Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair
#1
2 maanden geleden gestrand in de Gothard tunnel (horror). 240 polar 2.0 1993 slaat af bij stationair draaien als de motor warmer wordt, wordt de klacht erger. Benzine pomp hoor je daarbij steeds harder zoemen. 

In zwitserland is de pomp en filter vervangen. Geen resultaat. 

 Mijn volvospecialist in amsterdam of ik hebben de volgende zaken gechecked of vervangen:

Nieuwe luchtmassameter, stekkers schoon gemaakt. 
Motor loopt goed in noodloop
Vliegwielsensor was al vernieuwd
Brandstof drukregelaar lekt niet, lijkt goed. 
Ruil lambasonde gaf geen verschil
Ontstekingsmodule vervangen

Tot nu toe geen resultaat, auto vandaag opgehaald, stationair warme motor zakt ie steeds weg maar wordt dan weer opgepakt. Nog steeds veel lawaai van de benzinepomp. 

Ik weet nieT meer waar ik moet zoeken, iemand tips?
Antwoord
#2
Toch de brandstofdrukregelaar? Als ie kapot is (zelfde effect als wanneer je de vacuumlijn eraf haalt), gaat de druk naar maximaal en de pomp moet dan flink werken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Heeft deze een intank pomp en een losse pomp onder de auto?
Want dan is waarschijnlijk de intank pomp stuk.
Antwoord
#4
Het lijkt mij inderdaad het laatste, ik heb het afgelopen zomer ook meegemaakt (toevallig ook in Zwitserland). Doordat de in-tankpomp te weinig of geen brandstof aanlevert, loopt de tweede pomp (die voor de achteras zit) droog en dan begint 'ie hard te zoemen.
Antwoord
#5
De intankpomp zou defect kunnen zijn, maar bij mijn vorige 245 was het de draaddoorvoer die door corrosie uit elkaar was gedrukt en de elektrische verbinding had verbroken.
Overigens vermoed ik dat ik vrij lang (jaren) zonder werkende intankpomp heb rondgereden, waaronder in Vorarlberg en Tirol maar ook de Stelvio, zonder een centje pijn. En omdat ik meestal mijn ritten zo kan plannen dat ik in België kan tanken, vrijwel altijd ook met vrij lege tank, het enige dat je dan hoorde was een wat luidruchtigere injectiepomp, maar niet echt overdreven.
Ik ontdekte het pas bij de zoektocht naar een ander probleem (bleek de brandstofdrukregelaar, en ja, deze leek ook goed maar was het niet).

Mocht je de beschikking hebben over een stroomtang, dan kun je vrij eenvoudig contactloos de door de pomp opgenomen stroom meten. Deze is bij de intankpomp ca. 1,8 A. 0 A betekent ofwel een draadbreuk ofwel een gesneuvelde pomp. Maar ik houd er dus rekening mee dat het wel eens een andere oorzaak zou kunnen hebben.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Ok, goede tips! Ga beide onderzoeken. Hoe kom ik er achter of ik een intank pomp heb? Kan ik dat zien of heeft een 93er dat altijd? En de brandstof druk regelaar vervangen lijkt me simpel. Of moet ik nog ergens op letten?
Antwoord
#7
Volgens mij hebben alle injectiemotoren een dubbele pomp. Dus als je geen carburateur hebt is de kans groot dat er een pomp in je tank zit en eentje voor de achteras.

Er zijn twee types, afhankelijk van je chassisnummer:

http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/...erung/781/

Vervang, als je deze pomp vernieuwt, ook meteen het filter mee dat aan deze pomp zit.

http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/...t/1014135/
Antwoord
#8
Ok, dank je! De pomp is nieuw, de intank pomp niet. Ga ik mee aan de slag.
Antwoord
#9
Nog een vraagje: Hoe kom ik bij de intank pomp? Via de achterbak?
Antwoord
#10
Voilà: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 137 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.912 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.029 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Stationair Nicolaas H 3 1.552 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.797 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.463 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.462 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.420 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.763 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)