2 December 2018, 11:49
Ik ben op zoek naar een SU carburateur voor een B19A motor (Volvo 245 uit 1982). Graag een goede inclusief juiste sproeier en sproeierbuis. Wie heeft er een te koop?
SU carburateur B19A
|
2 December 2018, 11:49
Ik ben op zoek naar een SU carburateur voor een B19A motor (Volvo 245 uit 1982). Graag een goede inclusief juiste sproeier en sproeierbuis. Wie heeft er een te koop?
2 December 2018, 13:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2018, 14:00 door Marc1970.)
Huhu, dat zal niet meevallen ik denk dat de B19A met SU alleen in Zweden en Finland geleverd is.
Opties: je knapt je eigen SU op, of je zoekt een willekeurige SU HIF6 en de B19A specificaties en maakt er eentje, alles van SU is prima verkrijgbaar bij Burlen.co.uk. Of je zoekt een B19A Solex/Zenith/Stromberg 175CD in goede staat, die zaten vooral in de 240 sedans in DL/L versies, en de Volvo 360 onder andere. -edit- TP11740 is het werkplaatshandboek waar het reviseren van A-Z in staat, is niet moeilijk. Maar daarin staat niks over een SU op een B19A, die zijn allemaal met de 175CD. Maar goed, Volvo was dol op uitzonderingen. Als je SU niet standaard is (misschien komt ie wel van een Morris Mini), moet je goed kijken naar typenummers voor je een revisiesetje koopt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
9 December 2018, 23:48
(2 December 2018, 13:37)Marc1970 schreef: Huhu, dat zal niet meevallen ik denk dat de B19A met SU alleen in Zweden en Finland geleverd is. Heb er nu een Stromberg op zitten. Had begrepen dat deze moeilijk af te stellen zijn. Daarnaast loopt mijn blok stationair erg slecht en verlies de carburateur olie. Op Amazones wordt de Stromberg soms voor een SU omgewisseld. Vandaar dat ik dacht dat het mogelijk een verbetering zou zijn om er een SU op te zetten....En het dan makkelijker om er een SU op te zetten welke van een B19A af komt ivm de juiste sproeiermaat en sproeier buis.
23 December 2018, 21:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2018, 22:28 door Marc1970.)
De SU is technisch wat eenvoudiger en CO is afstelbaar met een schroevedraaier, dat is waar. Als je toevallig een goeie vindt van een viercilinder, steek je er een BDG naald in, die was voor de B20A (de B19A heeft dezelfde cc's), en dan zal ie het prima doen. Sproeiers zijn allemaal 0,100 inch, zelfde maat.
De Stromberg heeft wat vergezochte oplossingen voor simpele problemen, zoals een O ring om de demper olie op z'n plek te houden, een membraan om de zuiger op te tillen, een vage plastic stop om de vlotterkamer af te sluiten en speciaal gereedschap om de naald dan wel sproeier te verstellen voor CO. AL die dingen zijn te fixen en het CO gereedschapje is betaalbaar, zelfs de echte: https://www.ebay.com.sg/itm/VOLVO-TOOL-9...SwygJXg~Sa
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
31 December 2018, 08:59
(23 December 2018, 21:27)Marc1970 schreef: De SU is technisch wat eenvoudiger en CO is afstelbaar met een schroevedraaier, dat is waar. Als je toevallig een goeie vindt van een viercilinder, steek je er een BDG naald in, die was voor de B20A (de B19A heeft dezelfde cc's), en dan zal ie het prima doen. Sproeiers zijn allemaal 0,100 inch, zelfde maat. De o-ring van mijn Stromberg is waarschijnlijk versleten. Hij verbruikt/lekt veel olie. Moet bijna om 300km bijvullen want dan is ie leeg. Kijk er tegen op om deze te vervangen. Ook heb ik weinig verstand van het afstellen (bang dat ik het verkeerd doe) Zit er dan nog verschil in SU carburateur die op een Amazone past of een 240? Ivm bijvoorbeeld bedien zijde?
31 December 2018, 14:14
bediening moet je omzetten, L -R, als dat gaat.. want het asje steekt ook aan de verkeerde kant uit..
12 February 2019, 22:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 February 2019, 22:25 door Maarten245DL.)
(23 December 2018, 21:27)Marc1970 schreef: De SU is technisch wat eenvoudiger en CO is afstelbaar met een schroevedraaier, dat is waar. Als je toevallig een goeie vindt van een viercilinder, steek je er een BDG naald in, die was voor de B20A (de B19A heeft dezelfde cc's), en dan zal ie het prima doen. Sproeiers zijn allemaal 0,100 inch, zelfde maat. Waar kan je deze tooljes nog meer kopen? Hoeft niet origineel, als ik maar de naald kan verstellen. Is dit met of zonder slot? (bij BCCP wordt met slot niet meer geleverd) In Volvo handleiding TP11740-2 staat onderdeelnummer 5159-2. Mijn CO waarde is momenteel 6% ipv tussen 1,5-3% als aangegeven in TP11740-2. Mijn garage heeft niet zo'n tool....dus schaf hem zelf maar aan zodat zij de meting kunnen doen en afstellen. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|