Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remmen vervangen 240
#1
Hi,

Ik heb mn voorremblokken vervangen, deze zijn uiteraard een stuk dikker dan de oude. De zuigers gaan nu dus verder terug. De remmen lopen iets aan, het lijkt me dat de blokken moeten inlopen op de oude remschijven?

Is een volvo 240 uit 86

Cheers, John
Antwoord
#2
Dat in elk geval, zeker als de remschijven al wat hol zijn geworden lopen de blokken wel s tegen roestranden en zo. Remschijven zijn trouwens ook een slijtageonderdeel op de 240, nieuwe zitten er zo op en zijn echt niet duur.

Het systeem is zo gemaakt dat alle remzuigers vanzelf terug gaan na elke keer remmen. Blokken volgen wat langzamer omdat ze over allerlei roestige oppervlakken schuiven, ze lopen altijd wel ergens aan links of rechts als je aan het wiel draait. Tijdens normaal rijden staan er veel meer zijwaarts krachten op wiellagers en wielnaaf zodat de remschijf ook wat beweegt t.o. de astap en de klauwen, en zo de blokken terug worden geduwd. Het wordt wel een probleem als je de remmen gaat ruiken, als je het niet vertrouwd voel een paar ritjes na afloop hoe warm het wiel aanvoelt.

Nieuw montagepennen glijden makkelijker, wat kopervet erop houd ze glad, en ik verwijder ook altijd de roest uit de ruimte waar de blokken in de klauw schuiven (meestal moet dat wel omdat je de nieuwe blokken er anders niet eens in krijgt).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(16 September 2018, 15:08)Marc1970 schreef: Dat in elk geval, zeker als de remschijven al wat hol zijn geworden lopen de blokken wel s tegen roestranden en zo. Remschijven zijn trouwens ook een slijtageonderdeel op de 240, nieuwe zitten er zo op en zijn echt niet duur.

Het systeem is zo gemaakt dat alle remzuigers vanzelf terug gaan na elke keer remmen. Blokken volgen wat langzamer omdat ze over allerlei roestige oppervlakken schuiven, ze lopen altijd wel ergens aan links of rechts als je aan het wiel draait. Tijdens normaal rijden staan er veel meer zijwaarts krachten op wiellagers en wielnaaf zodat de remschijf ook wat beweegt t.o. de astap en de klauwen, en zo de blokken terug worden geduwd. Het wordt wel een probleem als je de remmen gaat ruiken, als je het niet vertrouwd voel een paar ritjes na afloop hoe warm het wiel aanvoelt.

Nieuw montagepennen glijden makkelijker, wat kopervet erop houd ze glad, en ik verwijder ook altijd de roest uit de ruimte waar de blokken in de klauw schuiven (meestal moet dat wel omdat je de nieuwe blokken er anders niet eens in krijgt).

Mooi antwoord! De nieuwe montage pennen waren te kort, ik heb de oude opgeschuurd en weer gebruikt. Ik heb idd ook de roest uit die ruimte waar de blokken in de klauw schuiven weg geschraapt. Het paste anders niet, wat je zei. 

Ik heb bosch vet speciaal voor remblokken tussen de remblok en de zuigers gesmeerd.

Als ik met de auto op de krik, aan de wielen ging draaien ging dit wat stroefjes maar na een aantal testritten heb ik direct bij de velgen gevoeld, deze waren niet warm oid. 

Ik moet binnenkort wel een flexibele remleiding vervangen, 1 van de leidingen(links voor) is hier aan toe. Hoe zorg ik ervoor dat niet het hele systeem leegloopt? Of kan dat niet anders?
Antwoord
#4
Omdat ontluchten geen feest is bij de 240 zou ik zo min mogelijk vloeistof uit de leiding/remklauw laten lopen en de remslang zo ver mogelijk proberen te vullen, voor je m vastdraait. Om de vloeistof in de stalen leiding te houden zet je rempedaal een paar cm naar beneden als de oude slang er af is, dan druk je de zuigers in de hoofdremcilinder (hrc) net voorbij het ontluchtingsgat en blijft bijna alles keurig in de leiding.

Dan ontluchten, dat kan pompend met de pedaal etc maar dan loop je kans dat hem langs delen vd hrc drukt waar ie nooit komt en waar allerlei roest kan zitten. Niet tot de bodem drukken dus. Of, nog beter, luchtdruk op het reservoir zetten en daarmee de vloeistof en luchtbellen doordrukken, zoals de garage. Begroot gerust een halve liter remvloeistof.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(16 September 2018, 16:59)Marc1970 schreef: Om de vloeistof in de stalen leiding te houden zet je rempedaal een paar cm naar beneden als de oude slang er af is, dan druk je de zuigers in de hoofdremcilinder (hrc) net voorbij het ontluchtingsgat en blijft bijna alles keurig in de leiding.

