Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek?
#1
Ik leende gisteren trots mijn auto (240 uit 1993) uit aan mijn broer (heeft zelf een fraaie V70), en dan zal je altijd zien: panne.

Na een half uurtje rijden werd het interieur van de auto gevuld met een ondragelijk stank. Ik kon het vanochtend nog ruiken,
een verbrand plastic/rubber geurtje. Kon het lastig thuisbrengen. Ik was eerst bang voor een lekke koppakking, maar de olie ziet er schoon uit en ruikt normaal. Ook geen witte rook of aanslag ed.

Net bij het licht onder de motorkap gekeken naar losgeraakte kabeltjes of dergelijke, maar kon met mijn leken-ogen niks vreemds ontdekken. Behalve allemaal kleine spatjes op alle slangen ed in het rechter-voor gedeelte van de motorruimte. Het enige reservoir daar in de buurt is die van de remvloeistof, en die staat laag. Bij stationair draaien kon ik niks raars zien. Komt dit reservoir na een tijdje rijden onder druk te staan, dat het daarom pas na een tijdje gaat lekken/rondsproeien?

Zou het dat kunnen zijn? Heeft iemand tips voor mij?
Grijze 1993 Volvo 240 Polar U9
Antwoord
#2
Reservoir remvloeistof zit volgens mij links. Links en rechts wordt gezien vanuit de positie va de bestuurder.
Misschien zitten er ook spatjes op de uitlaat? Dan is het euvel wellicht verbrande olie. Kleppendeksel lekt misschien olie of de afsluitdop op het kleppendeksel?
Doe wat oud kleren aan, check of alle vloeistoffen op peil zijn, start de motor en geef eens flink gas met de gasrol. Dan zou je het weer moeten zien spatten. [Misschien eerst een half uurtje rijden?]

Succes!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
Dankjewel voor je reactie, ik wist niet dat links en rechts bekeken wordt  vanuit de bestuurder.
Vanuit de bestuurder is het inderdaad links!

Ik heb net even gas gegeven en zie niets vreemds. De kleine spatjes zitten ook alleen op de buizen en niet
op het reservoir zelf of de hoofdremcilinder. Nu het wat later in de ochtend is zie ik de spatjes ook nauwelijks meer
(was het ochtendcondens op oude spatjes?). Lastig als je geen ervaring met autotechniek hebt Undecided .


Wat wel opvalt is hoe smerig de motor is, maar dat was hij altijd al, geloof ik. Maar zo vies? Wat ook opvalt is dat
de buis die naar of van het stuurbekrachtigingsreservoir gaat op een bepalde plek onzettend goor is (zie foto).
Ook alles daaronder is vies. Er zit een soort zachter 'jacket' om, die is doordrongen van vloeistof. Het peil is
aan de lage kant volgens mij, maar nog wel boven het minimum.

En anders zou het zomaar olie kunnen zien, het is een behoorlijk vieze bende. Ook de uitlaat lijkt niet echt vrij
te zijn van spatten. Dat zou ook verklaren waarom het even duurt voordat het echt gaat stinken, het duurt even voordat
de uitlaat echt warm is, toch?


Bijlagen Afbeeldingen
   
Grijze 1993 Volvo 240 Polar U9
Antwoord
#4
Ik gok dat de spatjes wegenzout zijn. De motor kan vanaf het kleppendeksel tot beneden zwart zijn van zwetende en lekkende olie en stof, geeft niks.
Op de slang vd stuurbekrachtiger zit een gewicht, tegen trillen gok ik. Al die slangen zijn min of meer vet, en stof plakt eraan. In het olietankje zit nauwelijks verschil tussen het MIN en MAX streepje maar dat is wel belangrijk.

Je kan zo s wat proeven, koelvloeistof is superzoet en droogt op als witte kristallen, remvloeistof ronduit goor en droogt nauwelijks (en kan bijna niet 'ontsnappen' uit het potje, er staat geen druk op).

Kijk alle draden na, ze hebben allemaal een vaste plek in de motorruimte en onder auto. De bobinekabel bijvoorbeeld, heeft een haakje waarmee je m op een remleiding kan klikken, en die hangt nu werkeloos te hangen. Een smeltende draad stinkt behoorlijk.

En anders bel je de Wegenwacht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Slang bij dat pijltje is idd van stuurbekrachtiging, niet van remcilinder. Jouw motorruim is niet vreemd vies trouwens. Zit er een beschermplaat onder de motor of kijk je tussen de motor en de koelvin direct op de straat? Zonder plaat spat het wel meer lijkt mij.

