Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen automaat AW70
#1
Goedemiddag,

Ik heb het probleem dat de automaatbak (AW70) in mijn 240 van 1991 niet naar de overdrive schakelt. Heb relais en solenoid al vervangen maar helaas zonder resultaat. Bakolie en filter zijn ook al vervangen maar heeft ook niet geholpen. Volgens garage is bak niet meer goed? Ik hoorde dat deze automaatbakken echter maar zelden stuk gaan. In zijn eerste 3 versnellingen schakelt ie ook heel soepel. Wat wel opvalt is dat als je met de pook naar 2 of 1 terugschakelt en daarna weer naar D gaat dat ie niet meer normaal opschakelt (dus blijft dus in 2 of 1). Iemand nog een idee waar ik verder nog naar zou kunnen kijken voordat ik op zoek ga naar een andere goede gebruikte bak? 

Groet,

Bart.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 240 GLE 1993 - Volvo V70 TDI 1997 - Volvo S80 2.5FT 2008 - Volvo V40 CC T3 2017
Antwoord
#2
http://volvolvo.nl/thread-14175.html

Iets met de zekering?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Dat is een vreemd probleem, als je de gebruikelijke problemen al nagelopen hebt. Ik weet er veel te weinig van. De AW70 en AW71 bak is ook onder Toyota's geleverd als A42 en A43, misschien is er ergens een specialist die met een rondje rijden precies weet wat er aan mankeert. Laat er hoedanook mee rijden voor iemand eraan gaat sleutelen, dat is vaak de beste onderzoeksmethode.

Er zou heel goed iets in de bak kunnen zijn en het zal heel goed te fixen zijn dit probleem, met een simpele O ring of een balletje, maar ik denk dat je eerder/goedkoper een nieuwe bak eronder hebt hangen.

In het boek (TP30868) staat een uitgebreide diagose bij 'No shift or delayed shift', p. 28. Na een paar logische stappen als olie vervangen en kabels en schakelstangen afstellen wordt het al gauw technisch/specialistisch sleutelwerk.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#4
En als je ipv de solenoid een op maat gemaakt metalen plaatje monteert , zou de bak in principe altijd door moeten schakelen naar de overdrive stand.
Dat zou je dus nog kunnen proberen
Antwoord
#5
Staat de kickdown kabel goed afgesteld ? Deze problemen komen vaak voor als de kabel niet goed staat of te ver is opgerekt.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#6
Ik heb ook een keer gehad dat mijn 4e trap er niet bij wilde toen ik bij de volvo garage weg reed en bij mij brande toen het pijltje op de dash dat de OD uit was. Knopje op de pook een paar keer in drukken had geen resultaat. Hup weer terug naar de volvo garage want ik had hem werkend bij hun ingeleverd dus laat hun maar zoeken naar het probleem. Daar aangekomen vertelde men wel dat ze iets bij de zekeringkast hadden lopen rommelen en waarschijnlijk was de zekering van de OD die het probleem veroorzaakte. Zekering eruit en schoonmaken want hij was nog heel, de pootjes gereinigd en iets verbogen zodat de zekering meer geklemd zat en voila alles deed het weer.
Antwoord
#7
(10 December 2018, 05:47)Dirk342 schreef: Staat de kickdown kabel goed afgesteld ? Deze problemen komen vaak voor als de kabel niet goed staat of te ver is opgerekt.

Die is ook vernieuwd en lijkt goed te werken (in ieder geval de kickdown werkt goed)...

(10 December 2018, 01:52)daddyphilipsen schreef: En als je ipv de solenoid een op maat gemaakt metalen plaatje monteert , zou de bak in principe altijd door moeten schakelen naar de overdrive stand.
Dat zou je dus nog kunnen proberen

Solenoid is nieuw, heeft spanning en je hoor hem klikken als je de overdrive uit en weer inschakelt... Je zou zeggen dat dat het niet is.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 240 GLE 1993 - Volvo V70 TDI 1997 - Volvo S80 2.5FT 2008 - Volvo V40 CC T3 2017
Antwoord
#8
als je de defecte oude solenoid nog heb bestaat hier wel interesse daarin.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 435 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 1.602 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 2.432 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Versnelling selecteren met automaat gaat lastig. Tips? marc-f 3 1.223 3 October 2017, 07:58
Laatste bericht: marc-f
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 3.541 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Automaat pook zit los superD 2 1.143 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 2.658 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 2.711 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Olieleidingen automaat E.vanKooij 6 2.234 10 March 2016, 13:38
Laatste bericht: skidje
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 2.490 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)