Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zoekplaatje [accu laadt nauwelijks op]
#1
Ik heb een aantal verschijnselen tegelijk die verband met elkaar lijken te houden. [bij mijn 240 station 1991]

Hoofdprobleem is dat de dynamo nauwelijks bijlaadt. De onbelaste spanning op de accu is 13,0 V dit bliift constant maar ik vind het aan de lage kant. Bij stationair draaien meet ik 13,7 V. Ook te laag naar mijn idee.
Massa dynamo is in orde.
Accu is vrij nieuw, niet meer dan 10K.

Bijverschijnselen
TomTom laadt slecht op.
Radio vertoont kuren.
Hoogste snelheid ruitenwissers lijkt erg op de lage snelheid ...
Starten doet 'ie wel in enen maar niet zo overtuigend als voorheen.
Sproeier achterruit doet niets [nadat ik laatst de hele voorraad ruitenreiniger had opgebruikt.] Sproeier vóór doet het trouwens wel gewoon.
De wijzer van de voltmeter in de dash ligt al minstens vijfhonderd km in de linker benedenhoek ... bij het getal 10 V. [Kan niet lager.] Vertrouw mijn multimeter meer [13,0 V]

Ik heb de spanningsregelaar op de dynamo vervangen en alle contacten opgeschuurd en een beetje aangeknepen.

10 km gereden, spanning accu belast en onbelast blijft ongewijzigd.
Wat verder nog opviel; vóór het vervangen van de spanningsregelaar startte de auto altijd met te weinig toeren. Binnen enkele seconden zorgde de computer dat er 800 toeren stationair gedraaid werd.
Ná het vervangen van de spanningsregelaars start de auto nu met zo'n vijftienhonderd toeren wat binnen enkele seconden terugvalt naar 800 toeren.

Wie kan hier chocola van maken?

; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Meet de laadspanning eens bij een wat hoger toerental (1500-2000rpm), en ook het verschil tussen onbelast (bijladen zonder verbruikers) en belast (verbruikers zoals verlichting, achterruitverwarming, kachelventilator aan zetten). Blijft de laadspanning dan ook rond de 13,7V steken?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#3
Vandaag nogmaals diverse zaken gemeten:

Motor uit nadat ik een minuut de koplampen heb ingeschakeld gehad. Gemeten op de accupolen: 12,5 V

Motor aan zonder verbruikers aan, 1.500 tpm. Gemeten op de accupolen: 13,9 V

Motor aan met koplampen, blower, achterruitverwarming, elektrische spiegels, 1.500 tpm. Gemeten op de accupolen: 13,6 V

Nogmaals dezelfde situatie. Gemeten massa van de accu naar ommanteling van de dynamo: 0,3 V
[Tussen pluspool accu en pluspool dynamo kon ik niet meten want het was te donker om de pluspool te kunnen zien.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
12,5V is op het randje. Ik denk dat je eens moet kijken naar de massaverbindingen van dynamo tot accu, zou allemaal dikke blauwe draad moeten zijn, liefst met de originele ogen erop gekrompen, met schone dan wel vettige bouten vastgezet. Geen witte, blauwe of bruine corrosie.

En de rode plusdraad ook natuurlijk, die loopt heel economisch via de startmotor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
13,7 laag naar jou idee?
Ik rij met een 245 GLE met B230E uit een 740 met zware dynamo al 9 jaar rond te tuffen met exact 13,7 bij koude start en op de snelweg met hogere toerentallen gaat dit niet omhoog. eerder omlaag.
De accu is een simpele zware Bosch die ik een keer uit een diesel heb getrokken die verschroot werd (wist dat die accu slechts 1 jr oud was) Schat dat die accu nu 6 jaar oud is.

Nooit problemen gehad. Die 13,7 zou ik niet als laag bestempelen.

Idd zoals eerder opgemerkt eens kijken naar de connecties ... succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Ik ga de verbindingen allemaal eens nauwkeurig oppoetsen van het weekend met daglicht. Ik hoop van harte dat het zo iets eenvoudigs is. ; )
Hoeveel mag het spanningsverlies zijn van min-accu naar min-dynamo en van plus-accu naar plus-dynamo?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
In theorie zou er 0,5V in de 'grote draden' mogen zitten, maar 0,1 of nul is beter. Het is misschien een meter draadlengte, alle weerstand zit in de aansluitingen/overgangen.

Er staat een hoop leerzame stof op www. https://batteryuniversity.com/learn/arti..._of_charge Dus vreemd dat je maximaal opgeladen 'open voltage' een hele gezonde 13V is en na een minuut met de koplampen aan al naar 12,5 gedaald is, dat is halfvol of halfleeg naar gelang je glas. Lijkt mij veel, dan zou je accu misschien intern iets mankeren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik verdenk ook de accu, ik had met mijn 945 dit voorjaar hetzelfde, begon met slechter starten en op een gegeven moment helemaal niet meer starten na een rit. Anwb had de accu aan de monitor gelegd en die gaf aan dat hij deels was overleden. Accu was net een 2 jaar oud. Met de accu en factuur en de uitdraai naar autoparts in wormerveer gegaan en ook die hingen hem aan de diagnose apparaat en ook daar een konden ze zien dat er defect in de accu zat, zonder probleem een nieuwe gekregen
Antwoord
#9
OK, dan ga ik ook maar eens op bezoek bij mijn accu-leverancier misschien. Bedankt in ieder geval voor de reacties.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  accu loopt leeg met licht aan hun 20 5.364 4 December 2021, 15:08
Laatste bericht: Marc1970
  Centrale vergrendeling trekt accu leeg DanielR 2 2.270 12 October 2020, 14:21
Laatste bericht: Jordos
  Elektrische ramen bedienbaar zonder contact, accu leeg Teis 1 1.269 26 September 2020, 09:29
Laatste bericht: Grey240Polar
  Accu past niet bij accubevestiging JDDV 9 5.332 11 November 2019, 20:43
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 4.802 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Accu EdRaket66 2 4.848 16 March 2016, 23:03
Laatste bericht: volvosvenska
  Accu 240 wordt leeg gezogen Rafiq 6 5.331 7 June 2015, 19:15
Laatste bericht: Rob
  accu spanning daalt met gasgeven bartrouveen 6 4.624 28 January 2015, 00:24
Laatste bericht: bartrouveen
  Accu na anderhalf jaar op? Nicolaas H 4 3.255 7 December 2014, 03:27
Laatste bericht: Nicolaas H
  accu laad niet op, volvo 164 bartrouveen 10 6.440 12 November 2014, 19:40
Laatste bericht: bartrouveen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)