Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geluid achteras (opgelost)
#21
(2 December 2018, 12:19)Marc1970 schreef: Haha, het is onvermijdelijk dat iedereen zo'n zooitje maakt van de onoverzichtelijke Volvo onderdelenwereld. Maar de 12,7 is dun voor de estate, en het verschil van 0,2 mm t.o. standaard wordt gecompenseerd door actieve werking vd Nivomats.
Het verschil in hoogte van die 0,2 mm veerdiameter (tussen werkende en kapotte Nivomats) is 50 mm, lijkt mij veel maar goed, vlgs IPD: https://www.ipdusa.com/techtips/10024/wh...-have-them
Volgens mij zijn beide Bilsteins passieve niet-instelbare schokbrekers, en gaat je achterkant hoedanook wat zakken.

Ik vond mijn 240 ook te laag (LPG tank), maar was zeer tevreden over de waggelende standaard vering en demping, dus ik heb er 2 cm blokjes onder gelegd. Ik heb de veerdiameter toen s gemeten, ik kwam op een relatief schoon stukje uit op 13,1 mm, standaard dus. Deze standaard vering heeft zelfs een rekenfoutje van 500 kg straatstenen overleefd.

Zo heb ik het ook zo opgelost met een ophogingsblokje van 2 cm. (ook een LPG tank). Ophogingsblokjes gekocht bij volvowoudenberg.nl. Zij hebben verschillende hoogtematen.

Ik vond de demping van de B4 overigens te weinig; met name als je over een drempel rijdt. Snel vervangen door B6. Niet te stug en "slaat" niet door bij een drempel. Ik ben er tevreden over.
Volvo 245 GLT 1984
Volvo V70R AWD MY 2000
Antwoord
#22
De huidige opzet onder mijn 245 zijn 14 mm veren i.c.m. standaard Sachs oliedempers.
Onbeladen staat de auto daar mooi recht mee en zakt beladen minder, maar ik rijd voornamelijk zonder lading. Daarmee heeft het veercomfort op slechte wegen een behoorlijke stap terug gedaan en zijn drempels vervelende dingen. Dit zijn de hoofdredenen dat ik terug wil naar een meer standaard opzet.

Wellicht doe ik er verstandig aan om toch naar 13 mm veren op zoek te gaan en dan te koppelen aan de Bilstein B6. Lijkt me een betaalbaar compromis.
Net als mijn vorige 245 heeft deze auto overigens nooit een LPG installatie gehad.

Edit: ik zit te denken aan de Sachs 996 312 veer. Deze is wat langer dan de huidige veer (435 mm i.p.v. 410 mm) en wellicht helpt dat ook om de achterkant op de goede hoogte te krijgen.
Edit 2: Inmiddels bestelling geplaatst voor de Sachs veren en i.p.v. de vast ingestelde B4 of B6 van Bilstein heb ik gekozen voor de instelbare Koni Sport.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#23
Laatste update: probleem opgelost.

Gisteren was de bestelling binnen en omdat ik erg nieuwsgierig was naar het resultaat heb ik dezelfde avond de veren en dempers nog onder de 245 gesleuteld en ben ik een stuk gaan rijden.
Het geluidje waar ik deze thread voor begon is verdwenen.

Wat betreft veercomfort: de combinatie Sachs 996 312 (13 mm veer) en Koni Sport 26-1129 (voorlopig ingesteld op zachtste demping) is nog steeds veel steviger dan wat ik onder mijn vorige 245 had, maar niet meer zo hard als de 14 mm veer/oliedemper combinatie. Precies het compromis waar ik naar op zoek was.
Ook al zijn de veren nu dunner en rijdt de auto minder "schokkerig" over klinkerwegen, ik heb toch het idee dat de achterkant minder inveert bij het afrijden van drempels. Ik denk dat de gasdruk in de dempers hier een belangrijke factor is.
Uitveren bovenop de drempel is ook minder, deze dempers doen m.i. dus beter hun werk dan de Sachs dempers. Wellicht dat die laatste dempers koppelen aan zware veren toch niet zo'n succes is want van geluidloos naar tikkend in een afstand van minder dan 7000 km (waarvan veel snelweg) lijkt me niet al te best.

Tenzij je van een hard geveerde auto houdt zou ik de 14 mm veer alleen gebruiken als je altijd redelijk wat gewicht in de laadruimte hebt liggen (in een auto zonder LPG), en al helemaal als je die ook nog eens combineert met een gasdemper.
De 13 mm veer i.c.m. gasdemper is (onbeladen) ook een stevige vering, maar voelt niet zo "hoekig" aan op slechte wegen als de combi die ik had.

Dit is het (onbeladen) resultaat:

[Afbeelding: 1BIc7An.jpg?1]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#24
(26 November 2018, 22:17)Marc1970 schreef: Ooit ergens dit gevonden:

Spring thickness according to VADIS
Front:
1229337 14.2mm
1229338 13.5mm
1229339 13.3mm
1229137 13.85mm/13,9mm
1205951 14.8mm
1330841 13.5mm
Rear:
1212426 12.0mm 244GL, 244GLE,242/244GLT,265GL,264,262C
1212427 12.7mm 245DL,GL,D
1229052 12.95mm 245/265GL,DL,GLE
1206750 13.8mm 245DL Australia

Volgens mij is 12,7 voor te combineren met Nivomats en 12,95 mm de standaard estate veer (in latere onderdeelboeken heet deze 13,0 mm). Dan is 14,5 een stevige veer, die zou makkelijk 50% sterker kunnen zijn dan standaard.
Kweenie of deze link werkt: https://weblisher.textalk.se/gcp/20160127-009/?page=881

Ik weet niet zoveel van schokdempers, in het boek staan er twee voor de 5 deurs, de 1206641 en de 1228344, zonder vermelding dat die bij een bepaalde veer horen. De 1206641 noemt Nordicar toevallig een Bilstein B4, verder allerlei merken. Die andere is overal allerlei merken.

