Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aandrijfas terugmonteren
#1
Bij het vervangen van mijn koppeling heb ik - beginner als ik ben - niets afgetekend op de aandrijfas. Nu bromt deze bij bepaalde snelheden.

1. De as zit op de bak met zo'n rubberen plaat. Hier kan ik volgens mij drie posities kiezen. Is het hier van belang welke?

2. In het midden zit de splineverbinding. Hier zitten gelukkig merktekens van de keer dat het kruisstuk is vervangen. Hier kan ik dus de oude stand weer innemen.

3. Achteraan zit een kruisstuk waar ik in principe twee montageposities kan kiezen.

Moet ik gewoon maar lukraak wat posities proberen [er zijn zes posities ten opzichte van voor en achter] of is er een manier om dit slim aan te pakken?

Ben erg benieuwd naar jullie tips!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Spline zit weer op z'n markering maar gereutel blijft. Is vooral te horen in 1, 2 en 3 bij optrekken / extra gas geven. Bij een vast toerental hoor ik het niet.
Valt me ook op dat koppelingspedaal een beetje blijft hangen in lage versnellingen. In 4 en 5 komt het pedaal meer op.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
Er is toch toevallig geen motorrubber afgescheurd?
Antwoord
#4
Zijn jaar geleden vervangen. Geluid lijkt van achteren te komen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Voorste drie punten in rubber maken niks uit. De splines moeten zo in elkaar geschoven dat de kruiskoppelingen in elkaars verlengde staan. Dat kan op twee manieren. Hoe de aandrijfas op de achteras gaat maakt ook niks uit.

https://www.volvoclub.org.uk/faq/Driveli...nDiagnosis
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Mmm ja, zo heb ik het ook gedaan. Weliswaar op het oog omdat ik niet weet hoe ik het kan meten of de kruisen in elkaars verlengde staan, maar toch.

Kan het ook de koppeling zijn? Dat was waarom de as er sowieso uit moest.
Wat mij opvalt na het vervangen van de koppelingsplaat/drukgroep is dat het pedaal heel anders aanvoelt.

Voorheen trapte ik op het pedaal met een beetje weerstand tot op een punt ... en dan ging-ie. Alsof hij over een bepaald punt heen moest, waarna ik kon schakelen.
Nu gaat mijn pedaal supersoepel naar beneden zonder enige weerstand. Ik dacht dat dat te maken had met het feit dat er een nieuwe koppeling in zit. Klopt dat? Hoort dat zo?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Ik vind alle koppelingen anders. Maar misschien kan je nog wat meer speling in de kabel draaien? Onderaan moet er 2 mm speling zijn.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Zit je koppelingspedaal wel gelijk met die van het rempedaal? Die speling is inderdaad wel belangrijk, vanwege het druklager die anders tegen de drukgroep aanloopt.
De koppeling in mijn 240 Polar gaat ook vrij licht.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#9
Tussenas lager loopt zwaar?
Volvo 240 1987 B230K M47
Antwoord
#10
Ik krijg het idee dat het kruisstuk achter rammelt. Heb ik een jaar geleden ook gehad en toen het kruisstuk vervangen. Het feit dat het nu weer aan de orde lijkt te zijn [+15.000 km], geeft misschien aan dat er iets is met de [montage van] de cardanas waardoor het kruisstuk te zwaar belast wordt.
Ik ga nog eens goed kijken.
Bas: hoe controleer ik het tussenaslager? Moet ik de as er eerst uithalen om dat te checken?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)