Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting bedieningspaneel
#1
Omdat ik mijn bedieningspaneel er toch uit had liggen heb ik even gekeken waarom de verlichting [meteen onder het pennenbakje] het niet doet. Ik moet steeds op de tast de juiste knop zoeken in het donker en daar heb ik een beetje genoeg van. Vooral mijn alarmlichten wil ik meteen kunnen vinden.

Ik zie dat er ten opzichte van mijn servicehandboek [1984] verschillen zijn met mijn auto uit 1991. In de tekening staan drie lampjes op een rij. In mijn auto zie ik vooralsnog alleen een lampje in het midden. Deze lijkt via een soort spiegelend kunststof balkje het licht over de breedte van het bedieningspaneel te verstrooien. Als ik het lampje eruit haal zie ik een LEDje dat gewoon brandt. Het spiegelbalkje werkt alleen niet i.c.m. dit lampje.
Een gloeilampje brandt ook maar ik zie geen licht op mijn bedieningspaneel ...

Mijn vragen
- Klopt het dat er maar één lampje boven de bedieningselementen zit of zijn er drie nodig?
- Is er misschien een speciaal lampje nodig dat i.c.m. het spiegelbalkje het licht wel goed verspreid?

Ik ben benieuwd of er ook nog mensen niet op de VKB zitten  ; )

Groet van Niek
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Ik ben hier laatst ook mee bezig geweest. Ik heb er ook een LED in geplaatst. Wel eentje, die net zoals een gloeipeertje schijnt. Resultaat viel mij enigzins tegen, maar dat ligt mischien wel aan het lichtbalkje. Het kunststof van het lichtbalkje is bij mij groen transparant. Heb ooit op Skandix gezien dat het origineel wel groen hoort te zijn.

Is je lichtbalkje niet verbrand/zwart van binnen door een heet geworden peertje?

Ik ga het lichtbalkje binnenkort vervangen door een LED strip, let bij LED strips en peertjes wel op dat deze ook dimbaar zijn, als je een dashboard dimmer hebt. Als je de ledstrip in bijbehorende goot plaatst, dan heb je ook mooi diffuus licht.

[Afbeelding: Aluminum-LED-Strip-17071.jpg]
Antwoord
#3
Ja dat klopt dat er maar 1 lampje in zit die de boel daar moet verlichten. Maar überhaupt is de de hele cockpit en dashboard verlichting van de 240 uit begin jaren 80 niet wat te vergelijken is met mijn 945. Maar met ledstrips zoals Teun laat zien bied wel perspectief. Ik ga me daar ook is verdiepen als ik met de 245 aan de bak ga.
Antwoord
#4
Mmm, zo'n LED-strip is welliswaar niet origineel maar misschien wel beter. Er zijn strips die je kunt knippen en die zelfklevend zijn. Dat doe je zo:
https://www.youtube.com/watch?v=bTRLt-fzTwg

Vraag me alleen wel af hoe fel het licht is ...
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Ledstrips kunnen een bak licht geven waar je U tegen zegt, maar net als bij lampjes hangt dat af van de uitvoering.
Een kanttekening bij leds dimmen: deze reageren niet zoals een gloeilamp redelijk lineair, maar vrij plotseling op het opvoeren van de spanning. Oplossing: dimmer gebruiken die je bij ledstrips tussen voeding en strip kunt zetten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Ik ben niet heel erg op de hoogte. Ik begrijp je reactie niet; dimmer zit toch altijd tussen voeding en lamp?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Mijn sterke vermoeden is dat de huidige regelaar in de auto een potmeter of rheostat is, en daarmee manipuleer je de voedingsspanning.
Gloeilampjes reageren daar redelijk geleidelijk op maar leds hebben een exponentiële reactie op het verhogen van de voedingsspanning. Je zou bij het opregelen zoiets kunnen zien: niets...niets...niets...beetje licht...plots volle bak.

Bij ledstrips wordt daarom om te dimmen de voedingsspanning niet verlaagd, maar worden de leds korter of langer gepulst. Onze ogen zijn (doorgaans) te traag om dat pulsen te zien, maar we ervaren het wel als een lagere lichtintensiteit. Het is dit dimmertje dat ik bedoelde, maar die werkt dus totaal anders dan de regelaar op je dashboard.

Ooit wel eens bij ledachterlichten van auto's bij het heen en weer bewegen van je ogen een soort van knipper-/stroboscoop-effect waargenomen? Zo ja, dan worden die leds op dezelfde manier gedimd (tot normaal achterlicht en minder/niet gedimd tot remlicht). Je kunt het effect ook heel duidelijk zien bij beelden opgenomen door camera's met korte sluitertijd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Dank voor de informatie! Dit werpt een nieuw licht op de situatie voor mij. ; )

Ik realiseerde me niet dat dit lampje net als de verlichting van de klokkenbak ook via de potmeter loopt. Ik heb het even gecontroleerd maar je hebt gelijk.

Ik kan het LED-dimmertje vast beter direct op de geschakelde spanning aansluiten [als ik dat sowieso al nodig heb]. Als de lichtsterkte zonder dimmer voor mij in orde is heb ik geen behoefte aan een dimmer.
Probleem is wel een beetje dat als je iets bestelt in China dat je niet weet hoe fel de LED-jes gaan branden. Ik steek daarom liever mijn licht op bij een plaatselijke winkel.

Als het me lukt laat ik weten hoe ik het gedaan heb.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Graag gedaan en ja, dat is ook hoe ik de dimmer zou aansluiten.

Kleine autolampjes van laag vermogen brengen maar een paar lumen (lm) licht op, maar dat is in een donkere situatie waarbij je echte aandacht naar de weg moet uit gaan meer dan voldoende. Ik acht de kans groot dat een ledstrip die verkocht wordt voor algemene verlichting al snel veel te veel licht geeft. Maar goed, dat moet de praktijk inderdaad eerst uitwijzen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Is allemaal gelukt trouwens. LED-stripje [warm wit] op maat geknipt en in console geplakt. [is voorzien van kleefstrip.] Aangesloten op dimmer, moest wel op de laagste stand want dat LED is ongedimd hartstikke fel. Wat fijn om de knopjes 's avonds gewoon te zien!

Ik heb nog heel veel LED-strip over. Als je interesse hebt, wil ik je wel een stukje op sturen. Laat maar weten via PB-tje. [Dimmer moet je nog wel kopen.]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 954 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Verlichting tellerbak Boet 12 3.762 6 November 2021, 22:22
Laatste bericht: Volvo240
  Ervaringen met LED-verlichting benedicth 7 2.985 6 March 2021, 20:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  verlichting kachelbediening 240 polar Gerard240 5 5.194 2 August 2019, 19:32
Laatste bericht: Gerard240
  bekabeling achter uit verlichting koert4 6 4.531 8 July 2019, 22:33
Laatste bericht: koert4
  Elektrische storingen bediening ramen, dak en verlichting Ab.vol 3 3.762 20 June 2018, 10:49
Laatste bericht: Ab.vol
  Verlichting en Airco wouter1957 1 1.902 1 June 2018, 09:03
Laatste bericht: RM
  Trekhaak en verlichting bij fietsendrager coen68 2 3.574 8 April 2016, 21:02
Laatste bericht: coen68
  Controlelampje verlichting blijft branden - Volvo 264 1979 bartboos 6 5.671 25 January 2016, 11:54
Laatste bericht: Wijnand
  Verlichting verwarmingsschuiven jos evers 20 17.878 14 November 2015, 18:07
Laatste bericht: Frank&Frida

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)