Dus eerst de rem een stukje indrukken en dat vasthouden met een stok oid? En dan de slang losdraaien?

Om te ontluchten heb ik zo'n vacuum setje om op de nippel van de remklauw te zetten.
Antwoord
#6
Eerst de slang wat losdraaien, en daarna het rempedaal wat indrukken en zo houden (een eind hout tegen de voorstoel werkt prima) anders staat er behoorlijk druk op als je de slang losdraait.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(16 September 2018, 15:08)Marc1970 schreef: Dat in elk geval, zeker als de remschijven al wat hol zijn geworden lopen de blokken wel s tegen roestranden en zo. Remschijven zijn trouwens ook een slijtageonderdeel op de 240, nieuwe zitten er zo op en zijn echt niet duur.
Juist.

Bij het vervangen van de blokken altijd eerst even met een schuifmaat de dikte van de remschijven opmeten om te kijken ze nog dik genoeg zijn. Als de rand roest duidelijk hoger ligt dan het versleten deel van de schijf, dan is de kans best groot dat je al aan of onder de diktelimiet zit.

De dikte die de schijven min. moeten zijn (limiet) worden gespecificeerd door de fabrikanten en zijn volgens mijn Haynes manual:

Voor:
massieve schijven:
- nieuw: 0.56 in (14,2 mm)
- limiet: 0.50 in (12,7 mm)
geventileerde schijven:
- nieuw ATE: 0.94 in (23,9 mm)
- nieuw Girling: 0.87 in (22,1 mm)
- limiet ATE: 0.90 in (22,9 mm)
- limiet Girling: 0.80 in (20,3 mm)

Achter:
- nieuw: 0.38 in (9,7 mm)
- limiet: 0.33 in (8,4 mm)

Let er bij het meten op dat de schuifmaat over de roestrand valt om een betrouwbare waarde te krijgen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Ik zal de schijven eens opmeten
Antwoord
#9
Ik kreeg last van een brandend lampje van het remsysteem. Mij werd aangeraden om de remblokken/-schijven te controleren. Vóór had ik geventileerde schijven van 17,6 mm. Flink wat dunner dan de limiet.
[Om de roestrand te vermijden had ik metalen verhogingsplaatjes op het remvlak van de schijf gelegd en de bek van de schuifmaat daarover gestoken. De dikte van de plaatjes vanzelf weer van de totale meetwaarde afgetrokken.]

Mijn conclusie is dat het waarschuwingslampje reageert op het niveau van de remvloeistof en deze is o.a. afhankelijk van de dikte van de remschijf maar net zo goed van de dikte van de remblokken. En die waren in dit voorbeeld nog lang niet versleten. Daarom kon mijn schijf veel dunner zijn dan de limiet.

Een goede reden om niet zomaar klakkeloos remolie bij te gieten als het peil is gedaald.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Klopt, aangezien remblokken van schijfremmen niet terug gedrukt worden bij het loslaten van het rempedaal zal slijtage van de blokken geleidelijk het niveau in het reservoir doen dalen.
Houdt er echter ook rekening mee dat je bij verversen van de remvloeistof waarschijnlijk tot max bijvult en daarmee meteen de slijtage a.h.w. compenseert.
Controleer dus sowieso de staat van de remschijven. Minimaal bij het vervangen van de blokken, maar liever wat vaker.

Er is denk ik geen ander onderdeel aan de auto dat i.h.a. zó weinig aandacht krijgt en tegelijkertijd zó essentieel is voor de veiligheid. Wie vervangt hier bijvoorbeeld elke twee jaar de remvloeistof?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ankerplaten voorijde vervangen DanielR 14 10.960 15 September 2020, 12:23
Laatste bericht: Rob
  Remmen verbeteren. Madman 1 3.048 21 December 2017, 18:46
Laatste bericht: Marc1970
  Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter) Grey240Polar 11 16.308 20 August 2017, 07:51
Laatste bericht: Wouter1953
  remmen updaten?? Patras 8 9.304 7 June 2017, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 8.452 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  Volgorde remmen ontluchten 244? lenlux 3 6.369 21 October 2015, 21:18
Laatste bericht: lenlux
  Abs unit vervangen Vissertje 2 4.128 22 June 2015, 18:15
Laatste bericht: Vissertje
  schijven vervangen PeterDeM 5 8.444 20 March 2015, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Remmen Volvo 240 1989 EdRaket66 3 5.124 8 March 2015, 18:37
Laatste bericht: boedr
  Achter remmen werken niet meer DanielR 2 7.350 26 June 2014, 22:20
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)