Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2.3i Polar start soms wel / soms niet
#1
De ene keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, start de 122.000km oude (nieuwe) motor van mijn Estate zonder problemen aan.

De andere keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, gaan alle dashboardlampjes uit en hoor ik in het vooronder een ‘tik’. De startmotor draait dan niet eens.

Wat kan dat zijn?

Volvo 240 2.3i Polar Estate 1992
TG-770-D
Antwoord
#2
Relais op startmotor bijna kapot/versleten.
Antwoord
#3
Of accu bijna leeg en/of versleten, en/of laadt slecht, zie dynamo, V snaar, laad- en massakabels eens na. Evenals de kabels naar de startmotor.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Zelf naam ik altijd aan dat een accu leengaan sterft, een dat ie dan moeizaam zou rondgaan bij het starten. Helaas ook ervaring dat ie zonder voortekenen de geest had een alleen een tikje gaf bij starten.

Moraal: accu die (laten) meten. Ken relatief makkelijk, ook door WW of snel af snelfitter.
Of je hebt de oorzaak, of je hebt een verdachte uitgesloten...

Ps: due genoemde accu was toen 2 jaar plus 6 dagen oud. Garantie 2 jaar. Door de snelfitter zonder gemor vervangen.


Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#5
Accuklemmen wel goed vast?
Massaverbinding tussen motorblok en carrosserie wel schoon/goed vast?
Aansluiting van de startdraad vanaf het contactslot op de startmotor wel goed schoon?
En anders zijn de koolborstels van de startmotor bijna versleten.
Antwoord
#6
(18 August 2018, 13:23)Biopowerenschede schreef: De ene keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, start de 122.000km oude (nieuwe) motor van mijn Estate zonder problemen aan.

De andere keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, gaan alle dashboardlampjes uit en hoor ik in het vooronder een ‘tik’. De startmotor draait dan niet eens.

Wat kan dat zijn?

Volvo 240 2.3i Polar Estate 1992
TG-770-D

Gezien de intermitterende aard en het feit dat - als ie start - hij normaal start, zou mijn eerste ingeving koolborstels zijn.

Maarruh... TG-770-D, 11 dagen geleden voor het eerst in NL op kenteken gezet volgens de RDW. Zelf ingevoerd of via een bedrijf?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
(19 August 2018, 08:14)Grey240Polar schreef:
(18 August 2018, 13:23)Biopowerenschede schreef: De ene keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, start de 122.000km oude (nieuwe) motor van mijn Estate zonder problemen aan.

De andere keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, gaan alle dashboardlampjes uit en hoor ik in het vooronder een ‘tik’. De startmotor draait dan niet eens.

Wat kan dat zijn?

Volvo 240 2.3i Polar Estate 1992
TG-770-D

Gezien de intermitterende aard en het feit dat - als ie start - hij normaal start, zou mijn eerste ingeving koolborstels zijn.

Maarruh... TG-770-D, 11 dagen geleden voor het eerst in NL op kenteken gezet volgens de RDW. Zelf ingevoerd of via een bedrijf?

Gekocht bij een bedrijf.
Antwoord
#8
Kun je geen aanspraak maken op garantie?

De klik die je hoort is waarschijnlijk de solenoid die het tandwiel op de starterkrans van het vliegwiel drukt. Tegelijkertijd sluit hij een elektrisch contact zodat de startmotor stroom kan trekken uit de accu. Als er dan geen stroom door de startmotor gaat lopen blijft het bij die klik, oftewel jouw symptoom.

Als alle draden goed contact maken, de accu in goede ladingstoestand enz. enz. is, dan lijken me de mogelijkheden beperkt tot de contacten in de solenoid of de koolborstels in de startmotor die aan hun eind zijn, maar soms nog even contact met de commutator maken.
Omdat de koolborstels slijtende onderdelen zijn, lijken me die het meest voor de hand liggend te zijn als veroorzaker. Jammer genoeg zitten die lekker diep in de startmotor verstopt en zou ikzelf toch eerst de solenoid gaan uitsluiten als veroorzaker.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 189 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 305 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 294 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 1.149 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 6.140 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 1.739 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 724 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings
Sad Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg. Ohrtmann 14 1.903 29 December 2017, 17:50
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 9.731 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  Carter overdruk, te fixen of niet? marc-f 1 576 5 October 2017, 22:35
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)