Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekstroom?
#11
(12 December 2018, 12:39)Nicolaas H schreef: Ik ga het eens proberen vanavond. Dank je wel. Ik heb volgens mij zo'n stand op mijn multimeter dat hij de minimum waarde onthoudt.

Dat is heel handig als je het alleen moet doen.

Citaat:[Is dat inzakken er trouwens dan de reden van dat mijn koplampen tijdens het starten altijd uitgaan of is dat meer omdat de koplampen in stand III sowieso niet geschakeld zijn.]

Nee, de koplampen gaan doelbewust uit tijdens het starten. Als ik tijdens het starten mijn rem ingetrapt houd kan ik zien dat het later aangebrachte derde remlicht wel fluctueert, en dat wordt dus veroorzaakt door de hoge startstroom die de accuspanning laat inzakken.

Citaat:Moet de auto eerst een uurtje stilstaan voordat ik deze meting verricht of moet ik dat zelfs 's ochtends doen of kan ik dit meteen uitproberen als ik thuisgekomen ben?

Net na het rijden zal de accuspanning nog wel iets hoger zijn dan de nominale 12-12,5 V. Koude start trekt ook aanzienlijk meer stroom dan een warme start. En een koude accu kan niet zoveel vermogen leveren als een warme. Morgenochtend geeft m.i. dus meest betrouwbare resultaat.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#12
Om wat vergelijkende waarden te kunnen geven heb ik mijn B200F even gestart na twee dagen stilstand. Daarbij heb ik de spanning op de accupolen gemeten en de piekstroom uit de accu met een stroomtang.

Vóór de start was de onbelaste accuspanning 12,45 V.
Tijdens de start was de laagst gemeten spanning 8,86 V bij een piek van 207,4 A.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#13
Nou ik heb het net uitgeprobeerd.
1. Licht 1 minuut aangezet en weer uit.
2. Twee minuten gewacht.
3. Onbelast meette ik 12,36 V en twee minuten later meette ik 12,41 V
3. Tijdens het starten 10,3 V
4. Laadspanning 13,75 [bij 1.500 tpm].

Dat lijken me geen waarden waardoor ik slecht/sloom zou moeten starten. Lijkt me wel dat de laadspanning te laag is om de accu op peil te houden.

Ik denk dat ik vannacht de accu even aan de lader hang. Even zien of mijn accu dan een hogere spanning af kan leveren.
Als dat zo is mag ik dan mijn dynamo dan verdenken van een onvoldoende werking?
En als mijn startmotor doet nog steeds van 'chuggachugga' dan ga ik mijn startmotor vervangen of opknappen/schoonmaken.

Als de Volvo-accu met de lader niet hoger uitkomt moet ik constateren dat deze 'op' is na een jaar al. Nu geen tijd meer; wordt vervolgd.

Hoor graag wat jullie van mijn meetwaarden en conclusies denken.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#14
(13 December 2018, 10:09)Nicolaas H schreef: Nou ik heb het net uitgeprobeerd.
1. Licht 1 minuut aangezet en weer uit.
2. Twee minuten gewacht.
3. Onbelast meette ik 12,36 V en twee minuten later meette ik 12,41 V
3. Tijdens het starten 10,3 V
4. Laadspanning 13,75 [bij 1.500 tpm].

Dat lijken me geen waarden waardoor ik slecht/sloom zou moeten starten. Lijkt me wel dat de laadspanning te laag is om de accu op peil te houden.

Ik denk dat ik vannacht de accu even aan de lader hang. Even zien of mijn accu dan een hogere spanning af kan leveren.
Als dat zo is mag ik dan mijn dynamo dan verdenken van een onvoldoende werking?
En als mijn startmotor doet nog steeds van 'chuggachugga' dan ga ik mijn startmotor vervangen of opknappen/schoonmaken.

Als de Volvo-accu met de lader niet hoger uitkomt moet ik constateren dat deze 'op' is na een jaar al. Nu geen tijd meer; wordt vervolgd.

Hoor graag wat jullie van mijn meetwaarden en conclusies denken.

Je schrijft het zelf al, ik denk dat je startmotor een doorsmeer beurtje nodig heeft. Uit ervaring weet ik dat ze dan veel mooier en sneller draaien. Ik zou hem dus ff uit elkaar halen en alles checken zoals koolborstels en rotor. Lagers en smeer hem lekker, echt waar dat vinden ze heerlijk.
Antwoord
#15
(13 December 2018, 10:09)Nicolaas H schreef: Nou ik heb het net uitgeprobeerd.
1. Licht 1 minuut aangezet en weer uit.
2. Twee minuten gewacht.
3. Onbelast meette ik 12,36 V en twee minuten later meette ik 12,41 V
3. Tijdens het starten 10,3 V
4. Laadspanning 13,75 [bij 1.500 tpm].

Dat lijken me geen waarden waardoor ik slecht/sloom zou moeten starten.

Nee, inderdaad gezonde waardes. Sterker nog, ik zag de spanning van mijn accu na het op contact zetten (ca. 16 A door de stroomtang) toch behoorlijk snel teruglopen, alsof er een cel slechter aan het worden is. Dat ga ik binnenkort nog eens uitproberen, beter op tijd een nieuwe accu erin, zeker in de winter.

Citaat: Lijkt me wel dat de laadspanning te laag is om de accu op peil te houden.

Lijkt me wel goed, vermoedelijk is de regelaar in de dynamo ingesteld op 14 V, de vervanger die ik ooit plaatste iig wel. Meet de spanning bij draaiende motor nog maar eens vlak na een rit, als de accu weer vol is, dan zou die wel eens dichter bij die 14 V kunnen zitten.

