Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
luchtmassameter
#1
Even twee vragen over de luchtmassameter. Als ik deze ontkoppel en de auto start 'loopt' de motor zo'n 500 tpm. Als ik de luchtmassameter weer aansluit loopt de motor 800 tpm.

1. Is dat de aanwijzing dat de luchtmassameter werkt?
2. Kun je dan ook met overtuiging zeggen dat de luchtmassameter ook correct werkt?

[Ik zie op filmpjes hoe je een luchtmassameter moet testen maar dat is met vier polen in de stekker en ik heb er liefst zes. En dan kom ik er niet uit ... Te weinig kennis van de luchtmassameter ... En ik wil de luchtmassameter best vervangen maar vanwege de kosten is het niet iets wat ik alleen even uit wil proberen; ik wil zeker weten dat hij niet meer correct werkt.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Of hij dan correct werkt weet ik niet.
Als je de stekker eruit trekt tijdens het draaien vermoed ik overigens dat je een foutmelding krijgt en de motor in noodloop gaat.

Je hebt het over een B230f neem ik aan trouwens?
Antwoord
#3
Klopt B230F. Ik heb het niet aangedurfd om tijdens het draaien de stekker eruit te trekken maar met uitgeschakelde motor.
Wie weet hoe ik een zespolige LMM kan controleren of kan ik er met dit testje vanuitgaan dat het ding gewoon nog werkt?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
De 'shade tree mechanic' test is dat als-ie beter loopt zonder, dan is de LMM stuk. De resultaten van jouw test wijzen eerder op iets in de stationair regeling.
Niet de stekker eruit trekken als de motor draait, elektronica houdt daar niet van.

Er valt verder weinig aan te meten: Simple Functional Diagnosis of AMM. [Editor] The classic test of AMM failure is to disconnect it; if the car runs better, then the AMM is at fault. But here are the OEM tests per the OEM manual for Bosch 2.4 (the-016 AMM):

Check the ground point of the AMM:
ignition off; disconnect AMM
connect ohmmeter between ground and terminal 1 (zoek het kleine cijfertje bij elk contactpunt)
should be 0 ohms
if not 0 ohms, check the ground point on the intake manifold

Check signal from AMM:
clean off sensor connector, removing any corrosion
connect voltmeter between ground and back of terminal 3 on back of connector (hiervoor de rubber hoes wat opzij buigen zodat je binnen in de connector de bedrading kan aanprikken)
should read approx 2.3 volts.
if not approx. 2.3 volts, substitute another AMM
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
OK Marc, maar dit is wel heel bruikbaar.
Zal de werking van de gasklep ook controleren.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 3.578 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  240 B200F '93 wil niet meer lopen met luchtmassameter aangesloten BramvanBlokland 18 21.246 16 August 2016, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  Luchtmassameter 240 Polar 2.3 1992 Dennis240 5 6.592 27 December 2009, 23:42
Laatste bericht: Jw240
  luchtmassameter Volvo 240 gl estate 9 6.356 23 January 2007, 21:16
Laatste bericht: Robert Verheule

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)