Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrische Gremlin (opgelost)
#1
Edit: probleem opgelost.
Edit: nog een elektrisch probleem opgelost.

Al een tijdje probeer ik de oorzaak op te sporen van het op willekeurige momenten doorbranden van zekering no. 8 in mijn 1992 245.
Dat is de zekering voor o.a. sigarettenaansteker en achterruitenwisser.

Een tijdje geleden had ik al het circuit gesplitst door de achterruitenwisser naar een (voor mijn auto) loze zekering te verplaatsen, en daarmee weet ik inmiddels dat het probleem niet bij de aansteker of radio zit.

Het vervelende bij het zoeken is dat er dan steeds niets aan de hand lijkt te zijn.

Vandaag heb ik met het schema erbij eens wat uitgeprobeerd. In de Haynes manual wordt er een stroom van 1 A genoemd voor de ruitenwissermotor en 3,4 A voor de sproeiermotor.
Die eerste trekt echter beduidend meer, wisselend, maar waarden van 4 A zie ik wel even kortstondig voorbij komen met de wisser op een droge ruit.
Ik heb het mechanisme eens uit de klep gepeuterd, maar dat voelt gewoon gangbaar. De motor onbelast (met alleen de reductie) trekt toch nog zo'n 1,5 A.
Op zich geen waarden die de 8 A zekering laat knallen.

Ik heb nu de stekkers van de motor los laten zitten en ga weer een tijdje rondrijden om te kijken of de zekering weer doorsmelt of intact blijft. Dit om uit te sluiten of de kabelboom ergens doorgeschuurd is en soms kortsluiting maakt met het chassis. In de scharnieren kan ik iig geen ongein van een gebroken kabel o.i.d. ontdekken.


Ondertussen vraag ik me af of er in dit circuit vaker voorkomende problemen bekend zijn. Kan het de motor zelf zijn?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Afgaande op je beschrijving zou ik het toch zoeken in de bekabeling bij de scharnier.
Antwoord
#3
Tja, maar dat is juist het eerste dat ik ben gaan uitsluiten.

Er is geen breuk in de kabel, want de ruitenwisser werkt ongeacht of de klep open of dicht is.
Er is geen koper zichtbaar die het scharnier zou kunnen raken en daarlangs kortsluiting maken. Onder het hemeltje ziet het er goed uit, zo ook in de klep...
Maar om uit te sluiten of het de wissermotor zelf zou kunnen zijn heb ik die afgekoppeld bij de connectoren in de klep en is het nu een kwestie van rijden en afwachten...

De kabelboom is t.h.v. de achterbumper bij laswerkzaamheden wel "aangebrand", maar dat heb ik gecontroleerd en getaped, en ik ga er even vanuit dat dat stukje kabelboom alleen voor de achterverlichting is.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Stapje verder maar nog niet echt veel wijzer...

Gisteren had ik de auto weggezet met nieuwe zekering en de achterwisser in de stand "aan" maar motor afgekoppeld.
De zekeringhouder die ik nu gebruik is er eentje die buiten het contact om op de accu zit (nr. 10).

Vanochtend een km of 40 gemaakt zonder problemen.
Ter plekke heb ik de twee connectoren weer aangesloten en e.e.a. uitgeprobeerd. De wisser werkte, ik heb ook nog wat aan de kabels in de scharnieren bewogen, maar geen effect, de wisser bleef netjes werken. Klep dicht en daarna de wisser uitgezet.

Kom ik na een paar uur terug bij de auto, en ja hoor, de zekering is doorgesmolten...
Nou probeer ik dus te beredeneren wat er eventueel ergens kortsluiting zou kunnen maken met niet-werkende wisser.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
(3 January 2019, 17:35)Grey240Polar schreef: Stapje verder maar nog niet echt veel wijzer...

Gisteren had ik de auto weggezet met nieuwe zekering en de achterwisser in de stand "aan" maar motor afgekoppeld.
De zekeringhouder die ik nu gebruik is er eentje die buiten het contact om op de accu zit (nr. 10).

Vanochtend een km of 40 gemaakt zonder problemen.
Ter plekke heb ik de twee connectoren weer aangesloten en e.e.a. uitgeprobeerd. De wisser werkte, ik heb ook nog wat aan de kabels in de scharnieren bewogen, maar geen effect, de wisser bleef netjes werken. Klep dicht en daarna de wisser uitgezet.

Kom ik na een paar uur terug bij de auto, en ja hoor, de zekering is doorgesmolten...
Nou probeer ik dus te beredeneren wat er eventueel ergens kortsluiting zou kunnen maken met niet-werkende wisser.

Je hendel stuurt gewoon een relais toch? Dus er loopt nog wel stroom na die zekering zeg je. Toch even zoeken in de stroomkabels
Antwoord
#6
(4 January 2019, 07:06)Naciremus schreef: Je hendel stuurt gewoon een relais toch? Dus er loopt nog wel stroom na die zekering zeg je. Toch even zoeken in de stroomkabels

Klopt, maar bij het zoeken loop ik tegen één van deze twee problemen aan:
1) elke keer als ik zoek is het probleem er toevallig niet;
2) ik zoek op de verkeerde plek.

