Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheidssensor op diff deksel
#1
Na het inbouwen van een B23FK wil ik het snelheidssignaal aan de ECU koppelen. Ik ben er al uit welke draad van de ECU, maar als ik naar de sensor op diff deksel kijk welke pin van de snelheidssensor krijgt de 12V voeding en welke pin geeft het signaal wat naar de ECU en snelheidsmeter gaat?
Antwoord
#2
Die signalen moet je van het "digitale" dashboard halen.
Antwoord
#3
Ok, dat staat vast aangegeven in een schema, is er een link beschikbaar?
Antwoord
#4
Pff mijn hoofd staat er niet naar maar ergens op Turbobricks staat het antwoord, ik denk dat de ze twee topics het meest in de buurt komen: https://turbobricks.com/forums/showthrea...ost5813821 en https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=296203
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#5
de rood/zwarte is + achter contact.
de zwarte is - (massa)
de blauwe gaat naar de puls-teller op de achter-as.
en de andere draad van de puls-teller is een - (massa)

Bij het laatste model kunnen de kleuren anders zijn.
Antwoord
#6
Ok, bedankt tot zover.

Heb ik nog een vraag. Mijn motor incl. ECU komt uit een 940 van 1995. Kan ik deze samen laten werken met een 240 km teller van 1989?
Antwoord
#7
Waarom moet die met de teller communiceren? De puls van het diff is toch voldoende en dan nog hebben er sommige ecu's geen last van als dat signaal ontbreekt. Blijkbaar gaat het alleen om af en toe een afname en toename te zien van het aantal pulsen (ofwel dat de ecu weet dat je stil staat.) Teller is in ieder geval niet nodig daar er veel oude ombouwprojecten bestaan waarin de oude mechanische teller nog steeds is gemonteerd.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
#8
(20 August 2018, 14:07)skidje schreef: Waarom moet die met de teller communiceren? De puls van het diff is toch voldoende en dan nog hebben er sommige ecu's geen last van als dat signaal ontbreekt. Blijkbaar gaat het alleen om af en toe een afname en toename te zien van het aantal pulsen (ofwel dat de ecu weet dat je stil staat.) Teller is in ieder geval niet nodig daar er veel oude ombouwprojecten bestaan waarin de oude mechanische teller nog steeds is gemonteerd.

In de tweede post werd een opmerking gemaakt over het verbinden van de teller met de ECU.

Maar ik heb alles ingebouwd in een 245 uit 1976 dus met oorspronkelijk kabel gedreven teller. Dus als de pulsen direct aan de ECU koppelen voldoende is, dan ben ik geholpen. 

Een elektrische teller inbouwen is mijn volgende stap.

Laatste vraag, zou het kunnen dat missen van de puls kan leiden tot een ander lucht/brandstof mengsel wanneer je bijv staat te wachten voor een stoplicht. Af en toe rookt mijn auto dan maar niet altijd. De turbo en de leiding naar de intercooler is helemaal droog, zonder vettige aanslag e.d. En olieverbruik is ook nul.
Antwoord
#9
Volgens mij wordt alleen het printplaatje met de 2115 chip erop uit de teller gehaald door een paar handigerds. Daar gaat 12V en het achterassignaal in via rood zwart en blauw, en komt een signaal voor de ECU uit de buitenste van de drie kleine stekkergaatjes verderop de printplaat.

Ongeveer: De niet-turbo ECU wil weten of de auto rolt of stilstaat met gas los. In een rollende auto houdt ie het stationair toerental een paar honderd rpm hoger dan in een stilstaande. Zonder signaal houdt de ECU het toerental altijd wat hoger. Wat de turbo-ECU doet weet ik niet.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Hmm, ok.

Het toerental hoger houden gebeurd soms, maar niet altijd. Vaak na langere stukken (constant) rijden.

Ik ga denk ik eerst maar eens de puls zo aanbieden. Aangezien het een zelfgenererende sensor is (ondertussen door google wijzer geworden) loop ik volgens mij geen risico op het uitfikken van een component in de ECU.

Nog iemand een idee wat het roken zou kunnen veroorzaken?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)