Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekstroom?
#21
Daar heb je ten dele gelijk in. Voor een autoaccu is de CCA de belangrijkste spec, maar die kan ik niet bepalen met de middelen die ik heb.
Ik weet ook dat CCA en Ah niet automatisch hand in hand gaan. Maar i.h.a. geldt wel dat een grotere accu van dezelfde technologie/uitvoering een hogere CCA zal hebben èn dat een accu die aan slijtage onderhevig is zijn CCA niet meer haalt, maar ook niet meer zijn capaciteit. Aangezien ik die laatste dus wel kan meten leek me dat een leuk testje.

Ik heb de test overigens bij 0,2 C gedaan, en daarbij zou je de capaciteit in 5 uur opgebruiken, ik kwam nog niet eens aan 2 uur voor de 10,5 V bereikt was.
Ik ga hem nog eens doen met een 20 uurs ontlading (0,05 C) want dat is de waarde waarbij de capaciteit die op de accu staat bepaald is, maar het lijkt me sterk dat die veel hoger dan 25 Ah zou gaan uitkomen.

Edit: test 2 afgerond: 9 uur een 56 min en een capaciteit van 27,3 Ah bij 0,05 C. Oftewel de helft van nieuw. De CCA is gespecificeerd als 460 A, en de test laatst met de stroomtang had daarvan nog niet eens de helft nodig. Deze accu durf ik niet meer te gebruiken in de winter, maar zou in de zomer eventueel nog wel een tijdje meekunnen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#22
Weekje later dan gepland, nu toch de startmotor vervangen. Start weer als vanouds. ; )
Geen angst meer dat ik ergens blijf staan.

Onderste bout van startmotor lossen onder de auto ging nog wel. De bovenste bout kreeg ik niet voor elkaar. Toen maar bedacht dat ik het gasklephuis eruit moest halen om bij de bovenste bout te kunnen komen. Met knie-ratel-sleutel ging dat erg goed.
Meteen maar even stationairsteller gereinigd. Echt goed ging dat niet met remmenreiniger.

Dank weer voor alle goede raad!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#23
Ik schreef aan het begin: Sinds twee dagen hoor ik vanonder het dashboard [bij het contact?] een hoog snerpend geluid.
Het is me nu duidelijk dat dit de kachelmotor is. Nu komt het een na het ander met de Volvo ...

Ik heb dit nog nooit gedaan maar er zijn hier al veel posts over; dus ik zou er uit moeten komen. Bij het bestellen probeert men mij ook een 'kachelmotor montagerubber' te verkopen.
1. Waar is dit voor? Is dit handig/nodig?
2. Begrijp ik het goed dat een origineel Volvo geen voordeel biedt t.o.v. een imitatie? [tenzij je snel van je geld afwil ..]

Voor de rest wil ik alle forumleden een hele fijne kerst toewensen!

Vreemd trouwens dat ik op de terugweg van het kerstdiner de blower gewoon kon gebruiken op alle standen, zonder het gierende geluid. Zijn er bij jullie vergelijkbare ervaringen?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#24
Been there, done that met mijn vorige 245.
Daarvan begon ook bij tijd en wijlen de kachelmotor te piepen tot het op een gegeven moment plots voorbij was en er geen beweging meer in te krijgen was.
Vervangen bleek een aardig klusje omdat het ding diep in het binnenste van het dashboard verborgen zit.

Ik heb destijds alleen de kachelmotor vervangen door een imitatie en het bestaande rubber hergebruikt. De 12 of zo jaar dat ik die auto daarna nog had heeft de kachelmotor verder altijd prima gewerkt.

Fijne Kerst!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#25
OK, niet dat het vreselijk duur is , zo'n rubber maar als het niet hoeft ...
Bedankt voor je advies.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#26
Ah die rubber voetjes. In de nieuwe motor passen de originele vrij slecht maar een beetje uitvijlen en ze floepen er zo in. Als je zeker weet dat je de originele niet kapot maakt, heb je geen vervangers nodig nee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
Even dit draadje nieuw leven inblazen. Helaas. Het is een hele tijd probleemloos gegaan maar nu startte de motor al twee ochtenden niet heel erg enthousiast.
Vrijdag ook niet maar hij sloeg wel aan. Na een rit van 20 km en een stilstand van een uur deed de startmotor helemaal niet meer. Accupolen gecheckt, vast. Motorkap weer dicht, tegen beter weten in nog een keer proberen. Motor sloeg weer aan!

Op weg naar mijn volgende afspraak kwam ik langs Uitgeest, dus even langs gegaan bij van West. Constateerde een slappe accu. Even als test een nieuwe accu meegekregen. Startte meteen goed.
Na een rit van weer zo'n 20 km naar mijn afspraak stond hij weer ongeveer een uur stil. Daarna meteen weer slapjes starten. Accu konden we dus uitsluiten. Mijn oude accu werd ondertussen in Uitgeest opgeladen; bleek niets mee mis te zijn. dat bleek vandaag, zaterdag.