Toegegeven, in eerste instantie lijkt het symptoom op een doorgeschuurde  kabel die ergens af en toe tegen het chassis komt.
Edit:
Maar de test waarbij ik de motor heb afgekoppeld met de schakelaar in de hendel op AAN ontkracht dat want het deel van de kabelboom naar de wissermotor voert dan continu 12 V.
Maar dan gebeurt er dus niets, niet bij een nacht staan en niet na tig km rijden.

Maar zodra de motor is aangekoppeld, dan kan de Gremlin op een willekeurig moment toeslaan, ook als de wisser uit staat.
Het aankoppelen van de motor geeft de stroom een (mogelijk) pad dat er anders niet is.
Edit: het was gewoon domme pech dat de kabel gisteren geen sluiting maakte, zie volgende bericht.

Ik vermoed dat het iets met de geel/zwarte draad in het circuit te maken heeft. Deze draad voert nl. ook spanning als de wissermotor uit staat en het is de draad die i.c.m. de schakelaar in de reductie ervoor zorgt dat de wisser terugkeert naar de ruststand, ook al is de wisser (bijv.) halverwege de zwaai uitgezet.  
Wordt vervolgd...

Edit:
Hmm... interessant, als ik het schema goed interpreteer dan loopt de wissermotorstroom gewoon door de schakelaar in de hendel en wordt het relais alleen maar gebruikt om deze te onderbreken voor de intervalstand.

[Afbeelding: MlshSIe.gif]
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
(4 January 2019, 07:06)Naciremus schreef: Je hendel stuurt gewoon een relais toch? Dus er loopt nog wel stroom na die zekering zeg je. Toch even zoeken in de stroomkabels

Toch maar weer even gequote want ik heb de oorzaak per ongeluk gevonden in... de bekabeling, alleen niet waar ik dacht het te zullen vinden.
Nou DACHT ik de bekabeling uitgesloten te hebben maar uiteindelijk bleek ik inderdaad op de verkeerde plek gezocht te hebben, al was het wel de geel/zwarte draad. Niet in de scharnieren, niet in de klep, niet in het aangebrande deel van de kabelboom maar... bij mijn linker voet.

Ik was op zoek naar het intervalrelais om dat eens te inspecteren en nadat ik de trim had weggehaald bewoog ik de kabelboom. T.h.v. de zwarte metalen afschermplaat kreeg ik even een leuk vonkje te zien. BINGO!

Op veel plekken heeft Volvo een mooie dikke hoes om de kabelboom zitten, behalve bij je linker voet daar langs dat scherpe metaal...

[Afbeelding: PqRkASo.jpg]

[Afbeelding: mHkL2t7.jpg]
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Toch weer even een update want twee maanden na het oplossen van bovenstaande Gremlin zag ik me geconfronteerd met een nieuwe elektrische Gremlin. Nu smolt zekering nr. 4, van o.a. de interieurverlichting en het dashboardkastje, af en toe door.

Lang verhaal kort: de draad van het lampje van het dashboardkastje was om de een of andere reden met de geleider (die de draai van het klepje begrenst) verward geraakt. Elke keer als je het kastje dicht deed trok deze de draad strak, uiteraard weer langs een stuk scherp ijzer, net zo lang tot de isolatie van de draad geschraapt was.

Vreemd genoeg (of juist niet) was het lampje al eens ooit uit de fitting gehaald. Had ik niet meer liggen, maar bleek hetzelfde lampje te zijn als de gordel-waarschuwingslamp in de middenconsole voor de achterpassagiers (12 V/2 W bajonet).
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiting elektrische spiegel petervanriemsdijk 1 223 16 November 2018, 17:49
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Elektrische ramen weigeren dienst Gus 5 742 5 July 2018, 07:18
Laatste bericht: Gus
  Elektrische storingen bediening ramen, dak en verlichting Ab.vol 3 831 20 June 2018, 10:49
Laatste bericht: Ab.vol
  In orde maken elektrische spiegels (Stekker trekker) Nicolaas H 15 4.114 4 May 2016, 01:01
Laatste bericht: Nicolaas H
  Elektrische kracht probleempje Volvo 240 1993 KennOne 6 1.944 29 April 2016, 12:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Elektrische spiegels Nicolaas H 23 6.661 30 March 2016, 23:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Elektrische problemen Volvo S70 Swiebertje 2 1.142 22 January 2016, 17:50
Laatste bericht: v700r
  elektrische schema's alle modellen nick740 0 826 11 January 2015, 21:04
Laatste bericht: nick740
  Aansluiten elektrische antenne Hirschmann HIT AUTA 5091 Jed 0 3.895 25 July 2014, 22:46
Laatste bericht: Jed
  Glas vervangen elektrische buitenspiegels Yorvick 1 1.206 22 December 2013, 21:44
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)