Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vochtproblemen koude start b21a LPG
#1
Hallo 

Er zijn veel topics over problemen wanneer het weer slechter wordt.
ik heb echter nog geen oplossing gevonden voor mijn probleem, daarom nog een topic:

Mijn 245 '76 met b21a op LPG met een Pierbrug 175cdus carb heeft als het vochtig (en koud?) weer is het volgende probleem: 


ik start (ik start altijd op LPG) en hij loopt dat normaal met de choke uit.
maar.. als ik gas geef gaat hij ontzettend stotteren en komt niet op toeren en wil afslaan (weg rijden lukt dan echt niet).
als ik dan het gas weer los laat loopt hij weer stabiel op de choke zonder enige hapering zoals normaal.
als ik hem even een halve minuut (afhankelijk van hoe vochtig het is buiten: soms een paar seconden, soms een minuut) stationair op de choke laat lopen kan ik weer gas geven loopt hij weer normaal.

warme start nooit problemen.. ik vindt het vooral vreemd dat ik er maanden lang geen last van heb gehad, en nu weer wel. Het lijkt me te maken te hebben met vocht wat ergens inkruipt, maar ik heb het nog niet ontdekt.. 

ik had dit probleem vorig jaar ook. sinds dien zijn sowieso de bougiekabels, kap en rotor vervangen. (koprevisie 2 jaar geleden). 
hele jaar verder geen last van gehad met sinds een paar weken speelt het weer. koud starten op benzine heeft hetzelfde effect.

ik gebruik elektronische contactpunten (E-Spark, naar tevredenheid!)
accu pas vervangen, bobine pas vervangen (speciale bobine voor elektronische punten)

wie heeft raad?
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B21A, M47, LPG, geel ***
*** 244 DL 1978, B21A, M46, Bruin ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, rijdend klusproject ***
#2
In mijn nagenoeg identieke situatie heb ik jaren geleden identiek probleem gehad.

Was een stormachtige dag, veel wind en regen.

Starten en stationair was prima, onbelast toeren maken ook. Maar bij belasting, pruttel en uit... Heb automaat, maar kwam met geen mogelijkheid weg.

Na tijdje proberen de ANWB gebeld.

Met contact spray bij ontsteking ging het beter.
Ook was, toen de WW er bij kwam, door de motorwarmte een groot deel van het vocht al verdampt.

Toen ging het dus wel. Maar oorzaak was dus vocht in ontsteking. En die was ook nog niet zo oud...
Dus probeer de contact spray eens!

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
#3
(29 November 2018, 21:05)BartJu schreef: In mijn nagenoeg identieke situatie heb ik jaren geleden identiek probleem gehad.

Was een stormachtige dag, veel wind en regen.

Starten en stationair was prima, onbelast toeren maken ook. Maar bij belasting, pruttel en uit... Heb automaat, maar kwam met geen mogelijkheid weg.

Na tijdje proberen de ANWB gebeld.

Met contact spray bij ontsteking ging het beter.
Ook was, toen de WW er bij kwam, door de motorwarmte een groot deel van het vocht al verdampt.

Toen ging het dus wel. Maar oorzaak was dus vocht in ontsteking. En die was ook nog niet zo oud...
Dus probeer de contact spray eens!

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk

Contactspray in je verdelerkap spuiten bedoel je dan??

verhaal komt aardig voereen inderdaad, een verschil met mijn situatie is nog dat ik na de koude start ook onbelast geen toeren kan maken, slechts stationair op de choke laten draaien en even wachten. 

ik kan er overigens prima mee overweg, maar als mn vriendin een keer zelf met de Volvo weg wil is het paniek natuurlijk.. Smile
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B21A, M47, LPG, geel ***
*** 244 DL 1978, B21A, M46, Bruin ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, rijdend klusproject ***
#4
Te veel toeren liet m toen ook afslaan, ook onbelast. Draaide wel, maar geen vermogen.
Spray OP de verdelerkap, en alle andere bougiekabel aansluitingen, ook bij bougies.
Verdrijft het vocht, en daardoor betere vonk.


Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
#5
Met dit koude weer moet de gasinstallatie wat rijker afgesteld worden.
In de dikke slang vanaf de verdamper naar het gasstuk, wat op de carburateur zit, zit een grote stelschroef/bout. Draai deze maar 1 tot 1,5 volledige omwenteling verder open. Dus tegen de wijzers van de klok in.
#6
(30 November 2018, 01:51)daddyphilipsen schreef: Met dit koude weer moet de gasinstallatie wat rijker afgesteld worden.
In de dikke slang vanaf de verdamper naar het gasstuk, wat op de carburateur zit, zit een grote stelschroef/bout. Draai deze maar 1 tot 1,5 volledige omwenteling verder open. Dus tegen de wijzers van de klok in.

Ga ik proberen!
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B21A, M47, LPG, geel ***
*** 244 DL 1978, B21A, M46, Bruin ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, rijdend klusproject ***
#7
(30 November 2018, 10:02)245GLE1981 schreef:
(30 November 2018, 01:51)daddyphilipsen schreef: Met dit koude weer moet de gasinstallatie wat rijker afgesteld worden.
In de dikke slang vanaf de verdamper naar het gasstuk, wat op de carburateur zit, zit een grote stelschroef/bout. Draai deze maar 1 tot 1,5 volledige omwenteling verder open. Dus tegen de wijzers van de klok in.

Ga ik proberen!

Dat is volgens mij niet de juiste stelschroef. Die stel je 1 keer af bij vollast. Verder opendraaien heeft geen zin. Er komt echt niet meer gas door als je hem verder open draait. Je moet het zoeken bij de verdamper daar zit ook een stelschroef en die geeft wel meer gas als je deze tegen de klok in draait.
#8
Wat rijker zetten ja, en de ontsteking zet ik ook wel s wat later in barre tijden. Dan maar wat minder vermogen uit mijn 82 pk B20A. Ik heb liever dat ie start en wegrijdt.

Bougiekabels e.d. schoon houden, het zout van de weg spettert alle kanten op en trekt vocht aan.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
#9
@ RM ik rij nog maar bijna 35 jaar met auto's op lpg en heb meerdere installaties ingebouwd en afgesteld. Altijd zonder afstel apparatuur want dat is bij de oude auto's helemaal niet nodig.
Gewoon op gehoor.


Je zei het zelf al dat die dikke schroef voor vollast is. Als je deze verder open draait kan de motor makkelijker meer gas aanzuigen en dat wil je ook.
Die kleine stelschroef (of grotere grijze plastic stelschroef) is alleen voor het stationair mengsel af te stellen en dat staat in dit geval goed want de motor loopt prima stationair zegt de TS.
#10
@RM; Doe is lief jongens


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koude start gaat niet woes 5 33 3 minuten geleden
Laatste bericht: woes
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 153 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Inhouden met koude motor TeunTimmermans 8 421 20 October 2018, 20:06
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 1.498 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 526 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 646 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 531 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 1.606 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 2.307 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 923 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)