Ik wil het niet bagatelliseren maar nieuwe outo's 'geuren' nieuw, oude auto's stinken oud ...

Ik vind een half uur trouwens wel lang. Alles in de auto is meestal na tien minuten wel op bedrijfstemperatuur. Daarom denk ik eigenlijk eerder aan een smeltend relais / verbindingsstuk of iets anders elektrisch. Misschien van iets wat je bij koud weer eerder gebruikt zoals achterruitverwarming, verwarmde spiegels, stoelverwarming?

Wat heeft je broer allemaal 'uitgeprobeerd' wat jij niet zo snel gebruikt? ; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
Mijn excuses voor de late reactie. Bedankt voor het meedenken!

Ik heb nog even doorgevraagd aan mijn broer en vermoed dat het inderdaad iets elektrisch is. De geur was alleen te ruiken in de auto zelf. En ik had ook het idee dat de geur nog te ruiken was bij de knoppen op het dashboard. Gisteravond pas in de gelegenheid geweest een stukje te rijden en na 5 minuten vielen de koplampen uit zodra ik de achteruit ramenwisser gebruikte... Een paar seconden daarna deden ze het gelukkig weer.

Zojuist met de garage gebeld en die vermoed ook kortsluiting. Hij haalt woensdag de auto met autoambulance op. Voor de zekerheid ontkoppel ik toch maar de accu. Is het voldoende om alleen de negatieve pool los te maken?

Fijne jaarwisseling!
Grijze 1993 Volvo 240 Polar U9
Antwoord
#7
Ja de min loshalen is voldoende. Als die tegen de body aan komt is dat niet erg. De plus loshalen en die naast de accu leggen is kans op kortsluiting als die tegen de body komt of een ander component raakt die weer verbonden zit met de body. Weet je het niet zeker dan altijd eerst de min eraf en dan de plus.
Antwoord
#8
Doet je grootlicht-seinen het nog wel wel? Dan is dat is de 'dead headlights' stekker van het lichtrelais bij je voeten, die is gesmolten, dat kan je zelf ook oplossen zonder ambulance.

Het relais zit bij je linkervoet, onder het kleed, klein zilver Bosch blokje. Dat de stekker doorgebrand is, geeft niks. De stekker is alleen handig om alle draden in 1 keer op de juiste plek aan te sluiten. Je haalt de afzonderlijke draden met hun stekkertjes uit de puinhoop en steekt ze (evt. met een vers stekkertje) op hun pin aan het relais. Let uiteraard wel op dat ze elkaar niet kunnen raken anders krijg je verlichting bij je voeten.
Of je doet dit alleen voor de massadraad, dat is de draad die nu middenin de zwart geblakerde plasticklomp zit vastgesmolten.

Art heeft weer de plaatjes erbij: https://forums.tbforums.com/showpost.php...ostcount=7

Als je stekkers ververst, knijp dan het stekkertje echt goed vast liefst met het daarvoor bestemde gereedschap. En hang de bobine kabel op z'n plek. En een goed 2019 voor iedereen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Dankjewel voor de tip! Het groot licht deed het nog wel.

Hij staat inmiddels bij de garage. Ik zag wel dat het linker remlicht brandde zonder dat er geremd werd.
Ze gaan op zoek, hopelijk is het relais en geen doorgebrande draden in de kabelboom.
Grijze 1993 Volvo 240 Polar U9
Antwoord
#10
(31 December 2018, 21:38)RM schreef: Ja de min loshalen is voldoende. Als die tegen de body aan komt is dat niet erg. De plus loshalen en die naast de accu leggen is kans op kortsluiting als die tegen de body komt of een ander component raakt die weer verbonden zit met de body. Weet je het niet zeker dan altijd eerst de min eraf en dan de plus.

Elektrisch gezien is het totaal irrelevant welke pool losneemt. Totaal, 100%. Ook als die losgenomen pluskabel tegen het chassis zou hangen is er niets aan de hand - de accu maakt immers geen deel meer uit van het circuit.
De enige reden om eerst de minpool te doen is omdat je met de sleutel op de moer van een pool tijdens het draaien een stukje chassis zou kunnen raken. Op de minpool maakt het niet uit als je het chassis mocht raken - die zit er immers aan verbonden. Mocht je hetzelfde met de pluspool doen (terwijl de minpool nog aangesloten is), dan laten zich de gevolgen raden.

Let even op bij voertuigen met de positieve pool aan het chassis (ja, die bestaan), dan doe je het uiteraard andersom.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 88 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 417 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.683 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 18.803 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 4.270 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.799 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.441 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)