De formule moest ik opzoeken, de draaddikte zit er in tot de macht 4.
De stijfheid loopt dus heel snel op, wat in spreadsheet gezet:

dd  (mm)   /      C (F/mm) ~(kg/cm)
12     /   11,0
12,7  /      13,8
12,95 / 14,9
13    /   15,1
13,8   /   19,2
14    /   20,3
14,5  /    23,4


hierin id dd de draaddiameter en C de veerconstante, dus de kracht / uitslag.
Voor dd heb ik zo'n beetje alle in topic genoemde waarden een keer ingevuld.
Afgerond is te stellen dan een 12, 13 en 14 mm draad 11, 15 en 20 kg nodig hebben om 1 cm ingedrukt te worden. De belasting is natuurlijk verdeeld over twee veren.

Hoewel er een hoop aanames en afrondingen in deze getallen zitten, zijn de onderlinge verhoudingen wel correct.  Door de vierde macht gaat het dus wat sneller dan je intuitief zou verwachten.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#25
Dat laat mooi zien hoe 2 mm erbij bijna 2x zo stijf wordt. Dit gaat wel voorbij aan het feit dat er ook nog dempers gemonteerd zijn die meer doen dan je zou denken.

Ik had voor deze thread de dempers onder mijn 245 los gemaakt terwijl die op 14 mm veren stond. Dan kun je met de hand wel heel makkelijk de auto in en uitveren, en dan lijken de getalletjes ineens een stuk meer te kloppen.

De veer en demper kunnen uiteindelijk niet los van elkaar gezien worden om het comfortgevoel te beschrijven. De ervaring die ik nu heb met de achtervering van mijn 245:
- 14 mm veer + Sachs oliedemper: hoekig hard, maar wel ver uitveren bij oprijden drempels;
- 13 mm veer + Koni Sport: erg vergelijkbaar met hierboven, maar dan afgerond en niet hoekig; weinig uitveren bij oprijden drempels;
- 13 mm veer + Sachs oliedemper die ik nu tijdelijk rijd: soepeler met een keer nadeinen bij grote oneffenheden, qua gevoel Europees soepel maar niet Amerikaans deinerig.

Ik heb geen flauw idee wat er vóór onder m'n 245 zit, maar de opzet die ik nu tijdelijk rijd past niet goed bij elkaar, e.e.a. is meer in balans met achter de Koni Sports eronder.
Dit allemaal bij onbeladen auto.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#26
Uiteraard is de veer maar een variabele in een complexer samenstelling, voor een vergelijk moet je niet alle parameters tegenlijk varieren, dan weet je niet wat de parameters aan effect hebben. Met de demper kun je natuurlijk weer extra variaties inbouwen.

Dat gezegd hebbende: Zijn in je overzichte de olie-Sachs dempers (bij eerste 14mm optie en bij de onderste 13mm optie) dezelfde?
Zo ja, dan heb je twee variabelen, dus in totaal 4 combi's. 
Drie hiervan beschrijf je dus mooi, de vierde is op basis van je ervaring sowieso niet echt een aanrader schat ik.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#27
Ja inderdaad, de Sachs dempers zijn in beide combinaties dezelfde en tevens ook dezelfde als waar ik deze thread oorspronkelijk voor was begonnen.
De 14 mm veren heb ik verkocht maar nooit uitgeprobeerd met de Koni Sport, maar het effect laat zich vast wel raden. Ik weet iig dat die blauw/gele Bilstein dempers onder een Amazon met verzwaarde achterveren maar kleine LPG tank ook echt heel hard was.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#28
Haha, toevallig zag ik deze voorbij komen, net iets te stug lijkt me:

1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#29
En nou kwam ook de tegenhanger voorbij, en da's het andere uiterste:

1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "bonkige" achteras 245 Arnic 2 1.629 27 January 2021, 20:55
Laatste bericht: Marc1970
  Achteras brom Volvo 245 van 1981 Rin 21 14.387 23 March 2020, 11:09
Laatste bericht: BartJu
Question Achteras lagers Archermusic 8 5.895 1 May 2019, 17:58
Laatste bericht: Marc1970
  Vreemd geluid in bochten Grey240Polar 13 16.752 1 April 2018, 06:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Stuurpomp maakt af en toe geluid als motor warm is. 240 1993 2.3i Polar KennOne 5 7.476 18 February 2018, 23:20
Laatste bericht: Grey240Polar
  240 achteras ratio 3,15 3,31 3,54 onder ? Lemon 4 5.142 5 January 2018, 20:40
Laatste bericht: Jerry
  Raar geluid achteras 245 1976 jero 7 7.074 13 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Marc1970
  Aanloop geluid met insturen Volvo 240 Polar. KennOne 6 6.027 5 April 2016, 08:46
Laatste bericht: KennOne
  Ratelend geluid tijdens optrekken Rob 4 6.198 11 June 2015, 00:06
Laatste bericht: HSGHOR
  multilink achteras simie1961 20 17.889 28 March 2015, 05:36
Laatste bericht: simie1961

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)