Koolborstels van de dynamo gecheckt; prima in orde. Dynamo laadt ook goed op.

Ik meet nu op de minpool 0,017 A terwijl de auto stil staat. Deze waarde blijf ik meten ook bij het lostrekken van alle zekeringen. [Jammer ...]

Radio uit de auto verwijderd, geen verschil.

Als ik de minklem aansluit en de plusklem loshaal en daarna weer voorzichtig op de pool zet knettert en vonkt het zachtjes. Er is dus een spanningsverschil en dus een verbruiker ...

Wie heeft goede zoektips voor de lekstroom?

Nog een aanwijzing wellicht: Als je de plusklem in de buurt van de pool houdt is er een vonk. Doe je dit nog een paar keer dan is er geen vonk. Wacht je een half minuutje, dan is er weer wel vonk ... Het is alsof er iets is wat zich oplaadt en dan weer ontlaadt met die vonk. [Voor de duidelijkheid; de radio is eruit.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#28
0,017 A is 17 mA. Dat is niet veel, en bij mijn auto heb ik net 10 mA gemeten (zonder radio, maar met verder alle zekeringen gewoon aanwezig).
Een vonk bij het aantikken kan duiden op het opladen van capaciteiten (en dus niet ontladen), en heb ik zelf ook wel eens gezien bij het terug aansluiten van de accu.
Bij geen van beide zaken zou ik een probleem vermoeden.

Dat helemaal niet willen starten, ging dat nog met bepaalde geluiden gepaard, of bleef de startmotor gewoon helemaal dood bij het doordraaien van de sleutel?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#29
Startmotor bleef dood. Geen gekuch ...

Twee minuten later deed ie het wel weer [weinig enthousiast maar toch ...] en sloeg de motor ook aan. [Aanslaan is sowieso het probleem niet.]

17 mA is misschien weinig maar mijn prima geteste accu is de volgende morgen wel bijna leeg.

Vanuit welke 'capaciteit' wordt er dan opgeladen? De bobine misschien? Ik heb alle draden van de bobine getrokken en het vonkte nog steeds bij de accu. Kan ik dat op- i.p.v. ontladen ook meten met mijn multimeter?

Ik ga vanavond de spanning meten bij contact op nul en bij draaiende motor en dat doe ik morgen ochtend weer.

[Accupolen zijn trouwens ook mooi schoon.]

Deze avond onbelast 12, 49 V
Draaiende motor 14,01 V [Prima startprocedure]

Dat ziet er goed uit volgens mij.

Morgenochtend weer verder kijken ...
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#30
Een gezonde en volgeladen accu kan met 17 mA niet leeg getrokken worden in 24 u tijd, dat is met 408 mAh nl. beduidend minder dan 1% van de totale capaciteit van de accu. Voor serieuze ontlading heb je toch wel een honderdvoud van die stroom voor nodig.
Als de accu na een nacht rust op ongeveer 12,5 V is gestabiliseerd is dat m.i. een teken dat de lekstroom als nihil beschouwd kan worden.
Ik heb trouwens alweer enkele maanden mijn "slechte" accu (zie eerder deze thread) erin staan en dat gaat gewoon nog goed, dus m.b.t. de toestand van de accu is er best wel wat reserve voordat e.e.a. echt niet meer gaat.

Bij een slechte accu of lage ladingstoestand verwacht ik dat je op zijn minst een tik gaat horen van de solenoid die probeert het tandwiel op de starterkrans te drukken. Helemaal geen geluid en dan plots wel vind ik geen goed teken.
Als het weer gebeurt, geef dan eens een tik met een hamer op de solenoid, grote kans dat, als ie het daarna doet, het probleem hem daar zit.
Die solenoid moet ook de stroomkring tussen accu en startmotor sluiten, en als dat contact niet stevig wordt aangetrokken (hoge contactweerstand) zou dat een oorzaak kunnen zijn voor sloom draaien van de startmotor.

In de elektronica zitten hier en daar condensators en draden die vlak langs plaatwerk liggen gaan ook als condensator fungeren. Deze komen allemaal weer op lading als je de accu aansluit. Het feit dat de vonkjes minder worden en verdwijnen als je de polen een paar keer aantikt versterkt dat vermoeden. Het is een kortstondige piek die je met een digitale multimeter waarschijnlijk niet goed kunt meten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Sad lekstroom centrale deurvergrendeling heideltje 2 2.823 7 July 2019, 02:01
Laatste bericht: MacVolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)