13 December 2018, 17:53 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2019, 11:36 door woes.)
Ik had mijn eerste bericht bij 'gezocht' geplaatst, nu is de 745 inmiddels gekocht.
Het is een 87'er Motronic B200ET. Hij rijdt goed. Start warm prima, maar start koud waardeloos. Duurt 10 seconden als het niet langer is voordat hij al kuchend en proestend aanslaat. Geen stank van benzine op dat moment. Daarna is het ook gelijk starten als je hem uit zou zetten.
Het lijkt erop dat er geen benzine beschikbaar is? Ik heb vandaag even alle connecties schoongemaakt, wat reparaties aan de kabelboom gedaan, lagen wat draden bloot. Helpt niet zoveel, koude start is nog steeds erg slecht. Accu is vervangen voor een ander, maakt niet uit. Kleppen gecheckt, staan goed. Bougies allemaal koffiebruin.
Elektrische benzinepomp even laten lopen alvorens te starten. Lijkt erop dat de benzineleiding leeg loopt naar de tank terug. Leiding is dan ergens lek....
13 December 2018, 22:11 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 December 2018, 22:13 door Marc1970.)
Motronic is redelijk anders dan alle andere injectiesystemen. De pompen (een of twee, volg de draadjes) zetten de leiding heen en retour onder druk, een benzinelek zou je toch gauw merken.
Motronic ken ik verder niet maar ik neem aan dat er een soort koudestart verrijking is, meest in de vorm van een koude start injector. Zit die toevallig onder het spruitstuk, met een blauwe stekker?
Ja koude start injector zit erin (met blauwe stekker idd), ik kan deze wel lospakken en kijken of hij werkt. Maar is het dan zo dat de motor bij wijze van spreke alleen op de koudestartinjector loopt?
Hij slaat dus eerst +/- 10 seconden rond zonder enig teken van leven. 10 seconden starten is lang. En dan, komt hij tot leven en loopt ook prima. De start is wel wat 'rommelig', cilinder of 3 eerst en dan komt de rest erbij (binnen 1 seconde).
Benzinelek zou je (zou ik zelf denken) snel moeten ruiken, ik ruik geen benzine (hij staat binnen). Ik kan wel de leidingen eens goed nalopen onder de auto en bij de tank.
Ik heb zelf ook niet zoveel verstand van Motronic, wel van LH, maarja, dat zit er niet in :-)
13 December 2018, 23:19 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 December 2018, 23:20 door Marc1970.)
Ja hang de injector eens in een potje (wel de ontsteking even saboteren) en kijk of ie wat levert tijdens het starten. Dit is de extra benzine die nodig voor een koude start, vergelijkbaar met een choke.
Vermoedelijk doet ie dus niks, dan kan je de injector eens loshalen en laten openen met 12V op de pinnen en met een klein lampje ertussen als weerstand (om de stroom te temperen) en dan kan je ook meteen de elektra in de injector controleren. En dan wat benzine erin gieten en doorblazen met perslucht. Tegen de richting in. Er zit een gaasfiltertje in waarschijnlijk.
Motronic gebruikt veel dezelfde componenten als LH maar de ontsteking en injectie zijn geintegreerd in ene ECU schijnt.
Tijd gehad om alles na te lopen. De slechte koude start kwam blijkbaar doordat de prehistorische startonderbreker het nodig vond om 'iets' geen signaal te geven. Waarom er na 10 seconden wel gestart kan worden, geen idee.
Als je de dimlichten aan zet, start hij vrijwel direct. Probleem dus 'opgelost'. Verbruik van deze Motronic tank ligt wel op 1:7 (m46, b200et). Dat vind ik wel behoorlijk veel. Ik ga hem binnenkort uit laten lezen via Mr. Borrie zijn motronic diagnose kit.
Een motronic (b200et) is niet zo soofistiekeetet als een b200ft. Dat verbruik is niet zo heel gek. Zeker als de de turbo wil laten werken ga je de 1op6 regionen in.
Braaf op de snelweg haal je de 1op10 wel.
Ben benieuwd wat er uit die meting komt, verwacht dat alles wel in orde is.