Citaat:Ik denk dat ik vannacht de accu even aan de lader hang. Even zien of mijn accu dan een hogere spanning af kan leveren.
Als dat zo is mag ik dan mijn dynamo dan verdenken van een onvoldoende werking?
En als mijn startmotor doet nog steeds van 'chuggachugga' dan ga ik mijn startmotor vervangen of opknappen/schoonmaken.

Schoonmaken en smeren is een al gegeven advies. Ik kreeg van iemand die veel aan auto's en vrachtwagens sleutelt ook het advies om de afgesleten restanten van de koolborstels tussen de lamellen van de commutator uit te halen. Omdat die geleiden zorgen ze op die plek alleen maar voor meer stroomopname zonder dat de startmotor er beter van draait (integendeel).

Citaat:Als de Volvo-accu met de lader niet hoger uitkomt moet ik constateren dat deze 'op' is na een jaar al. Nu geen tijd meer; wordt vervolgd.

Hoor graag wat jullie van mijn meetwaarden en conclusies denken.


Ik zou, gezien de lage spanningsval bij op contact zetten denken dat de accu gewoon OK is. Nu zou mijn volgende stap het losnemen en schoonmaken van de contacten van de dikke kabels tussen accu en startmotor zijn. Hoge weerstanden op de contactovergangen kunnen bij hoge stromen best wel wat roet in het eten gooien. Zelfs iets simpels als een niet goed vast gedraaide accupoolklem zou het al kunnen veroorzaken.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#16
Bedankt voor de reacties; ik weet wat me te doen staat. Hoop in het weekend wat te kunnen doen. ; )

Kwam deze vrolijke heftruckchauffeur nog tegen: https://www.youtube.com/watch?v=qxcsSEVZcas
Goed om van tevoren even te bekijken.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#17
Vanmiddag even nog een testje gedaan, maar mijn accu zakte vrij snel naar 11,5 V na het op contact zetten (een 55 Ah Bären Hagen Batterie van onbekende leeftijd). Toch maar de andere accu (72 Ah Lotus Geräte) erin gezet en nogmaals geprobeerd. Minimale spanning bij starten is nu 10,37 V (en het was nu nog kouder ook). Wel een verschil met 8,86 V, al startte de motor daar toch ook nog steeds gewoon op.

Leuke video... provinciegenoot van mij, zo te horen. Mastermilo kende ik nog niet op YT.
Maar zoals je ziet: weerstand gooit roet in het eten als het gaat om de hoge stroom die er loopt bij het starten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#18
Was vandaag op aanraden van Nordicar bij ElektroStart in Langedijk. [o.a. voor revisie van startmotoren en dynamo's]
Zij zagen nogal wat oxidatie aan de buitenzijde van mijn startmotor en gaven aan dat ik door ingelopen vocht nog wel wat andere onaangename zaken aan de binnenzijde mocht verwachten.
Hij bood mij een Bosch aan voor bijna €100,–. Ik ben effe kwijt of dit inclusief of exclusief was maar voor die prijs ga ik niet zelf aan de gang.
Morgen kan ik hem ophalen en zondag probeer ik tijd te vinden om hem eronder te zetten. Wordt vervolgd!

(14 December 2018, 19:51)Grey240Polar schreef: Vanmiddag even nog een testje gedaan, maar mijn accu zakte vrij snel naar 11,5 V na het op contact zetten (een 55 Ah Bären Batterie van onbekende leeftijd). Toch maar de andere accu (72 Ah Lotus Geräte) erin gezet en nogmaals geprobeerd. Minimale spanning bij starten is nu 10,37 V (en het was nu nog kouder ook). Wel een verschil met 8,86 V, al startte de motor daar toch ook nog steeds gewoon op.

Leuke video... provinciegenoot van mij, zo te horen. Mastermilo kende ik nog niet op YT.
Maar zoals je ziet: weerstand gooit roet in het eten als het gaat om de hoge stroom die er loopt bij het starten.
Dit verhaal geeft mij nog meer de overtuiging dat ik het slechte en slome starten in de startmotor zelf moet zoeken en niet in de accu.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#19
En? Al wat wijzer?

Omdat ik de mogelijkheid heb om een ontlaadcurve van accu's te maken heb ik dat eens met mijn oude accu gedaan.
Een veel voorkomende methode is het ontladen van een opgeladen accu met een stroom van 0,2 x C terwijl je bijhoudt hoe lang het duurt voor je een eindspanning van 1,75 V per cel haalt.
Met mijn accu dus met 11 A tot 10,5 V eindspanning.

Hoewel de curve mooi vlak loopt kom ik nog maar aan een nuttige capaciteit van pak en beet 20 Ah. Dit zegt niet alles, ook de interne weerstand zou ik moeten bepalen, maar gezien de hogere spanningsval bij het starten kan het niet anders zijn dan dat die duidelijk hoger is dan een nieuwe accu. Net op tijd erbij, dus.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#20
Ja maar ja, daar zijn accu's niet voor. De Ah zijn een maat voor hoe lang je de koplampen kan vergeten. Wat je eigenlijk in dit verband wilt weten van een accu zijn de Cold Cranking Amps, de koude startstroom van een accu bij –18°C, waarbij 10 seconden een eindspanning van 7,5 Volt of hoger gehaald wordt (EN 50 342).

En of de accu fysiek in je auto past natuurlijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Sad lekstroom centrale deurvergrendeling heideltje 2 2.839 7 July 2019, 02:01
Laatste bericht: MacVolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)