Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F Tuning?
#1
Ik heb een Volvo Amazon waar ik volgend jaar een B230F of K motor in wil bouwen samen met een M47 en volvo 240 achteras.

Maar nu zou ik graag iets van 150 pk willen hebben om zo een vlotte amazon te hebben.

Weet iemand of je een B230 K of F blok makkelijk (zonder erg veel geld uit te geven) kan tunen om zo ongeveer een betrouwbare 150 pk te krijgen? De bedoeling is om dan ook het blok op LPG (injectie) te laten lopen.

Ombouw naar een 16v of b230fk b230ft zie ik niet zitten vanwege ruimte gebrek en complexiteit..
Antwoord
#2
Wat is er zo complex aan een B230fk of ft. Er zijn er zat die het al gedaan hebben. En met een LPT met MBC zit je zo op de 165 pk.
Antwoord
#3
ik denk dat je al verbaasd zult zijn over het koppel van een 230..! PK is minder belangrijk..
Antwoord
#4
Hoeveel is die dan want een LPT heeft al behoorlijk wat koppel bij lage toeren een HPT pas boven de 3000 rpm
Antwoord
#5
(3 November 2018, 07:33)RM schreef: Hoeveel is die dan want een LPT heeft al behoorlijk wat koppel bij lage toeren een HPT pas boven de 3000 rpm

Volgens het 240 boekje heeft een F-je een koppel van 185 nm/2700 rpm
                                      De FK heeft een koppel van 234 nm/2300 rpm
                                                               en een FT 270 nm/3450 rpm.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
De niet-turbo 240 motoren zijn natuurlijk enorm brave 'under-achievers'. De felste B23E was 130 pk, voor de oliecrisis/milieutijd, en met de FB zoals die in de in de 940 zat, haalde Volvo eindelijk weer die 130 pk, de B20E haalde al vergelijkbare resultaten in 1970. De enige serieuze poging om turboloos iets uit het onderblok te halen was de B234F, dat is helaas een nogal omvangrijk blok.

Voor ruigere carburateur motoren kan je de Penta versies nabouwen, de 2,3L bootmotor met dubbele carbs ging tot 145 pk. Niet goedkoop.

Met alle 'moderne' blokken kom je links of rechts ruimte te kort omdat de Amazon ontworpen is voor in- en uitlaat aan de rechterkant, en vrij krap is.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
B230F met behoorlijk gevlakte kop (0,5 - 0,8mm) met de juiste nokkenas, lpg chip en dampgas zal zonder turbo ook wel in de buurt van de 150 uitkomen. Is niet zo spannend.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
#8
(3 November 2018, 11:07)edwin schreef:
(3 November 2018, 07:33)RM schreef: Hoeveel is die dan want een LPT heeft al behoorlijk wat koppel bij lage toeren een HPT pas boven de 3000 rpm

Een beetje een misverstand.
De lpt en de hpt zijn indentieke motoren .Alleen draait de hpt met een hogere turbodruk.
Een koppelkromme van een turbomotor ziet er uit als een tafelberg.
De tafelberg van een FT ligt in de grafiek in z'n geheel boven die van de FK.
En de koppelpiek van die tafelberg ligt bij 3200 rpm
Maar het sleuren begint al bij 2200 rpm.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
De reden dat ik geen turboblok wil is vooral ruimte gebrek (amazon motorruimte is smal) en bij een turbo project komt toch wel wat meer bij kijken ( sterkere v.bak, sterkere remmen/schokdempers, tunnel aanpassen(?) Ook zijn de b230 blokken  goedkoper in aanschaf en onderhoud. En ik denk dat een licht getunde b230 prima rijd in een amazon. Heb in het verleden een 740 gehad met een B230K blok en dat reed erg fijn door het aanwezige koppel onderin de motor. De compressie druk was  ongeveer 14 bar en dat merk je wel bij lage toeren. Zo een motorkarakter zal prima passen bij een amazon en misschien ook wel icm een aw71 automaat. Het voordeel van de automaat is natuurlijk het zelf niet schakelen, maar ook 500 toeren minder op de snelweg. Dus meer rust, minder lawaai, zuiniger, etc.

Doel is uiteindelijk een betrouwbare vlotte  luxe volvo amazon te bouwen die elke dag gebruikt kan worden.

(3 November 2018, 14:17)skidje schreef: B230F met behoorlijk gevlakte kop (0,5 - 0,8mm) met de juiste nokkenas, lpg chip en dampgas zal zonder turbo ook wel in de buurt van de 150 uitkomen. Is niet zo spannend.

zou de compressie waarden dan na het vlakken uitkomen  op die van het B230K blok?

Heb je een idee waar deze lpg chips te koop zijn?

En welke nokkenas zou ik het beste kunnen gebruiken voor deze combinatie met als doel veel koppel onderin?
Antwoord
#10
bij Fabian Bijlsma van BTI tuning
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 664 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  b230E of b230F Freerk 6 826 26 December 2017, 23:34
Laatste bericht: Marc1970
  Opgelost: 240 B230f Start moeizaam bij bijna lege (kwart) benzinetank henri84 8 1.551 29 August 2017, 10:19
Laatste bericht: henri84
  5 bar op injectorrail, B230f Kuypie 6 1.362 25 August 2017, 19:32
Laatste bericht: Jerry
  Opgelost: Volvo 240 b230f start moeilijk henri84 5 1.256 22 March 2017, 12:21
Laatste bericht: Marc1970
  B230F stand verdeler 244Drift 3 770 21 March 2017, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  Tapeinden B230F aanhaalmoment ????? André1992 1 582 15 March 2017, 09:34
Laatste bericht: Marc1970
  Hoog stationair B230F Marc1970 10 3.875 21 December 2016, 13:15
Laatste bericht: Jerry
  Kleppen tikke 240 b230f laatste type KennOne 8 2.423 5 September 2016, 14:48
Laatste bericht: Marc1970
  LMM voor 240 b230f 1993 koosleo 0 536 11 April 2016, 21:46
Laatste bericht: koosleo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)