wel bij.
Antwoord
#8
Nee het is bij 'normale' carb auto's choke uit, starten, aanslaan, choke half terugduwen en wegrijden, na 500-1000 m choke helemaal weg. Maar het gedoe hoort wel ongeveer bij de Cisac. Slechtste carb ooit gemonteerd op een Volvo. De vacuum choke control dinges en de anti-nadieselklep (vingerdik busje aan de zijkant) zijn waarschijnlijk stuk, en misschien nog wel meer.

Zoek het handboek, er zit teveel op en aan dat ding om te beschrijven.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(25 January 2019, 17:51)Marc1970 schreef: Nee het is bij 'normale' carb auto's choke uit, starten, aanslaan, choke half terugduwen en wegrijden, na 500-1000 m choke helemaal weg. Maar het gedoe hoort wel ongeveer bij de Cisac. Slechtste carb ooit gemonteerd op een Volvo. De vacuum choke control dinges en de anti-nadieselklep (vingerdik busje aan de zijkant) zijn waarschijnlijk stuk, en misschien nog wel meer.

Zoek het handboek, er zit teveel op en aan dat ding om te beschrijven.

Ik heb een Haynes handboek, ik zal eens kijken.
Is het aan te raden om een andere carb erop te zetten?
Antwoord
#10
Misschien kan je het defecte onderdeel kan opsporen en nog nieuw kan vinden ergens? Er zijn niet heel veel van die B230K/Cisac 240's verkocht hier, in Engeland meer: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=231001

Er zijn eenvoudigere en betere carburateurs, maar het schijnt dat onderlinge afstanden van de vier bouten waar de Cisac op staat redelijk uniek zijn in de carb wereld. Lijst met allerlei vervangers van Weber: http://www.webcon.co.uk/Downloads/2008%2...20kits.pdf

Met inlaatspruitstuk en al kunnen B21A en B230A gevallen erop. De 740 B230K had een soortgelijke opzet maar dan met de Pierburg 2B5, en die kan je weer vervangen door een Weber DMTR wat een redelijk algemene carb is/was.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 234 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 1.306 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek? Jeru 11 477 4 January 2019, 11:47
Laatste bericht: Jeru
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 335 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 met b230ft Naciremus 3 387 8 November 2018, 08:39
Laatste bericht: Naciremus
  Volvo 240 - stotteren rond de 50km per uur Jeru 12 2.730 14 September 2018, 14:57
Laatste bericht: Jeru
  Koelwaterprobleem Volvo V50 2.0 D Jos@home 14 9.612 3 September 2018, 17:03
Laatste bericht: viermorgen
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 918 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 1.661 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 slecht lopen (luchtmassameter) marc-f 7 2.136 5 October 2017, 22:37
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)